Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,3GHz 16GB 512GB Review

Femme 4 april 2014, laatste update op 8 mei 2015, 2.707 views

Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,3GHz 16GB 512GB

De 15 inch MacBook Pro Retina biedt een perfecte balans tussen prestaties, draagbaarheid en accuduur. Het ontwerp en de bouwkwaliteit zijn van zeer hoog niveau. Dankzij het retinascherm kunnen typografie en fotografie eindelijk natuurgetrouw op een computerbeeldscherm weergegeven worden.

Pluspunten

• Hoogwaardig, tijdloos ontwerp
  • Mobiele krachtpatser
  • Lange accuduur
  • Zeer goede beeldkwaliteit
  • Kan twee 4K-monitoren aansturen

Minpunten

• Wifi is traag en onbetrouwbaar
  • Prijzig
  • Wakker worden uit slaap werkt niet feilloos
  • Ondersteuning van 4K-monitoren nog buggy

Ik gebruik het 2013-model van de MacBook Pro 15" Retina sinds december als vervanger voor een 15 inch MacBook Pro Retina uit 2012. De mijne is voorzien van 16GB ram, een 512GB ssd en GeForce GT 750M graphics.

Prestaties
De tweede generatie MacBook Pro Retina heeft alle voordelen van zijn voorganger met bovendien een fors verbeterde accuduur en betere gpu-prestaties. De Intel Iris Pro gpu is prima in staat om het Retina-beeldscherm vlot aan te sturen als de laptop door de accu wordt gevoed en de GT 750M niet wordt gebruikt. De HD 4000 uit de vorige MBPr was nog wel eens traag bij scrollen en het weergeven van animaties voor bijvoorbeeld Mission Control.

Ik gebruik mijn MacBook voornamelijk voor het ontwerpen van websites in Photoshop en diverse developmenttools en uiteraard om te browsen. Op mijn werk hangt de laptop aan twee 20 inch beeldschermen en een 30 inch beeldscherm. Thuis heb ik twee Dell 24 inch 4K-beeldschermen. Tevens werk ik zo'n twaalf uur per week vanuit de trein. De MacBook Pro Retina heeft de prestaties en features van een volwaardige desktopvervanger (met onder andere de mogelijkheid om drie externe beeldschermen aan te sturen) en is bovendien licht en compact, zodat hij goed onderweg gebruikt kan worden. Ik neem de laptop mee in een tas die eigenlijk is bedoeld voor een 13 inch MacBook Air.

Dat het geheugen niet vervangbaar is en het upgraden van de ssd ook nauwelijks mogeljk is vind ik minder van belang. Belangrijker is voor mij dat ik een licht, compact en snel werkpaard heb dat betrouwbaar en probleemloos functioneert. Zo'n systeem mag me best wat kosten.

De accuduur van de 2013 MBPr is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger en is genoeg om bijna een hele werkdag te overbruggen. De afname van het energieverbruik merk je ook in de warmteontwikkeling. Waar de vorige MBPr bij intensief gebruik snel ging blazen blijft de 2013 MBPr bijna altijd stil (let wel: ik speel geen games).

Beeldscherm
Het retinascherm is qua specificaties inmiddels niet meer zo indrukwekkend als bij de introductie. Voor de optimale beeldkwaliteit gebruik je het beeldscherm op de retina-equivalente resolutie van 1440x900, waarbij beeldelementen belachelijk groot worden weergegeven op een 15 inch beeldscherm. Het is gelukkig mogelijk om ook scaled resoluties van 1680x1050 en 1920x1200 te werken. Het beeld wordt dan intern op 3340x2100 of 3840x2400 gerenderd en teruggeschaald naar 2880x1800. Dit gaat gelukkig zonder al te veel verlies van scherpte. In de praktijk gebruik ik altijd de 1920x1200 modus. Apple zou er goed aan doen om bij de volgende generatie een native 3840x2400 beeldscherm in te bouwen.

Voor ontwerpers is retina zowel een zegen al een vloek. Als je bitmap graphics bewerkt die bedoelt zijn voor standaard ppi beeldschermen kun je op een retina beeldscherm het resultaat niet goed beoordelen. Vooral teksten zien er pixelated uit. Ontwerp je typografie, vector graphics of bitmaps op native retinaresolutie dan is de scherpte werkelijk Affengeil. Helaas zal het nog wel even duren voordat het web volledig in retinakwaliteit bewonderd kan worden.

Software
Apple zou Apple niet zijn als er een aantal forse irritaties zijn die lang duren om opgelost te worden. Mijn grootste frustratie is de zeer brakke wifi. Met grote regelmaat komen wifi-verbindingen stil te vallen en moet je de wifi uit- en weer aanzetten (of opnieuw opstarten) om een werkende verbinding te krijgen. Het verbinden met netwerken gaat vaak ook niet goed waardoor je wederom wifi moet uit- en weer aanzetten om verbinding te krijgen met een netwerk. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je een transactie in internetbankieren opnieuw moet invoeren om de wifi halverwege het proces blijft hangen. Het probleem doet zich voor met verschillende access points, ook Apples eigen AirPort. Van een laptop van ruim 2000 euro verwacht je beter.

Het feit dat het probleem softwarematig opgelost kan worden (door opnieuw op te starten of wifi uit- en weer aan te zetten) suggereert dat het een software issue. Het is des te meer teleurstellend dat Apple zoveel tijd (inmiddels een half jaar) nodig heeft om dit probleem te verhelpen terwijl veel gebruikers er last van hebben (zie ellenlange topics op de forums van Apple). Met de 2012 MacBook Pro Retina had ik vergelijkbare problemen die ruim een half jaar duurden om opgelost te worden.

Mavericks heeft meer bugs die regelmatig irritatie veroorzaken en die lang duren om opgelost te worden. Zo komt het meerdere keren per week voor dat mijn Mac niet wakker wil worden of op willekeurige momenten vastloopt. Dit zou bij geen enkel product acceptabel moeten zijn en helemaal niet bij een laptop van 2400 euro die voor professionals is bedoeld.

Sinds OS X 10.9.4 is de stabiliteit aanzienlijk verbeterd. De problemen die ik in de vijf maanden tot de release van 10.9.4 heb gehad laten toch een vervelende smaak achter, zeker omdat het niet de eerste keer is dat dit gebeurt. Alleen de 4K-ondersteuning is in OS X 10.9.4 nog erg crappy maar daar zal bijna niemand in de praktijk last van hebben.

In Yosemite wordt ik nog steeds af en toe geconfronteerd met een Mac die niet wakker wil worden of onbedoeld een reboot heeft gehad als hij wakker wordt uit slaap. Ik gebruik nu vierėneenhalf jaar MacBooks en ben eigenlijk niet anders gewenst dan dat de stabiliteit te wensen overlaat. Het probleem zit 'm altijd bij het wakker worden uit sleep dat niet feilloos werkt. Erg jammer dat een product van meer dan 2000 euro niet betrouwbaar kan functioneren.

4K-ondersteuning
Sinds juli 2014 gebruik ik mijn MacBook Pro in combinatie met twee Dell Ultrasharp UP2414Q 4K-beeldschermen. Apple is niet helemaal duidelijk over de ondersteuning van twee beeldschermen. Het is mogelijk om twee 4K-beeldschermen aan te sturen maar alleen op een refresh rate van 30Hz. Een enkele 4K-monitor kan wel op 60Hz aangestuurd worden. Op 30Hz beweegt de muiscursor niet honderd procent soepel en wordt scrollen ook niet helemaal perfect soepel geanimeerd, maar er valt mee te werken. De 4K-ondersteuning is nog wel bijzonder buggy. In Mavericks moest ik regelmatig minutenlang klungelen met het in- en uitpluggen van monitoren om ze beide aan de praat te krijgen. Dit gaat beter in Yosemite, alleen heb ik nog wel steeds het probleem dat de machine niet altijd levend terugkomt uit sleep en met regelmaat een reset moet krijgen. Als het eenmaal werkt kun je wel genieten van een zeer hoge beeldkwaliteit. Bovendien werken de HiDPI-modi in OS X vlekkeloos, in tegenstelling tot Windows.

De 2013 MacBook Pro Retina was aanvankelijk een mixed bag. Enerzijds heeft de hardware een zeer goed ontwerp en uitstekende prestaties, anderzijds liet de kwaliteit van de software te wensen over. Het duurde drie updates en een half jaar om Mavericks op een niveau te krijgen. Yosemite draait vrij goed maar blijft af en toe moeite hebben met het wakker worden uit sleep. Ook is 4K met twee monitoren nog behelpen, enerzijds vanwege de 30Hz refreshrate en anderzijds omdat het mijn Mac dan helemaal moeite heeft om wakker te worden uit slaap. De wifi werkt ook erg matig.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,3GHz 16GB 512GB?

Is dit dan wel of niet een goede laptop ?
Ik wil het ook voor photoshop en dreamweaver gebruiken?
Gaat dit. Want al die bugs...
Je kunt er uitstekend mee Photoshoppen, je gaat alleen af en toe in je werkzaamheden gefrustreerd worden omdat het systeem vastloopt (wakker worden uit slaap lukt niet altijd, maar spontane vastlopers komen ook voor) of de wifi-verbinding instabiel of traag is.

Mijn ervaringen ten aanzien van de instabiliteit van OS X zijn overigens geen incidenten. Ook mijn 2012 MacBook Pro Retina en eerdere MacBook Airs hadden issues.
Dan zou ik toch eens naar je netwerk apparatuur gaan kijken. De wifi verbindingen zijn op mijn mac altijd zeer stabiel.
Ik ben niet bepaald de enige die problemen heeft met de wifi van nieuwe MacBook Pro's. Als mijn collega's op kantoor met allerhande Dell-laptops en oudere MacBook's prima kunnen gebruikmaken van het wifi-netwerk terwijl de prestaties bij mij tragisch slecht heb ik toch de neiging om mijn MacBook als de schuldige aan te wijzen. Thuis op een AirPort had ik ook klachten. Sinds OS X 10.9.3 heb ik er thuis nog geen last van gehad, op het werk blijft het een drama.
In Mavericks zit een Wireless Diagnostics functie:

Hou alt ingedrukt als je het Airport menuutje opentrekt, je krijgt dan onderin de optie: 'Wireless Diagnostics'. Na authenticatie kan je dan in het 'Window' menu 'Utilities' vinden.
Niet dat ik vaak kan achterhalen wat er misgaat, maar je kan de rapportage laten insturen (naar Apple). Hopelijk helpt dat. :)
Ik ervaar dezelfde problemen..
Probeer zo min mogelijk op wifi te zitten omdat het gewoon niet lekker werkt.
Mijn oude 15" MBP uit 2011 had vergeleken met de late 2013 15" rMBP een fenomenaal wifi ontvangst.
Wifi uit, wifi aan.. Switchen tussen 2.4ghz en 5ghz netwerk lijkt uberhaupt nooit te lukken. Het is echt zwaar irritant, en reports insturen helpt niet zoveel.

Het heeft weinig met het netwerk verder te maken, kanalen zijn vrij, uitzendsterkte is goed en op meerdere apparaten is het wel gewoon mogelijk. (samsung ultrabooks, telefoons, printer, etc.)

Verder werkt het ook niet echt lekker met de thunderbolt display, dat komt denk ik door de magsafe adapter. De adapter zorgt ervoor dat de oplader niet altijd herkend wordt, soms een beetje friemelen en dan doet hij het wel..
Word dat nog verbeterd want ik wil een goede en stabiele laptop.
Ik heb de indruk dat OS X 10.9.3 een stuk stabieler is geworden.
Oke bedankt voor de reactie.
Machine bevalt mij nog prima. Heb verder weinig last gehad van vastlopers. Vind vooral de stille ventilatoren een uitkomst (in vergelijking met een 17" Macbook Pro).

Retina scherm blijft me verbazen, hoewel het wel heel vervelend is om non-retina screenshots te maken.

Had laatst bedacht dat het sub-pixel anti-aliasing functie voor tekstweergave wel uitkan op het retina scherm. Achteraf natuurlijk logisch: de sub pixels op het retina scherm zijn toch te klein om te onderscheiden. Het is wel even wennen aan de iets magere tekst, maar dan komen de fonts misschien dichter bij de Cleartype weergave… Heb verder niet getest of het ook performancewinst oplevert, maar is wel waarschijnlijk.
Ben benieuwd of de OS X Yosemite update je klachten verhelpt. Komt er een update vd review?