Bose QuietComfort 20 (Zwart) Review

maximiliaan! 8 april 2014, laatste update op 22 oktober 2014, 9.101 views

Bose QuietComfort 20 (Zwart)

Deze oordopjes zijn de fijnste die ik ooit heb gebruikt door de extreem fijne zitting en goede geluidskwaliteit. Helaas is de bouwkwaliteit niet geweldig en zijn er al een aantal dingen kapot bij mij, ook is kabelbreuk opgetreden.

Pluspunten

• Noise-cancelling erg goed
  • Batterijduur
  • Geluidskwaliteit heel goed
  • Lekker zittende StatHear+
  • Micro USB kabel bijgeleverd
  • Kledingclip
  • Dikke kabel (net zo dik als een telefoonoplader ong), die erg degelijk aanvoelt
  • Aware mode
  • Goede service van Bose (dit weet ik uit ervaring, als er iets mis is lossen zij het top op)

Minpunten

• Batterij te dicht bij Audio jack
  • Design had spannender gemogen
  • Android
  • Microfoon werkt niet bij alle mobiels
  • Ruis (hiss) bij geluid, geen muziek
  • Bouwkwaliteit slecht, na 2 maanden ernstige mankementen

Waarom gekocht?
Ik heb de Bose Quietcomfort 20 gekocht bij BCC met de gedachte ze weer te retourneren, maar ik wil ze niet kwijt meer.

Ik heb ze vooral gekocht voor de Noise cancelling omdat ik heel erg houd van stilte. Ik ben vaak in drukke ruimtes, en het wordt dan lekker weggehaald. Ik had eerst een goede koptelefoon gekocht, maar die bleek ik nauwelijks te gebruiken omdat hij zo groot is. Dit neem je overal mee naar toe en is voor mij veel handiger.
Ik ben gegaan voor de Bose quietcomfort 20 omdat ik een Android telefoon heb.

Unboxing
De doos zit goed in elkaar en het is een pleziertje om hem uit te pakken. Er zitten ook een paar accessoires bij zoals een etui hoesje die er overigens heel lelijk uit ziet.
Er zitten StayHear+ dopjes bij van plastic medium, small en large. Bij mij past de medium het best.
Ook zit in de doos een micro USB kabeltje om de oordopjes op te laden.

Eerste indruk
Mijn 1e indruk toen ik de oordopjes testte was vrij negatief. Ik zat toen in een volledig stille ruimte en ging om te testen een review bekijken. Bij alleen geluid en geen lawaai hoor je een hiss die blijvend is en irritant is naar mijn mening.
Je moet gewoon de NC uitzetten bij dit soort momenten.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is echt top en vergeleken met mijn oude oordopjes een wereld van verschil. Ik ben geen audiophile en heb geen mening over de realiteit en zo. Wel merk ik als de NC uitstaat is de geluidskwaliteit beduidend minder. Vooral de bass is minder.

Batterij
Vlak naast de audio jack zit de batterij die opgeladen kan worden. Omdat hij zo dichtbij zit moet je die naast je mobiel in je zak doen, om die niet te krassen hebben ze hem rubberig gemaakt.
Ik vind de batterij niet vervelend groot en eigenlijk niet echt storen voor alles wat je ervoor terug krijgt. De batterij gaat 16 uur mee, dat vind ik lang genoeg.

Design
Wat vaak niet wordt benaderd is het design. Ik vind het jammer dat Bose hier niet meer aandacht aan heeft besteed. Voor 300,- is alles plastic, liever zie ik meer aluminium. Ze hadden wel iets creatiefs kunnen bedenken met bijvoorbeeld het kabeltje.

Noise-cancelling
Je moet niet verwachten dat Noise-cancelling alle geluiden weghaalt. Als muziek opstaat hoor je nauwelijks iets meer, maar als niets aanstaat worden alle stemmen op de achtergrond gezet, dus niet meer storend. Ventilatoren, televisie en andere constante geluiden worden bij wel echt onhoorbaar.

Comfort
Het comfort van de oordopjes is goed en ze blijven heel goed zitten. Het hele oordopje is nogal groot doordat er veel techniek in zit. Hierdoor steekt het uit en is het niet comfortabel om bv op te liggen.

Aware mode
Er zit ook een aware mode op de Bose waarmee je iedereen weer kan verstaan als je de NC aanhebt. Op zich zou je hem dan ook gewoon uit kunnen doen, maar dat duurt een paar seconden voordat hij pas overgaat op de passieve audio, Die aware mode werkt prima, maar er zit wel heel veel ruis op.

Als je veel in drukke ruimtes zit en geld voor goede audio geen groot probleem is, moet je zeker deze nemen. Er zijn nog geen in ear oordopjes die zo'n goede Noise-cancelling hebben.
300,- is zeker veel en wat mij betreft hadden ze die prijs wel iets lager kunnen doen. Een Nexus 5 kost bijvoorbeeld ook ong 300,- en daar zit wel iets meer techniek in.
Of Bose had voor 300,- het iets meer 'Apple achtig' kunnen doen door dus meer aandacht te besteden aan design.
Helaas werkt op mijn HTC One Google Play edition de microfoon niet, op mijn iPad werkt deze wel en op mijn Samsung Galaxy S3 werken ze ook. Met de Nexus 4 werkt hij ook niet. Waarschijnlijk werkt de microfoon dus niet met stock Android.
Conclusie; dit is echt een hele goede in ear hoofdtelefoon die momenteel de beste is in zijn soort, maar er volgens mij nog wel iets aan verbeterd kan worden zoals hierboven te lezen is.

Tip: Ik ben gegaan voor de Android versie omdat ik een Android mobiel heb, maar het enige verschil is dat de volumeknoppen op de Android versie zijn weggehaald. Je had beter voor de 20i kunnen gaan omdat die volumeknoppen soms wel werken en het altijd beter is om ze niet te gebruiken dan om ze te missen.

Update juni 2014
Helaas heb ik na ongeveer 2 maanden al een aantal problemen. Ik ga er niet heel voorzichtig mee om, maar zeker niet roekeloos en ik probeer ze altijd in het hoesje te doen.

Toch is sinds 3 weken het dingetje waarmee het plastic tipje vastzit kapot gegaan. Uit de doos was hier al een soort van snee in het plastic, dus het was waarschijnlijk al gevoelig. Nu valt de rechter tip telkens uit en moet hij er weer in.

Ook doet sinds vandaag het knopje van de awake/noise het niet meer. Dat is een knopje waarmee je de noise cancelling uitzet zodat je de personen die praten kunt verstaan. Ik mis dat nu erg.

Dat oordopjes van 300,- na iets meer dan 2 maanden al vrij ernstige mankementen beginnen te vertonen vind ik niet normaal. Voor dat geld verwacht ik juist betrouwbare bouwkwaliteit en niet oordopjes van een paar euro die na een paar weken kapot gaan.

Update oktober 2014
De Boses heb ik nu een half jaar, wat een geweldige oordopjes! Het comfort is onovertroffen, je voelt ze nauwelijks zitten. De noise cancelling is top en onmisbaar en de batterij is heel lang, 15 uur.

Zie foto´s:

Helaas is het qua duurzaamheid een stuk minder positief verhaal:
  • De aware button werkt niet meer, die reageert niet als ik erop druk (dit was ook al bij de vorige update uit juni)
  • Het steeltje die de de plastic dopjes bij elkaar houdt is afgebroken, nu valt het rechter stayhear er telkens vanaf, die moet je er dan weer opdoen. (dit was ook al bij de vorige update uit juni)
  • Het vervelendste is nog wel dat er kabelbreuk is. Na de batterij is er de kabel kapot en springen al die gekleurde draadjes eruit, soms werkt een kant niet meer en als je aan de kabelbreuk friemelt werkt het weer. Ik heb er nu een tapeje omgedaan, dat werkt nu voor een week goed. Maar voor oordopjes van 300,- vind ik dit absoluut niet kunnen. Ik heb er niets vreemds mee gedaan, gebruik ze alleen veel. Bij mijn goedkope oordopjes is het logisch dat ze snel kapot gaan, maar bij 300,- kostende oordopjes die na een half jaar kabelbreuk en andere mankementen. Ik moet maar eens Bose bellen of ze dit kunnen vervangen, maar ik denk het niet. Zie ook de foto´s. Die plak is van het tapeje.
Ik vind dit echt geweldige oortjes en ik zou ze niet willen ruilen, maar wat zonde van de duurzaamheid. Toch zou ik deze opnieuw kopen als ze kapot gaan. ik raad ze dus nog steeds aan.

Nog een update in oktober :)
Na mijn verhaal over de duurzaamheid en de reacties dat Bose een zeer goede customer service heeft. Dit heb ik geprobeerd en ze hebben hem gewoon vervangen zonder vragen.
Super goede afhandeling dus!

Heb jij ook een Bose QuietComfort 20 (Zwart)?

heb hem zelf ook zonder noise canceling aan is het erg kut maar vanaf je die aanzet is het echt een wereld van verschil. ook vind ik dat ie te stil is op android terwijl als ik dezelfde oordopjes in mijn windows laptop steek ze veel luider gaan en ik het volume naar beneden moet doen omdat het anders te fel in de oren klinkt.
Als je nog vragen hebt, kun je die uiteraard hier kwijt.
Ik ben overgevoelig voor geluid en heb moeite met langere autoritten (vliegtuig) en de geluiden in een winkel. Zou je dan ook de bose adviseren?
Het is niet de bedoeling om dit de gehele dag te gebruiken. Ik gebruik nu op maat gemaakte slaapdoppen maar dit laat nog veel geluid door.
Zeker, Ik kan zelf ook slecht tegen veel of harde geluiden, dit zijn de beste noise cancelling oortjes die er zijn en vlieg- en autoritten zullen een verademing worden.
Mits je voorzichtig bent met de oordopjes raad ik ze zeker voor je aan.
Die slaapdoppen zitten heel diep in je oren, wat een vervelend gevoel geeft en ook wordt het geluid niet weggehaald.
Ik heb de QC15 geleend van een collega van mij, omdat ik ook in vliegtuigen last heb van het geluid. De QC 20 staan nog beter aangeschreven dan de QC15 en ik vond het een verademing. Ik koop zelf de QC 20, omdat ik dopjes wat handzamer vind en je kunt tenminste nog je hoofd ergens tegenaan laten rusten in het vliegtuig.
Hallo,
Een vraagje, hopelijk kan jij me helpen.
Ik heb al eerder een (beduidend goedkoper) paar NC in ears gehad, omdat ik met electrische highspeed fiets naar m'n werk. Ik ga dan ca. 35 km/u. De wind is dan erg hard, en als ik thuiskom ben ik echt helemaal murw door dit geluid. De NC in ears die ik had werkten niet goed, sterker nog: ze versterkten het windgeluid!

Nou ben ik dus wat huiverig voor een "goede" set. Ik heb laatst met een appje het windvolume gemeten, windkracht 4 schuin tegen en 20km/u, dit zit rond de 100 dB, behoorlijk hard dus, maar wel het volume dat ik hoor tijdens fietsen.

M'n vraag is: Heb jij ervaring met echt hard omgevingsgeluid met jouw Boses, en vooral: hoe de NC dan werkt, en of hij nog werkt (of ook juist gaat "tegen" werken)?

Ik hoor het graag van je , alvast dank voor je antwoord (hoop dat je kan helpen, is geen alledaagse vraag).
Hi,

Helaas moet ik je teleurstellen.
Ik fiets dagelijks met de Boses, als er wind tegen is hoor je dat heel hard. Het irriteert heel erg.
Goed dat je dit overigens aansnijdt, ik zal het toevoegen in de review.
Volgens mij heeft het te maken met dat de Bose niet heel diep in het oor zit, daarom zit het zo comfortabel en heb je geen last van oorsmeer.
Ik heb ook nog in ear oortjes, die heel diep in de oor zitten. Deze hebben geen noice canceling, maar op de fiets hoor je de wind totaal niet.

Voor jouw situatie zou ik dus voor iets anders kiezen, ze zijn alsnog wel heel fijn trouwens ;)

[Reactie gewijzigd door maximiliaan! op 6 maart 2015 23:26]

Precies de info die ik nodig had! m'n huidige ANC earplugs van Pioneer staken ook uit, zijn kapot gegaan.
Overweeg (-wg) deze Bose ANC's, ook omdat ik volgend jaar op high speed pedelec/ebike een helm op moet :O en o ja, je dan heel veel wind en bijna altijd tegen hebt door de snelheid (gemiddeld ca. 30km/u).
Ga verder zoeken naar goede "in" ear plugs, dank je!

[Reactie gewijzigd door JRRN op 20 mei 2016 09:11]

Mooie duidelijke, beknopte review.

Ik zit op de wip tussen 20/20i voor gebruik met Android telefoon en iPad. Als ik het goed begrijp kan ik dan toch beter voor de 20i gaan, want de 20i werkt net zo goed op een Android telefoon als de "20" ?

Het is me niet helder wat er niet op een Android device kan met een 20i, en wat niet kan op een iOS device met een 20.
Mooie duidelijke, beknopte review.

Bedankt voor je reactie.
Het klopt wat je zegt dat je beter voor de 20i kan gaan. Op de QC20 zit alleen in het midden een knop die pauzeert, dezelfde knop zit ook op de QC20i.
Maar bij de QC20i zit naast de pauzeknop (die als je er 2x op drukt naar volgende nummer gaat) ook nog volumetoetsen. Die volumetoetsen werken dus meestal niet met je Android, maar wel op je iPad.
En 3x achter elkaar indrukken is een nummer terug (werkt ook met earpods)
Ik wil denk ik ook voor deze oordopjes gaan. ben al jaren lang een gebruiker van de Bose IE range en heb ook de QC15. Wil deze echter hebben om ze op kantoor te gebruiken om mij nog een beetje te kunnen concentreren als er veel overlegd/gepraat wordt om hij heen. Zijn deze naar jouw mening daar voor geschikt? (De QC vind ik nogal asociaal om op te doen op kantoor).

Zou je tevens kunnen vertellen hoe je de bose customer service hebt benadert en wat je hebt geschreven? Mijn Bose IE2 kabel is nml defect na +/- 1.5 jaar, zijn netjes gebruikt en voor 129euro vind ik het nogal snel.

bvd!
Hier nog een latertje. Toch hoop ik op antwoord.

Hoe goed dempt de qc20 op een terras, restaurant of klein festival?