1 review

Icy Box IB-AC603a-U3 Wit

€ 15,65
Specificaties 1-bay dock - Bekijk alle specificaties

Icy Box IB-AC603a-U3 Wit Review

jobvr 14 april 2014, laatste update op 14 april 2014, 1.198 views

Icy Box IB-AC603a-U3 Wit

Pluspunten

• Makkelijk montage

Minpunten

• Snelheid
  • Degelijkheid

Mobiliteit Score: 5
Reden van aanschaf
Vanwege het redelijk vaak wisselen van notebook HDD's en het nog op de plank hebben liggen van een aantal wat kleine 2,5" HDD's wilde ik een goedkope externe housing hebben. Voornaamste argument was de prijs. Ook moest de housing USB 3.0 zijn voor de maximale compatibiliteit en misschien performance. Deze housing koste €17,- en werd verzonden per briefpost voor dat bedrag. Dus een echte miskoop kon het niet zijn.

Wat krijg je voor die €17,-
Het onderstaande plaatje zegt eigenlijk wel genoeg. Je krijgt een plastic doosje met een SATA naar USB 3.0 connector. Het geheel past rammel vrij in elkaar en in 5 sec kan je een HDD aansluiten op je PC. Ook heb je bij deze manier van monteren niet het probleem wat je vaak ziet dat je onder een hoek een 2,5" HDD in een housing moet duwen.

Het geheel klikt makkelijk in elkaar, maar de plastic housing sluit niet helemaal lekker. Het zit vast maar niet met veel overtuiging. Ook zakt hij in het midden wat door zoals te zien in de onderstaande foto.

Prestaties
Om de prestaties van de housing te kunne testen heb ik een intel X25 120GB SSD die ik nog had liggen in de housing gestopt. Dit zodat de HD niet de beperkende factor kon zijn. De computer die ik gebruikt heb ik een Sony Vaio VPCF13S0E Core i7 met samsung EVO 840 240GB SSD en Renesas USB3 chip.

Daarna heb ik eerst gewoon een 12GB film met en zonder cache enabled naar de HDD gekoperd. Daarna hetzelfde gedaan met 6GB aan MP3's. Opvallend zijn de piepen en dalen in de perfomance bij de 6GB aan MP3's met cache enabled. Het fenomeen bleef terugkeren, maar ik geen idee of het aan de computer of aan de housing lag.

Tenslotte nog Crystalmark gedraaid met de onderstaande uitkomst.

Voor €17,- krijg je waar voor je geld, maar niet meer. De 5 GB/s wordt niet gehaald. Verder is de housing erg flexibel maar niet heel degelijk.

Heb jij ook een Icy Box IB-AC603a-U3 Wit?

De 5 GB/s wordt niet gehaald

Dit lijkt me vrij logies omdat je SSD maar 250MB/s lezen en 70MB/s schrijfen haalt :+
In mijn ogen is de 1 file 12GB zonder cache test prima.

Of bedoelde je het anders ?
De SSD haalt theoretisch 250Mb/sec lezen en 100 schrijven.

Bij die 100 schrijven komt hij dicht in de buurt, maar die 250 lezen haalt hij ruim niet. Ik heb het gevoel dat de USB3.0 chip een maximale snelheid van zo'n 100Mb/ sec heeft.
Ik heb deze externe behuizing ook en ondervind dat deze controller meer stroom vraagt dan menig andere USB to SATA adapter die ik heb.

Getest op meerdere laptops/desktops (front/back) en allen hebben ze het zelfde euvel dat deze controller de SSD of HDD niet lang herkenbaar houdt. De SSD/HDD wordt dus telkens uitgeworpen zonder de kabel uit de USB poort te halen. In Windows zie je dan ook het externe schijf icoontje in de systemtray knipperen.

Wanneer ik deze aansluit op een powered USB 3.0 hub werkt deze wel probleemloos.