Specificaties (HT)PC barebone met Intel Core i5-4250U - Bekijk alle specificaties

Intel NUC D54250WYK Review

HansMonasso 5 april 2014, laatste update op 5 april 2014, 1.949 views

Intel NUC D54250WYK

Pluspunten

• compact
  • ventilator slaat niet aan onder normaal gebruik
  • makkelijk te openen
  • lekker snel

Minpunten

• relatief groot voedingsblok
  • verpakking met ingebouwd geluidje

Ik heb er eentje laten komen om te kijken of ze geschikt zijn om bedrijfsmatig te gebruiken als vervanging van een aantal oude PC's. Deze Intel NUC heb ik uitgerust met 2x 4GB Corsair DDR3L, 1600MHz geheugen en een Intel SSD 525 60GB. Als OS heb ik Windows 8.1 Pro geïnstalleerd. Daarvoor moest ik wel eerst een bootable USB stick maken maar vanaf een andere Windows 7 PC was dat geen probleem. De installatie verliep vlekkeloos. Gelukkig werd de netwerkkaart gelijk herkend tijdens de Windows installatie. Hierdoor kon ik de resterende drivers gewoon van het Internet afplukken. In de documentatie stond de goede URL naar de drivers vermeldt.
De behuizing is nog compacter dan ik gedacht had. Afmetingen schatten zonder referentie is toch altijd weer lastig. Het zwarte glanzende oppervlak is wel erg krasgevoelig. Met de bijgeleverde VESA mount kun je de behuizing achter een monitor hangen. Je blijft dan wel zitten met het losse voedingsblok dat bijgeleverd is.
Onder beperkte belasting (office programmatuur) verbruikt de PC ruim 6W. In slaapstand 1,1W en in standby 0,4W. Dat is exclusief monitor. De koeling laat zich onder normaal gebruik niet horen. Aan de voorkant zit een infrarood ontvanger die ik echter niet getest heb.

Heb jij ook een Intel NUC D54250WYK?

NUC heeft wel actieve koeling ;).
"De koeling laat zich onder normaal gebruik niet horen."

Dat is dan persoonlijk. Ik hoorde hem vanaf een meter of 6 al op de overloop in de slaapkamer idle aan staan. Dus toen maar een ietwat prijzige Tranquil case uit Engeland besteld. Nu hoor je niets meer. :)

En..... Zijn ze geschikt?
Ik ben hier zeer benieuwd naar, aangezien hij mij hiervoor zeer geschikt lijkt. Weinig verbruik en redelijke prijs.
Is hij snel genoeg voor om bv. een grote Excelsheet te bewerken? Wat was de totaalprijs incl sodimms en HDD (Windows hebben we via select).

[Reactie gewijzigd door BushWhacker op 5 april 2014 20:01]

Wat voor processor gebruik je er nu voor? Je kunt namelijk gewoon de benchmarks van de i5-4250U opzoeken zodat je een beeld krijgt wat deze NUC kan :).
Wat een flauw antwoord.

Je had bovenaan de review gezet:

Maar je hebt geen conclusie getrokken of ze geschikt zijn.

Ik heb nu een Core2Duo E8135 @ 2.40 GHz.
En in mijn ogen zeggen benchmarks niet zoveel over het dagelijks gebruik.
Bv. de benchmarks zeggen dat de nieuwe Galaxy Note Pro supersnel is, maar de test op tweakers geeft een heel ander beeld. Het is een samenspel tussen hardware en software, niet alleen de brute kracht van een APU.

Edit: Dom van me. Niet goed gekeken naar de antwoorder; dit was niet HansMonasso, de reviewer. Zie reacties hieronder.

[Reactie gewijzigd door BushWhacker op 6 april 2014 14:27]

Het was geen antwoord van mij he! Vervolgconclusies komen nog. Eerste indruk van de prestaties en eerdere ervaringen zeggen dat dit meer dan voldoende is voor zwaardere office toepassingen. Ga het systeem volgende week opnemen in het netwerk. Dan komt er een VMWare machine op te draaien met daarnaast de Office applicaties. Prijs geef ik je straks even door.
Sorry. Dat zie ik nu pas. Niet goed gekeken. Was denk ik nog niet helemaal wakker.
Ik ben heel benieuwd naar je conclusie. Ik wacht met spanning af.
De NUC kostte mij € 306,51 - de intel SSD € 93,50 en 8GB Corsair geheugen € 68,99 (inclusief BTW) - Dan heb je nog geen OS, keyboard en muis en scherm.
Benchmarks zeggen alles over dagelijks gebruik bij computers. Zoek dus een benchmark over Excel bijvoorbeeld Monte Carlo en je ziet de prestaties van de twee CPU's.

Passmark punten geven een indicatie van de performance van de processor.
E8135: 1565
4250U: 3469
Thnx. Dus dan zou hij meer dan 2 keer zo snel moeten zijn.
Mag natuurlijk ook wel. De E8135 is 6 jaar oud. :)
Buiten dat het geluidje een gimmick is, kan je toch niet stellen dat het het product in een negatieve manier beïnvloedt? :')
vind ik wel. Veel mensen zullen de verpakking weggooien en niet iedereen zal de batterij dan op de juiste manier verwerken. Gaat dan zo het milieu in. Vind ik zonde. Verpakking is wel degelijk een beoordelingspunt :)
Nadeel van het kastje niet helemaal slopen. Je hebt waarschijnlijk gelijk zie ik nu.
Overigens heb ik er vandaag een Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth kaartje bijbesteld. Zou ook WiDi support hebben. Waar ik dan wel weer nieuwsgierig naar ben.