Killzone: Mercenary, PlayStation Vita Review

Leejjon 2 april 2014, laatste update op 2 april 2014, 268 views

Killzone: Mercenary, PlayStation Vita

Pluspunten

• Verhaal beter dan verwacht voor een shooter.
  • Interessante collectibles (intel reports).
  • Zat wapens en gadgets.
  • Mooie graphics.
  • Soepele multiplayer zonder lagg.

Minpunten

• Maar maximaal 8 spelers in multiplayer.
  • Sommige VAN guard "speciale wapens" zijn irritant in multiplayer.
  • Geen chat of voip standaard in multiplayer. (waarschijnlijk wel mogelijk met de "Party app" of Skype, maar dat is dan alleen met mensen die je al kent).

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Dit is mijn eerste Killzone game. Ik speel niet vaak shooters, behalve op lan parties (dan dingen als CoD, Battlefield, Halo). De laatste shooter die ik op een console met een controller alleen uitgespeeld heb was Star Wars Battlefront II.

De single player ben je denk ik zo'n 8 uur mee bezig. Je verdient ingame cash voor kills maken, ammo looten, terminals hacken en dingen opblazen. Daarvan kan je wapens/armour en gadgets kopen. Als je ervaren bent met console shooters zou je denk ik beter meteen de veteran moeilijkheidsgraad kunnen spelen. Op easy maakt je wapen keuze niet veel uit, maar als je op veteran speelt word je gedwongen om voorzichtiger te zijn, en ga je zoeken naar alternatieve routes door levels heen in plaats van de "LEERROOY JENKINS" aanpak.

Ik vind de "mercenary"/"kill for money" sfeer in deze game tof. Het verhaal is voor een shooter vrij goed uitgewerkt, en de graphics zien er goed uit. De enige aanmerking die ik hier op heb is dat explosies er soms niet super mooi uitzien. De geluids effecten zijn goed.

De controls werken zo goed als op normale PS3 shooters. Er zitten een aantal touch screen dingen in, maar die voegen ook daadwerkelijk wat toe. De gameplay is soepel en er zit redelijk veel variatie in, al blijft het natuurlijk wel een shooter. Het deed me op sommige momenten denken aan Halo, maar dan zonder voertuigen en jetpacks. Op zich is dat een compliment. De AI van je tegenstanders is redelijk goed. Ze zoeken dekking en zijn daardoor lastig te raken.

Nadat je de single player uitgespeeld hebt kan je extra "contracts" doen. Dat zijn de single player levels die je dan op een bepaalde manier moet halen. Precision contracts moet je binnen een bepaalde tijd halen met een aantal headshots. Bij Covert contracts moet je sommige delen van een level doen zonder gezien te worde, en bij demolition contracts moet je een aantal dingen opblazen.

Als je niet om trophies geeft skip je die misschien. Ik ben ze toch aan het doen en moet zeggen dat het best tof is om te zien dat je de missie op hele andere manieren kunt halen. Om ze allemaal te halen moet je elke single player missie (in totaal 10) wel 3 of meer keren spelen, en na de 3e keer een level doen worden sommige stukken misschien saai. Maar hier kan je natuurlijk zelf voor kiezen.

De multiplayer werkt soepel en is leuk. Bij gewoon deathmatches is het prima om snel korte potjes te doen. Er zijn wel wat VAN guard wapens die naar mijn mening een beetje too much zijn voor in de multiplayer. Je hebt bijvoorbeeld een drone waarmee je binnen 2 meter van een tegenstander heel makkelijk een instant kill kan maken. In de single player ben je meestal alleen en is dit handig om wat tegenstanders af te maken zonder dat je gezien wordt, maar in multiplayer is dit wel erg makkelijk om kills te maken.

Je hebt ook een strategisch speltype waar je bepaalde objectives hebt. Ik vond dat lastiger om te spelen, vooral omdat je niet kan communiceren met je team. Mede daardoor zal er denk ik geen levendige community ontstaan die het actief blijft spelen. Maarja of dat nodig is bij een portable shooter? Het doel lijkt me om lekker in korte potjes tegen andere spelers te knallen, en dat kan prima.

Tot nu toe waren shooters op portables vaak halfgare console ports. Killzone Mercenary is een shooter die naar mijn mening beter is dan de gemiddelde CoD game op de PS3. Dit is zonder twijfel op dit moment de beste portable shooter. Alleen de multiplayer ervaring kan zich niet meten met online shooters op een console of PC, maar dat komt meer door het gebrek aan (voice) chat dan aan de gameplay.

Heb jij ook een Killzone: Mercenary, PlayStation Vita?