Sony DR-BTN200 (Wit) Review

oscarwashere 31 maart 2014, laatste update op 31 maart 2014, 540 views

Sony DR-BTN200 (Wit)

Pluspunten

• Makkelijk verbinden via 1 simpele aanraking, met NFC
  • Werkt ook volledig zoals het hoort op mijn Windows Phone 8
  • Accuduur is (volgens de boekjes) super (nog niet getest)
  • Handige knopjes voor volume, pauze en vooruit/achteruit
  • Lekker licht, wat het draagcomfort bevorderd
  • Kleine oorstukken maken hem niet zo heet als over-ear headphones
  • Knoppen voelen degelijk en fijn aan en reageren goed

Minpunten

• Je moet hem af en toe opladen
  • Geen audio-jack voor als de accu per ongeluk leeg is
  • Geen draagtas/etui/hoesje meegeleverd

Navigatiesoftware Score: 5
Getest met: HTC Windows Phone 8X
Vorige koptelefoon: Philips Citiscape Uptown

Ik heb deze koptelefoon gekocht omdat mijn oude (weer) stuk was gegaan; ik hoorde alleen nog maar geluid van rechts. Na hem al een keer te hebben omgeruild kreeg ik deze keer mijn geld terug van Philips en heb ik besloten deze te kopen vanwege zijn prijs, draadloosheid en on-ear-ontwerp (over-ear was erg warm).

Verbinden bij eerste gebruik
Dit ging echt heel simpel. Zelfs mijn Windows Phone herkende het NFC-dingetje en vroeg meteen of ik mijn telefoon met dit apparaat wilde verbinden. Toen ik op 'Ja' drukte schakelde hij automatisch mijn bluetooth in en was ik ook meteen verbonden en kon ik de muziek gaan afspelen. Top!

Verbinden, na het eerste gebruik
Dit ging ongeveer hetzelfde. Standaard heb ik altijd m'n bluetooth uit staan, dus ik gebruikte weer de NFC (dit neemt namelijk geen batterij in) om de koptelefoon meteen te verbinden. Heb je wel standaard je bluetooth aan staan (ook even getest), dan verbind hij automatisch zodra je de koptelefoon inschakelt.

Gèèn lederen/zachte hoofdband
De hoofdband is, zoals ook de foto's gezien, gewoon van plastic. Je zou denken dat dit het draagcomfort verminderd, maar dit is niet zo. Ik heb er geen last van ervaren. De koptelefoon is namelijk zo licht, dat je überhaupt amper door hebt dat hij op je kop zit.

Draadloos, tot een meter of 10
Hij is draadloos! Super handig! Zo kan je je mobiel lekker in de oplader of op de salontafel leggen, terwijl jij lekker rustig, zonder kabel over je lichaam, op de bank ligt te genieten. En, ook handig, als je even moet pissen, kun je gewoon blijven luisteren en hoef je telefoon niet mee! ;)

Accu
Volgens de boekjes kun je 40 uur nonstop muziek luisteren, voordat je hem in de oplader moet doen. En wanneer dit opladen nodig is, duurt het slechts 4,5 uur voordat hij vol is. Laad je hem 2 uur op, dan gaat hij 24 uur mee. Op standby doet hij het met een volledige accu zelfs 800 uur. Maar je kan hem ook gewoon uitzetten als je hem niet gebruikt, dan houd ie het helemaal lang vol... Dit is een stuk meer dan zijn, ongeveer even dure, concurrent (de Philips SHB7000), die houd muziek afspelen maar 9 uur vol.

Bellen, kan ie ook
Handig, want dan kan je natuurlijk lekker snel en makkelijk opnemen, zonder helemaal je telefoon uit je zak/tas/jas te moeten vissen. Ik heb het even getest, door mijzelf te bellen, en het werkt prima. De kwaliteit van de microfoon is erg goed en ook de ander aan de lijn is goed te verstaan.

Geluidskwaliteit, ook goed
Van schokkende kwaliteit is het niet, maar goed is het zeker. Voor de ¤60 die je ervoor betaald krijg je een erg goede draadloze headset. Het enige wat ik kon opmerken aan de geluidskwaliteit is dat de hoge tonen (zoals vrouwen-vocals) soms wat overheersen.

Oorstukken
Die zijn een beetje klein, maar dat weet je, want het is tenslotte een on-ear headset. Ze vallen dus niet helemaal over je oren heen, maar liggen erop. Dit kan een nadeel zijn als je in drukke ruimtes bent, want dan hoor je de omgevings-herrie beter. Maar het is anderzijds ook een voordeel; het is een stuk minder heet. Vooral in de zon of wanneer het meer dan 15 graden is buiten, is dit toch wel erg fijn. Ik had eerst de Philips Citiscape Uptown, die was over-ear, maar dit was soms best heet.

Bediening
Op de achterkant van het rechteroor heeft hij een aantal knoppen, die heel handig geplaatst zijn en makkelijk te bereiken. Ze reageren goed, voelen goed en degelijk aan en zijn makkelijk te vinden door de vorm. Door het kleine puntje op de volume+ knop weet je dat je de juiste hebt.

Dit zit er allemaal op aan knopjes en gaatjes
NFC aan/uit (overbodig, omdat het toch geen batterij inneemt)
Volume + en - (met en puntje op de + zodat je weet welke het is)
In-/ uitschakelen (en ingedrukt houden om te koppelen via bluetooth, zonder NFC)
Schuifje: omhoog = volgende track, omlaag = vorige track, indrukken = pauzeren/afspelen
Micro-usb-oplaad-gaatje, met een mooi klepje erover heen zodat het niet een lelijk gapend gat is
Microfoon
Beller opnemen / ophangen

Een aanrader. Vragen? Aarzel niet, ik beantwoord ze graag.

Heb jij ook een Sony DR-BTN200 (Wit)?