Sony Portable Wireless Speaker BTV5 (black) Review

Cyleo 20 maart 2014, laatste update op 20 maart 2014, 539 views

Sony Portable Wireless Speaker BTV5 (black)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Connectiviteit
  • Grootte
  • Bass

Minpunten

• Blijft een 'klein' geluid.

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
De Sony SRS-BT5 is een kleine bluetooth luidspreker. De charme van een bluetooth speakertje is makkelijk te zien; overal waar je komt kun je nu makkelijk naar muziek luisteren. Zeker nu de zon zich wat vaker laat zien is het fijn om wat achtergrondmuziek te hebben terwijl je buiten zit.

20140320-DSC03294 by cyberhulp, on Flickr

Bouwkwaliteit en aansluitingen

De SRS-BT5 is volledig gemaakt van plastic wat hoogwaardig aanvoelt. Voor degene met een Xperia S: Ik vermoed dat dit speakertje dezelfde finish heeft als de achterkant van die telefoon. Het speakertje ziet er verder een beetje futuristisch uit, met een soort brug waar de NFC chip in is verwerkt over de cocon heen. Het moet je liggen, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand zich er aan zou storen. Verder is het design erg clean.

De knoppen zitten allemaal verwerkt in de onderste helft van de speaker en beslaan enkel een volume+, volume- en een opneem knop. Met de opneem knop is het mogelijk om handsfree gesprekken te voeren. Hiervoor is een kleine uitsparing gemaakt op de naad van de twee helften om de microfoon te huisvesten. Aan de achterkant is een klepje waar een micro-usb poort en een 3.5 mm jack zit. De micro-usb poort wordt gebruikt om de speaker op te laden, en de 3.5 mm jack kan gebruikt worden voor input. De batterij gaat zo’n 6 tot 8 uur mee. Onderop vinden we ten slotte nog een aan/uit switch om de unit uit te schakelen, of de NFC chip uit te schakelen.

20140320-DSC03295 by cyberhulp, on Flickr

Geluid naar de speaker sturen kan dus op 2 manieren: Via de 3.5 mm poort of via bluetooth. De kabel om hem aan te sluiten zit niet in de doos, dus daarvoor zul je nog even langs de Action moeten. Voor mij, en waarschijnlijk veel anderen, geen probleem aangezien hij alleen gebruikt wordt voor bluetooth. Verbinden met bluetooth kan op twee manieren: Via NFC en op de normale manier. Via NFC is het heel eenvoudig: Tik de NFC chips tegen elkaar, bevestig dat je wilt verbinden en 2 seconden later is het geregeld, zie de bijgevoegde screenshots. Nog een keer tikken is de verbinding verbreken. Zonder NFC werkt het zoals je zou verwachten: Het apparaat maakt zich kenbaar en via je telefoon kan je er naar zoeken en op die manier kun je verbinden.

De speaker is klein, hij past prima in je hand en is niet groter dan een tennisbal. Ondanks dat hij zo klein is, is hij vrij stevig. Hij heeft al een paar (onbedoelde) valpartijen overleefd, en ook een rondtrip in Amerika waar hij moest zien te overleven tussen overvolle koffers. Dit alles is het speakertje niet aan te zien en het lijkt dus wel in orde met de bouwkwaliteit.

20140320-DSC03288 by cyberhulp, on Flickr

Geluidskwaliteit

Sony zelf claimed door het design een ‘360 degree circle sound’ te creŽren. Daarin hebben ze geen ongelijk. Doordat de speaker het geluid niet een bepaalde richting uitstuurt kun je hem midden op tafel zetten zonder dat de partij aan de andere kant het met een significant ander geluid moet stellen. Best goed bedacht dus, zeker voor de toepassing waarvoor je hem gebruikt.

De geluidskwaliteit zelf is degelijk. Voor dit geld hoef je natuurlijk niet teveel te verwachten, maar het is beter dan alle telefoons die ik tot nu toe heb gehoord en kan zich meten met de betere laptops (die wat dikkere Asus’en met B&W). Er zit verbazingwekkend veel laag in het geluid. Verder is het uiteraard wat blikkerig en klein. Het hoog is wat schel (maar veel minder dan een telefoon) en het midden wordt wat weggedrukt, maar voor de toepassingen waar deze voor bedoeld is, prima. Het geluid is uiteraard wel vermoeiender dan dat van fatsoenlijke speakers, maar als ik zie hoeveel mensen het prima overleven op laptopspeakers of telefoonspeakers zal dit ding voor veel mensen een grote stap vooruit zijn.

Het geluid kan redelijk hard. In een kamer is het meer dan voldoende, en ook voor buiten hoef je hem niet maximaal te zetten om nog geluid te horen. Voor een feestje uiteraard niet voldoende, maar als je enkel wat op wilt zetten en nog wilt praten hoeft die echt niet maximaal.

Omdat dit allemaal erg relatief is heb ik een filmpje gemaakt waarin ik het geluid vergelijk met de Tablet Z, deze speaker en mijn Dali Zensor’s. Ik had alleen mijn telefoon om mee op te nemen, dus het is wel allemaal erg relatief.

Conclusie.

De SRS-BT5 is een verassend veelzijdig apparaatje. Het is erg degelijk gebouwd en als je makkelijk ergens wat geluid wilt hebben prima geschikt. Hij is erg makkelijk mee te nemen, je zal het nooit merken als een extra last en bied voor dat formaat en deze prijs een acceptabel geluid.

Screenshot_2014-03-20-11-15-28 by cyberhulp, on Flickr

• Xperia Tablet Z
  • Xperia Z

Heb jij ook een Sony Portable Wireless Speaker BTV5 (black)?

Ziet er goed uit! Via xperia lounge kan ik hem voor §48 kopen. Ik zit er wel over na te denken, leuk voor in de auto, op vakantie en natuurlijk met vrienden waar je normaal met iPad speakers zit ;)
Voor mij is de bass het belangrijkste, aangezien ik veel naar house luister.
Ja, precies. Ik had hem ook via een soortgelijke actie een keer goedkoop gekocht. Voor de basspartijen is deze voor formaat en geld denk ik goed geschikt.