Specificaties MP3 speler met 3,906GB opslag - Bekijk alle specificaties

Apple iPod mini, 4GB (FireWire 400/USB 2.0) Review

rlkz 5 maart 2006, laatste update op 17 november 2015, 5.083 views

Apple iPod mini, 4GB (FireWire 400/USB 2.0)

Pluspunten

• Klein en licht
  • Gebruiksvriendelijk
  • Geluidskwaliteit
  • Accutijd

Minpunten

• Standaard oordopjes
  • iTunes

Geluidskwaliteit Score: 5
Inleiding:
Ten eerste, waarom een MP3 speler met 4GB opslagruimte? Kort maar krachtig, hiervoor had ik helemaal niks, nada ofwel noppes. Wel had ik drie jaar geleden een simpel ding met 32MB, wat uiteindelijk verschrikkelijk tegenviel. Aangezien ik toch graag muziek luisterde onderweg, heb ik daarna een MP3 CD speler gekocht bij de Aldi, heel leuk allemaal (voor een jaartje) maar hij werd snel te groot en 700MB opslag was niet genoeg voor mij - en cd's wisselen deed ik niet aan. Prachtig allemaal, maar toen heb ik een jaar geen MP3 speler gehad - begon ik het wel te missen. Daarna had ik besloten om een Apple iPod mini 4GB Zilver (2gn) aan te schaffen en zodoende deze review.

Eerste indruk:
Ik was meteen al onder de indruk van het doosje: mooi stylish design, dat was meteen al 1 ding wat me beviel. Eenmaal deze open gemaakt was ik zéér onder de indruk van het apparaatje, het was licht stevig en bloedmooi. Natuurlijk blijft dit strikt persoonlijk maar iedereen uit mijn omgeving vindt deze iPod ook een waar succes. Wat me wel enigzins opviel, is dat de kwaliteit - qua constructie - van de koptelefoontjes niet echt veel voorstelt (hier kom ik later op terug).

In gebruik:
Natuurlijk had ik meteen de iPod ingeschakeld om te kijken wat het zoal inhield op het gebied van gebruiksgemak, qua menustructuur et cetera. Het eerste wat me opviel, is dat alles vrij snel voorbij vliegt, je kiest een menu onderdeel en je bent er al voordat je het weet. Super! Mocht je bijvoorbeeld kiezen voor een ander nummer dan is het gewoon een kwestie om op de "Menu" knop te drukken en je bent weer terug bij af. Kortom menu is overzichtelijk, duidelijk en lekker snel - één van de vele pluspunten.

Daarnaast komt nog het gebruik in combinatie met een Windows-machine, als je de handleiding mag geloven is iTunes de beste oplossing. Echter toen ik deze applicatie had geïnstalleerd ben ik snel opzoek gegaan naar een ander alternatief. iTunes werkt in mijn ogen onlogisch en niet lekker, maar dat zal wel te maken hebben dat ik al sinds 1999 WinAmp gebruik. Dus na een paar minuten zoeken op Google, kwam ik een ML_iPod-plugin tegen voor WinAmp. Eenmaal de plugin geïnstalleerd, is het een "piece of cake" om alle MP3's op de iPod te kopiëren (dmv media libary). Dit gaat in mijn geval best snel - ~4,5MB/s - maar dit is natuurlijk ook met USB2.0.

Een ander punt is het opladen, dit gaat namelijk via USB. Persoonlijk had ik liever een losse adapter gezien, die je ook normaal in een stopcontact kan stoppen. Deze is wel bijgesloten bij de eerste generatie maar helaas niet meer bij de 2de generatie. Jammer... Verder gaat het opladen van de iPod zonder slag of stoot, het is gewoon een kwestie om deze aan te sluiten op de "Powered" USB2.0 slot en dan is ie na +/- 4uur vol. Hierna gaat de accu - in mijn geval - zo'n 16uur mee ofwel ongeveer 2 dagen.

Geluidskwaliteit:
Uitstekend! :9 Aangezien ik hier vrij precies in ben, had ik destijds een aantal orginele cd's gepakt (Lenny Kravitz, DJ Tiësto, Linkin Park etc) en deze vervolgens geript met de instellingen: VBR 256~320kbps - 44.1kHz. Nadat ik de standaard iPod-koptelefoontjes aangesloten had, viel mij de geluidskwaliteit enigzins wat tegen, vooral de klank van de bass. Die was er gewoon totaal niet. Daarna meteen mijn Panasonic's (ala ¤ 40,-) uit de kast gehaald en deze op de iPod geplugd. Klinkt toch wel even héél wat beter dan die iPod dingen. Bass? Subliem! Helder? Zeker weten! Natuurlijk heb ik mijn Sennheiser HD210 (HiFi-koptelefoon) er ook even op gehad en de muziek klinkt net zo goed als op de pc zelf. (PC: M-Audio Revolution 7.1.) Dus, mocht je een iPod aanschaffen dan zijn andere koptelefoontjes domweg verplicht. Maar goed, dit is natuurlijk ook persoonlijk.

Conclusie:
Verdomd mooie MP3-Speler en zeker voor zijn prijsklasse. Klein en makkelijk in gebruik, zoek je een een MP3-speler met ongeveer 4GB opslag dan heb je aan de iPod mini zeker een goeie koop. Mocht je ook nou niet zo weg zijn van iTunes, dan bestaan er dus ook nog alternatieven betreft programma's et cetera. Geluidskwaliteit is super in combinatie met goede oordopjes of koptelefoontjes. Jammer dat Apple hier niet meteen wat aan gedaan heeft maar jah je kunt niet alles hebben hè? ;)

Heb jij ook een Apple iPod mini, 4GB (FireWire 400/USB 2.0)?

Reviews door de redactie

je hebt plugins om met winamp je ipod te updaten

ML-Ipod
bedankt voor de reacties :)

ik zie dat al het één en ander is aangepast :Y)
Ik heb hem nu zelf ook 2 weken,ik vind hem echt geweldig(oke ik ben niet zo moeilijk dus misschien overdrijf ik volgens sommige)alleen de oordopjes waren bij mij na een week alweer kapot
het is piece of cake en geen peace of cake.
verder goede review.
Welkom tot de wondere wereld die Apple heet. Nu nog een Mac en je wordt echt gelukkig!
* 786562 letinon
Ik zit er over te denken om een eMac te kopen.