Lenovo Essential B5400 (MB825MH) Review

jobvr 5 april 2014, laatste update op 9 april 2014, 1.746 views

Lenovo Essential B5400 (MB825MH)

Pluspunten

• Core i5 4200M
  • GPU intel 4600
  • vlek vrije behuizing
  • SATA M.2 slot voor interne SSD

Minpunten

• Toetsenbord geeft mee
  • Helderheid en kijkhoek scherm
  • Voedingsaansluiting verkeerde kant

Hier een beknopte review van dit product, met de zaken die mij het meest opvielen. Ik kan een ellelang verhaal gaan schrijven waarin alles staat, maar daar wordt niemand gelukkig van. Als je deze notebook overweegt en nog specifieke vragen hebt, plaats een reactie en je krijgt zeker antwoord.

Reden van aanschaf
(zelf heb ik de versie met 4GB intern en 500GB HDD gekocht, maar omdat de meeste zaken in deze review ook relevant zijn voor deze versie heb ik hem ook hier geplaats.)
Ik heb deze notebook gekocht voor mijn vriendin, die hem voornamelijk voor office applicaties gebruikt en spelletjes zoals Sims. Geen zware taken dus. De voornaamste overweging bij de aanschaf was de prijs en dat ze er een tijdje mee vooruit moest kunnen. Ik heb geen software gedraaid om de prestaties te meten, dus al mijn waarneming zijn subjectief als het prestaties betreft.

Wat direct opvalt
Het eerste dat opvalt als je de notebook uit de verpakking haalt is de buitenkant. Deze is van mat plastic. de kwaliteit is niet bijzonder maar zeker niet slecht. Er blijven iig geen vinger afdrukken op achter en wordt niet snel vies. Voor de rest voelt hij relatief solide aan. Het is natuurlijk geen alu uni body. Het toetsenbord is wel van matige kwaliteit. Het geeft iets meer mee dan nodig en ook het touchpad is niet van de kwaliteit van mijn sony vaio. Ook vindt ik het toetsenbord voor mijn doen wat klein. Als je een toetsenbord met numeriek deel op een 15,6" notebook doet, moet hij wel de hele breedte van het scherm hebben, en dat heeft hij niet. Iets anders dat opvalt is dat ze de voeding aansluiting aan de rechter kant hebben gedaan... waarom???? De meeste mensen zijn rechts en gebruiken een muis aan de rechter kant. Achter of links was logischer geweest.

Prestaties
De prestaties zijn goed. Zeker omdat in deze notebook de core i5 4200M zit en niet de 4200U zoals in de meeste laptops. Dit levert betere prestaties en een betere integrated GPU. Natuurlijk gebruikt hij ook meer stroom, maar omdat de verwachting is dat deze notebook toch 99% van de tijd aan de netstroom hangt is dat een offer dat ik graag maak. Dit alles komt pas tot zijn recht als je alle bloadware hebt verwijderd.
Het beeldscherm vindt ik van matige kwaliteit. Natuurlijk is hij niet full HD, dat weet je als je hem koopt, maar de helderheid en de kijkhoek zijn volgens mij niet fantastisch. Ik heb geen metingen gedaan, maar ik heb een hoop laptops gezien waar dit beter is.

Voor de rest
Deze notebook heeft veel uitbreidingens mogelijkheden. Dit valt op als je een grote plaat op de bodem los maakt. Dit gaat makkelijk met 2 schroefjes. Het intern geheugen bestond (bij mijn versie)uit één 4Gb reepje. Hierdoor kan je makkelijk het intern geheugen uitbreiden zonder oude modules te hoeven weg gooien. Ook kwam er een SATA M.2 slot te voorschijn. Hierdoor kan je deze notebook makkelijk uitrusten met een SSD zonder de al aanwezig HDD daarvoor te hoeven opgeven. Ook de Wifi module en HDD komen te voorschijn en zijn te verwisselen.

Voor het geld dat je betaald krijg je een hele aardige notebook. Alleen het toetsenbord viel me een beetje tegen. Dit zijn koste besparingen door de fabrikant die niet nodig zijn. Ook het aansluitingspunt van de voeding is vreemd. Een beter scherm kost geld en als je dat wil moet je een notebook van een andere prijsklasse nemen.

Heb jij ook een Lenovo Essential B5400 (MB825MH)?

Hoe zit het met het batterijleven met normaal gebruik (internetten/word)?
Is de notebook van mijn vriendin, dus niet heel veel ervaring, daarnaast hangt hij meestal aan de stroom. Laatst toevallig +/- 1,5 uur online geweest en daarna aangesloten op de TV en 2 uur een full-HD film gekeken, daarna had hij nog 30% over. Maar exacte data heb ik niet...
welke SSD's kunnen hier dan in? alle mSATA drives?
zoals deze:
pricewatch: Kingston mS200 30GB
thx voor je reply, maar volgens mij past die niet.

ik heb even verder gezocht en kom hierop:

uit de manual van B5400 haal ik dit:
- SSD, 24GB NGFF (tech-ready), LSS-24L6G
(double-sided)
- SSD, 24GB NGFF (tech-ready), SDSA6MM-024G
(double-sided)
- SSD, 24GB NGFF (tech-ready), THNSNX024GMNT
(Single-sided)

van een site vind ik dit (http://www.mydigitaldisco...d-compatibility-list.html):
42mm SATA M.2 NGFF (2242)
Lenovo Essential: B5400, M5400

je hebt dus een SATA M.2 versie nodig, die 42mm lang (22mm breed) is en deze zijn moeilijk te krijgen in NL....
voorbeeld die je moet hebben:
OK, je bent er duidelijk diepr ingedoken dan ik. Ik keek naar je eerste post en zag een mSATA aansluiting (zie je snel door die 2 montage punten voor schroefjes) Toen dacht ik die moet je niet hebben je moet een M.2 SSD hebben.

Heb nog overwogen er een in te zetten, maar voor wat mijn vriendin er mee doet is die snel genoeg.

Als je op de foto kijkt, zie je het slot zitten, je zou evenb kunnen meten hoe lang die is (verhouding met een SODIMM)

Wordt idd wachten tot deze wat beter beschikbaar worden:

nieuws: Intel introduceert SSD Pro 1500 met M.2-formfactor voor notebooks ,

maar die zullen wel niet gratis zijn....

[Reactie gewijzigd door jobvr op 29 april 2014 09:52]