HTC One (M8) 16GB Grijs Review

JHasTestpanel 11 april 2014, laatste update op 11 april 2014, 941 views

HTC One (M8) 16GB Grijs (Testpanel)

Pluspunten

• Design
  • Hardware (intern)
  • Scherm
  • Android

Minpunten

• Camera

Bij telefoons heb ik de neiging om minder naar de software dan naar de hardware te kijken. Als een Android fanboy ben ik van mening dat de HTC skin, de Samsung skin, etc, er toch niet toe doet. Ik beschouw die schil dan ook als bloatware en ga zsm over op een custom rom. Het is de hardware die dan ook veel leuker is om te bekijken.

HTC heeft in mijn ogen wisselend succes gehad. Een hele oude HTC met windows 6 heeft t bij mij lang gedaan. De HTC desire van een paar jaar terug is nog steeds mijn vakantie telefoon. En dan zegt wat! Tussen door kwamen wat mindere, altijd wel mooie, exemplaren.

De nieuwe One (m8) is werkelijk waar een plaatje! (ze moeten btw wel wat aan de namen gaan doen, t aantal desire's en one's is zelfs voor mij storend). Je voelt de kwaliteit van het toestel. Veel meer dan bij de Galaxy toestellen bijvoorbeeld. Van alle toestellen die ik ken is de m8 naast de mooiste ook het gaafst. Het gevoel dat je krijgt lijkt een beetje alsof je die kleine onbetaalbare stalen nokia van jaren terug had. Pure klasse.

Zoals aangegeven laat ik software en apps buiten beschouwing. Het gaat om android en wie een telefoon uit wil zoeken op fabriekstoevoegingen moet elders zoeken naar input. De HTC skin voldoet wederom maar is niet voor mij en de apps ga ik niet gebruiken.

Het toestel is wel weer groot. Ik ben er aan gewend maar het zal nog steeds voor veel mensen een issue kunnen zijn.
De processor is veel sneller dan mensen nodig hebben in het dagelijks gebruik dus dat is gewoon prima.
De camera viel mij tegen. Niet slecht maar kan beter. ik geloof minder in de grote pixel theorie van HTC, maar dat is natuurlijk een aanhoudend debat.
Het scherm is gewoon top. Touch werkt ook zoals het hoort.

Kortom: een toestel dat voldoet aan alle high end eisen maar het wint op design.

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Grijs?

Inderdaad, jammer dat HTC zo graag vast wil houden aan die waardeloze "ultrapixel" zooi. Dat is ook zo ongeveer het enige minpunt wat de redactie had. Bijna de perfecte telefoon. So close....

Nu nog hopen dat er een M8 Mini komt à la Z1 Compact: volle specs, kleiner toestel.
Ik geloof meer in de ultrapixel dan uit zon lullige mini sensor 16megapixels met bedroevende kwaliteit te halen.

Je maakt graag fotos met je telefoon en wilt alleen maar inzoomen om alle mooie pukkels van je vriendin te zien, of om op groter formaat dan 4xa4 te printen? Over de lens nog niet te spreken, man er zijn compact cameras van 10jaar terug die op 3.2MP nog betere fotos maakten. Moet je nagaan een DSLR op destijds 4-6MP met een groot stuk glas van zeiss, of de concurrentie.

Nee doe mij dan in de telefoon maar een ultrapixel sensor die alleen maar beter wordt, met stabilisatie en max 4-6MP.

Niet te vergeten de mensen die al die fotos bekijken op hun full hd tv of smartphone scherm...weten vaak geen eens dat 4MP een al veel hogere resolutie is dan full hd :) en maar roepen Ohh mijn Samsung s4 camera met 16MP maakt toch zulke mooie fotos...(ja prima ja voor snapshots).

Verder hoop ik ook dat er een m8 mini komt, het liefst weer met de loze ruimte gevuld met hardware knoppen (alla One m7) en iets minder bezel en 4-4.3"

[Reactie gewijzigd door ToFast op 11 april 2014 18:51]

De camera's in bijvoorbeeld de S4 of Z1 leveren prima plaatjes af. Niet geweldig inderdaad, maar prima. Bij de One M7 en nu ook de M8 is de conclusie echter steeds weer dat de camera matig is. Ik hoop dus gewoon dat HTC standaard camera-modules gaat gebruiken.
Maar heb jij het hiermee over andere zaken dan resolutie/inzoomen? Als dat zo is, dan is de ultrapixel wel een faal en heeft het alleen nut in het donker of wanneer het schemert.
Het is gewoon het algemene oordeel van de redactie. Zie bijvoorbeeld de reviews van de M7 en M8. Meeste fabrikanten gebruiken gewoon standaard 13MP modules. Het zou HTC sieren dat ook te doen. Maar goed, de toekomst zal het leren.
Omdat ik de camera persoonlijk alleen kan vergelijken met de S4. Die doet het in mijn ogen beter. En als je een dergelijk toestel in de markt zet, in dit segment, dan is elk minder dan gemiddeld presterend onderdeel nu eenmaal een minpunt. Je hoort mij niet zeggen dat het een slechte camera is. Het kan alleen beter. Daarnaast is die diepte optie in mijn ogen een gimmick en voor mij als gebruiker niet boeiend.
Omdat de camera gewoon slecht is? Ben een groot fan van de One serie, maar de camera in de M7 was slecht en is in de M8 nog steeds slecht..

Verder sluit ik me aan bij wat Jeroenneman zegt.
Resolutie staat niet gelijk met kwaliteit.
De camera in de M8 heeft geen optische beeldstabilisatie, terwijl de M7 dat wel had.
Verder is de grootte van de sensor en de resolutie gelijk gebleven. Niet bepaald een verbetering dus.
Nee, maar als de kwaliteit niet beter is en je hebt dan ook nog zo'n lage resolutie dan heb je simpelweg een mindere camera. 4MP is namelijk echt niet veel. De huidige megapixelrace slaat wat door, maar het is wel prettig om in ieder geval 8MP te hebben om nog wat te kunnen croppen, uitvergroten, etcetera. De camera van de One (zowel M7 als M8) is simpelweg één van de weinige minpunten.
Uiteraard is dat helemaal waar, maar de meeste mensen schrikken toch wel/vinden dit minder mooi dan verwacht als ze iets zien als dit: crop one m8 vs crop galaxy s5.
De camera van de One lijn is in elke review een minpunt.

4MP is gewoon te weinig, en in low-light niet eens significant beter dan de competitie.
(Dus ik weet niet waar je vandaan haalt dat de One waanzinnig goed scoort, dat is namelijk niet zo.)