Specificaties DLNA -support, WiFi - Bekijk alle specificaties

WD TV Live (2011) Review

mrnn 31 maart 2014, laatste update op 31 maart 2014, 726 views

WD TV Live (2011)

Pluspunten

• Mijn vriendin kan hem zonder mijn hulp bedienen
  • UI ziet er leuk uit
  • Goedkoop

Minpunten

• De UI reageert erg traag, dit is verreweg mijn grootste ergernis
  • Ongeveer 1x per maand is hij mijn NAS kwijt, reboot = fix
  • Regelmatig (minimaal 1x per maand) last van crashes, soms 'fatal error' en soms blijft hij gewoon hangen bij start van video
  • Wanneer je hem spanningsloos maakt of reset (en dat moet helaas nogal vaak na een crash) is hij van al je video's de voortgang kwijt.
  • Je kan niet snel door een video heenskippen, alleen 'spoelen'
  • Ongeveer 10% van mijn video's speelt hij niet, dit gaat om 'gewoon' gedownloade films en series die in VLC wel spelen. MKV is geen probleem maar een AVI met een wat minder vaak voorkomende codec werkt niet. Zal er eens naar kijken en hier updaten welke formaten dit zijn.

Geluidskwaliteit Score: 4
Destijds gekocht na het lezen van de positieve reviews hier, daarom na een jaar van gebruik toch maar even mijn eigen review.

Het meeste is al gezegd in de recente minder positieve reviews , zie daarom met name de negatieve punten hieronder. Ik ben op dit moment op zoek naar vervanging en heb besloten dat ik deze vernietig omdat ik een ander de ergernis niet gun.

Het is in theorie best een leuk apparaat, het lijkt wellicht ook vreemd dat ik het als waardeloos beoordeel terwijl de afzonderlijke punten allemaal voldoende of beter zijn.

Het is het echter nŔt niet allemaal. De speler is traag, crasht vaak zomaar (fatal error), verliest regelmatig zijn content source (NAS), is qua advanced features en mediabeheer niet gebruikersvriendelijk en en levert daardoor de helft van de tijd alleen maar ergenis op.

Ik installeer altijd netjes de laatste firmware en uit de lange lijst van changes en het interval van de firmware updates blijkt dat ze niet stilzitten bij WD. Helaas houden de updates vaak verband met bijvoorbeeld nieuwe apps of uitbreiding van features in de apps en blijven de problemen bestaan.

De apps zijn wat mij betreft ook niet echt bruikbaar omdat de speler zo traag reageert en daardoor niet intu´tief is. De Spotify app werkt bijvoorbeeld wel, maar het is zo onhandig en traag om hier doorheen te navigeren dat je dit beter op een andere manier kunt doen.

Heb jij ook een WD TV Live (2011)?

Jammer van je slechte ervaring. Zelf ben ik ook niet helemaal kapot van de stabiliteit, maar zoals jij het beschrijft ervaar ik het gelukkig niet. Verbinding kwijtraken met de NAS (Mybook live in mijn geval) gebeurt bij mij ook af en toe, geen idee hoe vaak maar eens per maand zou wel eens in de buurt kunnen komen. Ik gebruik hem de laatste tijd vooral als Netflix player en dat werkt prima.
Snel door een video heen skippen doe ik altijd door naar een specifieke tijd te gaan, zo wist ik bij 24 altijd haarfijn hoe lang het 'previously on 24' stukje duurde, en skipte dus snel naar 2:00 minuten.

De snelheid van de UI lijkt altijd hinderlijk be´nvloed te worden door de animaties. Als ik snel doorklik, en dus de animaties van de icoontjes geen tijd geef om te starten, reageert hij vrij vlot.

Al met al vind ik het voor het geld een prettig apparaatje, waar ik soms een klein beetje geduld voor moet opbrengen. Ik raad je dan ook aan toch even de V&A te proberen voordat je de hamer gaat gebruiken. Of dm me even je rekeningnummer, dan mag je hem tegen vergoeding van verzendkosten wel naar mij opsturen :)
Ik moet eerlijk bekennen dat ik erg ongeduldig ben, had ik misschien in de review moeten vermelden. Mijn vriendin ergert zich totaal niet aan de UI, maar die vertraging kan ik zelf echt niet tegen. Het snel doorklikken om de animatie te omzeilen had ik al wel ontdekt.

Wat betreft het skippen naar een bepaalde tijd, ik wist niet dat dit kon! Na iedere crash moet ik bij een film spoelen naar de tijd waar ik was. 2 uur spoelen gaat vervelen, dus skippen naar een tijd biedt uitkomst!

Mijn grootste uitdaging is het kiezen van een nieuwe speler. De WD Live komt namelijk erg goed uit de verschillende tests en reviews dus als ik weer op tests afga dan loop ik wellicht tegen hetzelfde aan...

Als ik het tzt kan opbrengen zal ik V&A onthouden of je een DM sturen ;)
Volgens mij heb jij een maandagmorgen-modelletje. Ik erken de trage UI, maar verder hier nooit crashes gehad. Heb 'm zelf een jaar of 2 in gebruik en stream voornamelijk vanaf mijn QNAP NAS. Wel zit ik via WiFi en had ik het liever bekabeld willen hebben voor het doorspoelen, dat wil nog wel eens vast lopen (zonder errors), maar dat komt denk ik door de vele WiFi-signalen/storingen van buitenaf. Wel kan je skippen naar een bepaald uur/minuut.

Foto slideshows doe ik er niet op, dat gaat ook erg traag, maar om een videobestand te bekijken vind ik het een prima ding. UI is idd te traag voor de apps, YouTube werkt best aardig, maar op de afstandsbediening titels intikken is een hel, net als op mijn smartTV. MIsschien kan je een USB-keyboard er in de voorkant in doen...

Wat heb je op het oog als succesvolle opvolger?
Ik heb hem aan mijn Freecom Silverstore II NAS (bedraad). Het zoeken op tijd wist ik niet, ga ik meteen proberen.

Opvolger heb ik nog niet op het oog, dat wordt lastig aangezien de meeste mensen ook positief over deze speler zijn. Ik ben best bereid te betalen voor een apparaat wat voldoet, dus hij mag beduidend meer kosten dan de WD, maar wat te kopen...