Apple MB110 (Qwerty NL) Review

Slaiter 8 april 2014, laatste update op 8 april 2014, 1.571 views

Apple MB110 (Qwerty NL)

Pluspunten

• Het toetsenbord reageert uitermate goed op inputs.
  • Uitstraling, uitstraling en nogmaals uitstraling.
  • Sneltoetsen voor OSX.
  • Numerieke deel
  • USB uitbreidingssloten
  • Eenvoud

Minpunten

• Wat workarounds nodig om toetsenbord volledig werkzaam te maken in Windows en Linux.
  • Toetsenbord wordt redelijk snel smoezelig.
  • Vaste hellingshoek.
  • USB verlengkabel alleen bruikbaar voor toetsenbord.

Apple USB keyboard review.

Inleiding.

Mijn oude no name toetsenbord begon inmiddels na 8 jaar trouwe dienst toch wel wat ouderdom's problemen te tonen. Tijd dus om het oude toetsenbord met pensioen te sturen, maar dan welk toetsenbord zou ik dan kiezen. Zoveel keuzes, opties en prijzen.

Aangezien ik net ge´ntroduceerd was met Apple en het systeem mij persoonlijk best bevalt had ik mijn keuze laten vallen op een toetsenbord van Apple zelf.
Bleef over de keuze de USB met numpad of Bluetooth zonder numpad. Aangezien ik veel met het numerieke deel werk, was deze keuze dus snel gemaakt.

Snel de bestelling geplaatst en afwachten.

Uitpakken en aansluiten.

Een dag later wordt er aan de deur gebeld. Ik doe open en een vriendelijke bezorger overhandigd mij een redelijk grote doos. Voor m'n gevoel is deze doos wel erg groot voor een toetsenbord, maar ik ben benieuwt wat en hoe het allemaal ingepakt is.
Nou dat is te beantwoorden met een perfect. De minimalistisch ontworpen doos van het toetsenbord zit goed beschermt tussen de opblaas kussentjes. Ook zit er wat reclame materiaal in de doos meegeleverd, wat ik nu even aan de kant leg want het gaat om het toetsenbord. Toch?

Nou zoals al aangegeven zit het toetsenbord van Apple in een minimalistisch ontworpen doos. De doos is hoogglans wit met een Apple logo aan de bovenzijde en basis product details aan de zijde.

Bij het openmaken van de doos valt me direct op dat er geen cd is meegeleverd, zoals bij sommige pc toetsenborden wel het geval is. Naast het toetsenbord bevinden zich een USB verlengkabel en een beknopte handleiding in de doos. De daar die zich aan het toetsenbord bevind is relatief kort en eigenlijk tekort als je het systeem wat verder van je scherm hebt staan, daar komt de verlengkabel dus goed van pas. Jammer is dat de verlengkabel een uitsparing heeft en daardoor alleen geschikt is voor het verlengen van de kabel van het toetsenbord. Als je deze kabel dus daarvoor niet nodig hebt, dan heb je er verder dus weinig aan.

Het toetsenbord is vervaardigd uit aluminium met witte toetsen, die mooi afsteken tegen de aluminium case. Door het redelijk glade opervlakte van de toetsen zijnde makkelijk schoon te maken, maar wat moeilijker schoon te houden. In totaal een strakke en cleane uitstraling zoals van Apple gewend.

Het aansluiten zelf gaat erg eenvoudig, zoals een toetsenbord betreft.
Zelf gebruik ik de verlengkabel aangezien mijn systeem zich niet binnen de reikwijdte van de standaard kabel bevind. Fijn is dat het toetsenbord direct werkt onder al mijn gebruikte besturingssystemen. Zowel onder Osx, Windows als Linux zijn er kwa basis herkenning geen problemen en dat heb ik wel eens anders meegemaakt.

Aan de beide zijkanten van het toetsenbord bevindt zich een USB 2 uitbreidingspoort, die bijvoorbeeld gebruikt kan worden voor een Bluetooth ontvanger voor bijvoorbeeld een muis of om andere USB apparatuur op aan te sluiten.

Mogelijkheden en gebruikservaring.

De mogelijkheden van het toetsenbord zijn relatief standaard. Alle basistoetsen zitten waar ze zitten moeten. Wel valt op dat de alt toets en de command (Windows) toets omgedraaid zijn kwa lokatie. Ik mis verder onder andere de insert, pageup/down, printscreen, scrolllock en numlock toetsen.

Onder Osx geen probleem, maar onder Windows en Linux was dat even zoeken. Nu werkt dit uiteindelijk wel, insert is bijvoorbeeld fn+enter en zo blijkt de fn toets meerdere mogelijkheden te hebben die voor mij noodzakelijk zijn, maar daarover later meer.

In de rij van de F-toetsen zijn diverse media koppeling te vinden, zoals helderheid van het beeldscherm en geluid aanpassen, maar ook een snelkoppeling naar bijvoorbeeld Launchpad en multimedia toetsen.
Erg handig allemaal onder Osx, maar onder Linux en Windows hebben deze koppelingen standaard geen functie. Dit is door het downloaden van software voor Windows en door configureren van de toetsen in Linux wel te verhelpen. Het is ergens wel jammer dat dit niet standaard herkent word, maar aan de andere kant het is een Apple toetsenbord en niet specifiek pc gericht.

De fn-toets is voor mij dus behoorlijk belangrijk, dit omdat de F-toetsen standaard niet als F-toets functioneren, zowel onder Osx, Windows als Linux niet. Doormidden van de fn-toets ingedrukt te houden terwijl je de F-toets indrukt krijgt deze zijn standaard waarde terug. Vooral in Linux erg handig om te kunnen schakelen tussen de diverse schermen. Ook hier kun je weer door een script de standaard waarden configureren, maar dat is niet perse noodzakelijk en puur afhankelijk van wat jezelf wilt.

Het gebruik van het toetsenbord is erg fijn, de toetsen reageren goed op de aanslagen en door de ruimte die er tussen de toetsen bevind is het blindtypen erg eenvoudig. De kleine hellingshoek de het toetsenbord maakt is voor mij persoonlijk zeer fijn, maar niet iedereen zal daar van gecharmeerd zijn, met name niet de mensen die de hoek aan willen passen, dit is op dit toetsenbord niet mogelijk.

Een nadeel van witte toetsten is wel dat je snel ziet dat ze wat smoezelig worden, maar dat is zo weer schoon. Het dwingt je wel om het toetsenbord te onderhouden, tenzij je natuurlijk van smoezelige toetsenborden houdt.

Conclusie.

Een zeer fijn toetsenbord met een cleane en rustige uitstraling. Onder OSX echt een van de beste die je krijgen kan. Voor Windows en Linux nog steeds een fijn toetsenbord, alleen zou je om de media toetsen bruikbaar te maken dan wel wat zijsprongen moeten maken.

Heb jij ook een Apple MB110 (Qwerty NL)?

Drie dingen:

1. Goed verhaal, maar niet helemaal compleet. In OSX heb je namelijk een optie om de toetsen om te zetten naar de F toetsen zoals je ze op windows zou gebruiken.

2. De Alt en CMD toets zitten net zo als op een Macbook Pro dus Cmd zit naast spacebar. Overigens hebben veel logitech toetsenborden dit ook standaard.

3. Voor het schoonmaken: een keer in het half jaar oppoetsen met citroensap. Worden de toetsen weer mooi wit van, is niet schadelijk voor de huid en ruikt ook lekker fris. Stukkie keukenrol en paar druppeltjes is genoeg. Eventueel nog met droge spons deppen voor overtollig vocht.
Bedankt :)

1. Klopt alleen heb ik geen problemen met deze instellingen onder OSX. Het was alleen even wennen onder Linux, maar ook daar heb je workarrounds voor.
2. Geen ervaring mee. Ik kijk puur in vergelijk naar mijn vorige toetsenbord, wat dus een goedkope no name was.
3. Mhhh citroensap, maar levert dat op den duur dan geen gevaar op voor de letters zelf? Ik doe het momenteel gewoon met een ligt vochtige doek en dat gaat ook best goed.
Nee de letters zelf blijven wel gewoon Donker. dus het is niet schadelijk. heb het al meerdere keren gedaan bij mijn eigen tobo en die van mn pa en werkt perfect. gebruik het ook voor zwarte toetsenborden op bv laptops die gerepareerd worden of voor een schoonmaakbeurt langskomen hier.
Aardig ramplankje, maar het zou Apple sieren eens een mechanisch toetsenbord uit te brengen. Als je veel zit te tikken zijn die laptoptoetsen totaal niet prettig, ze geven nauwelijks feedback. Kwaliteit is aardig, maar de 49 euro niet waard vind ik.
Ik vind het Apple keyboard juist super werken, van alle tobo's die ik heb gehad by far 1 van de allerbesten. En ik tik als developer toch redelijk wat af op een dag.
Heb je ooit een mechanisch toetsenbord geprobeerd?
Eeuwen terug ;) Maar ik hoef geen feedback ik zie de letter verschijnen en ik vind het juist heel prettig dat het lekker ligt is. Maar goed, smaken verschillen en dat is ook de reden dat er 3 miljoen verschillende tobo's te koop zijn :)
Toevallig heb ik eerder deze week mijn Apple Wireless Keyboard wegens waterschade kort vervangen door een lomp Dell-toetsenbord. Ik was daar erg snel klaar mee. Een mechanisch toetsenbord zal het niet zijn geweest maar er zaten wel van die lompe hoge toetsen op waardoor de hele bouw van het toetsenbord aanzienlijk hoger was dan van het Apple-toetsenbord. Dit zorgde meteen voor een slechtere ergonomie omdat je je polsen onder een akelige hoek moet houden. Het Apple-toetsenbord is mede dankzij de chiclet-toetsen zeer plat. Ik heb totaal geen problemen met de toetsaanslag van het Apple keyboard en vind het ook een voordeel dat de gebruikservaring gelijk is aan het toetsenbord op een MacBook.
Mhh mechanisch in de zin van cherry blue, brown of black? Nee dank je en ja ik heb ze geprobeerd.

Het fijnste toetsenbord dat ik ooit heb gebruikt is en blijft de IBM model F met Buckling Springs techniek. Een loodzwaar en bijna onverwoestbaar toetsenbord met een metalen onder en bovenplaat. Daar kan naar mijn mening een hedendaagse mechanisch toetsenbord niet tegenop, maar dat is totaal persoonlijk.

Het enige wat een beetje in de buurt komt is de Cherry MX Green, maar behalve dat die toetsenborden een lieve duit kosten is het niet helemaal (helemaal niet) zoals een Buckling Springs.

[Reactie gewijzigd door Slaiter op 10 april 2014 16:18]

Klinkt allemaal goed, het enigste wat ik heb is met je usbverlengkabel, die valt wel voor andere kabels te gebruiken (ATM gebruik ik de mijne voor mijn telefoonlaadkabel) alleen moet je dan dat opstekende randje in je verlenger in drukken met een tangetje.
Niet eens aan gedacht, maar dan nog is het standaard niet mogelijk en dat vind ik persoonlijk wel jammer van Apple. Aangezien ik hem toch voor het toetsenbord nodig heb maakt mij dat persoonlijk niet zoveel uit. IN ieder geval bedankt voor je aanvulling :)
snap ik, je kan ook gewoon met de anders te gebruiken kabel een beetje doordrukken. Maar verder idd overbodige informatie dan. Mogelijk voor een vakantie wel handig, die extra meter.
Een paar fotos zou hier niet misstaan denk ik. Onderkant, bovenkant enzo :)