Specificaties 10,8" (1920x1080), Win 8.1 Pro, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Dell Venue 11 Pro (7130-1974) Zwart Review

19JM81 27 maart 2014, laatste update op 1 april 2014, 1.679 views

Dell Venue 11 Pro (7130-1974) Zwart

Pluspunten

• Typen op keyboard gaat bovenverwachting
  • Ruimtelijk stereo geluid
  • Meegeleverde Metro Apps Windows 8 zien er mooi uit en werken goed.
  • Voor kantoortoepassingen zoals Office prima geschikt.
  • Helder en mooi beeldscherm
  • 3G verbinding werkt prima.

Minpunten

• Switchen tussen Classic UI blijft wennen en onnatuurlijk
  • Scherm is te klein om veel classic Ui software op te draaien
  • Ontwaken uit standby modus is niet instant.
  • Trackpad niet altijd accuraat
  • Keyboard-cover heeft verbindingsproblemen
  • App aanbod in de Windows Store is minimaal

Introductie
De afgelopen jaren heb ik thuis en zakelijk voornamelijk Apple gebruikt, thuis, onderweg of op kantoor. Maar ik ben toch altijd geinteresseerd in andere systemenen of devices. Toen ik de uitnodiging voorbij zag komen om een Dell Venue Pro 11 uit te proberen en te reviewen heb ik me direct aangemeld.

Het idee van een tablet, icm Metro Interface, normale USB poort, snelle processor, en de mogelijkheid om Office en Adobe CS 6 te gebruiken onderweg spraken mij erg aan. De afgelopen jaren heb ik de iPad 1,2,3 en nu de iPad Air gehad, en gebruik deze zeer intensief. Een van de dingen die ik altijd mis is bijvoorbeeld de mogelijheid om een complexe excelsheet te bewerken, of bijvoorbeeld in InDesign een document onderweg te kunnen bewerken.

Apple biedt geen hybride apparaat, en ik had het idee dat dit wel eens briljante combinatie voor mij kon zijn. Ik ben veel onderweg (trein, vliegtuig) en een stevig werkpaard wat alles te bieden heeft sprak mij erg aan.

Algemene beoordeling
Dell levert een compleet en degelijk pakket, alles zit netjes verpakt. Klein puntje over de touchpad die is beschermt door een plasticvel. Het blauwe lipje was niet stevig genoeg om het plastic van de touchpad af te krijgen, uiteindelijk met een dun mesje het plastic van het touchpad gekregen. Daar hadden ze iets beter over na moeten denken.

Het apparaat is voorzien van alle gangbare aansluitingen die je op het moment zou kunnen wensen (hdmi,usb,sdcard, 3G, NFC, Wifi, Bluetooth).

Featureset
  • Volledige USB poort, pluspunt! Ik kan mijn Nikon 1 J3 zo aansluiten en de RAW beelden direct verwerken op de tablet. Bij de iPad moet ik helaas altijd een aparte cardreader meenemen, dat is bij de tablet van Dell niet nodig.
  • SDcard, ik heb wat films op een sdkaartje gezet en meegenomen om onderweg in de trein te kijken. Het is erg prettig dat dit standaard in de tablet zit, helaas heb je wel altijd een paperclip nodig om de sdkaart te verwijderen. Het was makkelijker geweest als Dell hier iets anders voor had gekozen.
  • Simkaart, verder geen bijzonderheden, functioneert prima.
  • Mini HDMI, niet getest, wil er in de toekomst losse monitor op aansluiten.
  • Docking aansluiting, verliest regelmatig verbinding, is beter sinds software updates, hopelijk fixt Dell dit in de toekomst helemaal.
  • Micro USB oplaadaansluiting, helaas geen magsafe connectie, of andere magneetoplossing (zoals bij de Surface).
  • NFC, niet kunnen testen, heb geen apparatuur voorzien van NFC.
  • Bluetooth, wordt herkend, niet getest.
Prestaties
De tablet is lekker snel, opstarten, Metroapps maar ook native apps zoals Office of Photoshop openen snel. Wat ik wel als een gemis ervaar is dat er geen instant-on optie aanwezig is. Op het moment als de tablet lange tijd niet gebruikt is duurt het ongeveer 10 seconden voordat de tablet wakker is en je kunt inloggen. Even snel je tablet op de bank erbij pakken is dan net iets minder snel.
  • SSD, vandaag de dag is een tablet, laptop of desktop met SSD een must! De SSD is rap en presteert prima.
  • Geluid, het geluid van een iPad heb ik als vergelijkingsmateriaal, het geluid op de iPad 1,2(3) was niet heel bijzonder, dat is met de komst van de iPad Air aanzienlijk verbeterd. De tablet van Dell heeft echter speakers die meer volume produceren, en een goede stereoweergave hebben. Er zijn zowel speakers links als recht beschikbaar in landscapemode. Op het gebied van de lage tonen blijft het natuurlijk altijd behelpen. Maar het bekijken van een film of het luisteren naar muziek op de tablet van Dell is prettiger dan op een iPad Air.
  • 3G, ik heb de tablet ook i.c.m. mijn data abonnement bij T-mobile getest, dit werkt prima en ben hier niet tegen problemen opgelopen. Voor de test heb ik helaas wel mijn simkaart moeten omwisselen, de iPad Air gebruikt een nano-sim, en de Dell micro-sim. Het is jammer dat fabrikanten hier niet eens wat anders voor verzinnen.
Beeldkwaliteit
De tablet heeft een schitterend beeldscherm, met goede kijkhoeken en een resolutie van 1920x1080. Met name de metroapps komen goed tot recht. Ik heb diverse malen met veel plezier wat afleveringen via Netflix gekeken. Ik had gehoopt dat het werken met Photoshop en Indesign toch prettiger was geweest op deze resolutie en schermgrootte. Ik heb moeten vaststellen dat dit niet erg prakstisch is, en een hybride oplossing hiervoor niet geschikt is, het gebruik van een laptop met een scherm van minimaal 13" is een must.

Op een aantal momenten heb ik de tablet ook buiten gebruikt in de zon, maar reflectie blijft echter een probleem. Wat me wel is opgevallen is dat de Dell beter bruikbaar is in de felle zon dan mijn iPad Air. Het scherm is dichter op het glas gelamineerd dan bij de iPad Air het geval is. Dit levert een duidelijker beeld op en met minder reflectie.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van de tablet is redelijk, de achterkant van de tablet kun je gemakkelijk indrukken. Ik ben bang dat op de achterkant van de tablet op den duur speling komt te zitten op het moment als je deze op regelmatige lostrekt en terugplaatst. Ondanks dat voelt de rest van de behuizing van de tablet behoorlijk stevig aan en zal dit lang tijd meegaan. De achterkant is voorzien van een soort van rubberlaagje, dat tablet ligt hierdoor stevig in de hand ondanks het redelijk zware gewicht.

Ergonomie
Het meegeleverde tablet keyboard, soort van touchcover heeft een goede kijkhoek, hij is nog wel wat verstelbaar, maar of dat echt de bedoeling is vraag ik me af. Soms gebeurt het dat de display plots naar achter klapt en de magneet dus blijkbaar niet sterk genoeg was of hij blijkbaar toch niet goed geplaatst was. De tablet weegt bijna 800 gram en dat is behoorlijk zwaar, het is niet erg prettig om de tablet langere periode, met een hand staand in de trein bijvoorbeeld, vast te houden. De gebruikte magneet van de cover is niet zo sterk als bij de iPad het geval is, mijn vermoeden is dat het aan het te kleine magneetstripje ligt aan de achterkant.

Typen met het dunne tablet keyboard op de bank of zachte ondergrond is niet erg handig, een stevige ondergrond is een vereiste. Het meegeleverde toetsenbord gaf in het begin veel problemen, na het installeren van diverse updates werkt het beter maar nog niet probleemloos. Op het moment als ik het keyboard afkoppel en wil overschakelen naar het onscreen keyboard moet ik in veel gevallen een reboot uitvoeren. Pas na de reboot van Windows 8.1 wordt het onscreen keyboard weergegeven. Erg vervelend, ik had verwacht dat een hybride oplossing dan ook probleemloos zou werken in juist dit soort situaties.

Ik had verwacht dat de cover ook zou dienen als bescherming voor het scherm. Helaas zitten er geen magneten of andere aanhechtingspunten, het keyboard ligt als het ware los op het scherm. Ik kan me goed voorstellen dat bij het vervoeren van de tablet in een tas krassen zouden kunnen ontstaan op het beeldscherm.

Warmte- en geluidsproductie
Omdat dat er een core i5 processor in de tablet aanwezig is zitten er ook fans in de tablet, heel af en toe hoor je ze wat opspinnen maar niks storends. Na verloop van tijd, bijvoorbeeld bij het afspelen van video's, wordt de tablet iets warmer.

Mobiliteit en accuduur
Voor mijn werk ben ik regelmatig onderweg, de afgelopen twee weken heb ik de tablet regelmatig meegenomen in de trein om te kunnen werken. Op het moment als er een tafeltje in de trein, of een vergadertafel, beschikbaar is kan ik prima werken met de tablet. Het toetsenbord typt niet zo snel als een normaal toetsenbord, met name de keytravel is erg minimaal, maar het is zeker sneller dan het onscreen toetsenbord van de Dell of dan die van een iPad.
  • Formaat, op het moment als het te druk is in de trein en ik moet staan dan is de tablet eigenlijk te zwaar en groot om comfortabel vast te kunnen houden. In landscapemode is hij te breed om prettig in de hand te houden, op de bank is het prima te doen. Ik blijf de portraitmode op een formaat scherm een gek gezicht vinden.
  • Accu, deze presteert prima, ik kom de dag prima door, en leg hem 's avonds op het moment als ik thuis kom weer aan de stroom. Wel heb ik de helderheid van het beeldscherm voluit staan en haal ik ongeveer tussen de 5 en 7 uur op een acculading. Het is overigens jammer dat het meegeleverde kabeltje (1 meter) van de acculader zo kort is.
Software
Ik had nog niet zoveel ervaring met Windows 8 en heb nu echt de sprong in het diepe gemaakt. Er zijn diverse grotere Metro Apps die zijn van goede kwaliteit, Netflix, Flipboard, Facebook, maar het gehele aanbod valt erg tegen. Veel software die ik op mijn iPad, windows of mac gebruik zijn afwezig in de store, en hebben geen metrointerface.

Het switchen tussen Metro en Classic UI blijft wennen, en het gemis van het startmenu is groot. Ondanks dat het met windows 8.1 verbeterd is blijft werken in de Classic UI van Windows voor mij persoonlijk veel productiever.

Dell levert gelukkig bijna geen Bloatware mee. Ook de automatische update software van Dell voor het installeren van nieuwe drivers en firmware updates werkt prima.

Volgens de pricewatch kost de door mij geteste tablet 900,- en moet er nog 125,- betaald worden voor het speciale tablet keyboard. Dat is behoorlijk veel geld. Op het moment als de hybride oplossing goed gewerkt had een bedrag wat het dubbel en dwars waard is. Maar na mijn testen geloof ik eigenlijk niet meer zo in het hybride model met dit schermformaat.

De tablet is een prima tablet mits je in de Metro UI blijft, en is een krachtig werkpaard op het moment als je het als laptop gebruikt voor Office toepassingen. Ondanks dat het systeen snel genoeg is en prima prestatie levert blijft het scherm te klein om goed te kunnen gebruiken voor andere krachtige toepasingen zoals Photoshop, Indesign, of de interface van een groot contentmanagementsysteem.

Mijn eerste uitgebreide review :) , feedback dus altijd welkom!

• Dell Tablet Keyboard - Slim

Heb jij ook een Dell Venue 11 Pro (7130-1974) Zwart?