Specificaties 750W (80 Plus Gold), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Dark Power Pro 750W Review

Bartjebart 25 februari 2009, laatste update op 17 november 2015, 2.845 views

be quiet! Dark Power Pro 750W

Pluspunten

• stil
  • flexibel in aansluitingen
  • vťťl aansluitingen

Minpunten

• tamelijk groot
  • niet heel goedkoop

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Ik ben in het bezit gekomen van deze voeding nadat mijn vorige voeding het na anderhalf jaar had begeven. Mijn oude voeding was de P6 versie, de voorloper van de P7 versie, die ik toegezonden kreeg bij de afhandeling van de RMA, doordat de P6 versie niet meer leverbaar was. In bedie gevallen ging het om een 750W voeding. Het concept van beide versies is uiteraard gelijk, maar in de uitvoering ervan zitten best een aantal verschillen tussen de versies. De verschillen die ik het beste waar kon nemen zijn te vinden in de manier waarop de modulaire kabels aangesloten kunnen worden. Hoe de versies qua electrische componenten verschillen kan ik niet beoordelen.

Nadat mijn voeding uit m'n 2e pc (een Recom Power Engine van 450W) tijdelijk als vervanger dienst had gedaan in m'n hoofd-pc kreeg ik dan eindelijk mijn nieuwe voeding toegestuurd, waardoor mijn 2e pc z'n voeding weer terugkreeg en ik m'n hoofd pc weer van een modulaire voeding kon voorzien.

In lichte spanning haalde ik de voeding uit de omverpakking en ik trof een zwarte doos zonder al teveel opsmuk aan. De doos is een beetje vormgegeven als een koffer en beschikt ook over een handvat, zodat je gezellig met je nieuwe voeding kunt gaan wandelen :P . Op de doos staat onder andere een overzichtsafbeelding van de verschillende kabels die mee worden geleverd met de voeding.
De doos beschikt over een klep die met een stukje klitteband dicht blijft. Na het openen van de klep komt de voeding tevoorschijn achter een doorzichtig stukje plastic. In deze doos met klep zit een onbedrukte zwarte binnendoos. Hier in zit de voeding, een handleiding, een netkabel en drie kleine doosjes, waar kabels e.d. in zitten.
De verpakking van de voeding in het plastic (linksboven)
Het handvat en een overzicht van de kabels op de achterkant van de doos(linksonder)
De doos met de klep open (rechtsonder)
De binnendoos geopend (rechtsboven)

Al met al heeft BeQuiet z'n best gedaan om de voeding op een leuke manier te presenteren aan de gebruiker en dat viel mij in positieve zin op. :)

Uitrusting en afwerking
De voeding ziet er, ondanks dat het een redelijk anoniem onderdeel is in een gemiddelde pc, uit alsof er aandacht is besteed aan het design. De buitenkant lijkt van gepolijst, vernikkeld staal te zijn gemaakt en is daarmee bepaald niet afzichtelijk. De aansluitingen voor de modulaire kabels zijn in vrolijke kleurtjes gemarkeerd om de voeding maar zo fool-proof mogelijk te maken.
Technisch gezien is de voeding dik in orde. De voeding beschikt over maar liefst 6 gescheiden 12 volt rails, die elk 20 ampŤre kunnen leveren. Dat waren er in de P6 uitvoering 4 rails. Wat het gecombineerde vermogen is weet ik niet exact, maar dat zal vast hoog genoeg zijn. Het totale vermogen van de voeding is 750W en de voeding voldoet aan de ATX12V 2.2 standaard. Verder zijn alle kabels gesleeved om ze zo minmogelijk invloed te laten uitoefenen op de airflow in de kast. Ondanks de sleeves zijn de kabels flexibel genoeg om een eenvoudige installatie te garanderen.
BeQuiet claimt een efficiŽntie van 88%, waardoor de voeding slechts weinig warmte produceert. De warmte die wordt geproduceerd wordt afgevoerd door de luchtstroom die wordt gecreŽerd met de ingebouwde 120mm (vermoed ik) fan. De achterkant van de voeding is voorzien van een honingraat, waardoor de lucht makkelijk wegstroomt.

Verder zitten de kabelbundels in de 3 kleine doosjes aan elkaar met behulp van klitteband kabelbinders, die na het uitpakken van de voeding gebruikt kunnen worden voor het kabelmanagement in de case. Verder worden enkele tie-wraps, duimschroeven en gewone schroefjes meegeleverd.

Een klein nadeel dat aan al deze functionaliteit en power kleeft is de afmeting die de voeding daardoor aanneemt. Tegenover m'n Recom 450W is geod te zien wat het verschil in afmeting is. De afmetingen in combinatie met de plaatsing van de aansluitingen op de voeding resulteren er in dat in m'n Thermaltake Armor de bovenste 92mm ventilator in de weg zit. Deze heb ik dus moeten verwijderen om plaats te maken voor m'n nieuwe voeding. Bij de P6 variant paste deze ventilator nog wel prima in de case.
De BeQuiet versus de veel compactere, maar minder krachtige en niet modulaire Recom 450W

Aansluitmogelijkheden
Een absoluut sterk punt van de voeding is de hoeveelheid aansluitmogelijkheden waarover de gebruiker beschikt. Hier even een overzicht:
  • 20+4 pins moederbord connector (vast aan de voeding)
  • Aansluiting om toerental van de voedingsventilator via het moederbord uit te kunnen lezen
  • 4, 6 en 8 pins EPS 12V kabels (bij de P6 uitvoering zat de 4-pins nog vast aan de voeding, in de P7 uitvoering is deze kabel ook optioneel geworden, de 6-pins was in de P6 variant nog niet aanwezig)
  • 4 6+2 pins PCI-E aansluitingen (dit waren 6 pins stekkers in de P6 uitvoering)
  • 4 kabels om case-fans door de voeding aan te laten sturen (3x in de P6 uitvoering)
  • 1 zeer handige all-in-one kabel (2x HDD, 2x SATA, 1x FDD)
  • 2 kabels voor 4x HDD
  • 1 kabel 3x HDD + FDD
  • 1 kabel 4x SATA
  • 1 Molex moederbordkabel
  • 1 kabel 1x HDD
  • 2 kabels 1x SATA
Kortom; voor zo ongeveer elk denkbare configuratie is er wel een combinatie van kabels te bedenken waarbij er niet of nauwlijks ongebruikte stekkers en kabels in de computer rondzwerven.
De inhoud van de doos op tafel; keus genoeg! Opvallend is de netstroomstekker die in de voeding gaat. Deze is niet, zoals bij de voorganger, een standaard euro-stekker. Linksonder een afbeelding met de bossen kabels die in de drie kleine doosjes zitten.

Prestaties en stabiliteit
Dit heb ik nog niet echt kunnen beoordelen. Mede doordat er momenteel in m'n pc niet echt zware apparatuur hangt. Bij de vorige uitvoering was het echter allemaal prima in orde, dus ik ga er voor het gemak maar van uit dat dit bij deze uitvoering ook zo is. Met 6 12V rails van 20A per stuk, 4, 6 en 8 pins aansluitingen voor het moederbord lijken in ieder geval alle ingrediŽnten aanwezig om keurig stabiele stroom te leveren.
Update 25-02-2009
Ik heb een soort van stresstest gedaan. Ik heb inmiddels m'n HD4850 binnen, die wat meer stroom verbruikt dan de HD3450 die er hiervoor in zat. Daardoor valt er iets meer te zeggen over stabiliteit dan voorheen, maar nog steeds is dit systeem peanuts voor deze voeding. Dat valt ook wel te concluderen uit de resultaten van de 'test'. Alle voltagewaarden zijn zeer stabiel. Onder volledige belasting (4x Orthos (blend test), 2x CPU Burn-in en 3D Mark Vantage tegelijk draaiend) verandert alleen de Vcore van 1.20V naar 1.19V. Alle andere waarden blijven gelijk. Dit is gemeten met ASUS PC Probe II, hoe betrouwbaar de waarden zijn kan ik dan ook niet zeggen, maar doe er mee wat je wilt.

Geluids- productie
Het merk heet niet voor niets BeQuiet; deze voeding is erg stil. Het zou natuurlijk ook zot zijn om je hele merk te vernoemen naar stilte om dat vervolgens niet te kunnen leveren, maar daarvan is hier absoluut geen sprake. De 120mm fan doet z'n werk erg rustig en is wel hoorbaar, maar dit is absoluut niet storend.

Warmteproductie / koelvermogen
De voeding produceert in mijn geval geen tot nauwlijks warmte. Wellicht dat dat met wat zwaardere apparatuur nog gaat veranderen, maar daar kan ik tot nu toe geen uitspraken over doen. Achter uit de voeding waait een rustige frisse wind, die aangeeft dat de voeding ondanks z'n lage geluidsproductie toch een bijdrage levert aan de koeling van het systeem.

Voor veel mensen zal ruim 130 euro veel zijn voor een onderdeel dat zo nietszeggend is als een voeding. Veel mensen zijn juist geneigd om op voedingen te besparen, maar als je je er enigszins in verdiept en flexibel inzetbaar vermogen wilt zonder lawaai-overlast te hebbeen, kun je er bijna niet onderuit om deze voeding op z'n minst serieus te overwegen.

Al met al ben ik met deze voeding heel tevreden, alleen hoop ik niet dat ie, zoals m'n vorige, na anderhalf jaar doorbrandt.

Heb jij ook een be quiet! Dark Power Pro 750W?

Dit is een standaard stekker, alleen zie je die niet zovaak. De normale stekkers zijn C14/C15.
Dit is de heavy-duty variant: C19
Deze wordt ook vaak bij zwaardere UPSsen gebruikt. Op zich niet slecht imho. Deze kabels hebben standaard tenminste een fatsoenlijke draaddoorsnede. Bij 750W gaat er toch wel wat door zo'n kabeltje. Als je sommige voedingskabels ziet wordt je op voorhand al bang ;)
Ah, had me er niet echt in verdiept. Maar dat verklaart een boel. Op zich wel goed dus dat er een zwaardere kabel aan zit, maar ik heb niet echt het gevoel dat een standaard stekker 750W niet aan zou kunnen. Maargoed, beetje headroom kan ook geen kwaad op zich natuurlijk :)
die c19 stekker heeft wel minder interferentie dan die c14/15 en kan meer stroom verdragen . zo'n 16 ampere tegenover 10A van de c14.
niet dat het veel uitmaakt volgens mij maar als je bedenkt dat een voeding van 750w 80% efficient is dan zal ie zo'n 940 watt trekken bij max load aan de stopcontact zijde.
hier is een c14 10Amp stekker in principe genoeg voor lijkt me, met een 2200watt aan vermogen dissipatiemogelijkheid.
Ik had een BQT DPP 750w overgenomen van een mede tweaker, welke helaas vergeten was de bijbehorende "C19" kabel mee te sturen... die blijkt bij mij in de omgeving dus nergens te verkrijgen te zijn! Alle 'computer' winkels (van lokale pc-boeren tot dynabyte achtigen) wisten niet eens waar ik om vroeg... de post loste dat een dag of twee later netjes op, maar ik had er flink de pest in toen ik, nadat ik de voeding had ingebouwd en alle kabels netjes had weggewerkt , er achter kwam dat ik dus geen kabel had.....
Ja, idd. Een iets meer standaard kabel had wel fijn geweest denk ik. Vooral voor dit soort gevallen.
nette revieuw, je kan de load natuurlijk nog wel aardig heftig maken als je de cpu flink overklokt, dan heb je meteen een bovengemiddeld gebruik te pakken.

Verwacht nog een paar edits dus :P
De CPU is momenteel tot aan het max van het geheugen overgeklokt (400MHz FSB) en het geheugen loopt standaard al op een hoog voltage van 2,2V dus veel verder overklokken gaat hem niet worden denk ik. De processor loopt daarbij zelf op 1,225V. Dus momenteel heb ik denk ik niet de hardware om de voeding daadwerkelijk aanzienlijk te belasten.
Heb exact dezelfde voeding ism:

Q9550 op 3,5GHz
4x2GB OCZ Platinum
Asus P5E
2x HD4850 @ stock
3HDD's & 1 ODD
5 12cm nexus fans en 2x Scythe Musashi vga koelers met 4 10cm fans.

Ik vond vooral de fan aansluitingen op de voeding erg handig en leuk bedacht. Verder is hij inderdaad onhoorbaar (zit onderin mijn kast) en vrij koel.
Beste voeding. Maar heb dus nu wel een probleem vanwege de niet standaard C19 aansluiting. Hierdoor kan ik de CVS van mijn Zalman ZM-MFC3 niet aansluiten, en dus de PowerLoad niet meten.
Jammer.
je kunt de connector ook los kopen en die van de zalman aanpassen..
zoiets als dit : http://www.apc.com/resour...index.cfm?base_sku=ap9878
qua stroomverbruik maakt het niet veel uit. c14 kan 10 ampere verdragen, meer dan genoeg lijkt me.
over dunne draden zou ik me geen zorgen maken. 0,75mm dikte is al genoeg in principe voor de max load van deze voeding.
Mooie, nette review met veel plaatjes! 5/5
Goede review! mijn complimenten.
wat voor videokaart heb jij gebruikt?
HD4850 volgens z'n specs.
Klopt, alleen die zit momenteel nog niet in m'n pc. Er zit nu een HD3450 in, dus de voeding trekt dit systeem momenteel met 2 vingers in z'n neus :P
Wat ook handig aan de fan aansluitingen is, is dat de voeding de fans na afsluiten nog een paar minuutjes door laat draaien! Na koelen zeg maar.
Idd. Hoewel ik me afvraag of dat nou echt nodig is.... Dat zou namelijk impliceren dat de voeding tijdens het online zijn fan het systeem te weinig koelt, of dat ie na het uitschakelen nog hitte produceert. Anders is het eigenlijk een min of meer overbodige functie, aangezien de computer uit zichzelf ook wel afkoelt als ie uitstaat...
Nee, maar de hardware in je kast is nog wel warm, en aangezien alle fans normaal gesproken uitgaan als je de pc uitzet, blijft die warmte in je kast hangen. Dat is niet echt goed voor je hardware. (ook niet echt slecht hoor) Dus vandaar. Je CPU, GraKa, HDD enzo is niet ineens afgekoeld als je de PC uitzet natuurlijk.
Ik heb zelf ook een Be-Quiet voeding, de DPP 850W (nieuwe versie). Ben ook er over de voeding te spreken, alle bedenkbare kabels aanwezig. Maar wat de fans betreft, ik heb er een grondig over nagedacht en een beetje onderzoek verricht:

Ik kwam tot de conclusie dat het weinig nut heeft om na het uitschakelen de boel nog verder te koelen. Want de tempratuur van de PC was niet ernstig hoog bij het uitschakelen, anders had de PC zichzelf al uitgeschakeld. Het is dus sowieso niet noodzakelijk, anders hadden meer voedingen deze mogelijkheid gehad.

Maar belangrijker is, door tempratuurverschillen zet hardware uit en krimpt het ook. Dat is in feite simpele natuurkunde, daarom hebben ze ook een maximumtempratuur, anders gaat de boel simpelweg stuk. Door het uitzetten en krimpen kan de boel ook beschadigen, een reden om hardware zo koel mogelijk te houden. Je zou dus ook denken dat de fans nut hebben om je hardware zo snel mogelijk af te koelen. Maar snel afkoelen zorgt ervoor dat alles snel krimpt en verhoogt imho zo de kans op hardwareslijtage.

Ik denk verder dat de gevolgen van het wel/niet aansluiten van fans op de voeding niet erg dramatisch zijn en waarschijnlijk maakt het zelfs niets uit, tenzij je echt op hele lange termijn gaat meten. Maar extra fans maken extra geluid, slurpen extra stroom en kunnen (lijkt mij dan) alleen nadelig zijn, hoe klein het effect ook is.

Ik heb helaas heen links meer naar verdere onderbouwingen, het is alweer een tijdje geleden dat ik ernaar gezocht heb.

Voor de rest, een mooie review Bartjebart, ben het geheel met je eens. Heb zelf ook gemerkt dat het een vrij grote voeding is, maar ja hij levert dan ook wel erg veel stroom. Mooie foto's en hij leest lekker weg, 5 sterren heb je binnen van me.

Je kunt trouwens ook garantie krijgen via Be-Quiet zelf hier. Dan komen ze als het goed is een nieuwe voeding bij je langs brengen binnen 48 uur. (kan het zo snel even niet vinden op de site, maar volgens mij was er onder bepaalde omstandigheden een regeling).

[Reactie gewijzigd door DjDuivert op 25 februari 2009 12:19]

Da's op zich wel een nette service van ze, maar ik heb een koopovereenkomst met Azerty. Als ik als consument aanspraak wil maken op de rechten die daaraan verbonden zijn moet ik me tot Azerty richten. Doe ik dat niet dan vervallen volgens mij een aantal van mijn rechten.

Bovendien ruilt Bequiet de voeding om voor een gebruikte als je kapotte voeding ouder dan 3 maand is. Van Azerty kreeg ik keurig netjes een nieuwe (en zoals gezegd zelfs de nieuwere revisie!). In dit geval zat ik liever 3 dagen met een reserve-voeding tijdens de RMA afhandeling dan dat ik een 2e hands voeding teruggestuurd kreeg.