Specificaties 10,8" (1920x1080), Win 8.1 Pro, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Dell Venue 11 Pro (7130-1974) Zwart Review

EpsilonTestpanel 29 maart 2014, laatste update op 3 april 2014, 5.390 views

Dell Venue 11 Pro (7130-1974) Zwart (Testpanel)

Pluspunten

• Prachtig beeldscherm
  • Veel power in zeer mobiel pakket
  • Lange accuduur

Minpunten

• CPU prestaties wisselvallig
  • Mini-freeze issue (zie forum)

Ik was een van de gelukkigen die de Dell Venue 11 Pro voor Tweakers.net mocht uittesten en mijn bevindingen hier posten. Zeker deze specifieke uitvoering maakte het zeer interessant. Tevens heb ik het Dell Slim-keyboard erbij geleverd gekregen.

Dit wordt tevens mijn eerste aanraking met Windows 8(.1 pro), maar voor de review zelf zal ik dit buiten beschouwing laten. Over het gebruik van Windows 8 op een tablet is genoeg informatie te vinden. Waar dit raakvlakken heeft met de beoogde toepassing en filosofie ga ik hier echter wel op in.

De tablet zal onder andere vergeleken worden met de Nexus 7 tablet en 15.6” laptop. De foto’s hieronder geven een impressie van het formaat.

Specificaties en Featureset
Aangezien er een groot verschil zit tussen de verschillende versies van de Dell Venue 11 Pro, is het zaak om hier mee te beginnen. Het gaat hier om type met de snelste CPU, 4GB geheugen en 128GB SSD. Ook heeft dit model een mogelijkheid voor de plaatsing van de een sim-kaart.

CPU: Intel Core i5 4300Y (Haswell ULT – 11W TDP - 3MB - 1.6GHz - 2 Cores/4 Threads)
GPU: Intel GT2 Graphics
MEM: 2*2GB DDR3 @ 800MHz dual channel
SSD: 128GB (108GB in Windows, waarvan 85GB vrij)
Scherm: 10.8” 1920x1080 IPS

Aan de voor en achterkant, zoals je verwacht bij een tablet, zijn camera’s en microfoons aanwezig. Voor connectivity met bijvoorbeeld een telefoon is er keuze genoeg: WiFi, Bluetooth 4.0 en NFC.

Als optie is er ook een fingerprint lezer te kiezen, welke op de achterkant geplaatst wordt. Deze is niet op de geteste tablet aanwezig, maar hier ben ik niet treurig om, het nut van die dingen heeft me altijd ontschoten :P.

Uitgebreide specs zijn hier te vinden: http://tweakers.net/price...rmb)-zwart/specificaties/
Al met al een complete set met features en ik heb dan ook nog niets gemist.

Wat is er meegeleverd?

Hier kunnen we lang en kort over praten, of eigenlijk alleen kort: Er wordt weinig met de tablet meegeleverd. Bijgeleverd zijn korte manuals, met verwijzingen naar uitgebreide manuals op de Dell website. Dit vind ik een prima beslissing. De belangrijkste informatie is te vinden in de mini-manual en de rest kan opgezocht worden met de tablet zelf op de Dell website.

Ook zit er een lader en een micro USB kabel bijgeleverd. De USB kabel is me een lengte van slechts één meter aan de korte kant, maar om hier nu een groot probleem van te maken vind ik wat ver gaan. Een opvallend detail, is het feit dat de lader voldoet aan de nieuwe USB 3.1 power specificatie en naast 5v @ 2A (10W) ook 19.5v @1.2A (~24W) kan leveren. Dit is geen overbodige luxe met een 36Wh accu.
Een simpel rekensommetje vertelt ons dat een lege accu op 5v opgeladen kan worden in grofweg 3.5uur en op 19.5v in 1.5uur. De keuze voor USB als laadaansluiting is naar mijn mening de juiste, aangezien deze laders wijd beschikbaar zijn. Wel is de meegeleverde lader aan de grote kant, mede door stekker met randaarde, wat voor transport wat minder handig is.
Wikipedia artikel over USB power: http://en.wikipedia.org/w...Delivery_Specification#PD

Bouwkwaliteit, robuustheid en aansluitingen
Het eerste wat opvalt als je de tablet op pakt is het gewicht. Met ongeveer 800 gram is het zeker geen lichtgewicht tablet. De nieuwe Android/Apple tablets zijn net iets meer dan de helft van dit gewicht (450 gram, afhankelijk van het model etc). De Microsoft Surface tablets van het zelfde formaat zijn ook lichter, maar veel verder dan 150 gram minder komen ze niet. Maar meer dan opvallen doet het gewicht overigens niet, het is in geen geval storend.

Voorkant
Na het gewicht, is natuurlijk het volgende wat opvalt het glimmende scherm, met een behoorlijk formaat voor een tablet: 10.8”. De bezels zijn niet al te breed en zeker in verhouding met het scherm zijn deze mooi gepositioneerd. Ze zijn breed genoeg zodat je niet met je vingers/hand meteen op het scherm zit, maar niet zo breed dat ze de tablet enorm vergroten. Rond de glazen plaat aan de voorkant, zit een kleine opstaande rand, wat er voor zorgt dat de plaat beschermd wordt wanneer de tablet met het scherm naar beneden op een oppervlak gelegd wordt.

Ook is aan de voorkant een 2.0 Megapixel front camera te vinden. Tevens is er een lichtsensor aanwezig, welke gebruikt wordt om de helderheid van het scherm aan te passen aan het omgevingslicht. Het scherm gaat (in tegenstelling tot de Nexus 7) voldoende donker, voor comfortabel gebruik in ruimtes zonder omgevingslicht.

In het midden onderaan is de Windows-toets te vinden, welke een (onnodig) stevige tril-feedback geeft.

Randen
De randen zijn gemaakt van een stevig plastic, wat een iets minder high-end gevoel geeft dan aluminium. Het voelt zeer stevig aan, wat het gevoel geeft dat de tablet tegen een stootje kan (niet uitgeprobeerd ;)). Alle aansluitingen en knoppen zitten, zoals gebruikelijk, in de rand verwerkt.

Aan de bovenzijde van de tablet zijn ventilatiegaten te vinden. Er is een fan aanwezig in de tablet, iets wat al verklapt dat het geen low-powered browse apparaat is.

In plaats van op de achterkant, wat ik een ongelukkige keuze blijf vinden bij de Nexus 7, zijn aan de zijkanten de speakers te vinden. Uiteraard zijn er aan/uit en vollume knoppen aanwezig, zoals je mag verwachten. Naast een Micro USB aansluiting voor het laden is één full-size USB 3.0 aansluiting aanwezig. Voor het aansluiten van een monitor is een Mini-HDMI connector beschikbaar, echter is de kabel, of tenminste een verloopje naar HDMI niet meegeleverd. Ook is een Micro SD-slot aanwezig (tot 128GB wordt ondersteund).

Aan de onderkant zijn echter de meest interessante aansluitingen te vinden:
- Een set met contactpunten voor het (slim) toetsenbord
- Een connector voor gebruik met een dockingstation.

Achterkant
De achterkant is gemaakt van een soort zacht aanvoelend plastic. Om vast een beetje vooruit te lopen op ergonomie: deze achterkant houdt erg prettig vast door dit materiaal en bied enige grip. Het is zeer vergelijkbaar met het materiaal achterop de Nexus 7. Er zit een zeer lichte flex in de achterkant, maar dit is absoluut niet storend.

Tevens is achterop een 8.0 Megapixel camera te vinden zonder led-flitser.

Overall
Alles bij elkaar voelt de tablet zeer solide aan. Dit mag je verwachten van een product in deze prijsklasse. Deze tablet straalt voornamelijk “zakelijk” uit, in zowel uiterlijk en materiaalkeuze. Het voelt aan als een apparaat wat zonder problemen vervoert en gebruikt kan worden.

Ergonomie
De Dell Venue 11 Pro kan op meerdere manieren gebruikt worden; als tablet en als Ultrabook. Uiteraard ook als desktopvervanger met het dockingstation (welke ik niet heb), maar dat aspect heb ik buiten beschouwing moeten laten.

Als tablet is de Dell Venue 11 Pro goed bruikbaar. De tablet is met één hand vast te houden en met de andere te bedienen, maar in de praktijk rust je de tablet altijd op je schoot of op een ander oppervlak. Dit wordt uiteraard veroorzaakt door het gewicht, maar ik heb niet het gevoel dat ik deze tablet anders gebruik dan een 10” exemplaar die de helft weegt. Het verschil is wel zeer groot met de Nexus 7, maar dat is dan ook een heel andere klasse. In de praktijk gebruik ik de tablet vrijwel altijd in landscape (browsen), om hetzelfde gevoel te krijgen als een desktop.

Daarnaast is de tablet bruikbaar als Ultrabook, met het slim-keyboard. Het slim-keyboard wordt met magneten stevig tegen en in de Dell Venue 11 pro getrokken, waardoor dit zeer solide aanvoelt. Het keyboard krijg je ook niet zomaar los. Met de kickstand functie van het keyboard, kun je ook als Ultrabook op je schoot of op tafel werken. Wel is de plaatsing kritischer als een werkelijke Ultrabook, anders kan de kickstand wel eens losschieten. De gewichtsverdeling is natuurlijk volledig anders dan een Ultrabook, aangezien al het gewicht in het scherm zit. Je doet dus wat concessies om de flexibiliteit te behouden maar niet het gewicht van een zwaarder toetsenbord mee te dragen.

Mobiliteit en accuduur
Om dit te testen heb ik naast het draaien van benchmarks en browsen op de bank, de volgende situaties getest:
1. De tablet heb ik meegenomen naar werk (met toetsenbord) om een werkdag te simuleren.
2. Buiten een Powerpoint presentatie gemaakt buiten en op een stoel zonder tafel.

In het eerste scenario heb ik de tablet gebruikt als secundair apparaat naast de desktop. Als proef heb ik een verslag uitgetypt op het slim keyboard en op het scherm. Opvallend is dat de tekst input niet heel direct aanvoelt als je gebruik maakt van het scherm. Sowieso zit je in een behoorlijk rare positie als je het scherm gebruikt om een lap tekst te typen, dus dat is nauwelijks te doen. Het Slim keyboard is dan een betere keuze (zie Ergonomie voor bevindingen).

De accu gaat met sporadisch gebruik makkelijk een dag mee. De lader had ik bij voor de zekerheid, maar deze is helemaal niet nodig geweest. Het was dan ook niet mijn primaire werkstation en in de vorm zonder docking, zal het dat ook niet snel worden.

De test buiten was voornamelijk om het scherm te testen in het buitenlicht (zie Beeldkwaliteit voor bevindingen) en het gebruik van de combinatie touch + het slim-keyboard. In Ergonomie ben ik hier al deels op in gegaan. Het is zeker mogelijk om een Powerpoint presentatie te maken met alleen de Dell Venue 11 pro en slim keyboard, maar ik prefereer sterk een muis :). Slepen met het touchpad is een verschrikking maar is wel mogelijk met het touchscreen. Het nadeel blijft dat je met je vingers aan het werk bent (er wordt standaard geen stylus meegeleverd, maar deze is wel verkrijgbaar) en je dan wat precisie mist.
Beeldkwaliteit
Het scherm is een van de sterke punten van de tablet. Zoals in de specificaties te lezen is, gaat het om een Full HD (1920x1080) scherm.

De kijkhoeken zijn, zoals je mag verwachten van een IPS scherm zeer goed (zie foto’s). Wat verder opvalt, is dat de reactietijd van het scherm zeer goed is. Dit is getest met een op 60FPS opgenomen game movie, met snelle bewegingen. De zwartwaarden zijn op het oog OK, maar niet geweldig.

Voor desktop werk (non-touch), zoals op een desktop, prefereer ik een 16:10 verhouding maar hier is het veel minder storend. De resolutie wordt standaard geschaald, dus de volledige resolutie wordt niet vertaald in extra ruimte op je scherm. Voor de vorm heb ik een 100% schaling gebruikt, maar dit is voor langdurig werk niet prettig.

Buiten in de zon is het scherm nog redelijk af te lezen, maar ideaal is het niet. Op een bewolkte dag of in de schaduw is het geen probleem om het scherm af te lezen.

Prestaties
De specificaties liegen er niet om, een Core i5 in een tablet! Gekoppeld met 4GB geheugen en een 128GB SSD zou dit een werkelijk mobiel beest kunnen zijn. Maar hoe vertaalt zich dit in de praktijk?

Een benchmark van de SSD bevestigd het vermoeden: De prestaties zijn dik in orde.

Voor rekenkracht ga ik deels old School: SuperPi performance.
Een tijd van bijna 17 seconde voor 1M is prima. Ter vergelijking: De laptop met een i5-2520M @ 2.50Ghz (2 cores, 4 threads) doet er net iets minder dan 16 seconden over. Conclusie: Met de single core performance is het dik in orde! Wat echter wel opviel, is ik af en toe uitschieters had naar rond de 25 seconden over precies de zelfde run. Hitte heb ik redelijk uit kunnen sluiten door bewust de CPU op te warmen en vervolgens snel SuperPi te starten. Om de snelheid van de CPU te monitoren heb ik Intel “Turbo Boost Technology Monitor” gedownload. Hiermee is de (turbo) frequentie van je CPU te zien. Tijdens een run van SuperPi 1M, waar je verwacht dat deze continu op 2.3Ghz zal draaien, zie je dat deze alleen in het begin voor een paar seconden op 2.3Ghz draait en vervolgens naar 1.6Ghz gaat. Af en toe raakt de CPU de 2.2Ghz nog aan, maar valt dan ook weer terug. Dit riekt naar settings om de hitte of energie consumptie te beperken, maar ook naar tuningsmogelijkheden. Hier ben ik (nog) niet aan toegekomen.

Om de impact van twee threads te bekijken, heb ik eerst één en daarna twee keer SuperPi 4M gestart.
Opvallend is dat de prestatie inzakt. Dit heeft voornamelijk te maken met de Turbo functie van de CPU. Wanneer beide cores belast worden, gaat de snelheid van de CPU omlaag naar 1.4Ghz.

Naast SuperPi, heb ik ook een video met HandBrake encode naar H264, dit is een multicore taak. HandBrake Encode op tablet: 2Min05 tegenover 1min20 op de laptop met i5 2520M

Warmte en geluidsproductie
In tegenstelling tot (vrijwel) alle Android en iOS tablets, heeft deze tablet een fan om de koeling te verzorgen. Wanneer de achtercover eraf gehaald wordt, is duidelijk te zien dat het design ook rond deze fan is opgezet: Er is geen contact naar de backplate vanaf de CPU heatsink.

Dit heeft voordelen en nadelen. Een voordeel is dat de achterkant zelfs onder load nog niet oncomfortabel warm wordt. De lucht die er uit komt is ook niet schrikbarend warm en blaast altijd van je af, waardoor ook dit geen probleem is.

Het nadeel is dat je af en toe een opspinnende fan hebt bij zware belasting. Opvallend is, dat deze op volle CPU belasting nog niet maximaal draait, waardoor het geluidniveau zeer acceptabel is. De temperaturen blijven binnen de perken, zoals je mag verwachten.

Idle temperaturen:
Load temperaturen (single thread):
Load temperaturen (multi thread):

Algemene beoordeling
Van de Dell Website:
The power of an Ultrabook™, the portability of a tablet.
Experience the flexibility of three devices. Use Venue 11 Pro in tablet or a laptop mode when you're on the go, or add an optional dock for full PC productivity.
High-resolution 10.8" Full HD IPS display
Full sized keyboard and desktop dock options
Exceptional battery life
Dell positioneert deze tablet overduidelijk als Ultrabook met de voordelen van een tablet. In het gebruik van deze tablet voor deze review heb ik hier rekening mee gehouden. Echter omdat het onderscheid tussen een ultrabook en tablet vooral zit in het wel of niet hebben van een vast toetsenbord (touch is soms wel aanwezig op een ultrabook) en de mogelijkheid om het scherm te kantelen in elke wenselijke positie.

De keuze voor Windows 8(.1 pro) voor deze tablet is voor de gebruiksfilosofie een bewuste geweest. Door gebruik te maken van Windows wordt het mogelijk om je dagelijkse programma’s te draaien en werkelijk de Ultrabook en/of Laptop te vervangen. Als je voor een Windows x86 / x64 tablet gaat, heb je daar bewust voor gekozen. In het gebruik is de tablet in combinatie met het slim keyboard hier deels in geslaagd.

Gebruik als tablet
De Dell Venue 11 pro voert zijn taken als Windows tablet zonder toetsenbord meer dan prima uit. Er is een overvloed aan rekenkracht aanwezig, het scherm is zeer prettig, de accu gaat meer dan voldoende lang mee en de ergonomie is ok. Voor deze toepassing, is deze uitvoering echter overpowered en kan je waarschijnlijk met een goedkopere uitvoering uit de voeten. Daarnaast heb je niet de instant-on functionaliteit van een gangbare tablet: De tablet gaat in sleep mode en kost 10 seconden om weer actief te worden

Gebruik als Ultrabook vervanger
De Dell Venue 11 pro in combinatie met het slim keyboard, zou een Ultrabook vervanger kunnen zijn. Zoals je verwacht bij een 11”, in essentie, laptop welke je dan krijgt, is dat het toetsenbord aan de kleine kant is. Het touchpad is niet geweldig, een muis heeft altijd mijn voorkeur maar zeker in dit geval. Een machine om lang op te werken is het dan ook zeker niet naar mijn mening. Het zelfde kan gezegd worden van een Ultrabook van dit formaat, maar daar zitten vaak betere toetsenborden en een beter touchpad op.

Wat niet vergeten mag worden, is dat de Dell Venue 11 pro met de kickstand van het slim keyboard, lang niet zo stevig staat als een Ultrabook met een normaal scharnierend scherm. Als accessoire is ook een keyboard met extra accu beschikbaar voor de Dell Venue 11 pro, welke dat probleem niet heeft. Deze zorgt echter weer voor een substantiële gewichtsverhoging.

Gebruik als desktop vervanger
De accessoire welke ik helaas niet heb, maar zeker aangeschaft zou moeten worden bij een tablet in de uitvoering met de Core i5 processor, is het dockingstation. Op deze manier heb je de ergonomie van een desktop, maar de draagbaarheid van een tablet. Voor ongeveer 130euro, is dit een accessoire welke bijna een must-have is. Deze versie van de Dell Venue 11 pro bied dan ondersteuning voor twee externe schermen.

Hardware en Prijs
Het prijskaartje wat aan de Dell Venue 11 pro in de uitvoering met de Core i5, 128GB SSD, Win 8.1 pro x64 en 3G ondersteuning hangt is groot. Daar krijg je echter wel veel voor terug.

In tegenstelling tot een goedkoper model met Bay-trail soc, kan deze tablet dienst doen als een desktop vervanger. Het is uiteraard geen volwaardige desktop, maar je krijgt er een grote portie mobiliteit voor terug. Dit is uiteraard wel alleen het geval als je het dockingstation erbij koopt. De prijs is in verhouding naar wat je krijgt, maar om de echte meerwaarde van de kracht te gebruiken zijn accessoires zoals een (slim) keyboard en een dockingstation een must en dat drijft de prijs op.

Heb jij ook een Dell Venue 11 Pro (7130-1974) Zwart?

Goede review. Dank hiervoor!
Je eerste review, veel punten meegenomen, eigen resultaten en foto's geplaatst. Dit is zoals elke review eigenlijk zou moeten zijn.
Wat mij betreft een terechte winnaar van de actie, geniet er goed van!
Thanks!

Ook @ hieronder

[Reactie gewijzigd door Epsilon op 8 april 2014 12:56]

Tering he, ik zeg dit niet snel maar dit is toch wel 1 van de meest uitgebreide reviews die ik tot nu toe heb gelezen.
Hmm nu ga ik weer twijfelen of ik niet deze zal nemen inplaats van de surface pro ... dank u :(

Wel een top review

[Reactie gewijzigd door xleeuwx op 11 april 2014 11:39]

Persoonlijk vind ik een van de grote voordelen van de surface het ingebouwde standaartje. Deze dell moet je echt neerzetten met het toetsenbordje voor je. Aan de andere kant is de lader van deze dell wel echt supercompact.
Eens, die stand van de Surface is echt extreem handig en ik snap niet dat er niet meer fabrikanten zijn die een dergelijke feature hebben ingebouwd.

@Reviewer: Top review! Veel plezier met de tablet. Ik denk dat je er nog veel plezier van zal beleven.