HTC One (M8) 16GB Grijs Review

WhatsappHack 8 april 2014, laatste update op 24 juli 2014, 699 views

HTC One (M8) 16GB Grijs

Super telefoon. Zeer krachtig, zeer goed & degelijk & stevig design, verbluffend goede accuduur, verbluffend geluid, verbluffende camera met 1080P videoopname en extreem goede microfoon. Super software. Werkelijk een all-round phone die door iedereen voor alle (zware) toepassingen gebruikt kan woorden, echt waar voor je geld!

Pluspunten

• Razendsnel
  • Prachtig en stevig aluminium design
  • Extreem goede accuduur
  • Zeer goed geluid
  • Goede camera met bijzonder goede videopname en geluid
  • Veel features

Minpunten

• Geen fysieke Android knoppen
  • Net iets te groot

Inhoudsopgave

- CAMERA VOOR VIDEO'S
- DOTVIEW
- CONCLUSIE

INLEIDEND

Zo'n beetje elk jaar koop ik een nieuw primair toestel. Tussendoor nog een telefoontje of 2 voor tests en zakelijke doeleinden, maar voor mijn primaire toestel moet ik (ook ivm werkzaamheden) werkelijk een top toestel hebben.
De afgelopen jaren is dat constant een HTC geweest. Ook dit jaar is mijn M7 de deur uitgegaan en vervangen voor de M8.
... En wat een upgrade was dat! Tot mijn verbazing, mag ik er wel aan toevoegen. De M7 was voor mij een soort van droomtoestel, het had alles wat ik wilde; aluminiumbehuizing, goede software, boomsound was geweldig, IR booster, snel en een redelijke accuduur.
Ik had eigenlijk verwacht voor het eerst 2 jaar te doen met een toestel, maar de snelle batterij drain van de M7 ten opzichte van hoe lang dit toestel er over deed om op te laden begonnen toch een licht probleem te worden.
Ik wilde graag een toestel van dezelfde kwaliteit, maar dan met een betere accuduur.
Toen de M8 werd aangekondigd kon ik het niet laten om dit toch serieus te gaan overwegen.

In zo'n beetje alle reviews is het normaal gesproken zo dat er veel foto's van het toestel worden geplaatst.
Ik vond dat onnodig. Iedereen weet ondertussen wel hoe het toestel eruit ziet, dus dat laat ik voor het gemak achterwege.

Het is misschien wat laat voor een review, maar er zijn nog zat mensen aan 't shoppen voor een telefoon; en ik heb hem nu al 3 maandjes in gebruik.
Tijd zat om een oordeel te vellen, en ook wat objectiever na de initiele "zomg" factor er wat af is.

SPECIFICATIES, DESIGN EN PERFORMANCE

De HTC One M8, is uitgerust met een quadcore CPU van Qualcomm, namelijk de Qualcomm Snapdragon 801 die op 2.3Ghz geklocked lijkt te zijn.
In eerste instantie dacht ik godverdomme, is dat alles? dat HTC de plank mogelijk mis had geslagen omdat de M7 was uitgerust met zijn net wat oudere broertje. Het leek niet bepaald een upgrade.
Boy was I wrong! De CPU en GPU kunnen veel meer, en zwaardere, taken aan terwijl het energieverbruik drastisch verminderd is.

Ik heb *nooit* een lag. Het enige moment waarop ik last van lags had, was toen ik het toestel overschakelde van Dalvik naar ART; maar door dat te doen moest het toestel al zijn caches natuurlijk vanaf de grond af opnieuw opbouwen en moesten apps helemaal opnieuw inladen. Dat was dus te verwachten. Na een uurtje was alles weer helemaal normaal, maar gaat mijn accu *nog* langer mee dan dat hij al deed toen het nog op Dalvik draaide. Nul komma nul lag, zelfs als je meerdere zware applicaties draait. En dat... Is verdomde indrukwekkend! Alles laad *direct* en zonder haperingen. Het is geheel vloeiend, ook in het redelijk zware HTC Sense.

Het toestel is vrijwel geheel gemaakt van aluminium, met enkel wat plastic injecties voor de antenne's en bovenop waar de aan/uit knop en IR booster verwerkt zijn. Het toestel weegt 160 gram, wat opzich wat zwaarder is dan zijn concurrentie; maar niet heel zwaar: en het is eigenlijk wel prettig, je hebt het gevoel echt iets degelijks en steveig in je handen te hebben...
... En dat heb je ook! Het design is zeer stevig en oogverblindend mooi voor een smartphone. Niet zelden als ik met vrienden praat die het toestel zien staan ze even verbaasd te vragen welk toestel dat in godsnaam is en hoeveel het wel niet gekost moet hebben. Dat laatste boeit mij niet zoveel, maar er zijn mensen die om die reden een toestel aankopen. Er valt wat mij betreft bijna niets aan te merken op het design. De enige 3 puntjes wat mij betreft:
- De One M7 lag net iets lekkerder in de hand. De M8 is een slag groter dankzij het 5.0" 1080P scherm plus speakers, en dat vind ik toch net iets te groot.
- Er zitten geen fysieke Android knoppen meer op. Die zijn nu softwarematig op het scherm gezet. Ik vind dat werkelijk een doodzonde. Het werkt wel, en het went zeker; HTC heeft het heel goed ingebouwd en uitgedacht... Maar ik vind het gewoon niet zo super. Fysiek was fijner en beter. Dat ze meedraaien met het scherm vind ik bloedirritant, maar de meeste mensen hebben hier totaal geen probleem mee of vinden het zelfs fijner. (Granted, in camera modus heeft het zo z'n voordelen.)
Kwestie van smaak dus, en ik wijk blijkbaar af van de meute.
- Het toestel is, zonder hoesje/bumper, wat gladder dan de M7. Hij glijdt wat sneller uit je hand, ook omdat ie wat groter is. Echter, met de bijgeleverde dumper of DotView case heb je hier totaal geen last van.

Verder is het toestel uitgerust met 2GB intern geheugen. Ik vroeg me in eerste instantie af of HTC er niet beter aan had gedaan om het toestel te voorzien van 3GB. Neen, het maakt niet uit. Het toestel heeft ruim voldoende geheugen om vele apps te hebben draaien, open te houden, et cetera. En dan nog werkt alles de hele tijd vloeiend. Het hoogste wat ik hem heb gepiekt is 94% geheugen verbruik waarbij alles nog heerlijk draaide. (Veel apps op achtergrond en een zware app open.)
De opslag bedraagt 16GB. Dat is summier, maar met een 64GB Class 10 Sandisk Extreme heb ik per saldo alsnog veel meer ruimte beschikbaar dan de niet uit te breiden 32GB in de One M7. Ik vind het dus totaal geen probleem! (... en veel mensen vinden 16GB ruim voldoende. Let wel: bij HD filmpjes schieten vreet het ruimte.)
Het toestel is dus erg vlot.

Last but not least: ik gebruik totaal geen hoesje om het toestel heen. DotView was erg leuk en grappig, maar ik vond het niet veel toegevoegde waarde hebben; en ik wil graag het design van m'n toestel kunnen zien; en ook het apparaat voelen. (warmte ontwikkeling, et cetera.)
Toch heb ik geen last van krasjes. Zelfs niet bij foto's met flits. Mijn toestel ligt gewoon op tafel, en zit gewoon in mijn zak. (Zonder sleutels!) Ook het cameraglas is geheel krasvrij!
Niets geen krasje te bekennen... Behalve bij de USB poort, 2 hele lichte en bijna onzichtbare krasjes. Paar keer uitgeschoten als ik vergeten was het toestel in de lader te stoppen en dit in het donker nog ging zitten prutsen. Zonde, maar ja.
Het is dus niet alleen stevig en degelijk, maar ook nog eens krasbestendig!

Het toestel is uiteraard uitgerust met HTC Sense. Dit is naar mijn mening de beste skin in de Android wereld.
Het is heel erg makkelijk in gebruik, alles is makkelijk te vinden. Het is snel. Er zitten veel functies in, maar het is niet zo smerig bloated als Touchwizz...
... En het is gewoon mooi. Op HTC Sense 6 heb ik werkelijk niets aan te merken! HTC heeft zichzelf overtroffen. Sense 6 is ook wat lichter qua resource verbruik.
Het werkt zo goed, dat zelfs je oma er nog mee overweg kan... Zullen we maar zeggen.

Dan als laatste opmerking:
Het toestel is geschikt voor 4G. Ik gebruik het KPN netwerk via Hi.nl.
Hierdoor heb ik door vrijwel heel Nederland, zelfs in grote gebieden van "the middle of nowhere" in bijvoorbeeld natuurgebieden in Zeeland, Utrecht, de Achterhoek en Drenthe nog 4G bereik.
Recent een upgrade gekregen: ik haal gemiddeld met dit toestel zo'n 28MBit down en 10MBit up.
De door mij behaalde pieksnelheden zijn 55MBit down en 16MBit up. Met Vodafone kon ik dit nooit halen, en ook erg weinig bereik. Als je dus een echte netwerk gebruiker bent: ik raad absoluut het KPN netwerk aan, en via Hi wordt dat aardig betaalbaar!

Verdere specificaties:
- Android 4.4 met HTC Sense 6
- 4G ondersteuning (Alle NL netwerken)
- HTC BoomSound (2 stereospeakers)
- 2600mAh ingebouwde accu (niet verwisselbaar)
- MicroSD slot voor maximaal 128GB
- Versnellingsmeter, Nabijheidssensor, Omgevingslichtsensor, Gyrosensor, Barometersensor. (Die laatste is erg apart voor een smartphone, en leuk!)
- GPS en GLONASS
- WiFi, 2.4Ghz en 5Ghz (inclusief 802.11AC ondersteuning.)
- 4MP back-facing camera met HTC UltraPixel, en nog een camera voor diepte info. (later meer.)
- HTC ImageChip2 voor goede videoverweking in Full-HD 1080P
- 5MP front-facing "selfie" camera
- Een enorm scala aan foto/videobewerking
- IR Booster, afstandsbediening voor je TV, DVD speler, home cinema set, et cetera (Zelfs je XBOX kan ermee werken)

ACCUDUUR

Voor een toestel met "slechts" 2600mAh aan accucapaciteit zet het een verbluffend resultaat neer.
Hoewel ik hem uit macht der gewoonte en voor de zekerheid toch altijd 's nachts aan de lader hangt, kan hij makkelijk met mijn zeer zware gebruik 24 tot 36 uur meegaan. Ik heb hem voor de lol eens getest met redelijk licht gebruik (enkel wat WhatsApp'en, kort het nieuws skimmen en 2x 30 minuten muziek luisteren (oordopjes), 1 telefoongesprek van 30 minuten, 3x per dag Facebook 5 a 10 minuten.): de toestel statistieken gaven toen aan dat de accu het na 2 dagen en 4 uur begeven had. (52 uur accuduur.)

Dit is getest terwijl het toestel overgeschakeld is op ART en geen gebruik meer maakt van Dalvik. Op Dalvik heb ik die "licht gebruik test" dus niet uitgevoerd, maar ook op Dalvik gaven de toestel statistieken aan dat het apparaat met het "huidige gebruik" (zwaar dus.) 26 uur mee zou moeten gaan. En dat lijkt te kloppen, meestal had hij 's nachts na ongeveer 16 uur trouwe dienst nog zo'n 40 a 48% accuduur over.

Een leuk trucje is het "extreem energiebesparing" knopje. Als je nog maar 10% over hebt schakelt dit automatisch in, maar je kan het ook eerder handmatig inschakelen. (Heb je 90% en je komt erachter dat je een paar dagen verstookt bent van een oplader: schakel dit in.) Je kan dan nog bellen/smsen, maar daar blijft het wel bij. De telefoon gaat dan dagenlang mee. Met nog maar 10% accuspanning niet natuurlijk, maar dan gaat hij nog makkelijk zo'n 9 uur mee als je er een belletje en smsje mee doet en voor de rest in standby laat hangen. Enkel in standby gok ik dat hij 12 tot 14 uur nog wel kan halen, maar dat is wel ruim ingeschat...
De normale energiebesparing modus die je bij zo'n 15% accu te zien krijgt doet ook z'n werk wel, het toestel verbruikt inderdaad minder energie: maar biedt dan ook een stuk minder performance, geen WiFi (tenzij je dit zelf weer inschakelt) en een zwakke helderheid. Maar dat is kiezen of delen; snellere accudrain of langer meedoen.

Echter, op 15% accuduur gaat het toestel bij normaal gebruik dus nog makkelijk van zichzelf een uurtje of 4 mee...
Ik heb het eerlijk gezegd nog niet meegemaakt in een normale situatie, zelfs na een dag heel zwaar gebruik terwijl ik aan het reizen was (veel internet, veel Spotify, veel scherm aan, filmpjes kijken en een spelletje doen...) was hij na zo'n 10 uur van veel gebruik nog op 43%...

Kortom: de accuduur is gestoord goed. Ik heb nog nooit voor de M8 een smartphone meegemaakt dat zo'n bizar goede accuduur heeft.
Natuurlijk is het nog steeds niets vergeleken met een Nokia 3210/3310 of iets dergelijks, maar die konden niet zoveel als dit apparaatje. ;)
Voor een smartphone is dit absoluut *de* keuze als je een telefoon wilt met bizar goede accuduur.

Een ander bijkomend voordeel in vergelijking met de One M7 is dat dit toestel binnen 3 uur geheel opgeladen is.
Binnen 1 uur tijd zit hij vanaf 5% aan zo'n 70% a 75% (waar ie dus bijna 24 uur mee kan doen bij middel/zwaar gebruik...) en na 3 uur zit hij op 100%.
Vanaf zo'n 85 a 90% gaat het opladen wel opeens erg traag (vandaar die 3 uur.), maar ik heb begrepen dat dit expres gedaan is om de interne accu te ontzien qua slijtage.
Dus, na een dagje zwaar gebruik vergeten op te laden? No problemo, uurtje aan de lader en hij brengt je de dag makkelijk door.

Als laatste puntje: het toestel wordt, zelfs bij zwaar gebruik, niet eens zo bizar warm. Dat viel me echt op. Ik had verwacht dat hij gloeiend heet zou zijn, maar hij wordt minder warm dan de M7. Uitzondering was van het weekend met 35 graden buiten... Ja dan voel je het aluminium toch wel snel warm worden als het toestel zware taken uitvoert. Maar het koelt ook weer erg snel af. Het wordt nooit onprettig warm. In de winter zal het fijn zijn hem in je broek te hebben na hem in de trein flink gebruikt te hebben. ;) Kleine bijverwarming. Daarna een ijsklompje.

Ik heb als bijlage een screenshots van mijn gemiddelde batterij statistieken toegevoegd.
Op het moment van screenshot (5:15AM... NERD!) is het apparaat dus al meer dan een halve dag losgekoppeld, en heeft nog meer dan de helft aan accu over. Het toestel is zwaar gebruikt deze dag.
Deze screenshot vind je he-le-maal onderaan deze review.

SCHERM

Terugkomend op het 5.0" scherm: het scherm is zeer helder en scherp. De kleuren zijn prachtig.
In principe is het dezelfde kwaliteit als het scherm van de M7. Dat de M8 net iets minder PPI heeft: daar merk je niets van.
Ook het aanpassen van de helderheid door de lichtsensor werkt perfect. In de zon lekker fel en perfect af te lezen, in het donker gedimd en zeer prettig voor de ogen.
Video's spatten van je scherm af en ook foto's worden in zeer goed detail weergeven. Touch werkt vloeiend en het glas is prettig om mee te werken.
Alles helemaal goed!

De GPU kan de taken die hem voorgeschoteld worden goed aan. Bij het spelen van zware spelletjes (wat ik eigenlijk enkel voor deze review gedaan heb...) zijn er totaal geen haperingen te detecteren. Onder andere Asphalt, Temple Run en Assassins Creed Pirates zijn getest. No problemo, de GPU werkt het netjes af, terwijl de accuduur nog altijd indrukwekkend blijft.

Een leuk toegevoegd trucje is het op het scherm tikken of vegen (verschillende kanten op voor verschillende functies) om het toestel wakker te maken.
Dat is prettig, zeker gezien het toestel zo groot is. Je hoeft de aan/uit knop niet meer te gebruiken om het toestel wakker te maken, gewoon 2 tikjes op het scherm en voila.
Zeker in combinatie met NiLS Floating Panel (wat alle notificaties, inclusief WhatsApp e.d. rechtstreeks op m'n lockscreen laat "floaten") is het geniaal, 2 tikjes om wakker te worden: even notificaties checken, nog 2 tikjes en het scherm is weer uit. Eenmaal geheel unlocked moet je wel de aan/uit knop gebruiken om te locken, op het lockscreen zelf kan je dus zowel locken als unlocken met de tikjes. Heel erg fijn, en heel erg handig!
Ook de directe camera toegang met de volume knop naar onder is een fijne toevoeging.
Sommige mensen vinden het misschien irritant. Geen nood: je kan de functie uitzetten. ;) De functie kost geen extra stroom dankzij een aparte sensor.
Of nouja... het stroomverbruik is te verwaarlozen. Zo weinig dat je daar niets van merkt.

Aan de onderkant van het scherm, of aan de zijkant afhankelijk van hoe je het toestel houdt, zit een speciaal stukje voor de software drawn Android knoppen. (Home, menu, recente apps, et cetera.) Ik vind het werkelijk een doodzonde dat dit geen fysieke knoppen meer zijn. Dat vond ik echt heel erg fijn en nog altijd beter werken dan die knoppen op het scherm. Er zit enkel een voordeel aan bij sommige apps (waaronder de camera app...) in landscape modus omdat de toetsen meedraaien met het scherm; maar verder vind ik het niet prettig en eigenlijk enigszins irritant. Veel mensen vinden het geweldig, ik helaas niet, en hoop dat HTC er van terug komt.
Gelukkig heeft HTC de software wel goed in elkaar gezet, per ongeluk een stukje van een knopje aanraken of erheen schuiven doet niets, je moet echt een aparte "tik" beweging op het knopje geven voordat hij het registreert, tenzij je je vinger op de knop houdt. Maar een per ongeluke aanraking: dat negeert ie. Thank god. ;)

GELUID

De HTC One M7 was al internationaal gerenomeerd voor zijn sublieme geluid. HTC noemt het BoomSound, ik noem het gewoon "sick".
De twee stereospeakers in de M7 leverden al een behoorlijk geluid, maar in de M8 is dit nog verder verbeterd.

Het geluid uit de twee speakertjes gaat echt hard, bijna vergelijkbaar met een goedkoop setje bluetooth speakers (op de bass na), en in vergelijking met de M7 is het geluid nog helderder en zit er ook een tikje meer bass in. Nog altijd niet te vergelijken met een *goed* bluetooth setje in verband met de bass (al kan je dat oplossen met de HTC Boombox, een subwoofertje die je erbij kan kopen.), maar in vergelijking met alle andere telefoons op de markt kan geen enkele zich, naar mijn mening, ook maar in de verte meten met het geluid dat de M8 produceert.
Kraakhelder, heel erg hard, geen ruis of distortie bij maximaal volume... Het is gewoon op en top, en HTC blijft op dit vlak gewoon verbazen.
Het is de ruimte die het inneemt op het toestel waardoor deze iets langer is dubbel en dwars waard.

Ik ben zeer onder de indruk. Dat was ik al op de M7, maar HTC is echt verbazingwekkend goed door het op de M8 nog eens te verbeteren.
Ik stond versteld.

CAMERA VOOR FOTO'S

Dan de camera. Een eeuwige discussie is dat geworden. Is UltraPixel nou geniaal, of is het echt het meest belachelijke concept in een telefoon ooit?
Welnu, als je je telefoon wilt gebruiken om professionele foto's te maken (kennelijk denken veel gebruikers van Instagram dat instagrammen je opeens een professionele fotograaf maakt) naar mijn mening sowieso al belachlijk. Koop dan een digitale camera met asociaal veel MP.

Op een smartphone is het naar mijn idee een zeer goede keuze. Eerlijk is eerlijk, ik had gehoopt dat HTC het naar 8MP zou brengen. Dan zou het veel reguliere smartphone camera's van zo'n 13MP van z'n sokken blazen. Nu is het als je gaat inzoomen wat minder qua detail.
Maakt het uit...? Naar mijn mening totaal niet.
Als je kijkt naar het huis-, tuin- en keukengebruik van hedendaagse smartphone gebruikers, gaat het voornamelijk om Facebook, WhatsApp en Instagram.
Vooral die eerste twee passen al zoveel compressie toe dat het geen donder uitmaakt, al heb je een telefoon met 40MP: je foto's worden dusdanig verkracht door de compressie dat het geen drol uitmaakt.

Het is dus een kwestie van "wat wil je doen?".
Gebruik je de cam voornamelijk voor social media en om op je telefoon scherm zelf foto's te laten zien? Dan is de kwaliteit *perfect*. Niets op aan te merken.
Wil je ze in allejezus groot formaat uitprinten of op doek laten printen? Ja dan wordt het iets lastiger. Het is niet onmogelijk, maar er zal minder detail inzitten, dat is gewoon een feit. (Op een 1080P TV scherm, niet ingezoomed, ziet het er trouwens nog steeds geweldig uit!)

Voor de mensen die het voornamelijk gebruiken voor social media: je vind in deze camera werkelijk een geniaal stukje techniek.
In donkere situaties lijkt het toestel licht uit plekken te toveren waar je dit met je blote oog nauwelijks kan zien. Geen groggy klote foto's: nee gewoon vol kwaliteit foto's terwijl er nauwelijks licht is. In vergelijking met de sensor op een Galaxy S4, maken zowel de M7 als M8 gewoon veel betere foto's in het donker, ondanks dat het minder megapixels heeft. Mensen die zich laten misleiden door enkel het aantal megapixels: zet dit van je af!
Met de 4.1MP UltraPixel sensor maakt je HTC One M8 naar mijn mening gewoon perfecte foto's. Rijk aan kleur, rijk aan detail; zolang je het maar op je smartphone scherm houdt en het gebruikt voor social media... Hetgeen volgens mij zo'n beetje 80 a 90% van alle gebruikers voornamelijk doet.
De camera is *subliem* in dat opzicht, wat mij betreft.

HTC heeft in de M8 een nieuwe feature toegevoegd: een 2e camera op de achterkant die diepte info opslaat.
Dat is over het algemeen vrij nutteloos, maar wel leuk voor een aantal effecten, zo kan je:
- Achteraf op een ander punt in de foto scherpstellen. Als je een foto maakt die verkeerd gefocused is, kun je dit achteraf corrigeren
- Je kan 3D effecten toevoegen. Dat is heel erg grappig. Je foto's worden er echt 3D van gemaakt, door het toestel te kantelen en te bewegen kan je dit effect zien. Het is heel erg tof!
- Het is wel erg makkelijk om je vinger over de 2e cam heen te leggen waardoor deze z'n werk niet kan doen. Gelukkig waarschuwt de software je!
- Ook is HTC Zoe weer van de partij.

Verder is de camera uitgebreid met een 360 graden panorama modus die verbluffend goed werkt en allerlei bewerkingen kan je toepassen. En dan heb ik het niet enkel over Zoe. De camera software is echt zeer goed uitgedacht en heeft vele functies. Het is naar mijn mening een echte camera phone, maar dan voor een ander doel dan waar deze term in het algemeen voor wordt gebruikt. Het is gewoon een heel andere wereld, die eigenlijk lastig te vergelijken valt met andere sensoren: het heeft gewoon een andere toepassing. Of die toepassing voldoende voor jou is, dat is even de vraag.

Over het algemeen maakt het toestel gewoon prachtige foto's, zelfs in het donker.
Ook de dubbele LED flitser met verschillende kleurgradaties is helemaal vet. Het toestel kijkt welke kleur het beste past qua flitser om een zo natuurlijk mogelijke foto te maken, en past dit vervolgens toe. Hierdoor krijg je zelfs met flitser niet enkel van die overbelichte bucht foto's, maar natuurlijk uitziende spullen. Mensen zijn niet opeens heel wit dankzij de wat warmere 2e LED flitser, en met je kale harses reflecteert het niet zo irritant. ;)
Ook dit is een erg goede optie!

Last but not least is er de selfie modus. Het toestel is aan de voorkant voorzien van een 5MP camera (die je trouwens ook "in combinatie met" kan gebruiken, maar dat vind ik niet zo heel super werken.) waarmee je hoge kwaliteit selfies kan knallen, zowel foto als video. Dit werkt perfect. Helemaal niets op aan te merken, de kwaliteit is goed, de software is goed... Helemaal super. Dus voor de selfie fans: het kan niet mis gaan!

CAMERA VOOR VIDEO'S

Ja toch een apart kopje hiervoor!

Even over video's opnemen... Het toestel schiet video's in 1080P, met een heel scala aan bewerkingtools. Knippen plakken, effecten toevoegen... etc.
Dat spreekt eigenlijk redelijk voor zich. Het toestel schiet gewoon in zeer hoge kwaliteit erg goede video's. Niets op aan te merken...
... Behalve in positieve zin met betrekking tot de microfoon die gebruikt wordt.

Vorig jaar had HTC een enorm gezeik met Nokia (intussen is die "fittie" bijgelegd trouwens, ze hebben licenties afgenomen van elkaar.) door een patent probleem wat een derde partij had veroorzaakt. HTC bleek onbewust technologie van Nokia te gebruiken voor een dual membraam microfoon.
De M7 microfoon was geniaal. Keiharde concerten? Lekker boeiend. Het toestel hoorde meer dan jij. Waar je bij veel andere smartphones het probleem had dat bij een concert de basslijn je gehele geluid verkrachte waardoor het klonk alsof iemand de hele tijd je microfoon vol zat te schijten, had de M7 daar absoluut geen probleem mee en was het geluid kraakhelder; en kon je zelfs een bassgitaar bij een zwaar metal concert nog zonder probleem horen!

... Mijn vrees was dat door de patentruzie de M8 dit type microfoon niet zou hebben.
Ik heb hier vooraf eens navraag over gedaan bij HTC. HTC Nederland wist niets te reageren en was ook te lui om het uit te zoeken.
Gelukkig wilde HTC USA mij wel wat verder helpen, en heeft het door geescaleerd naar de ontwikkelaars.
Het duurde een dag of 5, maar toen kreeg ik een heel net antwoord. Helaas niet het antwoord wat ik wilde, want HTC mocht vanwege overeenkomsten met geen woord reppen over welke microfoon er nou precies inzat. Maar toch, hier nog even kudo's voor HTC voor het type mailtje dat ze stuurde; heel netjes, heel professioneel en ik mocht zelfs direct met de ontwikkelaar bellen indien ik nog vragen had. (Voor 5 dagen, daarna verviel m'n code. Geen gebruik van gemaakt.)

Ja dan maar zelf testen! Was ik de lul en m'n mooie opnames kwijt, of zou HTC me blij maken?
Nou... HTC heeft me heel erg blij gemaakt. Bij een lokaal rockconcert waarbij mijn oren eigenlijk alleen maar wat ruis en gebler hoorde, kreeg de HTC het voor elkaar om het geluid kraakhelder op te nemen. Ik stond versteld. Wat mijn eigen oren door het immense volume eigenlijk niet konden interpreteren, kreeg de HTC het voor elkaar om alle instrumenten netjes te verwerken in het filmpje, en zelfs de zang was *perfect* te horen, terwijl die in het echte concert verdronken ging in het gitaar en drumgeweld.

Ik was zo onder de indruk, dat ik dit aparte kopje dus heb gemaakt, en er een video bij heb geupload.
Hou er rekening mee... Bij dit filmpje sta ik een meter of 2 a 3 van de enorme speakers af waar een geweld aan geluid uitkomt, midden in de "hotzone", zullen we maar zeggen. En toch... Dit is het resultaat:
VIDEOLINK: http://vimeo.com/101582308
(LET OP!! Vimeo heeft de video helaas gedownscaled en compressed naar 720P. Hierdoor is de video minder gedetailleerd dan het origineel, en zijn er helaas ook wat vieze distortions in opgetreden, vooral bij de bass gitaar ziet het er soms niet uit! Dit is in het originele filmpje dus NIET het geval! Alles is haarscherp in de originele 1080P opname, zonder eh... Artefacts, noemen we het maar even.)
(Voor de mensen met interesse... Just in case; Band & Nummer: Harbour of Souls - Black Blizzard)

Het is wel jammer dat de HTC One M8 geen hardwarematige optische beeldstabilisatie meer heeft. Dat was een voordeel dat de M7 had. Toch mis ik de functie minder hard dan ik aanvankelijk had verwacht. Als je even naar het bovenstaande Vimeo filmpje kijkt, jezelf bedenkt dat ik in een drukke zaal tussen een stel rockers stond die allemaal aardig gezopen hadden; en dat ik zelf ook het nodige bier en dergelijken achter de kiezen had: is het toch erg stabiel! ;)

Dus, zoek je een telefoon die hele scherpe video's met subliem geluid kan maken, zelfs in de zeer moeilijke situatie van "donkerlicht + felle stage lampen (incl. rood licht) + keihard geluid van verschillende instrumenten: neem de One M8... Echt waar. Beter krijg je denk ik niet in een smartphone.

DOTVIEW

Klein stukje nog...
HTC levert standaard bij elk toestel een silicone bumpertje bij, waarmee de achterkant van je toestel beschermd is, en je USB- en Koptelefoon poort worden beschermd tegen vuil en vocht. Netjes dat het erbij zit.
Wil je echter een zeer leuke ervaring? Neem dan DotView! Dit zijn echt leuke hoesjes! Wel duur... Maar, het is verdomde handig *als* je, in tegenstelling tot mij, ook echt hoesjes gebruikt.
Dit hoesje kan je gebruiken om dingen te doen met je toestel zonder dat je het hoesje hoeft open te klappen. Erg kick en natuurlijk een "wow" factor.

Ik kan hier veel over gaan vertellen, maar... Een filmpje zegt meer, en ik hoef het wiel echt niet opnieuw uit te vinden...
Kun je misschien lui vinden, maar deze vent heeft het gewoon al een super review gemaakt:

CONCLUSIE

De HTC One M8 is een krachtpatser met enorm goede prestaties, werkelijk aan de top van smartphone land, met een super accuduur en veel functionaliteit.
Een telefoon die voor iedereen makkelijk te gebruiken is, heel erg veel waar voor z'n geld levert; en enkel voor mensen die voor professionele fotograaf willen spelen wellicht net iets minder geschikt. Voor de rest blaast ie, naar mijn mening, alle concurrentie geheel van z'n sokken af. Well done HTC!

Een kleine resumerende opsomming voor mijn conclusie:
- Toestel heeft een zeer mooi, en zeer stevig, full-aluminium design dat absoluut tegen een stootje kan. Een echte eye-catcher.
- Het toestel levert enorm goede prestaties, totaal geen lags en de temperatuur van de buitenkant is gewoon erg netjes! Wordt bijna nooit echt warm.
- De accuduur van het toestel is in 2 woorden te omschrijven: gestoord goed. Gaat makkelijk 1 dag mee bij zwaar gebruik, 2 a 3 dagen bij midden tot licht gebruik... En nog langer als je hem vanaf 100% al in de "extreme energiebesparing" gooit.
- Er komt een geluid uit waar je "U" tegen zegt. Keihard, kraakhelder.
- De camera is, naar mijn mening, geniaal! Zowel voor foto's, inclusief alle leipe functies dankzij de 2e camera op de achterkant, als voor video's dankzij 1080P opname met een microfoon die werkelijk alle details perfect vastlegt voor je... En zelfs voor de selfie fans is er wat wils. ;)
- Software is zeer goed uitgedacht en werkt feilloos
- IR Blaster is leuk, al werkt de EPG in de TV App van HTC voor geen hol

Kortom: een featurerijke telefoon, die tot in de puntjes is uitgedacht, met een prachtig en stevig design... En waar je ook nog eens geen oplader/portable battery voor mee hoeft te zeulen de hele dag: de accu van het toestel zelf voorziet ruim in al je behoeften, dus je hoeft hem niet de hele dag aan de lader te hangen zoals ik sommige mensen die andere merken gebruiken nog wel eens zie doen, soms nog voor het middaguur. (Seriously...)

De HTC One M8 is dan ook een all-round smartphone die wat mij betreft de perfecte en beste keuze is voor iedereen die opzoek is naar een smartphone van dit kaliber. Zeker als je geen fan bent van plastic. ;)

Enjoy!

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Grijs?