TP-Link AV500 Mini Powerline Adapter Starter Kit (V2) Review

Workaholic 2 april 2014, laatste update op 2 april 2014, 1.542 views

TP-Link AV500 Mini Powerline Adapter Starter Kit (V2)

Pluspunten

• Uitpakken, inpluggen in de meter kast, ethernet kabel erin, tweede bij de pc in de woonkamer, connect knop en voila.
  • Het werkt zonder tussenkomst van software. Voor iemand met geen verstand van pc's wel een eenvoudige oplossing.

Minpunten

• Ik heb misschien niet voldoende research gedaan, maar TP link heeft het over "Datarate up to 500Mbps" maar ik haal gemiddeld nog geen 20Mbit. Dat is zonder tussenkomst van verlengsnoeren en een nieuwbouw appartement met geen oude stroombekabeling etc.
  • Als aanvulling op bovenstaand punt, wellicht is er nog meer uit te halen wanneer ik dezelfde stroomgroep gebruik echter is dat erg lastig wanneer je dit wilt koppelen aan je modem in de meterkast (zit vaak op een andere groep).
  • Tijdens het testen heb ik de adapters een keer uit het stopcontact moeten halen omdat de verbinding wegviel. Lijkt dus wel storingsgevoelig.
  • 100Mbit ethernet aansluiting ipv 1000Mbit. Hoe men dan 500Mbit wilt halen is mij een raadsel.

Beheerbaarheid Score: 2
Wegens een verhuizing naar een huurwoning waar geen kabels getrokken had ik helaas geen mogelijkheid om te profiteren van de betrouwbaarheid van een gigabit verbinding over ethernet.

Ik heb daarom de volgende producten gekocht en gekeken waarmee ik de beste performance kon behalen.:

- TL-PA411KIT (deze review)
- Asus USB-N53 Wifi adapter (icm ASUS RTn66u)
- Sitecom WLA-3100 Wifi adapter (icm ASUS RTn66u)
- Linksys AC-580 Wifi adapter (icm ASUS RTn66u)

Ik had zelf gehoopt dat de powerlines het beste zouden presteren maar ik kwam van een koude kermis thuis. Mijn advies is dus om te gaan voor 5ghz WIFI met optioneel AC ipv N.

• Asus RTn66u
  • Windows 8 PC met Core i7

Heb jij ook een TP-Link AV500 Mini Powerline Adapter Starter Kit (V2)?

500 mbit haal je nooit. Sowieso tellen ze die snelheid als heen-en-weer. Dus theoretisch maximum is 250 mbit. Maar 20 mbit is wel erg weinig. Ik heb zelf de TP-Link AV500 Nano Powerline Kit in gebruik. Ik heb een extra stopcontact in de meterkast laten maken welke op dezelfde groep zit als de woonkamer.
Ik gebruik de Powerline enkel en alleen om internet van de meterkast naar de woonkamer te krijgen (Ziggo 60/6). Daar voldoet het prima voor.

Wellicht toch wat inlezen alvorens je iets koopt? Bijv. http://tweakers.net/produ...owerline-adapter/reviews/ of deze test bij de conculega's: http://goo.gl/1MzHM1
Dank voor je reactie. Het aanleggen van een extra groep speciaal voor de powerline adapters is imho duurder dan een goede wireless setup :)

Maar ben het helemaal eens met het inlezen, maar als je goed leest heb ik juist meerdere producten gekocht om te kijken en te vergelijken :) Deze adapters werden aangeraden door een andere tweaker
Goed lezen: ik heb geen speciale groep aan laten leggen maar een stopcontact in de meterkast welke op dezelfde groep zit als de woonkamer (er zat nog geen stopcontact). En met een handige schoonvader die elektricien is geweest zijn dat de kosten niet :)
Er is een verschil tussen Mbps en Mb/s, want volgens google staat 1 Mbps gelijk aan 0.125 Mb/s. ook kan het niet halen van de advertentie snelheden liggen aan uw stroombekabeling binnenshuis.
Ik heb versie 1, daarbij viel de verbinding ook soms weg (eens in de maand denk ik). Heb je geprobeerd de firmware te upgraden?

Mijn ervaring is dat als er veel stroom gaat over het stopcontact waar hij in zit dat hij langzamer werkt.