Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties Tower, 6 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Comrade Zwart Review

guillamos 13 april 2014, 707 views

BitFenix Comrade Zwart

Pluspunten

• Features
  • Simpel ontwerp

Minpunten

• Airflow
  • Weinig ruimte voor kabelmanagement
  • Locatie frontpanel

BitFenix Comrade
Inhoud
  • Inleiding
  • Verpakking
  • Specificaties
  • Uiterlijk
  • Binnenkant
  • Conclusie

De Comrade is de nieuwste behuizing van BitFenix, een vrij nieuwe speler op de markt van behuizingen. Hij behoort met zijn prijskaartje van ongeveer 40 euro tot het entry-levelsegment. Bitfenix zelf noemt het 'Revolutionary Value'. Eens zien of deze behuizing die titel verdient.

Verpakking

De case zit in een simpele dooskleurige doos, welke de belangrijkste features van de kast weergeeft.

Specificaties

Deze specificaties zijn gekopiëerd van de website van BitFenix.
Er is niet veel speciaals te bekennen aan de specificaties. Hier ontbreekt wel aan dat de maximale lengte van de videokaart 30cm is en de maximale hoogte van de CPU-koeler 16cm. De behuizing heeft ongeveer de minimale hoogte voor een ATX-behuizing. De koeling is ook niet erg spannend, met maximaal 3 ventilatoren waarvan 1 pre-installed is. De connectiviteit is ook erg standaard met 1xUSB3 en 1xUSB2.
Uiterlijk

De kast is te omschrijven als 'simpel'. Er is geen glossy plastic gebruikt, er zijn geen enorme luchtroosters aan de voorkant te bekennen en er zijn geen onnodige ledjes geplaatst. Een prima behuizing voor in de woonkamer of op kantoor dus. Een minpunt aan het uiterlijk is dat het frontpanel aan de rechterkant onderaan is geplaatst. Als de computer een beetje aan de lichte kant is, duw je elke keer je computer naar links wanneer je op de aanknop drukt. Ook staat bij de meeste mensen een computer onder het bureau, of aan de rechterkant van de monitor. Zo is het altijd een gepriegel om de aanknop te vinden. Het zou beter zijn geweest als het frontpanel gewoon aan de bovenkant was geplaatst.
Als we de voorkant eraf halen, wat overigens makkelijk te doen is door simpelweg aan de opening onderaan de voorkant te trekken, zien we een stoffilter voor twee fans. Een minpunt is dat de lucht van de ventilators flink wordt geblokkeerd door het metaal met grote gaten erachter. Ook bij de voeding is een afneembaar stoffilter te vinden. Alle inputs zijn dus gefilterd, wat resulteert in dat er nauwelijks onderhoud vereist is aan de binnenkant.
De achterkant is erg standaard. We treffen uiteraard 7 PCI-sloten aan, waarvan één geen plaatje heeft. Dit plaatje wordt wel meegeleverd bij de accessoires. Een minpunt is dat één plaatje al bijna los zat bij aankomst. Verder is er nog de opening voor de 120mm-fan(standaard zit er een Bitfenix A1225L12S in, welke wel stil is te noemen), de openingen voor voeding en moederbord en twee gaten voor externe waterkoeling.

Binnenkant

De belangrijkste features van de binnenkant zijn de tool-free schijfinstallatiemechanismes en de gaten voor kabelmanagement. Er is trouwens erg weinig ruimte voor kabelmanagement. De 20+4 pin ATX kabel past er moeilijk achter. De CPU power kabel moet helaas over het moederbord omdat er geen gat is voor deze kabel. Er is ruimte voor 9 schijven: 3x2.5in, 3x3.5in en 3x5.25in. Een prima opstelling, aangezien er door de 2.5in schijven meer ruimte is voor een grote grafische kaart. Dat is overigens niet echt aan te raden, want deze behuizing moet je niet kopen als je een goede airflow wilt hebben. Op de productfoto van BitFenix zelf staat zelfs een dual-gpu oplossing, terwijl één ventilator nooit al die hitte kan wegvoeren.
Zoals gezegd is er een tool-free schijfinstallatiemechanisme voor alle schijven. Het werkt erg makkelijk en bevordert het installatiegemak. Het nadeel aan dit is dat het de airflow nog meer blokkeert omdat de gedraaide schijfkooien ervoor staan.

Er is veel concurrentie op de markt voor behuizingen van 30-50 euro, maar deze behuizing biedt erg veel features voor deze prijs. Het is de ideale behuizing voor een simpel systeem met geïntegreerde graphics. Ik kan deze behuizing echter niet aanraden als behuizing voor computer met een krachtige grafische kaart, door de matige en erg geblokkeerde airflow.
Al met al is het gewoon een erg goede behuizing voor zijn prijs.

Dit was mijn eerste review hier en ik hoop dat ik een duidelijke review heb gegeven van het product. Tips zijn welkom, omdat ik binnenkort waarschijnlijk ook een review doe van de Aerocool VS-92.

• Acer/ECS Q35T-AM

Heb jij ook een BitFenix Comrade Zwart?

Leuk deze te zien, had deze toevallig net een paar dagen in huis om wat overcompleet parts in een eenvoudig compleet systeem te zetten. Staat nog in de doos, maar dit geeft alvast een leuk beeld.

Verder gewoon een prima eerste review zou ik zeggen!