Mushkin Chronos SSD (9,5mm) 240GB Review

Generation Kill 20 maart 2014, laatste update op 21 maart 2014, 831 views

Mushkin Chronos SSD (9,5mm) 240GB

Pluspunten

• Goedkoper tegenover andere SSD's
  • Bijgeleverde 2,5" naar 3"25 bracket
  • Fysiek (gewicht en sterk)
  • Snel

Minpunten

• Volgens CrystelMarkDisk een lage write

Reden van aanschaf

Had pas een PC overgenomen van een mede tweaker, deze had ik exclusief HDD's en SDD's overgenomen. Ik had namelijk nog wat schijven liggen die ik wel kon gebruiken. Dit waren echter wel laptop schijven en zoals bekend zijn deze niet erg rap. Needless to say.... het begon te kriebelen...

Na een korte overweging tussen 120-128GB en 240-256GB ben ik gegaan voor de 240-256GB segment. Mijn beweegredenen hiervoor waren als volgt:
  • Euro per GB
  • Snellheid in MB/s
  • IOPS
  • Extra 'ademruimte'
De extra ademruimte wilde ik graag hebben omdat het de OS schijf zou gaan worden in mijn systeem en dan is 120-128GB toch al snel aan de krappe kant.

De reden om deze specifieke schijf te nemen ipv de populairdere Samsung EVO 840 is simpelweg de prijs en de specificaties.

Aan de Linker kant Samsung vs Mushkin aan de rechterkant:

Verpakking & inhoud
De SSD komt zoals de meeste ssds in een kartonnen verpakking, in deze kartonnen verpakking zit nog een 2e verpakking van plastic om de schijf heen.

Ikzelf was positief verrast over de plastic verpakking, deze was vrij sterk en beschermt de SSD voldoende.

(SSD's kunnen zwaarde G schokken hebben dan HDDs waardoor schuim/noppenfolie niet noodzakelijk is.)

Wat zit er in de verpakking?
  • De SSD
  • Kaartje over garantie en tevredenheid
  • SSD naar 3,5" HDD bracket met bijbehoorde schroefjes
Aardig om te vermelden is dat de SSD zelf erg licht is en erg stevig aanvoelt door de aluminium behuizing.

Ook de SSD bracket voelt zeer stevig en van hoge kwaliteit aan, het is ook mooi om te zien dat deze in een mooie matzwarte kleur is gespoten. Wat wel jammer is zijn de schroefjes, deze zijn namelijk gewoon ongeverfd en dus zilver, gemist pluspuntje in mijn opzicht.

Installatie
Installatie zoals gewend bij 2.5" schijven, indien 3.5' schijf gebruik bracket.
Let wel op dat je de SATA-600 port gebruikt op je mobo.

Firmware
De laatste firmware valt te downloaden van de Mushkin site, bij mij zat er niet de laatste versie op toen ik hem binnenkreeg. De software is vrij duidelijk, gewoon laten zoeken en dan laten updaten. Klaar is de Tweak(st)er!

Linkje: http://poweredbymushkin.com/support/ssd-firmware-updates

Prestaties
Voor het testen van de SSD heb ik Crystal Disk Mark gebruikt, houd hierbij rekening dat de SSD als OS schijf dient en 30% gevuld is. Hierdoor zijn de schrijfsnelheden dus niet als betrouwbaar te kenmerken. Desalniettemin zal ik ze gewoon hier laten zien. Onder elke afbeelding van de SSD zal ik ook een vergelijking plaatsen met mijn andere 2 schijven. Dit zijn 2 laptop schijven in RAID 0. Qua prestaties zijn ze dus ongeveer vergelijkbaar met een normale HDD.

De SSD is velen malen sneller dat de HDD, dat is direct duidelijk.
Wat mij opvalt zijn de volgende dingen:
  • De read met 50MB file , nog zeer goed te noemen (OS en 30%)
  • IOPS significant hoger dan de HDD's in RAID 0 (logisch maar toch)
  • Schrijfsnelheid erg laag (mogelijk omdat de OS erop staat en 30% volgeschreven is
Ik het alledaagse leven ben ik zeer tevreden over de SSD en zeker met opstarten en het installeren van programma's.
Het opstarten vanaf koud duurt 12 seconden voordat bureaublad is berijkt en enkele secondes later kan ik alles gebruiken. Het gaat hier om een windows pro 8.1 64 bit systeem. ( Zie gebruik icm met voor meer)

Ook het instaleren vanaf .iso's gaat zeer snel. waar voorheen toch wel 15 min zat te wachten op Microsoft office installatie was het nu binnen een minuut klaar.

Ook games worden zeer rap geladen.

Indien u spelfouten ziet vraag ik u vriendelijk om deze even aan te kaarten, mijn spelling en grammatica is helaas niet geweldig en ik zie hierdoor de fouten vaak niet.

Ook als er opmerkingen of vragen zijn van inhoudelijke aard zou ik deze graag in de reacties hieronder zien, dan kan iedereen ervan profiteren.

Heb jij ook een Mushkin Chronos SSD (9,5mm) 240GB?

Ik ben van plan om deze SSD zeer binnenkort te halen, vooral vanwege zijn snelle schrijfsnelheden. Maar ik als ik de benchmark aflees, dan is deze niet veel sneller dan de Crucial M500.

Ook de IOS worden volgens mij niet waargemaakt. 90,000 iops, zijn 351.56 MB/s.

Ook bij andere reviews zie ik dat write niet gelijk ligt aan de read. Dat is opzich niet erg, maar hierdoor Mushkin alsof deze SSD een streepje voor heeft op de M500.
Anderzijds bij andere crystalmarks is de write wel evenhoog.
IK had nog even mijn review nagelezen en wat mij opviel was dat de Seq. en de 512K write bijna dezelfde waardes hadden.

Er is hier dus duidelijk te spreken van een belemmering van de OS, ik kan alleen niet vertellen hoe groot die invloed is.