Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Call of Duty Black Ops II, PC (Windows) Review

markdm 5 april 2014, laatste update op 3 juli 2014, 410 views

Call of Duty Black Ops II, PC (Windows)

CoD BO2 heeft een leuke multiplayer waar jammer jammer genoeg nog wat fouten in zitten. Voor de Singleplayer hoef je hem ook niet te kopen.

Pluspunten

• vloeiende snelle gameplay
  • pick-10 systeem
  • maps

Minpunten

• slechte graphics
  • target finder
  • lag compensation
  • korte campaign
  • de onzinnige missies in de campaign
  • slechte bots

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 2
Gameplay Score: 4
Dit is mijn eerste review dus op/aanmerkingen zijn welkom, verder ben ik heel slecht in stukken schrijven dus als ik ergens een fout gemaakt heb laat het me weten.

Na meer dan 600 uur in Black Ops 2 gestoken te hebben vind ik het tijd worden om een beknopte review te schrijven. Maar na die 600 uur heb ik er nog steeds gemengde gevoelens over. Ik kocht hem tijdens de steam summer sales, maar hij blijft wel duur, en daar komen de DLC-packs nog bovenop, die ik daarom ook niet gekocht heb.

campaign
De campaign van BO2 is simpelweg een spektakel, de missies zijn grootschalig en overdonderend. Het verhaal is wel leuk en heeft als leuke toevoeging dat je 7 verschillende eindes hebt, maar je moet er geen diepzinnig plot bij verwachten, het verhaal blijft eigenlijk eigenlijk een slechte Hollywood-film. De lengte is met 7 uur ook niet bepaald groots, maar dat kan je ook niet van een CoD verwachten.
In de campaign kom je een verscheidenheid aan activiteiten tegen, waarvan ik niet zeker ben of dat positief of niet is. Natuurlijk zijn er cliché missies waarin je simpelweg grote hoeveelheden vijanden neer moet schieten, die ook leuk zijn. Bij andere missies moet je bijvoorbeeld met een straaljager vliegen of in een auto rijden. Deze missies zorgen voor een grote variatie in de gameplay maar ze voelen gebrekkig aan, bijvoorbeeld wanneer je in de straaljager zit klik je random op knopjes in de hoop dat het goed gaat, wat niet echt veel toegevoegde waarde heeft. Hier komt nog bovenop dat de straaljager en de auto niet fijn aanvoelen, zelfs de karts in mariokart voelen zwaarder aan. Het toppunt hiervan is de missie waarin je aan de rand van een afgrond moet slingeren, waarbij je simpelweg op knopjes moet drukken en vraag je je echt af wat je aan het doen bent. Hiernaast heb je de bekende strike-force missies, ze zijn wel leuk, maar ze voelen niet tactisch aan. Je heb niet het gevoel dat je tactisch bezig bent, je stuurt gewoon al je troepen naar een plek waarna je in de huid van iemand kruipt en alles zelf doet.
Het geluid is goed en vooral de gezichten van de karakters zien er prachtig uit, maar dat is helaas ook het enige wat er prachtig uit ziet, het is simpelweg lelijk.

Zombies
Ik heb nauwelijks de zombie-mode gespeeld dus ga er ook niks over zeggen, maar de paar keer dat ik hem gespeeld heb was ik er niet bepaald positief over.

Multiplayer
De reden dat je CoD koopt is natuurlijk de multiplayer, waar ik ook redelijk positief over ben.
De maps zitten goed in elkaar, ze zijn lekker klein en overzichtelijk. Alleen op sommige plekken word campen wel erg aangemoedigd, maar over de maps ben ik heel positief.
De wapens zijn goed gebalanceerd en de attachments zijn goed, alleen ik erger me echt kapot aan mensen met een lmg en een target finder, die combinatie had er echt niet in mogen zitten. Het pick-10 systeem vind ik echt geweldig, je hebt alle vrijheid om je class volledig op je behoeftes aan te passen.
Over de gamemodes heb ik niet veel te zeggen omdat ik voornamelijk team deathmatch en party games speel, maar bijna alle gamemodes die ik gespeeld heb vond ik leuk. Alleen ik heb een klein puntje van kritiek is de volgorde van de geweren bij gun-game (na elke kill krijg je een nieuw wapen, wie als eerste iemand met de ballistic knives heeft vermoord wint). Hoe hoger de wapens hoe beter ze worden, waardoor het moeilijk is iemand in te halen, wat counter-strike echt beter doet.
De gameplay is over het algemeen heel leuk, het speelt vloeiend en snel, wat de reden is dat ik er ook al 600 uur in gestoken heb. De reden dat ik het zo veel speel is dat je het snel kan beginnen, meteen een match kan joinen en snel kan spelen zonder veel na te denken. Je rent lekker alleen rond, springt, duikt, zoek cover en het is al bij al lekker simpel en snel. Alleen hier zijn ook weer puntjes van kritiek, ten eerste de target-finder, die ik al genoemd heb, is echt een waardeloos ding, het moedigt mensen aan om te campen, wat de gameplay echt slecht beïnvloed. Alleen het aller ergste is de enorme hoeveelheid aan lag compensation, misschien ligt het eraan dat ik via wifi game en BO2 een heel snel spel is, maar bij andere spellen heb ik daar veel minder last van.
De graphics zijn, net als bij de campaign, ondermaats, als ik de multiplayer speel let ik niet op de graphics maar het is echt slecht.
Over de servers heb ik niet veel te zeggen, maar soms komt het wel voor dat een hele server lag heeft, wat bij zo'n spel echt niet kan.
Verder game ik best vaak tegen bots bij custom games omdat mijn internet niet zo goed is, maar de bots zijn echt heel slecht. Ze schieten door muren, ze schieten je neer over de hele map, terwijl ze een friendly van 3 meter afstand niet zien. Het is overdreven om te zeggen, maar als ik genoeg tijd heb, en ik kan geeneens boter-kaas-en-eieren programmeren, kan ik betere bots maken.

conclusie
Call of Duty Black Ops 2 is een leuk spel om snel te spelen, alleen het ziet er slecht uit en er zitten kleine, maar heel irritante, fouten in de gameplay.

Heb jij ook een Call of Duty Black Ops II, PC (Windows)?

Ben het redelijk eens met je review, maar vind zelf dat een groot probleem bij dit spel de perk balans is. Die is er namelijk niet. Ik heb 10 custom classes die je zo gedurende het spel steeds een beetje aanpast. Als ik nu door die tien classes scroll merk ik op dat ik bij elke class eigenlijk dezelfde perks gebruik. Daar is totaal geen balans in. Heel veel echt nutteloze perks en een aantal totaal OP perks zorgen ervoor dat iedereen eigenlijk met dezelfde setup speelt.
Ik vind de perks zelf wel goed gebalanceerd alleen ik merk ook dat ik een paar heel veel gebruik omdat ze goed op mijn speelstijl aansluiten. Ik gebruik bijvoorbeeld heel vaak lightweight omdat ik heel veel rond ren, verder gebruik ik ook vaak fast hands omdat die goed samengaat met c4. Het ligt denk ik niet aan de perks maar eerder aan je speelstijl, welke gebruik jij dan voornamelijk?
De perks die jij noemt gebruik ik ook wel eens, maar ik doel vooral op toughness, dexterity en flack jacket. Zonder toughness win je geen enkele gunfight, die perk is echt OP. Flack jacket moet ik wel hebben, anders word ik echt constant gekilled door C4, want C4 is enorm OP. En dexterity is de enige nuttige perk in je derde slot. Als je dan ook nog scavenger gebruiken wilt....
Eigenlijk valt het met de OP perks nog wel mee, maar waar vooral het probleem zit is dat er zoveel absoluut zinloze perks zijn. Ik ken de namen niet eens, maar bijvoorbeeld hardwired en awareness enzo, die gebuikt nooit iemand.