HTC One (M8) 16GB Grijs Review

eXtink 31 maart 2014, laatste update op 1 april 2014, 5.337 views

HTC One (M8) 16GB Grijs

Pluspunten

• Design
  • Bouwkwaliteit
  • Software

Minpunten

• Gimmicky functies camera

v1.0: Initial release

Via mijn werk had ik de mogelijkheid om het nieuwste vlaggenschip van HTC, de HTC One M8, voor een mooi half uur zelf te testen. Zo’n kans kan je niet laten liggen en natuurlijk heb ik deze met beide handen aangegrepen. Eerst was er een presentatie over wat de core features van het nieuwe toestel zijn, met daarna een kleine hands-on van de presentator over de core features, waarna we zelf met onze eigen handen het nieuwe toestel mochten uitproberen. Helaas was er niet de mogelijkheid om beeldmateriaal te verzamelen, dus ik kan jullie geen screenshots en foto’s die met het toestel zijn gemaakt laten zien.
De HTC One M8 is HTC's nieuwste vlaggenschip. Het is 25 maart j.l. geïntroduceerd en zal vanaf 4 april 2014 in de winkels liggen. Met deze lancering zal HTC de eerste zijn in de nieuwe generatie smartphones, denk aan de Samsung Galaxy S5 (11 maart 2014) en de Sony Xperia Z2 (11 Mei 2014).

software versie

Belangrijkste HTC One (M8) specificaties:
  • 5 inch IPS scherm met Full HD-resolutie van 1080x1920 pixels
  • Qualcom Snapdragon 801 (4 cores @ 2,3 GHz)
  • Loopt op Android 4.4 KitKat, met HTC Sense 6.0 en BlinkFeed
  • 'DuoCamera' met UltraPixel-technologie achterop, 5-megapixelcamera voorop
  • Zeer krachtige 2,3 GHz quad-core processor, 2 GB werkgeheugen
  • 16 GB opslagruimte ingebouwd, uitbreidbaar met microSD-kaarten van maximaal 128 GB
  • BoomSound: dubbele speakers aan beide kanten van het scherm

Het eerste wat opviel is dat de telefoon, zeker als je hem voor het eerst in je handen hebt, zeer kwalitatief aanvoelt. Het toestel is voornamelijk uit één stuk aluminium gemaakt en dit zorgt ervoor dat het toestel zeer solide voelt.
Over het design van smartphones is al heel wat geschreven en ook dit toestel zal veelbesproken worden. HTC heeft erg goed zijn best gedaan om een zo mooi mogelijke telefoon te maken en hier valt dan ook weinig op aan te merken. De chamfers rondom de voorkant komen in het echt goed uit de verf, net als die op de achterkant rondom de camera. Het enige wat opviel is dat micro sd-card slot net niet was uitgelijnd met de volume knop. Waarschijnlijk was het voor HTC niet mogelijk om dit intern te realiseren, maar jammer is het wel.

voorkant achterkant
bovenkant onderkant
zijkant accesoires

Het scherm wordt door HTC zelf super-LCD3 genoemd, echter zal het scherm in de HTC One M8 eentje van het type IPS zijn. Hierdoor zijn de kleurweergave en kijkhoeken van het scherm zeer goed. Vergeleken met de ‘oude’ HTC One (M7) was de helderheid flink verhoogd, dit was ook in vergelijking met de Apple iPhone 4s. Helaas was er geen mogelijkheid om uitgebreide tests uit voeren op het scherm.Op het eerste gezicht lijkt het scherm dus weer verbeterd en ziet het er dus ook zeer mooi uit.

De camera van de HTC One M8 is precies dezelfde als die in de ‘oude’ HTC One (M7), het enige verschil is dat lens een stuk groter is en veel meer licht kan ontvangen. Hierdoor zullen de foto’s in middelmatig tot slecht licht veel beter zijn. Ook is er een tweede camera toegevoegd om de diepte te meten in de foto’s. In theorie klinkt dit heel veelbelovend, maar in de praktijk werkt het nog niet volledig naar behoren. Hierbij moet wel gezegd worden dat de software nog niet final was en dit kan dus nog aangepast worden voor de release.

lockscreen actief lockscreen
telefoonnaam weer
phone messages
music clock

Zoals hierboven beschreven wordt zal de HTC One M8 op Android 4.4.2 draaien met HTC Sence 6.0. De versies die aanwezig waren op de testtoestellen waren nog niet de final versies; hier kunnen dus nog aanpassingen in gemaakt worden. Los van het feit dat de software dus nog niet compleet was, draaide alles zeer soepel op de HTC One M8. Er waren geen vertragingen te vinden tijdens het testen, geen zichtbare fouten, etc. Het lijkt erop dat HTC zijn werk goed heeft gedaan met Android. Ook heeft HTC de Sense 6.0 interface weer verbeterd, het voelt nog beter aan dan Sense 5.0. Zoals ook in het nieuws is verschenen, zal er een stock versie van de HTC One M8 uitkomen. Dit is ook te merken in de Sense 6.0 interface; het voelt allemaal net wat meer Android dan de skin die HTC er overheen heeft gelegd.
Je merkt dat het ‘flat’ design wat HTC met Sense 5.0 heeft ingezet verder heeft doorgezet en het ziet er allemaal zeer gelikt uit, zoals hier onder is te zien.

Na het toestel voor een half uur te hebben vastgehouden, kan geconcludeerd worden dat Samsung met de Galaxy S5 en Sony met de Xperia Z2 het zwaar zullen hebben. De HTC One M8 is namelijk een mooi toestel en een goede concurrent. Nu is het wachten totdat we de Samsung Galaxy S5 en de Sony Xperia Z2 vast mogen houden.

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Grijs?

Hmm sorry als ik misschien wat hard overkom, maar ik vind dit geen volwaardige review. Dit is, net zoals NU.nl, een opsomming van specs en bestaande info. Het representeert niet met alle onderwerpen jouw eigen ervaringen, zoals het stukje over de camera en software. De bedoeling is goed, dus ik ga er geen score voor geven, maar wellicht is het beter als je, wanneer je een echt M8-exemplaar (lees: productiemodel, geen testmodel) in handen krijgt, om dán deze review te editen met real-life ervaringen.
Goede review.
Ik vraag in hoevere de camera minder is in kwaliteit want megapixels zeggen lang niet alles. En voor vakantie kiekjes op facebook is ie vast goed genoeg.
Ben ook wel benieuwd naar hoe goed het scherm is. Had zelf de oude One X en als ik die vergelijk met een S4 dan is het scherm van de S4 een stuk helderder, scherper en door de LED is het zwart ook echt zwart.
Hoe zit dat met deze telefoon? Is het zwart ook zwart of niet?
Alleen Bij AmoLED is het het geval (vooralsnog) dat pixels écht zwart kunnen zijn. Dit omdat daarbij de pixels individueel uit kunnen worde gezet. Bij IPS is er nog sprake van een backlight waardoor zwart nooit écht zwart zal zijn.

Zoals ik erover denk: Jammer, maar helaas :)
Ik stoor me er niet zo aan.

Verder ben ik zelf recentelijk overgegaan naar de HTC one (M7) omdat ik na een jaar gebruik van de S4 wel weer wat ander wilde. Daaron merk ik niet veel verschil in helderheid. Op het moment dat deze op zijn hoogst staat en de zon erop schijnt is bij beide het scherm matig leesbaar.

Van de kwaliteit van de foto's kan ik vertellen dat die van de S4 inderdaad beter zijn. Zolang er niet word ingezoomd zul je hier echter vrij weinig van merken.

Al dit is natuurlijk vanuit mijn persoonlijke ervaring ;-)
Leuke review in aanmerking nemend dat de tester er een 1/2 uur mee heeft mogen testen.
Camera, en daar blijf ik bij, is gewoon goed.
Met mijn One zijn de foto's ook gewoon goed voor snelle snapshots waar ik niet mee ga klooien. Niet meer en niet minder.
Als ik meer wil neem ik mijn vrij platte Nikon S9500 met 22x zoom en 16 Megapx mee en als het helemaal goed moet dan mijn Nikon DSLR.
Iedereen die met een telefoon camera small body of DSLR kwaliteit verwacht die verwacht gewoon te veel.
Mijn enige behoorlijk minpunt vind ik de onscreen buttons. Waarom niet in de zwarte balk geplaats zoals bij de One HTC?????? O-)

[Reactie gewijzigd door snah001 op 3 april 2014 13:02]

Helemaal mee eens, ik zou zelf ook graag hebben gezien dat die zwarte balk ook enige functionaliteit met zich meedroeg :)
dat is eigenlijk het enige minpuntje wat ik kan bedenken aan dit toestel 8)
Tsja dat is toch juist het mooie aan een smartphone, dat je niet alles meerdere malen hoeft te hebben? Een rekenmachine zit erin zodat ik die niet apart hoef mee te nemen, net zoals een camera.

Tuurlijk verwacht ik niet dat er foto's als die van een DSLR gemaakt kunnen worden, maar er is al zoveel meer mogelijk dan wat HTC ons voorschotelt, jammer..
Ik ben het eens met Deathchant over dat deze review niet helemaal volwaardig is. Toch kan ik deze waarderen doordat het heel mooi overzichtelijk is opgesteld en hetgeen wat er in staat toch informatief is.

Persoonlijk ben ik meer fan van de HTC one M8 van deze "vlaggenschepenreeks". Dit vanwege de premium uitstraling die het met zich meebrengt. Dat is iets wat ik ernstig miste bij mij S4, die erg goedkope "plastic feel" had.

Nadeel van de HTC daarentegen is dat deze bij het vallen direct een deuk heeft waar de Galaxy het over het algemeen bij een krasje houd (en anders kan je vrij gemakkelijk de achterkant vervangen). Dit is echter hoe ik het heb ervaren, de S4 is al geregeld gevallen zonder deukjes, de HTC 1 maal en direct een aantal stevige van deze op de achterkant :(

Echter zal het hier ook aan liggen HOE je toestel valt :p
Ach ik heb ook sense 6 draaien op mijn HTC One, (m7 dus) en dat doet het prima.
Je kan beter van review een "Preview" maken.

Want zo geweldig als review zijnde is dit niet.
Deze informatie kan ik overal vinden en is meer een grote opsomming.

Vanwege de bovenstaande reden geef ik je een +1 voor de moeite :)
Een SD kaart slot ! :D
Geen uitstekende camera ! :D
Maar die achterkant.... Oerlelijk. ;(

Maar even serieus.
Sinds de One X zijn de vooruitgang in hardware performance negligible.
De one X+, m7 en de m8.

Dus waar hebben we het nou eigenlijks over.
Nieuwe behuizing, software upgrade. design kleiner maken en hardware retrofitten. ?
Erg goeie review. Alhoewel ik toch denk dat de Xperia Z2 de beste is van allemaal.
Dankjewel! Zelf ben ik meer gecharmeerd door de HTC One M8, maar het is afwachten hoe ze alle drie uit hun verf zullen komen.
Beetje curieus dat je 5 dagen voordat het toestel in de winkel ligt, een toestel moet testen waarvan de software nog in Beta is. Ik kan me toch niet helemaal voorstellen dat HTC die software nog niet af had toen ze het toestel op 25 maart aankondigden. Het distributiekanaal moet voor de verkoopstart op 4 april gevuld zijn, vrijwel zeker dat ze daar op 25 maart al mee begonnen waren.
Je zegt dat de HTC One (M8) de eerste is van de nieuwe generatie (namelijk release op 4 april) en daarna geef je aan dat de Samsung galaxy S5 een release heeft van 11 maart, dat klopt natuurlijk niet. :P de HTC is inderdaad de eerste maar die 11 maart voor de S5 klopt niet.

[Reactie gewijzigd door Lars. op 7 april 2014 21:13]

Op internet gaan berichten over slechte schermen. Je zegt een goed scherm te hebben. Wat is de lettercombinatie waarmee jouw serienummer begint? Ze zeggen dat telefoons met een serienummer beginnend met SH, een slecht scherm hebben.