HTC One (M8) 16GB Grijs Review

rdg5 15 april 2014, laatste update op 22 april 2014, 359 views

HTC One (M8) 16GB Grijs

Pluspunten

• Design
  • Uithoudingsvermogen
  • Beeldscherm
  • Motion Launch
  • Sense 6

Minpunten

• Wisselvallige camera

Tweakers had 50 mensen uit genodigd voor het event om en rond de nieuwe HTC One M8.
Ik was daar ook voor uitgenodigd en was daarom ook zeer benieuwd naar deze telefoon.
Na de presentatie konden we zelf het toestel proefondervindelijk uittesten.
Ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk was over dit toestel.
Na deze presentatie heb ik ook besloten om deze telefoon te kopen.

De bouwkwaliteit is echt zeer goed, en je hebt ook echt het gevoel dat je een oer degelijk toestel in je hand hebt.

Design
Qua design is het HTC wederom gelukt om een heel erg mooi ogend toestel in de markt te zetten.

Behuizing
Door de rondingen van de uni body ligt hij ook zeer goed in de hand.
Wel is hij door de aluminium behuizing iets zwaarder (160 gram) als andere toestellen met een 5" scherm.
Dit is iets wat mij geen probleem is.
De TC One M7 had nog een plastic randje rondom het toestel, en dat is bij deze dus helemaal verdwenen.

Display
Over het scherm kan ik kort zijn, dit is gewoon weg erg goed.
Een zeer hoog contrast, met mooie heldere kleuren.
Het is ook prima te lezen buiten in de zon.

Speakers
De boom sound speakers, verbaasde mij over de geweldige geluidskwaliteit.
Het geluid is 20% harder als bij de HTC one M7.
Het enige is dat er wel iets meer Bas in had gemogen, maar dat is natuurlijk niet echt mogelijk met deze relatief kleine speakers.

Camera
De camera vind ik wisselvallig van kwaliteit.
De camera aan de voorkant is een 5 Megapixel om onder andere selfies mee te maken.
De camera aan de achterkant is is nog steeds de 4 megapixel die ook in de vorige One zat.
Buitens huis onder normale licht omstandig heden is de kwaliteit niet altijd even goed.
Soms is hij overbelicht en soms weer niet. Dat is wel jammer.
Binnenshuis is de kwaliteit beter dan verwacht. Zeker als het iets donkerder is.
De 2e camera aan de achterkant is voor diepte van de foto's die je maakt.
Hier kan je dan software matig een filter overheen leggen, waardoor je leuke effecten krijgt. Ik vind het grappig, maar persoonlijk vind ik het een functie die voor mij niet echt veel meerwaarde geeft.

De accu
Over de kwaliteit van de accu kan ik nog niet echt veel zeggen,
Maar wel doe ik er momenteel ruim 2 dagen mee onder normaal gebruik.
Dat valt me dus geheel mee.

Software
Het toestel heeft de nieuwste versie van andro´d 4.4 Kitkat, met HTC zijn eigen schil erover heen. (HTC sense 6.0)
Dit loop i.c.m. de Snapdragon 801 (2,3 GHz) en de 2GB intern geheugen als een zonnetje
Lekker snel en ik ondervind geen vertraging in de werking als je meerdere apps open hebt staan
Ook heeft de telefoon Motion Launch, dit is een functie die te activeren is door met je vingers over het scherm te vegen, of door op het scherm te tikken.
Hierdoor activeer je de telefoon of kom je direct in de blinkfeed functie.
Hierdoor hoef je dus niet de aan en uitknop te gebruiken om hem te activeren.

Wat mij overigens wel positief verbaasde, is dat er standaard een hoesje mee wordt geleverd door HTC.
Iets wat niet veel andere merken doen.

Update
Na de telefoon ruim 1 week gebruikt te hebben kan ik zeggen dat de accu ongeveer 2 a 3 dagen mee gaat bij normaal gebruik.
MP3 luisteren, email lezen, WiFi aan, BT aan.
Dit valt me dus heel erg mee.

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Grijs?