Kodak CX7220 (2MP, 2x zoom, 37-72mm, f/3.8-5.0) Review

Van 16 april 2007, 2.099 views

Kodak CX7220 (2MP, 2x zoom, 37-72mm, f/3.8-5.0)

Pluspunten

• Kleur weergave
  • In relatie tot de prijs toch nog vrij veel mogelijkheden
  • Goed uitgedachte menu bediening
  • Laag stroomverbruik

Minpunten

• Duidelijke vertekening lens
  • Self-timer moet iedere keer opnieuw in menu aangezet worden
  • Belichtings aanpassingen blijven niet bewaard in menu
  • Orientation sensor werkt niet goed
  • Vervelende Quicktime codec voor filmpjes
  • Date stamp erg groot en prominent in beeld
  • Easy Share software geeft BSOD's

Snelheid en automatiek Score: 3
Batterijduur Score: 5
Deze camera heb ik voor 88 euro gekocht bij een plaatselijke fotograaf. Geruime tijd was ik al op zoek naar een eenvoudige digitale camera. De meeste goedkopere camera's is echter wel wat mee. Bijvoorbeeld er zit een fixed focus lens op, het stroomverbruik is erg hoog of de kwaliteit gewoon beroerd. Over deze camera kon ik weinig negatiefs vinden, dat vond ik belangrijk.

Wat ik met de camera doe is snapshots maken van allerhande momenten en die mailen naar vrienden en familie of op een webpagina zetten. Ook vind ik het handig om foto's te kunnen maken van dingen die ik wil verkopen, of van artikelen waarvan ik een User Review hier op Tweakers schrijf. Tenslotte maak ik ook veel 'archiefopnamen' van allerhande dingen waarvan ik zelf denk dat het handig kan zijn dat later terug te kunnen zien. Afdrukken van opnamen maak ik nauwelijks.

Tot nu toe leende ik vaak een Kodak DX4530 van een goede vriend en de bediening daarvan beviel me wel. Via de website van Kodak kon ik een goede indruk opdoen van CX7220 en daarbij bleek me dat de menustructuur in principe hetzelfde is. Overigens is de website waarop de camera's staan alleen in het Engels, voor mij geen probleem maar ik kan me voorstellen dat veel Nederlanders hier moeite mee zullen hebben. De camera kan trouwens ook geen Nederlands.

Het cameraatje word geleverd met een USB kabel, draagkoordje, twee batterijen en een mal voor een docking station. Het heeft 2 x optische zoom, 3 x digitale zoom, eenvoudige autofocus, een aantal presets voor bijvoorbeeld portret of landschapsopnamen en 16MB intern geheugen.

Na het aanzetten komt de lens naar buiten en in ongeveer 5 seconden is de camera gereed om foto's te maken. Scherpstellen duurt ongeveer een seconde. Bij te weinig licht kan er niet scherpgesteld worden. Ook op oppervlakken van bepaalde materialen of kleuren wil het scherpstellen soms niet lukken. Zonodig kan na een opname in zo'n 3 seconden de volgende gemaakt worden. Met de functie 'burst' worden 3 kort opeenvolgende opnamen gemaakt. Dit laat zich niet combineren met de zelftimer. Het is mogelijk om via het menu de belichting met maximaal + of - 2 aan te passen. Zodra aan de menuknop gedraaid word gaat deze instelling weer op 0. Ook de zelftimer word via het menu ingeschakeld en geldt maar voor 1 opname. Voor de volgende opname moet deze weer aangezet worden, onhandig en omslachtig. Ik gebruik de zelftimer vaak omdat dan zonder de camera aan te raken afgedrukt kan worden wat bewegingsonscherpte uitsluit.

Via het menu kan ook de 'orientation sensor' aangezet worden waarmee de camera waarneemt dat een foto rechtop genomen is en deze dan een kwartslag gedraaid wegschrijft zodat deze later meteen rechtop zichtbaar is en niet via software geroteerd hoeft te worden, wat verlies geeft. Op mijn camera werkt de sensor niet goed. Foto's die ik in de landscape houding maakte werden rechtop gezet en foto's die ik in de portrait positie maakte werden niet gecorrigeerd. Daarom heb ik die functie uitgeschakeld. Op de DX4530 werkte deze functie overigens wel perfect.

Mits niet te exact bekeken ben ik wel tevreden met de beeldkwaliteit omdat die voor mijn bedoelingen voldoende is. Aan de foto van het boot-screen is duidelijk te zien dat de lens nogal vertekend. Het scherm lijk wel een CRT, maar het is toch echt een biljartlakenglad TFT scherm. Dat valt me eigenlijk wat tegen van een gerenommeerd merk als Kodak.

Is het niet licht genoeg dan treed er korrel op, nou en? Doe het licht aan of gebruik de flits. Ik heb tientallen opnamen gemaakt van subtiele kleuren onder halogeen licht, daglicht en de flits en vind de kwaliteit van de flits prima. Heel ietsje aan de rode kant.

De opname van mijn drieŰneenhalve week jonge nichtje is op een zonnige dag onder een parasol gemaakt en heeft naar mijn mening een goede weergave van de huidskleur. De structuur en de kleur van de kleding en het badstof is ook natuurgetrouw. De afbeelding moest gedownsized worden om hem hier te kunnen plaatsen.

Bij minder zonnig weer zijn de foto's iets aan de donkere kant naar mijn smaak. Belichtingscompensatie van +0,5 of +1,0 kan dan helpen donkerder elementen wat beter uit te lichten. Dit moet na elke draai aan de menuknop opnieuw ingesteld worden.

De camera schrijft opnamen weg als 1632 x 1232 pixel JPEG's. Minder kan ook maar gaat wel ten koste van de kwaliteit, neem ik aan. Ik heb het niet geprobeerd omdat ik over een 512MB geheugenkaart beschik waarop ca. 900 opnamen of 30 minuten film gaan. Wat ik mij afvraag is waarom de JPEG's 32 pixels hoger en breder dan de standaard maat 1600 x 1200 gemaakt zijn. Gesteld dat je een monitor hebt die op de resolutie 1600 x 1200 staat dan heb je dus altijd net niet full screen met die 1632 x 1232 opnamen.

Met de camera kunnen dus ook filmpjes gemaakt worden. Deze zijn 320 x 234 pixels groot. Helaas worden de filmpjes in het vreselijke Quicktime formaat geschreven. Om Quicktime op een Windows computer te kunnen bekijken moet een speciale codec ge´nstalleerd worden. Quicktime veroorzaakt problemen met de Windows Verkenner waardoor bestanden niet meer opgepakt en verplaatst kunnen worden. Dan moet er weer opnieuw opgestart worden. Gebruikelijke videobewerkingsprogramma's ondersteunen MOV sowieso niet ook al is de codec aanwezig. Programma's om Quicktime naar AVI of MPEG te converteren moeten met een lantaarn gezocht worden. Dit vind ik een grote misser van Kodak.

Het is mijn gewoonte om van een bepaald onderwerp meteen maar een groot aantal foto's te maken. Achteraf blijkt dan dat een deel ongelukkig belicht is, bewegingsonscherpte heeft of niet goed gefocusseerd is. Het is mij soms niet duidelijk waarom de autofocus ernaast gezeten heeft. Omdat de camera voor elke opname opnieuw een berekening doet kunnen na elkaar genomen opnamen toch een verschillend resultaat geven.

Er zijn sluitertijden mogelijk van 1/2 tot 1/3200 seconde. Het diafragma heeft maar 2 standen namelijk normaal f/3.8 en bij het inzoomen f/5.0. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de bereikbare scherptediepte. Aan de andere kant past het wel weer bij het point-and-shoot principe van de camera.

Het stroomverbruik vind ik laag. Er passen twee penlite batterijen in de camera. Ik gebruik 4 setjes nikkelcadmium batterijen, 2 setjes hebben een capaciteit van 500mAh, en 2 setjes hebben een capaciteit van 700mAh. Een setje is in principe voldoende voor een sessie waarbij gebruik van de flits en het display niet geschuwd hoeft te worden. Met al mijn accu's kan uren lang naar hartelust gefotografeerd, geflitst, filmpjes opgenomen en gebruik van het display gemaakt worden.

Kodak heeft een heel concept gemaakt van Easy Share software waarbij al tijdens het fotograferen aangegeven kan worden dat een opname later geprint of gemaild moet worden. Ook kan wanneer de camera via de USB kabel aan de computer aangesloten is automatisch het geheugen naar de harde schijf gekopieerd worden.

Mij persoonlijk spreken al deze functies niet aan. Ik heb alleen de basissoftware ge´nstalleerd om de camera te kunnen uitlezen en bepaal dan zelf wel wat ik met mijn opnamen doe. Nadat ik als test de extra functies had ge´nstalleerd kreeg ik te maken met zomaar optredende BSOD's. Verder vind ik die Easy Share programma's ook helemaal niet handig werken. Maar misschien zijn er mensen voor wie het wel werkt.

Concluderend wil ik tenslotte stellen dat ik ondanks de kritiekpunten veel plezier van mijn camera heb. Ik had een duidelijk beeld voor ogen wat ik ermee wilde doen en dat kan er dus mee.

06-11-2005
Even een update:
-de orientation sensor is spontaan gaan werken
-de vertekening van het beeld gaat me meer en meer storen, foto's van auto's of met veel rechte lijnen moeten eigenlijk met PSP gecorrigeerd worden
-soms wilde ik dat het inschakelen en wegschrijven van opnamen wat sneller kon
-camera word nog steeds vaak en met plezier gebruikt

12-12-2005
Nog een paar opmerkingen:
-Ondanks dat ik nu enkele setjes erg goede NiMh accus heb gaat al snel het 'zwakke-batterij' signaal aan. Vanaf dat moment kan er toch nog uren ononderbroken gefotografeerd worden.
-Wellicht om het bovenstaande schakeld het toestelletje ook steeds na een minuut de display uit. Als je dan op de menuknop drukt gaat eerst het display weer aan en moet je nog een keer drukken om ook in het menu te geraken. Lastig bij het maken van fotoseries waarbij tussen twee opnamen iets aan het motief en de camera instelling gewijzigd word.
-Bij gebruik op het statief raakt gemakkelijk het dekseltje van het batterijvakje los.
-Voor het bekijken van de filmpjes heb ik het 'Quicktime Alternative Codec' ontdekt.
-Scherpstellen op gladde oppervlakken van ÚÚn kleur gaat vaak niet. Er moet dan op een kleurverschil gericht worden om te focussen.

• Samsung Syncmaster 959NF 19"
  • Belinea 101710 17" TFT
  • Windows 2000

Heb jij ook een Kodak CX7220 (2MP, 2x zoom, 37-72mm, f/3.8-5.0)?

Leuke serv! alleen zouden kopjes handig zijn :)
verder dik in orde!

Grappig, die foto van uw baby ;) Alleen begreep ik de foto van uw beeldscherm niet helemaal, tenminste, ik maak geen foto van mn computerbeeldscherm om aan te tonen hoe zulke goeie fotos mn digi-cam maakt.. :O