HTC One (M8) 16GB Grijs Review

Cloclo100 14 april 2014, laatste update op 15 april 2014, 1.609 views

HTC One (M8) 16GB Grijs

Pluspunten

• Bliksemsnel
  • Batterijduur aanzienlijk verbeterd
  • Sense 6 weer een stapje beter, waarom Stock Android?
  • Scherm + kleurweergave
  • Premium design
  • Duo-camera is Fun!
  • Snelheid camera + goede camerasoftware

Minpunten

• Scherptekwaliteit foto's laat in veel gevallen te wensen over
  • Misschien te groot(lang) voor sommige mensen
  • Coating meteen beschadigd door case

Puur door een samenloop van omstandigheden ben ik overgestapt van de M7 naar de M8. Mijn vriendin haar Samsung S3 had het begeven en ik heb haar dan maar de M7 overgedragen, de rest is geschiedenis. Levering en afhandeling door Coolblue was écht heel erg goed. Aanpassing in de bestelling was meteen gebeurd en de levering was tot op 5 minuten nauwkeurig. Pet af!

Het toestel zelf dan. Ik had al verschillende reviews gelezen, op Techradar, Tweakers of Phonedog bijvoorbeeld en wist dus al ongeveer wat ik in handen ging krijgen. Een evolutie, maar toch geen revolutie zoals de M7 misschien wel was, was de tendens.

De unboxing was een prettige ervaring, ook al omdat er standaard een case bij zit. Een flexibele doorzichtige case, met bescherming voor de openingen onderaan. Iets wat ik nooit heb meegemaakt bij de aanschaf van een nieuw toestel. Spaart je ook weer wat geld uit!

De M8 is werkelijk prachtig en premium, zoals beloofd. Voelt heel solide aan en de afwerking is indrukwekkend te noemen. De wow-factor is nog steeds aanwezig. Dat je nu ook een SD-kaart kan gebruiken is top! Hij is wel weer wat groter geworden en merk zo dat ik, ondanks mijn grote handen, toch weer wat meer grip verlies bij het vasthouden in 1 hand.

De installatie en de overgang van mijn vorig toestel ging vlekkeloos, al moet ik als enig minpunt zeggen dat bepaalde instellingen verloren zijn gegaan, zoals paswoorden bij apps. Misschien voor de veiligheid? Ik mocht wel op zoek gaan naar sommige logins alleszins.

Eénmaal geïnstalleerd kreeg ik al meteen een systeemupdate te verwerken, mooi meegenomen dat HTC er kort op zit. Ik had al gelezen dat het toestel bliksemsnel is, moet zeggen dat ik niet te klagen had bij de M7, maar inderdaad.. alles gaat nóg sneller. Mensen die denken dat de nieuwe processor maar een kleine stap vooruit is komen bedrogen uit, de M8 vliegt! Alles gaat crisp en clear, geen haperingen. Het scherm(ik kan vergelijken tegenover de M7) lijkt nog beter, hoewel de ppi lager is dan zijn voorganger. Maar alles lijkt nog helderder en scherper. Thumbs up!

Sense 6.0 is echt heel zacht en mooi voor de ogen, tegenover vb. het schreeuwerige van Samsung's Touchwiz. De icoontjes zijn weer herwerkt, de menu's mooier en zelfs Blinkfeed is uitgebreid. Je kan er je eigen feeds aan toe voegen, wat eerst niet ging. Talloze kleine verbeteringen zijn merkbaar, ik ben hier echt heel positief over. De nieuwe motion sensor, waardoor je het toestel op verschillende manieren kunt unlocken zonder de aan/uit knop te gebruiken, is niet zomaar een gimmick maar een ab-so-lu-te meerwaarde. Fitbit, want gezondheid is in, telt je stappen en calorieën etc maar dit lijkt me toch ook maar gewoon iets om "erbij te horen". Verder is het niet echt dramatisch vernieuwend, buiten misschien de extreme power save modus, waarbij je met 10% batterij nog een dag voort kunt.

Komen we bij de volgende stap, de batterijduur. Ik had gelezen dat deze significant was verbeterd door de nieuwe zuinige processor en een grotere batterij-inhoud. Voorlopig ben ik gematigd tevreden. Ik moet zeggen dat ik wel alle toeters en bellen heb opstaan, alles wordt vb. automatisch gesynced en het scherm staat op max(waarom koop je anders een smartphone?). Ik heb het toestel nog maar 2x moeten opladen op 3 dagen, dat zegt misschien genoeg? Ik heb best veel liggen spelen en tweaken met het toestel, dus voorlopig heel tevreden. Bij de M7 vond ik dit een hekel punt, bij zwaar gebruik ging hij een halve dag mee.

De "nieuwe" duo-camera heb ik ook eens kunnen testen. Ik weet dat de foto's wel wat in kwaliteit inboeten door het lage aantal megapixels, maar al bij al zijn ze gewoon dik OK. Niet meer, niet minder. Ik heb nog maar weinig mensen gekend die posters maken van foto's op smartphone's. Ik denk dat HTC de bal niet mis slaat door te geloven in het feit dat de meeste mensen smartphonepics maken voor sociale media etc. De Duo-effecten vind ik heel leuk, maar is voornamelijk een gimmick. Toch is het gevoel dat je DSLR-effecten kan toevoegen een meerwaarde, en alles gaat bliksemsnel. Van foto's nemen tot bewerken, het voelt zeer goed aan. De 5 MP front camera(met meer MP dan die aan de achterkant) is een verademing tov die 1,2 MP cameratjes.

Last but not least, HTC laat ons geloven dat de front speakers met Boomsound ook een upgrade hebben gekregen. Wel ik moet zeggen, ik heb eens met dezelfde muziek vergeleken tov de M7 van mijn vriendin, ze loeien inderdaad nog harder. Ik probeer nog altijd te zoeken naar gelegenheden om dit te tonen(en dus ook de meerwaarde), maar ik hou het maar op "in de douche", "bij het koken" en van deze zaken, waarbij ik nu eigenlijk geen externe speaker meer nodig heb. Handig maar voor mij was dit geen dealbreaker geweest. De belkwaliteit is even uitstekend als het vorige vlaggenschip.

Voorlopig ben ik werkelijk zeer tevreden, meer nog als toen ik de M7 in handen kreeg. Waarom? Alles voelt zo gelikt en écht aan, niets valt tegen en sommige dingen zijn outstanding. Weet dus gewoon dat je absoluut geen miskoop doet. Bliksemsnel, mega bouwkwaliteit, Sense 6 is een verademing, de batterij is beter op het eerste zicht, boomsound is nog meer BOOM ... In principe moet ik heel erg nadenken over minpunten, wat chapeau is voor HTC en de nieuwe M8!

In bijlage nog wat foto's van de DUO-camerafunctie met 3 verschillende dieptes en de bij geleverde case. (foto's zijn door maximumformaat tweakers wat verkleind)
Ik merkte na dag 2 ook dat ik tussen scherm en bezel wat krasjes vond op het gepolijste materiaal. Dit over heel de telefoon en komt van het gebruik van hun eigen case. Dit is zeer verwonderlijk en ergerlijk omdat het een zachte flexibele case is!

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Grijs?

Goede review, leuk geschreven.

Ik verbaas me wel een beetje over je laatste punt. Beschadigd door zijn eigen case? Heb je daar misschien ook een foto van? Dat zou voor mij toch echt wel een groot minpunt zijn.
Ja ik vond het even verbazingwekkend. Ik heb een foto toegevoegd. Het gaat over minieme "veegjes", waar ik eerst van dacht dat ik ze zelf kon wegvegen, maar helaas. Het is niet de gepolijste body zelf, maar een dunne zilverkleurige rand tussen scherm en body.

[Reactie gewijzigd door Cloclo100 op 15 april 2014 11:48]

Op dit gedeelte zit geen coating, daardoor treedt daar beschadigingen op. Vind het wel zonde omdat ze speciaal die gepolijste rand hebben toegevoegd
Ja en dan nog door middel van hun eigen bijgevoegde case. Heeft dan echt niemand die even kunnen testen??
"Coating meteen beschadigd door case" -> wat voor case heb je gebruikt?
Zou dit minder zichtbaar zijn met de zilveren versie?
Er zit standaard een case in de doos.. Een Flexibele doorzichtige.
Pfff heb ik net een soortgelijke case gekocht op ebay, maar hé 4 euro ;-)
Ik heb gelukkig geen last van beschadigingen door de case. De medewerker van Coolblue ging, ondanks mijn protest, demonstreren hoe dan het aluminium niet meer zichtbaar was. Was ik niet zo blij mee gezien ik erg allergisch ben voor die krengen, maar nu bij het lezen van je review schrok ik me helemaal de pleuris natuurlijk.

Gelukkig lijkt het allemaal mee te vallen bij mij :)

Leuke review! Accuduur is echt ziek trouwens :D
Fijne review. Probleem met de meegeleverde case heb ik niet ervaren.

Ik laad mijn HTC One M8 nu om de dag op, waarbij hij 's nachts ook aan staat (maar met wifi/mobiel internet uit) omdat ik storingsdienst heb.
Overdag gewoon flink whatsapp, facebook, e-mail, candy crush open, af en toe een belletje of fotootje. Accu is daadwerkelijk nog een stuk beter dan die van de vorige One, en daar was ik al zeer tevreden over.

De 'geliktheid' van de aluminium body ben ik ook zeer te spreken over. Het blijft een genot om dat ding vast te houden. En het dubbeltikken op het scherm om 'm uit slaapstand te houden, love it!

[Reactie gewijzigd door TotallyJorden op 16 april 2014 12:21]

Prima review. Alleen jammer dat je er geen plaatjes aan hebt toegevoegd. Dat zou het geheel afmaken.

Ik kan me vinden in de punten die je aanhaalt. Gisteren heb ik hem in de winkel getest, wat een gelikt toestel. Razend, maar dan ook razendsnel. Apps vliegen werkelijk open en hebben bijna geen laadtijden. De Boomsound vind ik ook een verademing. Stukken beter dan dat blikkerige speakertje van m'n huidige S4. De camera heb ik zelf nog niet getest.

Die van mij ligt hier prettig in seal te wachten op het eerste gebruik. Een kwestie van wachten op de Dot View case. Andere fabrikanten kunnen echt een voorbeeld nemen aan HTC. Het enige punt waar HTC de plank misslaat is op de camera, maar dat wordt ze wat mij betreft vergeven. De rest is pure pracht en praal. :)
Ik dacht toch dat ik 4 foto's had toegevoegd? :)
Heb de one en moet zeggen dat ik het prima vind. En ga er vanuit dat de htc one m8 nog iets beter is.
Ps. ik heb op mn one m7 een custom rom van insertcoin staan met sense 6 etc en da's ook stukken beter, meen dat de htc senses 6 port op de one m7 betere camera libs heeft ;-) dus zeker op de m8...

Op dit moment geloof ik nog wel in een aparte systeemcamera als de sony rx100 ii bijvoorbeeld. Zoiets is nog niet te proppen in een smartphone, grote sensor en optische zoom etc...