Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung S24C350H Zwart Review

FixUs 21 maart 2014, laatste update op 1 november 2015, 392 views

Samsung S24C350H Zwart

Goede monitor, maar fabrieksinstellingen falen en samsungs speciale features had voor mij niet gehoefd.

Pluspunten

• Switchen HDMI/Analoog werkt goed
  • Headset aansluiting (alleen compatibel voor HDMI)
  • Voldoende voor casual gamers
  • Off Timer
  • Voor Films kijken en bureauwerk heel goed

Minpunten

• Samsungs speciale features falen voor mijn part allemaal
  • Fabrieksinstellingen falen
  • Krasgevoelig
  • Off Timer instellen is niet simpel
  • Voetstuk bijna onmogelijk er terug af te krijgen
  • Misschien toch iets te duur?
  • Niet voor pro gamers en lanparty's

De Samsung S24C350H... :) Ondertussen een jaar in gebruik.

Introduction
Eigenlijk een prachtige grote LED screen monitor voor het kijken van films, bureauwerk en gamen ALS de instellingen goed staan! De fabrieksinstellingen falen namelijk heel ernstig. De normal-, game- en cinemamodus van Samsung MagicBright3 zijn gruwelijk overbelicht en dat is ook wel erg jammer! Je moet het scherm dus zelf eerst goed instellen, want anders gaan je ogen eraan kapot.

De settings veranderen
Voordat ik met de review verder kan, wil ik eerst en vooral alle instellingen goed hebben staan, want vanwege de fabrieksinstellingen zou ik maar 1 ster kunnen geven. Het weergegeven beeld met de fabrieksinstellingen is namelijk niet gezond voor de ogen! Ik krijg er allersinds rode ogen van.

Onderaan het scherm bevind zich 1 knop die je naar rechts/links/vooruit/achteruit kan indrukken. Voor het uitgebreidde menu dient de knop worden ingedrukt. Daarin bevind zich 4 snelkoppelingen:
  • Power Off
  • Auto adjustment (autmatisch het scherm aanpassen)
  • Menu (Voor het veranderen van de settings)
  • Source (Voor het switchen van hdmi/analoog)
Mijn settings
Voor het veranderen van de settings heb ik eerst de reset knop gebruikt. De reset kan je vinden in het uitgebreid menu. Na de reset heb ik alleen de onderstaande instellingen aangepast:

Na de goede instellingen...
De kijkhoeken zijn optimaal, de kleuren zijn mooi en het beeld is helder. Maar het allerbelangrijkste is dat ik geen rode ogen meer van krijg. Deze settings gebruik ik nu voor alle doeleinden zoals gamen, films kijken en bureauwerk. Overigens kan de monitor ook naar voor of naar achter worden gekanteld.

Drivers
Er is een driver op de officiele site die alleen beschikbaar is voor windows. Niet veel bijzonder, maar windows herkend dan wel de monitor als de driver is ge´nstalleerd. Of dit meerwaarde heeft, dat moet je zelf maar bepalen. Op de officiele site wordt vermeld dat de driver goed is als je problemen hebt met het installeren van de monitor. De monitor is ook compatibel voor de mac, maar daarvoor is geen driver beschikbaar.

Eco Saving

Er zit ook een "Eco Saving" optie in zodat de helderheid 50% lager wordt, maar die gebruik ik helemaal niet meer, want met mijn settings is deze optie nutteloos, want het beeld wordt dan ineens weer overbelicht. :?

Automatisch de monitor uitschakelen (Off Timer)
Wat ik wel gebruik dat is het automatisch uitschakelen van mijn monitor, de Off Timer. Dit wil zeggen dat de monitor volledig wordt uitgeschakeld en niet langer alleen op standby komt te staan. Maar helaas snap ik helemaal niets van deze setting. Ik heb de setting paar keren moeten aanpassen totdat het eindelijk goed stond. Ik had namelijk het probleem dat de monitor steeds onverwachts werd uitgeschakeld terwijl ik nog bezig was. Maar zodra de setting goed staat ingesteld, dan werkt het uitstekend!

De settings werkt namelijk met uren. Voorbeeld: "Turn Off After: 7h" Dit is de setting die ik momenteel gebruik en daarmee wordt de monitor elke nacht automatisch uitgeschakeld. Het probleem is dat ik echter niet weet waar die uren vandaan gehaald worden. Want de monitor wordt gewoon steeds op hetzelfde uur automatisch uitgeschakeld, terwijl ik mijn monitor steeds op een willekeurig uur inschakel (soms in de namiddag en soms in de voormiddag). Iemand die het mij kan uitleggen? Stuur een pm!

-Edit-
Heb laatst ergens gelezen dat de Samsung monitor een eigen ingebouwde klok heeft en die zou standaard op 4 uur(?) blijven staan...

Nog meer aantal fucnties....
Naast de Eco Saving, Off Timer en de waardeloze Samsung MagicBright3 heeft het scherm nog vele andere (nutteloze) functies: Magic Upscale, Multi Screen S/W, Samsung MagicAngle, MagicTune,Image Size

Eerlijk gezegt weet ik niet wat elke functie precies doet. In elk geval laat ik Samsung MagicAngle uitgeschakeld, want dit maakt mijn beeldscherm veel te helder. Wanneer ik de opties van Magic Upscale en Image Size verander zie ik helemaal niets gebeuren. Van mij mochten die extra functies weg gelaten worden, want ik zie geen meerwaarde daarvan.

Aansluitingen
  • Eerst hebben we de power kabel om de monitor van stroom te voorzien.*
  • 2de is de HDMI aansluiting. Het switchen naar HDMI/Analoog is heel makkelijk! Daarover heb ik niets te klagen, alles werkt netjes als je een goede HDMI kabel hebt. Ik heb dit getest met de raspberri pi en nergens problemen gehad.**
  • 3de is de D-Sub kabel.* (duh)
  • 4de is een headset aansluiting. Jammer genoeg werkt dit allÚÚn samen met de HDMI aansluiting. Helaas heb ik dit niet kunnen testen, want ik heb geen raspberri pi meer.**
*Kabel inbegrepen
**Kabel niet inbegrepen

Films kijken
720p/1080p films kijken heb ik nooit problemen gehad, alles ziet er perfect uit! Wel rekening houden dat deze monitor geen ingebouwde speakers heeft. Maar dat is niet zo erg, want de speakers bij de meeste monitors zijn van slechte kwaliteit.

Bureauwerk
Daarvoor is hij zeker goed geschikt, maar de settings moeten goed zijn ingesteld! Alleen een grafische ontwerper zal tekort komen met de kleur vrees ik. Het is en blijft nu eenmaal een TN monitor. IPS zou een betere keus zijn.

Gamen
Casual gamers hebben hier voldoende aan. Wel jammer dat er soms een beetje tearing verschijnt bij bepaalde games. Maar eerlijk gezegt merk ik daar niet veel van, want ik concentreer me met het spel en niet aan de tearing.

Waarom niet geschikt voor pro gamers en lanparty's?
Voor Pro gamers draait alles alleen nog om de snelheid. Zij gebruiken dan ook beter 144hz en 2ms monitor zodat alles snel en vlot in beeld komt. Maar uiteraard zijn deze monitoren ook veel duurder. Maar een casual gamer of beginnende pro gamers heeft dat echter niet nodig, want met vergelijking van een pro gamer hebben zij minder ervaring waardoor een zwaardere monitor niet nuttig is. Zij zijn nu eenmaal trager. Daarnaast is het gebruik maken van een minder goede monitor helemaal niet slecht, want moeilijk beginnen is de beste leerschool.

Het scherm is kras gevoelig en dus niet geschikt voor op lanparty's. Ook het voetstuk die aan het scherm is geklikt kan erg moeilijk (of eigenlijk zelfs bijna onmogelijk) er terug af worden genomen. Dus niet makkelijk om overal mee naartoe te nemen.

Het eerste blik was een ramp! De monitor is veel te overbelicht, slechte kleuren, etc., maar dat kwam door de fabrieksinstellingen! Voor mijn part falen alle speciale functies van Samsung die bij deze monitor is inbegrepen. Om van deze monitor een hele goede monitor te maken, dien je de settings zelf aan te passen zodat er alles veel beter uitziet! Dus al bij al toch erg tevreden! Ik kan er goed mee gamen en films kijken gaat perfect en dit alles in een resolutie van 1920 x 1080! Wat wil je nog meer? Wil je een monitor met HDMI, dan is deze monitor ook heel goed voor geschikt!

Heb jij ook een Samsung S24C350H Zwart?