Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty) Review

Havvie 18 januari 2009, laatste update op 18 januari 2009, 14.904 views

Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)

Pluspunten

• Mooi strak uiterlijk.
  • Goede verbinding d.m.v. Bluetooth.
  • Wordt direct herkend.
  • Fijne toetsaanslag.
  • Prima Touchpad.
  • Batterij-indicator & Aan/uitknop.
  • Goede prijs.

Minpunten

• Vlekt gauw.
  • Trekt stof aan.
  • Resetknop zou onhandig kunnen blijken.
  • Onbruikbare functietoetsen.

Introductie:
Nadat er recentelijk een nieuwe HTPC in de woonkamer is komen te staan was ik op zoek naar een aanvullende toetsenbord-muis combinatie. Liefst gecombineerd in één, aangezien een losse muis alleen maar lastig is op de bank en er sowieso weinig gebruik van zou worden gemaakt. Een toetsenbord en muis in één was dus een pré.

Een andere belangrijke eis was het moeten hebben van een degelijke functiebereik. Voordat ik ben gaan zoeken heb ik een paar keer een oud en vertrouwd Logitech Wave toetsenbord en muis geprobeerd, deze hoorden bij een andere pc, waar bereik geen issue is. Maar nu ik op de bank zat en mijn HTPC (en dus de USB-ontvanger) een aantal meters van mij waren verwijderd merkte ik dat het toetsenbord, maar vooral ook de muis, slecht begonnen te functioneren, haperingen, gestotter, etc.

Als laatste was het uiterlijk ook van belang, hetzij ondergeschikt, maar desalniettemin tellen looks wel mee in mijn keuze.

Ergonomie:
Qua ergonomie zal het bord natuurlijk niet op een eerste plaats eindigen, maar omdat het bord niet voor intensief gebruik is bedoeld is ergonomie niet zo belangrijk. Verder is het een lekker plat toetsenbord, je handen en polsen houden dus een vrij natuurlijke houding en daarnaast is het toetsenbord ook nog eens erg licht. Zelf vind ik dit een goede eigenschap, zeker voor een toetsenbord dat even snel gepakt moet worden voor kortstondig gebruik waarbij de gebruiker vaak in stoel of bank zit of ligt.

Functionaliteit en Precisie:
Top! Toetsenbord en touchpad werken uitstekend zonder haperingen al is het touchpad misschien wat aan de kleine kant voor sommigen, maar voor mij is de grootte ervan voldoende.

De werking van de Bluetoothconnectie heb ik tot op ongeveer 9 meter uitgetest en werkte naar behoren, zelfs vanuit verschillende kamers. Om het bord te kunnen gebruiken in combinatie met de HTPC heb ik gebruik gemaakt van een mini Bluetooth-adapter van Belkin.

Vormgeving:
De vormgeving van het bord vind ik zelf erg goed. Simpel, strak en licht. Verder is het bord plat en valt daardoor makkelijk op te bergen in een lade. Niets negatiefs op aan te merken dus. Enige echte verbeterpunt dat ik kan bedenken is het groter maken van het touchpad.

Verder zou de resetknop die aan de onderkant van het toetsenbord zit misschien afgedekt mogen worden. Zelf nog geen problemen mee gehad, maar ik kan me voorstellen dat de knop wat makkelijk ingedrukt zou kunnen worden als het bord op schoot ligt.

Bouwkwaliteit:
Weinig op aan te merken, het bord voelt solide en stevig aan terwijl het toch erg licht is, de toetsen voelen verder ook prima aan en hebben een prettige aanslag. Ook al is het bord niet bestemd voor veel typewerk heb ik wel het idee dat ik hier prima mee zou kunnen werken. De aan-uitknop is een leuke toevoeging en voelt tevens solide aan wanneer heen en weer geschoven.

Drivers en onder- steuning:
Hier heb ik maar geen menig van gemaakt, dit omdat er geen drivers worden meegeleverd. Ik zou hier echter ook gewoon 'goed of zelfs zeer goed' van kunnen maken. Het toetsenbord werd namelijk direct herkend en werkte direct 'out of the box'.

Hier staat echter tegenover dat de functietoetsen van het bord niet werken zoals ik zou willen, dit omdat het eigenlijk een PS3-toetsenbord is. Het zou dus een leuke feature zijn geweest als er een driver of software-utility was die mij dit liet instellen.

Prijs:
In mijn ogen is de prijs prima, een gemiddelde prijs van ¤40,- is netjes voor een bord als dit. Zeker gezien de strakke looks en uitstekende functionaliteit. Enige nadeel is het ontbreken van een Bluetooth-adapter. Deze dient apart te worden aangeschaft om het bord te kunnen gebruiken op de pc. Echter is dit geen echt minpunt, aangezien het toetsenbord eigenlijk voor de PS3 bedoeld is... Desalniettemin komen deze kosten, nog geen ¤10,-. er dus wel bij.

Heb jij ook een Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)?

Misschien kan je proberen de Setpoint software van Logitech te installeren om de media knoppen aan de praat te krijgen.
Ik zat me hetzelfde af te vragen. Meestal werkt bij Logitech Setpoint voor al je voor-ingestelde keys.. Bij mijn diNovo mini ( welke ook op de PS3 werkt als ik me niet vergis), MX revolution en Wave-toetsenbord, kan ik het iig. wel.
Ik ben wel benieuwd hoe lang dit toetsenbord het volhoudt met een setje batterijen en of je het merkt wanneer deze half leeg beginnen te raken. Word het bereik al snel minder of valt dit mee?

Verder een nette review. Erg fijn lezen met je plaatjes en niet teveel tekst.
Over het algemeen doe ik een paar maanden met een setje penlites, te lang om er over na te denken :)
Of het bereik afneemt weet ik niet zo goed, ik gebruik hem voornamelijk als desktop keyboard, of 3 meter verder vanaf de bank. Als het kb aangeeft dat de batterijen leeg zijn merk ik op die afstanden geen verschil.
Gebruikt het programma KeyTweak (http://webpages.charter.net/krumsick/) om de media keys werkend te krijgen onder Windows. Dit werkt prima. :)

Echter er is 1 groot probleem. 'play/pause' key is dezelfde key als 'Enter X' key. De 'menu' en 'bd-dvd menu' keys zijn hetzelfde als 'F1' en 'F2'. Ook zijn forward en back keys gelijk aan page right en page left. Dus eigenlijk heeft het remappen weinig nut omdat je dan ook je F1, enter, etc. remapped, wat niet echt wenselijk is. :(

Het is dan gewoon beter om iets als 'prt scr sysrq' te remappen naar 'play/pause' en Ínsert' naar 'next track'.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 21 april 2010 20:47]

Maar het is inderdaad een ongelooflijk stof monster. Niks in mijn huis trek zo veel stof aan als dit toetsenbord. Ga het maar als stofzuiger gebruiken. ;)
Heerlijk toetsenbordje, ik gebruik hem al weer een jaar als enige toetsenbord voor mijn (ubuntu) pc.
Ik heb dit toetsenbord ook sinds gister en hij werkt opzich prima. Maar ik kan mijn pc niet opstarten, hij geeft dan de melding: keyboard is missing. Hoe kan ik dit oplossen?
Als ik het goed begrijp kan ik dit toetsenbord dus met een willekeurige bluetooth dongle op een PC gebruiken met Windows XP of Vista?
Zijn er ook drivers voor Linux (Ubuntu)?
Nee, het werkt zonder drivers :)
Ik gebruik hem zelf al ongeveer een jaar met ubuntu.
Keurige review, mooie foto's

Allemaal piano lak zo te zien, dat trekt wel stof aan...
Dank voor de review, ik was al van plan dit TB te kopen. Nu weet ik het helemaal zeker :)
Heel raar, bij mij werkt het toetsenbord niet, en ik heb hem nu op 3 pc's aangesloten. Het touchpad gedeelte werkt wel... ik heb zo het idee dat het toetsenbord gedeelte zeg maar gewoon echt kapot is. Beetje irritant...
Ik deel de mening van zovelen. Ik heb twee van deze heerlijke keyboards in bezit. Eén voor PCTV en de andere voor Slaapkamer PC.

Zeker een aanrader, alleen jammer dat ze bij vrijwel geen enkele winkel in de schappen ligt.
Ik heb het geluk om ze bij de distri te kopen, maar ook daar zijn vaak lange levertijden