Specificaties 10,8" (1920x1080), Win 8.1 Pro, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Dell Venue 11 Pro (7130-1974) Zwart Review

VilleanTestpanel 28 maart 2014, laatste update op 28 maart 2014, 1.622 views

Dell Venue 11 Pro (7130-1974) Zwart (Testpanel)

Pluspunten

• Krachtig genoeg voor de meeste Appelicaties
  • Mooi beeld
  • Windows 8.1 Pro (Standaard veel software functies PDF etc)
  • Mini HDMI uit
  • Weinig Dell bloatware

Minpunten

• Niet zo veel apps als bij Android of Apple
  • Relatief hoge prijs

Dell Venue 11 Pro Review voor zakelijk gebruik.

Aan mij was de vraag om de Dell Venue 11 Pro voor zakelijke doeleinde te testen. Denk hierbij aan office werk en internet maar voor mij ook 3D max werk, Photoshop werk, Premiere werk en After Effects werk. Zware applicaties maar een tablet met i5 en Intel HD 4200 moet wel wat kunnen hebben.

Algemene beoordeling
De algemene indruk van de tablet is erg goed. De bouwkwaliteit is zoals we van Dell gewent zijn erg netjes verzorgt. Geen dunne plastic onderdelen en netjes afgewerkt. De tablet ligt lekker in de hand en je hoeft ook niet bang te zijn dat de accu snel leeg is. Voor normaal gebruik een prima tablet die zeker de nodige laptoppen kan vervangen. Voor de wat zwaardere gebruikers is de tablet okÚ. Het werken met Photoshop gaat goed maar het bewerken van een 20Mp RAW gaat niet echt lekker als je een aantal layers heb en dergelijke. Premiere en 3D Max liepen dan ook niet echt snel. Je kan ze draaien maar je moet niet veel doen. Maar als je deze eisen niet hebt is de tablet zeker een goede vervanger.
Featureset
Over de features kan ik kort zijn dit zit goed. De tablet heeft alle aansluitingen die je wilt hebben:
- Een gewone USB 3.0 poort (Geen mini/micro)
- Mini HDMI (Had liever een gewone gezien maar ok)
- Koptelefoon
- Mini USB lader
- Docking/Keybord aansluiting
- SD kaart slot
- SIM Kaart slot

Eigenlijk allemaal wat je op de gemiddelde laptop ook ziet en dat in combinatie met Windows 8.1 Pro geeft echt een laptop vervangend product. Want alle basis tools die je wilt hebben bij een OS zitten in Windows 8 ingebakken. Zo hoef je geen software te instaleren voor PDF’s of het mounten van ISO files enz. Het zit er allemaal standaard in. En dat is voor de ÚÚn een nadeel omdat je misschien liever alles zelf wilt doen maar voor de gemiddelde user erg handig. Ander voordeel van Windows is natuurlijk ook dat je vrij bent om al je bestaande software te instaleren die je normaal ook gebruikt. Maar Windows 8 is wel wennen en je moet het dan ook niet zien als een paar aanpassingen vanaf Windows 7 maar eerder als een echt ander OS. Je moet er echt even wat moeite in steken om het te leren.

Prestaties & Hardware
Om de prestaties goed te kunnen vergelijken heb ik de tablet getest tegen een Surface 2 Pro en een Asus Ativ. Wat je eigenlijk merkt is dat de Dell Venue 11 Pro er tussen in valt. Zeker sneller dan de Asus maar dat is dan ook een Atom. En zeker niet zo snel als een Surface 2 pro. En dat laatste in verwonderlijk omdat beide dezelfde processor bevatten. En enige verschil is de grafische processor. Bij de Dell een Intel 4200 en bij de Surface een Intel 4400. Dit zou naar verwachting weinig uit moeten zolang je de grafische processor maar niet gebruikt. Maar in de praktijk is dit helaas niet het geval. Wat je merkt is dat de Dell zich minder overclocked dan de Surface en daardoor zit er een groot verschil in de prestaties (uiteraard beide met het zelfde Power profiel en instellingen). De vraag echter is dit een groot probleem voor de gemiddelde gebruiker. En het antwoordt daarop is nee. Zolang je geen zware applicaties draait is de tablet ruim voldoende van kracht om vloeiend te kunnen werken. Voor de gemiddelde kantoor baan waar allen op ge´nternet wordt en Office wordt gebruikt gaat het als een zonnetje. Ook een Full-HD film is geen probleem. Wat ook wel fijn is in de trein tijdens het reizen.

Toetsenbord & Cover
Het toetsbord. Bij het test model had Dell een toetsenbord geleverd en deze heeft het bij mij wel geteld 1 dag zonder problemen uit gehouden. Hierna herkende de tablet het toetsenbord wel maar reageerde er niet op. Hierop heb ik een firmware update uitgevoerd en dit heeft geholpen maar naar 3 dagen kwam het probleem weer terug. Het lijkt erop dat er geen goed contact is tussen het toetsenbord en de tablet waardoor de tablet wel het toetenbord zien maar er geen informatie door gestuurd wordt. Als ik de tablet exact recht van boven op het toetsenbord klik dan werkt het toetsenbord wel maar kantel je de tablet om in de houding van de cover te zetten dan werkt het niet meer. Ik ga er van uit dat het een maandag morgen model is en dat het normaal niet voor hoort te komen. Maar ik wilde mijn ervaring niet achter wege laten. Voor de rest doet het toetsenbord waar ook een touchpad in zit het erg goed (al er verbinding is) en voelen de keys ook fijn aan.

Beeldkwaliteit
Over de beeldkwaliteit valt niets te klagen het is een net Full-HD scherm met een goede kleur weer gave. Zeker beter dat het gemiddelde TN scherm en de kijk hoek is erg goed. Maar het scherm doet wel onder aan de IPS monitoren met Wide Gamut. Je merkt dit goed als je films kijkt of foto’s bewerkt. Voor de gemiddelde TN monitor gebruiker zal dit echter niet echt snel een issue zijn omdat ze al minder gewent zijn. Wat ik persoonlijk wel een groot nadeel vind en dat geld eigenlijk voor alle tablets is het enorm glimmende/reflecterende scherm. Dit geeft een mooie look maar het is erg storend als je buiten wilt werken. Ik verwacht dat er in de toekomst dan ook wel matte tablets gaan komen net als bij TV’s en Laptops het geval is.

Bouwkwaliteit & Ergonomie
Hier kan ik vrij kort over zijn de kwaliteit ligt in lijn van de Dell producten. Gemaakt om mee te werken en licht mishandelt te worden. Als ik zie hoe menig collega met hun laptop omgaat. Kan de laptop/tablet zeker tegen een stootje. En dit zie je dan ook terug in de materialen. Geen dunne plastic covers en klepjes maar een net stevig stuk plastic. Wat tevens wat dof is zodat krassen niet meteen opvallen. Om de tablet te vergelijken tegen de Surface dan merk je wel dat de Dell net wat goedkoper is qua bouw. De Surface heeft een metalen cover en dat is een stuk steviger. Maar daar staat tegenover dat de handeling van de Surface niet echt fijn is door het hoekige ontwerp. Een ander nadeel voor mij is hoe de Tablet vast zit in de cover. De cover doet zijn werk maar wat je merkt is dat als je het Touch screen gebruikt je erg veel last hebt dat je doordrukt en de tablet constant heen en weer gaat in je cover. Nu moet je ook niet porren tegen een Touch screen maar het door veren gebeurd erg snel.

Warmte- en geluidsproductie
Voor mij was dit geen issue op de momenten dat je de tablet gebruik voor presentaties en werk heb je de cover erbij aangesloten en zit je niet direct in contact met de tablet. Van de warmte krijg je dan niet echt iets mee. Wel van de geluidsproductie en die is behoorlijk voor zo’n relatief klein apparaat. Normaal hoor je niets maar bij intensief werk kan je na een tijd wel de fan horen. Dit is vergelijkbaar met een laptop die ook flink gaat blazen bij intensief gebruik. Iets wat ook logisch is want koelruimte is er niet. Als je de tablet in de hand houd en internet of een film kijkt is de tablet voldoende sterk om geen extra fan nodig te hebben. Wel net zo fijn dat je geen fan geluid hebt door het kijken van een film.

Mobiliteit & accuduur
Het extra toetenbord valt prima om de tablet heen en door middel van magnetisme is er eigenlijk geen extra hoes/tas nodig. Het enige wat je niet bij je hebt is dat de lader en deze is niet bepaald compact. Er zit een geaarde stekker bij en hoewel dat op zich zelf er goed is, is dat wel dikke stekker die niet fijn mee te nemen is. Je kan de tablet ook aan de telefoon lader (mini USB) zetten maar dan moet je niet echt verwachten dat de tablet oplaad tenzij de tablet uit staat. De accuduur is oke niet bijzonder maar ook zeker niet slecht. Bij licht gebruik gaat de tablet een uur of 6 mee en dat is net niet voldoende voor een hele dag. En dat is jammer want het houd in dat je toch echt de lader mee moet nemen. Opzich geen probleem maar het is een product naast je tablet en wat de compactheid er wel vanaf haalt. Heb je echter een telefoon lader op je werk liggen dan red je het wel.

De prijs is behoorlijk stevig voor een tablet. Deze variant kost al snel 900 euro en dat ligt in de lijn van de Surface 2 pro. Qua prestaties is de Surface beter maar deze ligt echt niet zo lekker in de hand als de Dell. Het is dan ook af wegen wat je belangrijker vind. Zijn de extra prestaties niet belangrijk ga dan voor de Dell. Wil je graag via HDMI-mini je tablet aan de TV hangen ga dan ook voor de Dell. (De Surface vereist een Displayport-mini naar HDMI kabel)

Heb jij ook een Dell Venue 11 Pro (7130-1974) Zwart?