Conceptronic Grab'n'Go DualBay NAS Media Store 1.5TB Review

Conceptronic Grab'n'Go DualBay NAS Media Store 1.5TB

Pluspunten

• Goedkoop
  • Eenvoudig te installeren
  • RAID mogelijkheden
  • Overzichtelijk menu
  • Gigabit ethernet
  • Redelijk aantal functies
  • Funplug mogelijkheden

Minpunten

• Voeding heeft een veel te grote faseverschuiving.
  • UPnP Server werkt niet met XBOX360
  • UPnP - automatisch scannen werkt slecht
  • Gigabit wordt maar voor 17% daadwerkelijk gebruikt
  • Slechte koeling
  • Fan blijft continu draaien, ook wanneer HDD's uitgeschakeld zijn
  • Frontje trekt vingerafdrukken aan, PS3 idee.
  • Temperatuur NAS aan de hoge kant.
  • Firmware versies na v1.05b1, doen NAS trippen.

Kwaliteit voeding Score: 2

Ik heb nu een tijdje 1 exemplaar in gebruik en recent een 2e aangeschaft hier in de V/A rubriek.
1tje gebruik ik zonder funplug met de standaard UPnP server, om te streamen naar de PS3's in huis.
De 2e is gefunplugged met Twonky erop om te streamen naar de XBOX360 consoles in huis.
Beide NASjes hebben 2 Samsung HD103UJ HDD's in RAID 0 staan.

Specificaties
  • 10/100/1000 Mbps Gigabit LAN
  • Dubbele interne SATA 3.5” HDD aansluiting
  • 4 HDD configuraties: Standaard, JBOD (twee hardeschijven combineren tot één gigantische partitie), RAID 0 (striping, verdubbeld de performace, maar als één schijf wegvalt is alle data weg) en RAID 1 (mirror. Totale schijfruimte wordt gehalveerd, maar op beide schijven staat dezelfde data. Is één schijf kapot, dan is alle data er nog.)
  • Ondersteunt FTP/HTTP scheduled downloads en backups
  • Quota voor toegewezen gebruikers en groepen
  • Power Management voor de hardeschijven (kunnen dus na een vooral ingestelde periode van inactiviteit uitgeschakeld worden)
  • UPnP AV Server (direct muziek streamen naar een draadloze Media Player)
  • iTunes Server (direct muziek streamen naar je iTunes)
  • USB Printer Server (één USB printer via de NAS delen met alle computers, dus geen losse printserver meer nodig)
  • Compatible met Windows 2000, XP en Vista.

http://a.imagehost.org/t/0464/IMG_0243.jpg http://a.imagehost.org/t/0885/IMG_0244.jpg http://a.imagehost.org/t/0779/IMG_0247.jpg
http://a.imagehost.org/t/0485/IMG_0249.jpg http://a.imagehost.org/t/0291/IMG_0251.jpg
Klik voor vergroting

Eerste indruk
De NAS wordt geleverd in een blitze doos, met een handig plastic handvat :9

Klik voor vergroting

De NAS wordt geleverd met de volgende onderdelen:
  • Een voeding
  • Een CD-ROM
  • Een uitgebreide handleiding
  • Een Quick Installation Guide
  • Een Cat 5e kabel
De NAS is uitgevoerd in aluminium met een mat zwarte afwerking, het frontje is wel gewoon van plastic.
Al met al voelt het apparaat zeer degelijk aan, opzich kan hij ook best een stootje hebben (in zekere mate).
Met mijn eerste indruk niet echt negatieve punten kunnen ontdekken.

Installatiegemak
Dit "gemak" is heel groot, heel simpel ontgrendel en schuif je het frontje eraf. Je drukt er 1 of 2 harde schijven in, schuif het frontje er weer op en bent klaar. Als je bovenstaande afbeelding van het frontje vergroot, dan zie je een soort van veren aan de achterkant zitten, welke de HDD's stevig vasthouden.

De NAS ondersteunt alleen SATA drives van maatje 3,5"

Vervolgens als je alle kabels aangesloten hebt, zet je hem aan. Je wacht een minuutje en je kan hem aanspreken door in je internetbrowser in te typen: ch3snas

Inlogscherm, klik voor vergroting

Er is een redelijk aanbod in functies en instellingen, waarvan ik lang niet alles geprobeerd heb.
Ik gebruik voornamelijk de UPnP server functie.

UPnP Server
De ingebouwde UPnP server heeft een nadeel, out of the box is deze NAS niet waarneembaar op een XBOX360. Op de PS3 wordt hij echter zonder problemen gevonden en alles wordt netjes gestreamed.

Foto PS3

Wat ik wel een minpunt vind, automatisch scannen werkt heel slecht, waardoor je eigenlijk altijd geforceerd moet laten scannen, na het toevoegen van content.

Echter werkt deze niet met de XBOX360, hiervoor heb ik later een 2e exemplaar aangeschaft en deze gefunplugged met versie 0.5, daarna Twonky v4.4.9 erop gezet. Dit werkt perfect met de XBOX360, maar vreemd genoeg weer niet met de PS3, maar aangezien ik er nu toch 2 heb en elke console er 1 toewijs, maakt mij dit persoonlijk niet zo heel veel uit.

Twonky op de XBOX 360

Koelingsmogelijkheden
Out of the box zit er 1 klein fannetje in (40mm vermoed ik), welke moet dienen voor de koeling van voornamelijk de HDD's. echter is dit fannetje daar gewoon niet toereikend voor, na een paar uur gebruik meet ik HDD temperaturen van 45 graden celcius.

Ander vreemd punt is dat de fan continu draait, ook wanneer de HDD's uitgeschakeld zijn

Energiemetingen
Ook bij dit product heb ik weer energiemetingen gedaan.
Eerst een kleine beschrijving van de door mij toegepaste termen.

Idle wil zeggen, compleet met HDD's maar in idle toestand.
Load, ook met HDD's maar dan wordt er veel gevraagd van de NAS door diverse clients
Spinned Down, is een functie van de NAS waarbij de HDD's na een tijdje inactiviteit uitgeschakeld worden.

Meetresultaten
Idle: U = 223V~ I = 0,17A Cos φ = -0,55 Ps = 37,91VA PW = 20,8505W
Load: U = 224V~ I = 0,19A Cos φ = -0,54 Ps = 42,56VA PW = 22,9824W
Spinned Down: U = 218V~ I = 0,09A Cos φ = -0,45 Ps = 19,62VA PW = 8,829W
Nas Ingeschakeld zonder HDD: U = 222V~ I = 0,11A Cos φ = -0,32 Ps = 24,42VA PW = 7,8144W
Voeding alleen: U = 222V~ I = 0,08A Cos φ = 0,04 Ps = 17,76VA PW = 0,7104W
Nas Uitgeschakeld U = 222V~ I = 0,08A Cos φ = 0,04 Ps = 17,76VA PW = 0,7104W

Zoals bij zoveel electronica is ook hier de faseverschuiving weer onacceptabel.
Ter verduidelijking, een Cos φ van 1 is ideaal en een Cos φ van 0,8 is acceptabel.
Alles onder de 0,8 is onacceptabel.
Nu is het in de praktijk erg moeilijk deze naar 1 te brengen, maar boven de 0,8 is opzich best te realiseren.

Nu deze faseverschuiving zo groot is verstook je gewoon meer energie, welke compleet niet nuttig gebruikt wordt. Dit heeft geen direct gevolg voor onze energierekening, omdat we deze "slinger" energie niet hoeven te betalen. Maar deze energie moet wel opgewekt worden, met het milieu als slachtoffer.

Snelheden
Bij het verplaatsen van grote bestanden (Giga Bytes) zien we de volgende snelheden:
  • Gemiddelde snelheid: 170 Mb/s = 21,25 MB/s
  • Piek snelheid: 200 Mb/s = 25 MB/s
Bij het verplaatsen van kleine bestanden (Kilo Bytes tot een Mega Byte) zien we de volgende snelheden:
  • Gemiddelde snelheid: 50 Mb/s = 6,25 MB/s
  • Piek snelheid: 68 Mb/s = 8,5 MB/s
In het gunstigste geval haalt de NAS een gemiddelde snelheid van 170Mb/s.
Wat ik dan jammer vindt is dat de aanwezige Gigabit aansluiting niet volledig wordt benut.
(170 / 1000) x 100 = 17%, kortom van alle bandbreedte die je te bieden hebt, gebruikt hij er maar 17%.
Nu is dit voor zijn prijsklasse opzich wel goed te noemen, maar je voelt je toch wel een beetje bedrogen, omdat ze hem aanprijzen als Gigabit. Het zou eerlijker zijn er bij te zetten Max. Transfer Rate: 200Mb/s

Daarnaast als de NAS geen hogere snelheden wil halen, waarom zet je er dan een RAID 0 functie op, dan zou alleen JBOD, Standard en RAID 1 ook volstaan.

Thermografische opnamen
Om te kijken hoe het zit met de warmteproductie, heb ik een aantal thermografische opnamen gemaakt.
De opnamen zijn gemaakt met een industriële iR camera van NEC, de TH7800 om precies te zijn.

De thermografische camera: NEC TH7800

De Nas is een tijdje intensief gebruikt (gedurende een paar uur) voordat de opnamen gemaakt werden.

De voorkant van de CH3SNAS.

De achterkant van de CH3SNAS.

De zijkant van de CH3SNAS.

De voeding van de CH3SNAS.

De temperaturen vallen me een beetje tegen, ik heb zelf het liefst mijn hardeschijven zo koel mogelijk, rond de 20 graden celcius. Wellicht had Conceptronic beter een grote fan kunnen toepassen, of meer van dezelfde kleine fans. De voeding is niet zo spectaculair qua temperatuur, het is nog een ouderwetse "trafo" en die kunnen vrij heet worden, dus eigenlijk valt het hier nog wel mee.

Firmware
Ik draai op het moment Firmware versie v1.05b1, er zijn 2 nieuwe versies uitgebracht: v1.05b4-r160 & v1.05b5.
Deze bieden leuke bugfixes en extraatjes, zoals eindelijk de ondersteuning voor de XBOX360.
Wat mij alleen opvalt is dat beide firmware upgrades ervoor zorgen dat de NAS compleet onbereikbaar wordt. Alleen de webinterface blijft bereikbaar. Flash je de firmware naderhand weer terug naar v1.05b1, dan werkt alles spontaan weer. Waar dit door komt weet ik niet, maar dit gebeurd op alle 2 de apparaten.

Deze NAS mag dan een paar minpuntjes hebben, buiten dat is dit een zeer mooi apparaat voor deze prijs: ca. 130 euro. Ik weet wel dat ik er erg tevreden mee ben. Ik kan zonder die lawaaige PC aan te zetten welke bekant 10x zoveel verbruikt, lekker HD filmpjes streamen op alle consoles in huis.

Grootste minpunten vindt ik:
  • Niet compattible met XBOX 360 (Wel na Funpluggen)
  • Voeding heeft een te grote faseverschuiving
  • Temperatuur NAS aan de hoge kant
  • Firmware versies na v1.05b1, doen NAS trippen
Qua hardware is dit apparaat exact hetzelfde als de D-Link DNS-323, welke op zijn beurt wel minder gunstig geprijsd is 143 euro, al scheelt dat niet zo heel veel.
Buiten dat vind ik het uiterlijk van dit apparaat mooier als dat van de D-Link.

NASjes aan het werk

Zijn tweelingbroertje, D-Link DNS-323

Datasheet CH3SNAS
~[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 - Deel 1
~[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 - Deel 2
~[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 - Deel 3

UPDATE 18-08-2009: FIRMWARE
Na veel geklooi ben ik erachter hoe je de firmware updates er wel op krijgt, om weer toegang te krijgen moet je eerst de hardeschijven herformatteren. Dit is nogal een geklooi met 2TB. Maar afijn ik had weer toegang met ook de nieuwe firmware, maar niet zoals beloofd de XBOX360 ondersteuning.

Ik vind dit toch teleurstellend XBOX360 ondersteuning in de release notes zetten, en dat het dan geen eens werkt. Ik heb dus achteraf toch maar weer gefunplugged met Twonky.

Edit 19-01-2009, 12:26 - Minpunt snelheid Gigabit iets breder uitgewerkt.
Edit 27-07-2009, 19:22 - Thermografische opnamen toegevoegd.
Edit 28-07-2009, 01:58 - Taalfoutjes... Link naar Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 - Deel 3 toegevoegd
Edit 28-07-2009, 14:44 - Verhaaltje over firmware problemen toegevoegd
Edit 01-08-2009, 15:18 - Thermografische opnamen vervangen door hogere resolutie
Edit 18-08-2009, 10:15 - Firmware verhaaltje

Heb jij ook een Conceptronic Grab'n'Go DualBay NAS Media Store 1.5TB?

heb de pagina wat bijgewerkt met bovenstaand verhaal, omdat ik denk dat het ook op Wikipedia hoort te staan. Kan iemand het wat nakijken en polijsten?
Wat je geschreven hebt is sterk verwant met

http://nl.wikipedia.org/wiki/Arbeidsfactor (voor mensen die deze review in de toekomst lezen)

Het is moeilijk om te bepalen waar het nu juist thuishoort. Ik heb een linkje bijgevoegd in ieder geval.

Volgens mij is het echter wel ongeveer juist wat je schrijft. Ik heb het nog een beetje uitgebreid en wat gepolijst :)

[Reactie gewijzigd door sleeplift op 7 april 2010 01:00]

Heb 'm nu twee jaar draaien, zonder problemen!

http://knowledge.forestblue.nl/ch3snas_dutch.htm voor hoe ik 'm heb geïnstalleerd.
Ehm...*schaam* ik ken het woord "faseverschuiving" alleen maar uit Star Trek, het woord "fase" in de stroomleer alleen als "de blauwe draad". Wat is een faseverschuiving en waarom zou ik het me moeten aantrekken?

maar om nou te zeggen dat ik het nu wel snap :p

En als ik een wilde gok mag doen, ik denk dat het is hoe snel iets van golflengte kan veranderen, en nog verder hoe snel hij van 20 watt naar 7 watt kan gaan.
Als dit lang duurt dan is het inderdaad dom energie ergens inpompen waar het niet nodig is.

Maar nu laat ik MacGyverSounds even aan het woord:

Electrisch gezien is een faseverschuiving het antwoord van je systeem op de bronspanning.
Normaal, bij ohmse weerstanden komt de stroom tegelijk met de spanning, en als de spanning wegvalt valt ook de stroom weg.
Maar door er een spoel of condensator tussen te zetten schuift de fase wat van je 1:1 in het tijdsbeeld,
en zie je (bij de condensator) de stroom eerst lopen , en door het lopen van die stroom wordt een een spanning opgebouwd. De respons van je systeem noemen we voorijlend.
Bij de spoel net andersom : deze noemen we naijlend (als je de bronspanning weghaald wordt er een tegenspanningkje gegenereert door de nog lopende stroom, die een nieuwe spanning opwekt).
Je snapt dat dan , volgens P=UxI de stroom en spanning niet tegelijkertijd hun maximale energie kwijt kunnen, ( want ze waren faseverschoven) dus hebben we niet het volle vermogen tot onze bschikking. Het gedeelte wat tegelijkertijd gebruikt kan worden noemen we arbeid, of werkvermogen, het restant is niet te gebruiken, en noemen we blindvermogen.

Met andere woorden : faseverschuivingen zijn min of meer looptijden , waardoor de ene energiefactor niet tegelijk of tegelijkertijd met de andere factor werkt, en dit levert energieproblemen op.

En nu ik weer

Maar waarom het mij uit moet maken is mij ook niet duidelijk, als ik het zo moet geloven is dit alleen van toepassing als hij niet meer gebruikt word, of minder, als je hem dus steeds hetzelfde gebruikt dan lijkt mij dat dit niet echt van toepassing is.

[Reactie gewijzigd door painkill op 18 januari 2009 01:53]

Op de energierekening zal je dit ook niet terug zien.
He gaat er puur om, dat er hier zogenaamde "slinger energie" in gepompt wordt waar je eigenlijk niks aan hebt.

Als je dan bedenkt dat we in een tijdperk leven waarbij het aspect "groen"heel belangrijk is, dan vindt ik toch dat fabrikanten te weinig rekening houden met dit verschijnsel. Maar goed, de meeste mensen kennen dit verschijnsel ook niet en meten ook de arbeidsfactor niet.

Wanneer je een spanning (U) hebt van 224 volt (faseverschuiving speelt alleen een rol bij wisselspanningen), en een stroom van een halve ampere (I).

Dan heb je een schijnbaar vermogen van: Ps = U x I = 224 x 0,5 = 112VA
Is je arbeidsfactor dan 0,4 (Cos φ): Pw = U x I x Cos φ = 224 x 0,5 x 0,4 = 44,8W

Je ziet dus 44,8W wordt daadwerkelijk gebruikt door het apparaat, werkelijk vermogen.
Toch verstookt die hele opstelling 112VA.
Dat is gewoon pure verspilling, want nogmaals die gehele 112VA, moet wel opgewekt worden.

Als je dan nagaat dat er duizenden van dit soort apparaten in omloop zijn, dan wordt het plaatje qua verspilling steeds groter.

Deze adapters zijn zo te fabriceren dat de Cos φ stabiel rond 0,9 blijft, maar dit kost een paar euro meer om te fabriceren, je praat dan over een paar elco's.

In de verlichting industrie is dit al aangepakt om dezelfde reden, TL armaturen hadden voorheen een ontzettend slechte Cos φ.
Tegen woordig worden de voorschakelapparaten elektronisch uitgevoerd met een Cos φ van 0,98.

Nu is een lamp natuurlijk wel iets anders, maar dan nog.
Dat is onjuist, dit heeft niks met aanloop stromen of gebruik van het apparaat te maken.
Dit is dus altijd van toepassing, in gebruik maar ook in Stand-by.

[Reactie gewijzigd door l.degroot01 op 18 januari 2009 16:29]

Simpel gezegd is blind vermogen dat een apparaat eerst oplaad (condensator voorbeeld) bij oplopende spanning, en ontlaadt bij dalende spanning. Je krijgt hierdoor de faseverschuiving.

Het punt is dat het apparaat dus energie eerst opneemt en dan weer afgeeft. Die energie moet wel worden vervoerd. Normale bedrading in je eigen huis kan dat makkelijk aan, maar wat denk je van 10kV, 200kV netwerken in nederland? Die zijn dubbel uitgevoerd om enkel piekbelastingen aan te kunnen en dat sluipt meer naar de maxima toe wat ze aankunnen. Er zit ook energieverlies in het net, desondanks dat er 10kV of 200kV op zit. Omdat het teruggeleverd wordt op het net, verlies je die energie nog 2 maal ook.

De verspilling gebeurd niet in het apparaat zelf wat degroot wil suggeren, maar in het lichtnet. Het apparaat levert de energie netjes weer terug aan het net, maar daar verlies je dus altijd een beetje mee door het vervoer. Ik moet er wel bijzeggen; je hebt wel die 112VA nodig om het apparaat gaande te houden. Maar 44,8W wordt in het apparaat daadwerkelijk verbruikt.

Grote energieverbruikers (bedrijven/fabrieken met hoog verbruik) moeten wel iets aan de Cos phi factor doen. Als die hoog wordt zullen ze hogere prijzen moeten betalen. Daar worden ze al aangemoedigd om dat te verbeteren. Maargoed, dan heb je het ook over installaties die vaak op 3 fasen draaien en tientallen kW's gebruiken.

Wat mij betreft mag er wel eens een europese wet of richtlijnen komen dat voedingen geen cos phi mogen hebben lager dan 0,9 of 0,95 of zoiets. Men vreest ook dat LED lampen een verergering van het probleem gaan hebben, aangezien die een nog vuilere stroomafname hebben (zogenaamd niet-liniear, vanwege de diode werking).

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 15 juli 2010 12:06]

Dan verwar je de fase toch echt met de nul, De nul is blauw.
De fasen zijn bruin, zwart, grijs.
De aarde is groen/geel

[Reactie gewijzigd door l.degroot01 op 18 januari 2009 20:33]

Ik draai al meer dan een jaar onafgebroken met firmware 1.04 tot heden alleen maar positief. Ik overweeg al een tijdje op te upgraden maar als ik lees dat flashen naar v1.05b5 problemen kan geven vraag ik me af om het verstandig om te upgraden. Uiteraard heb ik geen zin om alles weer opnieuw in te delen. :*)
Ik heb er in iedergeval totaal niks aan gehad, behalve veel geklooi om eerst alles te back-uppen en vervolgens alles terug te zetten. Al ging upgraden van 1.04 naar 1.05b1 wel zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door l.degroot01 op 18 augustus 2009 22:57]

Goeie grondige review. Dat van die stroom vond ik wat ver gaan maar wel aardig om dit aspekt eens eruit te lichten. En ik vroeg me ook al af waar die Raid0 modus voor nodig was in een NAS :+
Om 2 redenen die Raid 0.

1. Ik wou beide schijven combineren tot 1 groot volume, waarbij je dus kan kiezen voor JBOD of Raid 0.
2. Voor performancewinst, al haalt dat in het geval van deze NAS inderdaad niet zoveel uit.
zou je eens kunnen proberen om je uPnp een naam te geven met een dubbele punt er in.
Hielp bij mijn freenas server. De mijne heet bijvoorbeeld media:server .

[Reactie gewijzigd door pasz op 15 juli 2010 14:51]

Ik zie een downloadsnelheid van 25MB/s, en dat vertaal je naar 170Mb/s. Dat is technisch gezien correct, maar vervolgens haalt je netto- en brutosnelheden doorelkaar. Een gigabit-LAN heeft een bruto bandbreedte van 1000Mbps, en je NAS haalt een netto snelheid van 170Mb/s. Wat je dus moet doen is je nettosnelheid in MB/s eerst omzetten naar een brutosnelheid in Mb/s, en dat is heel simpel te doen door met 10 te vermenigvuldigen.

Je downloadsnelheid (of bandbreedte) is dus 250Mbps, en dat is niet 17% maar 25% van de beschikbare bandbreedte. Nog steeds jammerlijk weinig, maar voor de prijs is het doable.

Wat wel weer raar is, even afgezien van je bruto/netto verrekening... Waarom zou de schrijf(/upload) snelheid zo laag liggen? Wat een enorm verschil met de leessnelheid zeg!
Ik vind de temp van 20 graden celsius in zo'n klein broodtrommeltje niet echt haalbar. Een harde schijf mag best richting de 40 gaan maar boven de 50 word het wel link. Wat vaak meer het geval is zijn temperatuur schommelingen. Veel warmte schijven worden snel heet en dan direct erg veel koelen. Schijven koelen veel af.

Electronica vind langzame overgangen vaak prettiger.

Ik heb zelf de DNS versie en werkt inderdaad prima. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik express koos voor de DNS omdat deze een metalen behuizing heeft en deze warmte afneemt. En ik weet niet of dat voor deze ook geld... De harde schijven die erin zaten zijn mits hij niet in een standby is (dan gaan de schijven uit) rond de 38 a 42 graden celsius.
Die 4cm fan was ik in het begin erg bang voor. Toen ik hem voor het eerst deed aanzette hoorde ik hem ook enorm. Echter dat is alleen bij het aanzetten daarna was hij stil. En zelfs bijnna niet hoorbaar.

In de interface kan ik trouwens opgeven hoeveel graden hij mag wezen. Kun jij dat niet?
misschien dat je de laatste firmware kan gebruiken. Daarin zijn een aantal negatieve punten die je nu beschrijft opgelost (bijv. Fan blijft draaien)

en wellicht zou je wat meer kunnen vertellen over waarom iets een negatief punt is .. (bijv. gigabit wordt niet volledig benut) .. een niet tweaker die dit leest zal e.e.a. zonder uitleg niet snappen en zich afvragen waarom iemand dan toch nog zo positief is ;-)
Ik heb de laatste firmware er al op draaien 1.05b1.

Verder zal ik mijn punten eerdaags iets beter verwoorden.
fan aansturing is idd flink omgegooid in 1.05b1.
fan slaat pas aan bij 45 C, temp polling is elke minuut, en gaat weer uit als de temp is gezakt, verder heb ik de de fanspeed nog niet boven de 2700 rpm (max = +/- 6000)gezien, maar dit zal in de zomer wel wat hoger oplopen, maar ik ga er vanuit dat de temps in de zomer ook niet ver boven de 45 uit zullen komen.

heb er wel WD gp 5400 schijven in zitten, dat zal ook nog iets uitmaken, maar ik ben erg tevreden over de temperaturen