Beyerdynamic DTX 71 iE (Rood) Review

Frozen 8 april 2014, laatste update op 27 mei 2015, 2.188 views

Beyerdynamic DTX 71 iE (Rood)

De prijs van deze oortjes (34 euro) vind ik vrij scherp. De bass is goed, mids goed en de highs mogen ook niet achterblijven in dit segment. Verder vind ik de bouwkwaliteit uitstekend.

Pluspunten

• Goede bass
  • Goede mids
  • Goede highs
  • Bouwkwaliteit
  • Tasje

Minpunten

• Op sommige geluidsspelers last van een heel licht ruisje tijdens een stukje "zachte muziek". Normaal is dit overigens niet te horen. Je moet er echt goed voor gaan luisteren in een stille kamer.

Reden tot koop
Ik had nieuwe oortjes nodig voor tijdens dat ik in de trein zit. In het verleden heb ik verschillende oortjes gehad waaronder de pricewatch: Sennheiser CX 300 (Zwart) en de pricewatch: TDK EB900 (Zwart) . Momenteel heb ik de pricewatch: Sony MDR-EX10LP (Zwart) in mijn bezit. Deze had ik naar aanleding van meerdere reviews op het internet gekocht. Echter hadden deze een koud geluid, iets wat ik niet mooi vind. Momenteel beschik ik ook over een pricewatch: Denon AH-D1100 (Zwart) . Aangezien ik het geluid van deze headset zo fijn vond ging ik dus op zoek naar een headset met ongeveer hetzelfde geluid. Ik luister vooral naar rock en electric (hardstyle en sportschoolmuziek.)

Specificaties
Transducer type. . . . . . . . . . . . . . . . . . . dynamic
Frequency response. . . . . . . . . . . . . . . . 20 –22,000 Hz
Nominal impedance. . . . . . . . . . . . . . . . 12 Ω
Sensitivity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 dB
Sound coupling to the ear. . . . . . . . . . . in-ear
Cable length. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.2 m
Connector. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . mini stereo jack plug (3.5 mm)
Accessories. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . soft case

Powerful Neodymium HD acoustic drivers
Elegant aluminium housing
Ambient noise attenuation
Soft case included
With 3 different sizes of eartips
Choice between two colours, red and gray.

algemene indruk
Als je het pakketje krijgt dit deze dichtgeseald met 2 witte ronde stickers aan de zijkant. Als je het dan openmaakt zie je dat er oortjes en 3x rubbertjes inzitten. De rubbertjes zijn in devolgende maten:
Wat je vervolgens opvalt is dat er een hoesje bij zit. Als je de oortjes beter gaat bekijken merk je dat de bouwkwaliteit erg goed is. De kabeltjes zijn redelijk dik en de oortjes zijn goed afgewerkt. De dopjes van de grijze zijn... grijs en die van de metallic rode zijn zwart.

bass
Laten we beginnen met het bespreken van de bass. Waar de sennheiser 300 een erg luide en vermoeiende bass had heeft deze juist een schone bass. De tdk's hadden met hun dopjes van schuim een uitstekende fit waardoor ik vind dat die ook een fijne bass hadden. De bass van de beyerdynamics is een rustige en en aardige bass die goed aanwezig kan zijn. De aller aller diepste tonen in het geluidsspectrum worden redelijk netjes weergegeven. Je voelt je oortjes nog net niet trillen in je hoofd. Nee grapje, je voelt ze niet trillen maar je krijgt wel het idee dat er echt wat uit deze oortjes komt. Het klinkt gewoon hoe een bass moet horen te klinken. Niet te boom boom boom (boem boem boem) niet te tok tok tok, maar gewoon "neutraal". Ben je dan een basshead die per se boom boom boom wil met een klein prijsje. Dat kan met deze oortjes ook aangezien ze het geluid zo netjes weergeven. Alleen dan moet je wel even je softwarematige equializer pakken (bijv. die op android) en dan de bass even omhoog gooien.

Mids
De mids is wat veel mensen kennen als niet de highs en niet de bass. Dus de gitaar of de trompet, de menselijke stem etc. Deze worden netjes weergegeven. Niet te schreeuwerig zoals de visboer op de vrijdagmiddagmarkt maar ik zou het meer vergelijken met een warm bakje thee met suiker. Het glijdt allemaal lekker door en zorgt er niet voor dat je moe wordt.

Highs
De highs zijn gelukkig niet pieperig. Ze geven een warme toon en je hoort ze niet echoŽn. Ook zijn ze niet scherp wat de neutrale toon bevorderd.

sound
De sound is dus redelijk normaal te noemen en zal bij 90% van de tweakers als zeer aangenaam ervaren worden. Ik heb wel met mijn equializer van android het knopje trebble aangevinkt. Hierdoor worden de oortjes nog levendiger.
Echter is er wel een heel licht ruisje te horen op het moment dat er een heel zacht stukje in je muziek voorkomt. Ook klinken de oortjes volumewijs wat luider bij een laag volume dan de meeste andere oortjes. Dit komt door de lage impedantie van 12 ohm, die bij de meeste andere oortjes ongeveer 16 ohm is.

Review van head-fi
Deze meneer heeft zelf een website met aankoopadvies. Echter zijn veel oortjes hier niet te koop voor een leuk bedrag. Hier is wat aankoopadvies:
Hier zie je de cijfers die hij heeft gegeven voor de verschillende oortjes. Deze cijfers houden niet rekening met de prijs van de oortjes. Het is dus niet zo dat een matig oortje van 300 euro en een matig oortje van 20 euro een andere rating hebben:

Value (8.5/10) – The Beyerdynamic DTX 71 iE is a consumer-class earphone from a large Hi-Fi manufacturer. Expectedly, it does very little wrong both when it comes to sound quality and usability. More surprising is that the DTX is priced in accordance with its performance – something I’ve given up on when it comes to mid-level earphones from brands with a full-sized headphone focus. AKG, Grado, and even Sennheiser could learn a thing or two from the DTX 71 iE.
bron: http://theheadphonelist.c...w/beyerdynamic-dtx-71-ie/

Bij deze oortjes krijg je dus erg veel waard voor je geld. Momenteel zijn ze maar 34 euro bij redcoon. Je kan namelijk 5 euro korting krijgen met "vrienden van redcoon". Tijdens het bestelprocess kom je dit vanzelf tegen. Echter ben ik zelf geen audiofiel maar een audiofiel van head-fi, die 313 oortjes heeft gereviewd, vond ze ook erg goed voor hun prijs. Als alternatief heb je de wat duurdere pricewatch: Steelseries Flux In-Ear (Wit, Zwart) die een nog beter geluid zouden hebben. Ik vraag me af of je dit verschil zal gaan merken. Ook hebben die steelseries last van microphonics (geluid van de kabel bij het bewegen) en hebben ze door de platte kabel een wat lager draagcomfort. Ik denk dat beyerdynamic oortjes van deze review een uitstekende koop zijn, een waar je absoluut geen spijt van gaat krijgen.

Heb jij ook een Beyerdynamic DTX 71 iE (Rood)?

Mooi, mijn vsonics hebben net de geest gegeven, ik ga deze proberen :)
Super, ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Goed, ik heb ze een paar uurtjes binnen, ze hebben een mooi gedetailleerd geluid, mooi neutraal ook.De geluidskwaliteit van de vsonics r04 pro halen deze niet, maar die zaten dan ook in een andere prijsklasse :).En als ik de lows en de highs iets aanpas in de equalizer, komen ze aardig in de buurt.Voor deze prijs helemaal niet slecht, ik ben er blij mee :)

[Reactie gewijzigd door blobber op 11 april 2014 10:12]

Super! 2 nachtjes in laten spelen en je wil voor die 34 euro niet meer terug!
Super review, vraagje: Waarom zijn deze dopjes zo goedkoop bij Redcoon en vervolgens bij alternate twee keer zo duur?
Ik heb geen idee, ik heb mijne in ieder geval binnen. Ze waren nog geseald.
Dan weet ik genoeg, ik heb ze besteld :)
Leuk! Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
mooie review ,wou ze eerst zelf ook halen alleen toen zag ik een setje dt 770 pro's voorbij komen voor een spotprijsje . Misschien haal ik ze ooit nog een keer als mijn Klipsch Image S4 eindelijk de geest geven.
Bedankt!
Ik denk echter dat je ze niet lang meer voor deze (lage) prijs kan krijgen. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen :)