Intel NUC DN2820FYKH Review

Solarsparc 26 maart 2014, laatste update op 26 maart 2014, 10.232 views

Intel NUC DN2820FYKH

Pluspunten

• Uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding
  • Stil
  • Compact
  • Snel genoeg
  • Ingebouwde IR

Minpunten

• Design had wat spannender gekund
  • BIOS-schermen zijn een rommeltje

Nu de drivers van Intel zo langzamerhand goed werken voor XBMC, heb ik het aangedurfd om mijn zelfbouw ITX Atom+Nvidia Ion2-machine te vervangen door deze NUC. XBMC Gotham is nu officieel beta en ook OpenELEC heeft daarop beta-releases uitgegeven, dat leek me een mooi moment.

Inhoud van de doos
Ergens was ik teleurgesteld toen ik het doosje opende, ik had vernomen dat bij de eerdere NUC's het "Intel-geluid" werd afgespeeld bij het openen, dat is bij deze niet het geval :P
In het doosje zitten, behalve de NUC, een zakje met schroefjes, een VESA-mountingplate en de voedingsadapter (met alle opzetstukjes die je maar kunt verzinnen, Intel heeft duidelijk geen zin om verschillende versies voor verschillende landen bij te houden).
Je ziet op de stockplaatjes een USB-stick, die zat er bij mij in ieder geval niet in.

Uiterlijk en bouwkwaliteit
Het zilveren gedeelte is van aluminium (of in elk geval metaal) en het apparaatje voelt zeer degelijk aan. Het design is erg basic, het is niet veel meer dan een zilveren doosje met een paar poortjes, ventilatieroosters en een glimmende zwarte plaat erboven. Jammer is dat de power-LED en de disk-LED aan de bovenkant zitten, heb je het kastje zoals ik bij de TV staan dan kun je van afstand moeilijk zien wat ie aan het doen is. Ook een rood lampje in de IR (wat reageert op signaal) was wel handig geweest, maar ontbreekt.
Zotac's AD-serie ziet er wat dat betreft iets spannender uit, maar de minimalisten onder ons zullen de NUC mooier vinden, blijft een kwestie van smaak.

Installatie v.d. hardware
Er valt niet zoveel te installeren natuurlijk, maar het inbouwen van het geheugen en de disk is eenvoudig. Het kabeltje van de disk (die in een bracket zit wat los kan) zat wel een beetje in de weg, dat had eventueel wat langer gekund, maar dat is een kleinigheid. Let er bij het terugschroeven van de onderplaat wel op dat deze maar op 1 manier past, ook al lijkt hij symmetrisch.

BIOS
Na alle spookverhalen die ik had gelezen, heb ik als eerste maar de BIOS geupgrade (versie 28 als ik dit schrijf). Dat gaat prima via een USB-stick, die hoeft alleen maar het bestand te bevatten, hij hoeft verder niet bootable te zijn. Er is ook een optie om via internet de BIOS te updaten maar dat kreeg ik niet aan de praat, iets over een serienummer dat niet uitgelezen kon worden.
De schermen van de BIOS zijn wel een beetje een rommeltje. Het is er meer op gericht om met de muis te bedienen, met het toetsenbord moet je je zowel horizontaal als verticaal door de schermpjes bewegen (met pijltjestoetsen), door meerdere lagen, en dat is soms wat onlogisch. Wat dat betreft vind ik de ouderwetse text-based BIOS'en veel gemakkelijker, ook al ziet het er niet uit.
UEFI heb ik voor OpenELEC eerst nog maar niet geprobeerd (ook al zou het inmiddels moeten werken), ik zie de meerwaarde daar niet zo van in zolang er ook Legacy Boot is. Misschien boot het sneller, maar met een SSD boot OpenELEC in Legacy ook in enkele seconden.
Je kunt met deze BIOS echt van alles booten wat je maar voor kunt stellen en het kiezen is eenvoudig omdat alle gedetecteerde opslagmedia met naam in lijstjes staan.

Installatie v.d. software
Na eerst een poosje te hebben geklooid met een defecte USB-stick, ging het installeren van OpenELEC zeer snel (paar seconden).
De tweede beta (3.95.2) van OpenELEC werkt out of the box op dit machientje, dus geklooi met nightlies is in principe niet meer nodig.

OpenELEC en XBMC
Intel doet ietwat geheimzinnig over de grafische capaciteiten van deze chip, maar er zit zeker weten hardwarematige decodering van de gangbare HD-formaten op. Ik heb nergens echt verschil gemerkt tussen m'n oude NVidia-setup en deze chip, iets wat ik als zeer positief ervaar. Het enige wat deze chip schijnt te missen is hardwarematige de-interlacing. Nu zijn daar softwarematige oplossingen voor en zal niet iedereen het nodig hebben, maar als dat belangrijk voor je is, kun je beter een i3-gebaseerde NUC nemen met Intel HD4xxx of beter. Dit zal vooral relevant zijn voor mensen die PVR doen, dus live TV opnemen en afspelen.
CPU-gebruik bij afspelen van 1080p h264 schommelt zo onder de 20%.

De ingebouwde IR werkt in OpenELEC out of the box en is een zeer nuttige toevoeging voor degenen die het machientje als HTPC/mediaspeler willen gebruiken. Als ik m'n TV en/of versterker aanzet met de afstandsbediening gaat de NUC ook aan. Ik weet niet of dat expres zo is of dat er sprake van overlappende codes is, op zich is het wel handig, maar niet als je de TV aan wilt zetten en een ander apparaat (bijv. gameconsole) wilt gebruiken. Ik heb een USB-HDMI-CEC-adapter (pulse-eight) besteld, mijn plan is om de NUC daarmee de aansturing te laten doen, d.w.z. als ik de NUC aanzet moet de TV (+ versterker) aangaan. Waarschijnlijk ga ik dat apparaatje apart reviewen, dus daarover later meer.

Wifi heb ik niet uitgebreid getest, maar ik zie in ieder geval de accesspoints bij mij in de buurt in de settings.

Bluetooth werkt ook out of the box in 3.95.2.

Vreemd genoeg heeft Intel een gigabit ethernetchip van Realtek ingebouwd. De wireless is wel weer van Intel zelf.

Geluid en warmte
Als je de fan goed afstelt (standaard staat ie op minimaal 40% in de BIOS, kan naar 0%, het maximum is ook in te stellen, staat bij mij nu op 100%) hoor je het apparaatje vrijwel niet. Je moet er echt minder dan 20cm van afzitten met je oor om ook maar iets te horen. In XBMC zie ik dat de temperatuur zelfs idle regelmatig boven de 70 graden zit, maar dat is voor de NUC geen reden om harder te gaan blazen, dat is blijkbaar binnen de specificaties. Hij voelt wel warm aan, maar je brandt niet je vingers ofzo. Hij hoeft natuurlijk ook niet op schoot :P

Ik ben zeer te spreken over dit apparaatje. Het is stil, vlot genoeg, heeft prima ondersteuning voor XBMC en HD video, is superklein, degelijk gebouwd en heeft voldoende aan boord om ervoor te zorgen dat er alleen een HDMI-kabel, ethernetkabel en voedingskabel nodig is, dus een mooie cleane setup voor een HTPC. De prijs kan gerust een doorbraak genoemd worden. Zelfbouw met bijv. een ITX Celeron 1037-bordje zou nog 1 of 2 tientjes goedkoper kunnen zijn, maar je krijgt dan zeker niet iets met dezelfde ergonomie als dit kleine apparaatje. Een ander alternatief zou de Zotac ID18 kunnen zijn, die kost ongeveer hetzelfde en heeft iets meer aansluitingen, maar mist daarentegen de IR en het is een aanzienlijk minder klein en in mijn ogen minder mooi apparaat.
Op het moment zijn de Celeron NUC's vrij slecht leverbaar, maar als je er 1 kunt krijgen is het een absolute aanrader.

Heb jij ook een Intel NUC DN2820FYKH?

Hey goeie review.. Ik denk dat ik momenteel een van de laatste NUC binnen heb gekregen.. Alle winkels proberen te bellen die ze bezorgen. Niemand meer op die ene van mij na.. Haha morgen me SSD en geheugen nog.

Heb je toevallig ook al op Ĉon NOx skin gebruikt? En hoe werkt deze, een beetje vloeiend en enzo?

[Reactie gewijzigd door manii op 26 maart 2014 22:25]

En welke winkel is dat? Of heb je de laatste die ze op voorraad hadden gekregen?
MMC shop veenendaal, deze was toevallig terug gekomen van een klant die iets anders wou ofzo.. :D
Ik wou inderdaad net vragen waar je hem gekocht had.
Zelf in het buitenland lijkt hij uitverkocht
Niet te vinden inderdaad; behalve bij 1 toko in Canada. Verkoop je die van jou niet ? :+
Wat ik me afvraag is of je audio dan via de hdmi gaat naar je receiver?
Ja, en vanaf de receiver gaat er weer een hdmi naar de tv, receiver zit er dus tussen.
Ervaar jij ook een soort vertraging met de audio ? Ik draai Windows 8.1 op i5 nuc en het lijkt of het een seconde duurt voordat de audio aanslaat aangezien de nuc geen geluidskaart heeft. Dus hij loopt wel in sync.
In XBMC bedoel je? Als je audio via een receiver/versterker gaat, is er een setting die de audio-connectie actief houdt als er niets afgespeeld wordt. Zonder die instelling moeten XBMC en de versterker eerst nog schakelen en dat duurt soms een seconde. In Frodo is het een advancedsettings.xml-dingetje (optie heet streamsilence), in Gotham zit het in de interface bij de audio-settings.
Nee niet in XBMC, en mijn connectie is direct met de TV. Dan nog, lijkt het wel op hetzelfde probleem. Betekent dus ook dan dat je windows geluidjes ook niet meer hoort.

Raar dat de audioconnectie gesloten wordt......
Hi Solarsparc, heb je de CEC al getest/werkend?
Belofte maakt schuld, dus ik heb er een stukje over geschreven:
productreview: Pulse-Eight USB CEC adapter review door Solarsparc