Specificaties 2-bay dock met USB3.0 - Bekijk alle specificaties

Raidsonic Icy Box IB-120StU3-Wh Aluminium Review

quako 30 maart 2014, laatste update op 30 maart 2014, 1.075 views

Raidsonic Icy Box IB-120StU3-Wh Aluminium

Pluspunten

• USB 3.0
  • aluminium design
  • status ledjes
  • 2 bay dock voor 3,5" en 2,5" harddisks

Minpunten

• bovenkant is van plastic
  • USB kabeltje zou wat langer mogen zijn

Mobiliteit Score: 4
Beste tweakers!

In verband met dat ik de afgelopen jaren al vele reviews heb gelezen over verschillende producten, waar ik veel aan heb gehad, deze review. Ik heb zelf niet eerder een review geschreven dus mochten er op en aanmerkingen zijn dan hoor ik het graag!

Waarom ik voor deze dock heb gekozen.

Ik heb specifiek voor deze dock gekozen omdat hij mac compatible moest zijn. Daarnaast leek het mij wel handig om 2 harddisk tegelijk te kunnen aansluiten. Natuurlijk heeft mijn macbook usb 3.0 aansluitingen dus leek het me ook verstandig om gelijk voor een usb 3.0 exemplaar te gaan.

Via de pricewatch kwam ik bij verschillende docks. Deze icy box viel uiteindelijk mijn keuze op ivm mac compatibility en stiekem dat hij van aluminium is :P .

In de doos en bouwkwaliteit

Toen ik de doos openmaakte kwam ik de volgende spullen tegen: het dock zelf, de stroomadapter, de usb 3.0 kabel en een kleine gebruikershandleiding.
Het dock is van aluminium gemaakt. Echter de bovenkant (waar de harddisks ingaan) is van plastic. Aan de voorkant van het dock vinden we een led lampje. Ook aan de bovenkant vinden we 2 gaatjes waar 2 ledjes in verwerkt zijn. Deze 2 ledjes zijn om aan te geven of er een harddisk is aangesloten. Aan de achterkant vind je de usb aansluiting, adapter aansluiting en de aan/uit knop. De dock is in principe hot swappable, maar de makers raden wel aan om hem uit te zetten wanneer je een harddisk verwijderd.

Lees/schrijf snelheid

Met het programma blackmagicdesign disk speed test heb ik de snelheid getest. De test bestaat uit 2 harddisk die tegelijk zijn aangesloten om mijn macbook pro. Het is 1 3,5" harddisk van western digital de wd2500aajs, en 1 2,5" harddisk van western digital de WD3200BEVT.

Testresultaten WD 3,5” (ntfs geformateerd): lees: 75,6 MB/s schrijf: 76,3 MB/s
WD 2,5” (fat geformateerd): lees: 64,5 MB/s schrijf: 62,6 MB/s

had tevens nog een losse usb 3.0 externe behuizing liggen voor een 2,5” harddisk dus heb dezelfde test nog is gedaan maar dan met die externe behuizing:

lees: 61,6 MB/s schrijf: 64,2 MB/s

Nette dock voor weinig geld. Doet gewoon wat hij moet doen, en op voldoende snelheid.

Heb jij ook een Raidsonic Icy Box IB-120StU3-Wh Aluminium?

Betrouwbaarheid drie sterren, mag ik vragen waarom?
Jah dat ben ik vergeten er bij te zetten. Het viel me op dat lees en schrijf snelheden af en toe dropten. Ik moet wel zeggen dat dit vooral met de 3,5" wd disk was. Daarnaast moest ik af en toe de Dock uit en aan zetten voor hij het deed. Maar wil de Dock ook binnenkort gaan testen met Windows 7.

[Reactie gewijzigd door quako op 31 maart 2014 16:02]