Microsoft Wireless Desktop 2000 (Qwerty US) Review

Krahk 5 april 2014, laatste update op 7 april 2017, 59 views

Microsoft Wireless Desktop 2000 (Qwerty US)

Voor iedereen die niet veel eist van zijn muis/toetsenbord is dit een OK set. De kwaliteit laat echter te wensen over. Zie review. Update apr 2017: muis en tobo vervangen voor CM Pro L / S modellen.

Pluspunten

• Media keys
  • Muis is lekker zwaar
  • Mooi zwart en simpel uiterlijk
  • Genoeg extra toetsen voor basaal gebruik

Minpunten

• scrollwiel muis is bagger
  • pootjes toetsenbord breken snel af
  • toetsen te dicht op elkaar of niet duidelijk gescheiden
  • Muis gaat snel door zijn batterijen heen
  • USB connector kan niet te ver onder bureau vanwege connectie issues
  • Toetsenaanslag niet fijn als je veel typt

Samenvatting
Voor iedereen die niet veel typt of gamed is dit een prima set. Ik programmeer zelf best wel veel en dan merk je dat de toetsen geen lekkere aanslag hebben en dicht op elkaar zitten. Vaak druk ik meerdere toetsen in.
De muis
De muis gaat snel door zijn batterijen heen en is gevoelig voor stof. Ook is de connectie niet altijd stabiel en het komt er op neer dat ik de usb connector niet al te ver onder mijn bureau kan stoppen. De muis is dankzij de batterijen wat zwaar en dat bevalt mij opzich wel. Dat geeft hem een klein beetje weerstand en zal dus niet zomaar net 1mm verschuiven als je hem heel licht aantikt of stil probeert te houden.
Het scrollwiel van deze muis is van zeer slechte kwaliteit. In sommige games of applicaties lukt het mij niet om omhoog te scrollen. Er zit ook geen tactile feedback op.
Het toetsenbord
Vormgeving
Het toetsenbord ziet er prima uit. Hij is helemaal zwart waar de toetsen mat zijn en een deel van het toetsenboard glanzend zwart is.
Het toetsenbord heeft een iets uitlopende onderkant waar door het zo af en toe steun aan je pols bied al is dit wel minimaal.

Featureset
Hij bevat een aantal extra functie, shortcut en media toetsen. De featureset is wat mij betreft voor deze prijs ook uitstekend. Wat ontbreekt is een backlight en usb hub maar dat laatste mis ik beide persoonlijk niet. Wat ik wel mis is een FN key.
Het toetsenboard is draadloos en met het toetsenbord heb ik nog nooit connectieproblemen gehad. De usb connector zit in de pc die onder mijn bureau staat.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van dit toetsenbord is voor zijn prijs wel ok. Helaas is bij mij een deel van 1 pootje al afgebroken toen het toetsenbord een klein stootje kreeg. Ook merk je aan de toetsaanslagen dat de (volgens mij dome) switches niet van hoge kwaliteit zijn.

Voor de prijs die je voor deze combi betaald krijg je een ok basic set. Verwacht er echter geen 10 jaar plezier van.

Update juli 2016: Ik heb het toetsenbord weggegooid. Ik werd gek tijdens het programmeren. Nu heb ik een Cooler Master Masterkeys S waar ik veel meer tevreden mee ben icm de muis van dit setje, welke nog steeds fijn in de hand ligt een goed gewicht heeft maar een totaal waardeloos scrollwieltje. Deze gebruik ik alleen tijdens browsen en de muis word pas vervangen wanneer hij stuk gaat.

Update april 2017: omdat ik erg blij ben met Cooler Master en mijn Master Keys toetsenbord heb ik de CM Pro L muis gekocht. Wat een verschil in precisie en kwaliteit (en prijs)!

Heb jij ook een Microsoft Wireless Desktop 2000 (Qwerty US)?