Acer AL1715s (17", 12ms, D-sub) Review

-ErikE- 28 mei 2005, 1.363 views

Acer AL1715s (17", 12ms, D-sub)

Pluspunten

• Mooie design
  • Geen last van ghosting
  • Zwart is voor een TN paneel heel erg zwart
  • Prijs is laag (204 euri bij SA)

Minpunten

• Ik heb last van 1 dode pixel, maar dit is het scherm niet te verwijten
  • Alleen maar een D-Sub aansluiting, geen DVI dus

Ik heb dus inmiddels mijn Acer AL1715s ook binnen. Vanochtend bracht de postbode het pakket van Salland Automatisering binnen. Ik heb `m gelijk uitgepakt en in de doos van Acer zat naast de pakbon van SA een drivercd, een manual van Acer noch wat reclame prullaria voor andere Acer producten en natuurlijk het scherm zelf.

Ik heb het scherm gelijk op de keukentafel uitgeprobeerd met m`n laptop (ook een acer) Hier viel mij op dat het scherm enigsinds vaag beeld produceerde, zelfs op 1280x1024. Omdat ik dit wilde controleren heb ik `m vervolgend maar aangesloten op m`n desktop systeem met Geforce 6800GTo. Hier werd ik aangenaam verrast door het haarscherpe beeld van de TFT.

Ik heb vervolgens in paint 5 schermen gemaakt van zwart, wit, rood, groen en blauw. Bij de laatse 4 vielen geen dode pixels op. Echter bij het zwarte scherm viel mijn oog gelijk op het midden van het scherm. Er bleek een helderblauwe pixel te zijn die zich nogal nadrukkelijk kwam melden. Na wrijven verdween deze niet, dus ik heb het maar geaccepteerd.

Na de pixeltest heb ik de ghosting test gedaan. Ik heb 3dmark01 gedraaid op 640x480 op een 6800GTo zonder VSYNC aan. Hier viel mij wel enigsinds ghosting op, dit viel echter mee, op een Iiyama E430S-S (16ms) was het veel erger, en aangezien ik in Far Cry en Doom3 toch geen 260fps zal hebben valt het ghosting probleem dus ook mee.

De helderheid is goed, ik heb de helderheid niet naar beneden gezet omdat het momenteel vrij licht is in m`n kamer. Ik denk dat ik die vanavond wel terug ga zetten want het scherm is wel heel vel in donkere ruimtes. Het contrast vind ik ook heel acceptabel voor een TN paneel. In vergelijking met een Iiyama E430S-S is zwart echt pikzwart, op de Iiyama is het eerder donker grijs. Hier ben ik dus ook heel tevreden over. Als ik een Star Trek aflevering kijk, zie ik wel verschil tussen de zwarte sterrenachtergrond en tussen de monitor als hij uitstaat, maar ik kan er mee leven, ook in orde dus.

De design heb ik veel punten gegeven want ik vind het heel mooi. Dit is heel persoonlijk natuurlijk, maar was voor mij een reden om dit scherm te kiezen in plaats van de Samsung Syncmaster 710V.

• Dell 6800GTo
  • Windows XP

Heb jij ook een Acer AL1715s (17", 12ms, D-sub)?