Sony Ericsson K810i Zwart Review

g4wx3 17 januari 2009, 424 views

Sony Ericsson K810i Zwart

Pluspunten

• Telefoon functies (geluid), toetsenbord, accu, scherm, camera

Minpunten

• Gui, muziekspeler, menutoetsen + Joystick

De k810i heb ik gekocht begin augustus 2007. Mijn verwachtingen waren hoog: 3.2MP camera met Xeon-flitser, muziek en video speler, browser, instaleerbare toepassingen. Maar ook het blitz design. ik vind ik het nog altijd en heel mooi toestel, vooral de elegante toetsen vallen op. Naar huidige maatstaven is hij wel wat dik, maar ik heb het nooit ervaren als te dik of te zwaar.

Naast het mooie design, is ook de bouwkwaliteit goed: De gsm zit stevig in elkaar, hij is redelijk shockproef, er komen niet snel krassen op, letters kunnen niet afslijten. Waar ik wel last van had sinds dag één, is het klepje voor de batterij, dat er vanzelf afschoof als ik de gsm uit m'n broekzak haalde. Met een beetje plakband heb ik dat euvel snel verholpen, al is eht natuurlijk iets dat niet mocht voorkomen.
Het toetsenbord vind ik geweldig, door de aparte toetsen is het werkelijk veel makkelijker om een smsje te maken. De tekens van iedere toets staan erboven onder de plastic bescherming: zeer goed bedacht, en zeer elegant. De knoppen zijn na een jaar nog altijd even blinkend.
Over de menu toesten ben ik veel minder te spreken: De toetsten zijn veel te klein, de browser button is een idiote knop, die me al veel geld heeft gekost, dan is er een selectie knop, die ook idioot is omdat de joystick ook kan dienen als exact de zelfde toets, door erop te klikken. Dat zijn dus al 2 overbodige toetsen, Deze weggelaten kon je een veel makkelijkere indeling gebruiken. De joystick heeft scherpe kantjes, wat pijn doet aan de vingers. Na een jaar werkt de joystink ook niet meer naar behoren: naar boven en naar rechts lukt niet meer. Doch, mijn toestel is nog volledig functioneel, behalve het volume en de helderheid kun je niet meer maximaliseren! Gelukkig kon ik nog een ander profiel kiezen, nadat het volume op min stond, maar na 5 maanden een halve joystick, is hij nu afgeschreven. De knop favorieten aan de rechtse kant is wel zeer handig. (ook actieve toepassingen en meldingen staan in de menu, bij de andere tabbladen. De knop om foto's te nemen ging na een paar maanden al niet meer, gelukkig kun je met een click op de joystick ook foto's nemen.
Het scherm: Zeer duidelijk, gewoon zoals het moet.
Al bij al is de bouwkwaliteit twijfelachtig, hoewel hij er wel robuust uit ziet.

De gebruikersinterface. Sommige vinden het wel goed ineen gezet. Ik niet. Submenu's overal en instellingen aanpassen in diep verborgen menu's, het is verwarrend, en moeilijk. Je kan het toestel niet blind besturen. Na maar dan een jaar gebruiken vind ik de gebruikersinterface omslachtig, en vooral niet consistent. Het beste voobeeld is waarschijnlijk het handmatig aanpassen van de equilizer van de mp3 speler. Een typisch voorbeeld hoe deze gsm volgepropt is met functies, maar die echt ontzettend moeilijk bruikbaar zijn. De interface reageert wel snel, een groot pluspunt hiervoor. En hij is bij mij nog nooit blijven hangen, of een een crash. (Met nokia heb ik andere ervaringen).
Via tools kun je de gui compleet naar je hand zetten, met een theme kun je ook al veel, maar geen iconen veranderen, wat met speciale tools wel gaat. Een duidelijk thema instellen is het eerste wat ik heb gedaan. (clearance ozoiets)

Het bellen: Zeer duidelijk geluid, zeer fijn om mee te bellen, wel een hoge sar (straling) - verder geen opmerkingen, maar heel positief hierover

Het smsen: In een paar klikken stel je een bericht op, wat verder heel makkelijk gaat, wel een zeer beperkte limiet als je naar meerdere contacten wilt sturen. Ook mms werkt eenvoudig. BEn ook positief hierover

Muziek: Wegens de omslachtige muziekspeler, heb ik de functie maar gelaten. Ik ben wel eens gaan joggen met wat muziek erop, maar de stomme oordopjes vielen steeds uit, en daar ik geen normalizing had, moest ik steeds aan het volume zitten (2apparte knoppen gelukkig) skippen naar volgend nummer is weer het onhandige menu gebruiken.

Foto's: Eerst was ik zeer blij, eindelijk een eigen camera. Ik heb er ook veel leuke foto's mee gemaakt, maar de foto's zijn helaas van ondermaatste kwaliteit, snel wazig, snel te veel ruis. In optimale condities is het wel een leuk spulletje, en deze instellingen zijn gelukkige wel heel makkelijk te bereiken. Dus ben wel posittief, aangezien je van een gsm toch niet te veel moet verwachten. De Xeon flits werkt op zeer korte afstand. Eigenlijk is de flitser te klein om genoeg licht te produceren, met intenser licht kom je niet veel verder, tov led-verlichting.

Video: tja... Opnemen, doe je meer voor het geluid, afspelen van video's/film op zo'n klein scherm is ... stom.

Toepassingen: 5 instelbare wekkers, een overzichtelijke kalender, bluetooth, zeer positief.

Accu: Na een jaar gaat de gsm nog altijd zo lang mee, dat ik nog steeds niet weet wanneer ik hem voor het laatst heb herladen.
Wat ontbreekt? Led-lamp, maar je kunt schermverlichting gebruiken gelukkig. (standby op toets drukken, geeft wit scherm+clock)

Hoewel ik zeer blij ben dat ik hem heb gekocht, voor de mooie herhinneringen die ik op de lichtsensor heb vastgelegd, vind ik het ook weer spijtig dat ik geen zuiverdere foto's heb. De muziekspeler heb ik echt gemist, hij was er maar is echt onbruikbaar. Heb het toestel uitgebreid met 2GB, bedoeld voor muziek, maar gebruikt voor foto's, een grote meerwaarde tov muziek eigenlijk.

Mijn volgende toestel word een Nokia 5310, vooral voor muziek deze keer, al ben ik toch een beetje benieuwd wat de camera presteerd, is het foto-waardig, of is het gewoon nutteloos.

Heb jij ook een Sony Ericsson K810i Zwart?

Ik snap net als r-vos niet dat jij de GUI onoverzichtelijk vind. Ik kan alles blind besturen, als je in een menu bent, kan je ook de cijfertoetsen gebruiken om snel te navigeren.

De muziekplayer:
Snel naar het volgende nummer is gewoon één (weet even niet welke) van de twee volume knoppen een paar seconden indrukken.
Equalizer vind ik persoonlijk goed bereikbaar: Je bent in de muziekplayer, drukt op meer, dan op muziek (uit m'n hoofd, vriend heeft per ongeluk 3 keer verkeerde PIN ingevoerd...) en dan op equalizer. Toch volledig logisch?

Heb zelf een K800i, nog volledig tevreden over.

Frank
Alleen jammer dat er foto's missen. Zo mis ik ook een wat uitgebreidere uitleg bij de toepassingen, bijvoorbeeld de 5 instelbare wekkers... Wat bedoel je daarmee? Hoe werkt het? Hoe stel je het in? :?
Ik persoonlijk vindt de GUI van Sony Ericsson een van de betere GUI's op de markt. Bij Nokia o.a. heb je precies hetgeen wat jij net opnoemt. Diep verborgen menu's overal en een compleet onoverzichterlijke structuur.

Ik snap eerlijk gezegt niet dat jij de k810i niet blind kunt besturen. Alles is overzichtelijk ondergebracht in categoriën en valt niet te missen.

De joystick is inderdaad, net als bij de k750i een drama.
Ik snap een paar puntjes niet, bijvoorbeeld het skippen van een nummer, als je een van de volumeknoppen langer indrukt tijdens het spelen van muziek, springt ie naar het volgende (of vorige nummer). Verder, wat is er mis met een equalizer? Zie het als een pluspunt, ondanks dat je het misschien niet gebruikt, je kunt er wel mee zorgen dat die baggere standaard oortjes iets beter klinken.

Prima review qua tekst, alleen moet je nog wel wat meer aandacht besteden aan de opmaak (kopjes, plaatjes). 3 sterren as it is.

[Reactie gewijzigd door gijsiej op 17 januari 2009 14:03]

heb er zelf een, nu nog steeds,gehaald toen hij pas een weekje uit was.
fantastische telefoon,joystick doet het nog steeds goed,soms lastig maar toch.
verder helemaal compleet, het is toch een concurrent van de n73.
Wat hij bedoelt met 5 instelbare wekkers is dat je ze allemaal apart kan instellen met eigen wekgeluid,tekst,plaatje etc.
Ben nog vol lof over deze telefoon na anderhalf jaar gebruik (11-06-2007)