Silicondust HDHomeRun Extend HDHR3-4DC Review

Cerealbro 19 maart 2014, laatste update op 20 maart 2015, 22.991 views

Silicondust HDHomeRun Extend HDHR3-4DC

De HDHomeRun 4DC doet precies wat er van verwacht wordt. Helaas voor de Nederlandse markt wat beperkt in combinatie met gecodeerde TV signalen. Heb je toegang tot ongecodeerde kanalen, dan zal hij prima functioneren.

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • 4-tuners
  • DLNA
  • Beeld en geluidskwaliteit
  • Client software naar eigen keuze
  • Ondersteuning voor meedere platformen
  • Scalability
  • Gbit netwerk aansluiting
  • Laag energieverbruik (+/- 3,5 W)

Minpunten

• Alleen toegang tot ongecodeerde kanalen
  • HDHomeRun VIEW niet gratis
  • Beperkte out-of-the-box ervaring
  • Geen betekenis van de status LEDs op de behuizing

Features Score: 4
Driverkwaliteit Score: 4

Ik heb niet in elke kamer van mijn huis een COAX kabel, maar in de meeste kamers wel een netwerk verbinding. Dus wilde ik een netwerk tuner voor mijn ‘connected’ apparaten in huis.

Na een aantal goede ervaringen te hebben gelezen over de HDHomeRun heb ik besloten om de HDHomeRun 4DC aan te schaffen. Dit is, zoals het er nu naar uit ziet, de enige HDHomeRun met 4-tuners die op dit moment verkrijgbaar is.

De HDHomeRun 4DC is een 4-tuner apparaat om DVB-C signalen te bekijken op bijvoorbeeld een PC of een DLNA gecertificeerd apparaat dat is verbonden met je lokale netwerk. De HDHomeRun kan alleen overweg met de ongecodeerde signalen, bij UPC geen probleem om het standaard zenderaanbod te bekijken.

De fabrikant van de HDHomeRun is Silicondust, vanaf de site http://www.hdhomerun.com wordt je geredirect naar de website van Silicondust. Via de where to buy > Europe optie kwam ik uiteindelijk uit bij http://www.hdhomerun.net/.

Via de webshop (http://www.hdhomerun.net/order.aspx) is de 4-tuner HDHomeRun 4DC (HDHR3-4DC) te bestellen voor ¤ 175,- exclusief BTW, inclusief BTW komt de prijs rond de ¤ 210,-. In vergelijking met andere netwerktuners vond ik deze prijs redelijk, hoewel het toch een flink bedrag is.
Inmiddels is de prijs iets verhoogd naar: ¤199,- ex. BTW en verzendkosten.

De HDHomeRun wordt vanuit Nederland verzonden met PostNL, verzendkosten vallen mee en zit op zo’n ¤ 8,-. Doorgaans levert PostNL de volgende dag. Wel is het zo dat ik rond een uur of half 6 bestelde, de HDHomeRun werd de dag daarop pas verzonden.

De totaalprijs komt op net geen ¤ 220,- (+ ~ ¤ 1,-, zie het kopje aansluiten en opstarten).

De HDHomeRun komt in een standaard kartonnen doos, maar belangrijker is wat er in zit. In de omdoos is de verpakking van de HDHomeRun 4DC te zien. Op het eerste gezicht vond ik de doos erg groot.

Op de buitenkant zijn kreten te vinden en een aantal logo’s die de kenmerken en specificaties duidelijk maken van het apparaat, o.a.:
  • 4-tuners;
  • DLNA ondersteuning;
  • DVB-C unencrypted cable TV;
  • MPEG2 and MPEG4/H.264, SD and HD channels;
  • 1000 Mb/s netwerk aansluiting.
Er is een deksel op de doos die weg geklapt kan worden waardoor wordt de 4DC zichtbaar word.

In de doos is aanwezig:
  • HDHomeRun 4DC;
  • Power supply;
  • Netwerkkabel;
  • Coax kabel met F-connectoren;
  • Quick start guide;
  • Installatie CD.

De 4DC lijkt veel op de HDHomeRun Prime die in de USA wordt verkocht, http://www.silicondust.com/products/hdhomerun/prime/. Hetzelfde aantal lampjes zijn te zien op de voorkant en de achterkant is hetzelfde ingedeeld afgezien van het M-Card slot, wat doet vermoeden dat dezelfde behuizing is gebruikt voor deze versie.

De voorkant:

De achterkant:

Zoals te zien zitten aan de voorkant een aantal LEDs. De eerste LED is nog te begrijpen als power/connectie LED, maar de rest is op het eerste gezicht onduidelijk doordat er geen beschrijving bij staat.

Om de HDHomeRun 4DC aan te sluiten zit er een quick start guide in de verpakking (die hebben we natuurlijk niet nodig).

De stappen om hem aan te sluiten:
1. Sluit de DVB-C kabel aan.
2. Koppel de HDHomeRun met je lokale netwerk.
3. Stop de power plug in de 4DC.

Een opmerking bij de Coax connector: dit is een F-connector met schroefdraad. In mijn huis heb ik nog steeds de ‘normale’ IEC coax plug op mijn kabel, ik heb dus een Coax IEC socket naar F-connector adapter elders moeten bestellen. Een minpunt is dit niet, want wie prefereert de F-connector nou niet boven de IEC plug?

Eenmaal aangesloten gaat de stekker in het stopcontact en de HDHomeRun wordt opgestart, dit is ook te zien aan de ledjes voorop.

Rode status led = geen netwerk connectie
Groene status led = verbinding met netwerk

Het opstarten duurt overigens maar een aantal seconden.

Zoals eerder te lezen, wordt er een CD bijgeleverd met software en firmware (de trend die ik gestart ben met de quick start guide heb ik bij de CD voortgezet). De nieuwste software is te downloaden via de website van de fabrikant: http://www.silicondust.com/support/hdhomerun/downloads/.

Vanaf de download pagina wordt ook doorgelinkt naar beta releases. Op het forum (http://www.silicondust.com/forum2/) wordt een aantal keer duidelijk dat als je problemen hebt eerst wordt gevraagd om de beta software te proberen. Omdat ik nog geen problemen ondervind download ik de meest recente ‘normale’ versie voor Windows (ik beschik niet over Linux of OSX machines).

Na het downloaden verloopt de installatie eenvoudig en snel. Aan het einde wordt gevraagd of ik de HDHomeRun wil configureren.

Direct nadat ik de installatie sluit wordt de HDHomeRun Install Wizard gestart en begint een zoektocht naar de HDHomeRun 4DC.

Binnen een paar seconden worden 4 HDHomeRun tuners gevonden en kan de wizard doorlopen worden. Tussendoor is te zien dat er nog een UPnP check plaatsvindt, hoogstwaarschijnlijk kunnen hierdoor de tuners worden gevonden via DLNA gecertificeerde apparaten.

De Wizard kan nu doorlopen worden door in verschillende tabbladen de instellingen aan te passen. Na elk tabblad kun je op ~~~[Next >>] klikken om de wizard door te lopen.

Stap 1 – tabblad Location
Als eerste is de selectie van het land, voor mij: Netherlands, vervolgens moet de postcode in worden gevuld. Er zit een controle op de postcode of deze goed in wordt gevoerd.

Stap 2 – tabblad Application
In het tweede tabblad dienen de programma’s te worden geselecteerd waarmee de kanalen moeten worden bekeken.

De Preview Application kan worden gebruikt om de kanalen te testen en de kwaliteit te beoordelen. HDHomeRun Quick TV is een applicatie wat mee wordt geļnstalleerd, hierover later meer.

Stap 3 – tabblad Tuners
De volgende stap geeft een totaal overzicht van de beschikbare tuners, mocht je nog een HDHomeRun apparaat toevoegen aan je netwerk komen die tuners ook in dit overzicht te staan.

Omdat de HDHomeRun 4DC een 4-tuner DVB-C apparaat is en ik alleen beschikking heb over DVB-C signalen selecteer ik vier maal ‘Digital Cable’.

Stap 4 – tabblad DVB-C
In het DVB-C tabblad moeten de modulatie instellingen worden ingevuld. Er zijn drie modulation opties: qam64; qam128; qam256. Alle drie zijn ze te selecteren (voor als je niet weet welke modulatie wordt gebruikt, of “just to be safe”) met daarachter de symbolrate. De symbolrate wordt aangeleverd door je provider (in mijn geval UPC).

Stap 5 – Digital Cable
Dit is de laatste stap van het setup proces, het scannen naar de beschikbare kanalen. Deze scan hoef je maar eenmalig uit te voeren.

Selecteer een tuner en druk op ‘Scan’, de HDHomeRun scant nu naar de beschikbare kanalen.

Wanneer de scan klaar is (kan een paar minuten tijdje duren) worden alle beschikbare kanalen weergegeven. Klik op “~~~[Finish]” en de configuratie wordt geüpdatet.

Een ander programma wat mee wordt geļnstalleerd is het programma HDHomeRun Config GUI.
In dit programma worden de beschikbare HDHomeRun apparaten op het lokale netwerk weergegeven met zijn tuners. Hiermee is de status van elke tuner en kwaliteit van elke zender te zien.

In dit programma is ook het netwerkverbruik te zien voor een zender, en aan naar welke client de zender wordt gestuurd. Het verbruik tussen HD en SD kanalen is ongeveer de helft.
Nederland 1 HD, ongeveer 14 Mbps.

Discovery Channel (SD), ongeveer 7 Mbps.

Het programma HDHomeRun Quick TV wordt mee geļnstalleerd met de installatie van de HDHomeRun software. Een waardige TV client is het niet maar wel functioneel om kanalen te bekijken. Na het opstarten geeft het programma het eerste kanaal in de lijst weer, Nederland 1.

Nederland 1 HD, die wat verderop in de lijst staat, werkt ook prima.

Voor Android apparaten is er een app beschikbaar in de Google Play store of bij Amazon: HDHomeRun VIEW. Deze app is niet compatible met alle HDHomeRun’s of Android apparaten.
Mijn Nexus 7 (2013) en de HDHomeRun 4DC worden ondersteund.

Na het opstarten wordt een splash screen weergegeven en gezocht naar beschikbare tuners.

Na een paar seconden verschijnt de eerste zender in de lijst: Nederland 1.

De kwaliteit is goed van de SD kanalen. Ik heb geprobeerd om Nederland 1 HD te bekijken op de Nexus 7, helaas is dit door de draadloze netwerkverbinding geen prettige kijkervaring.

De DLNA functie bied de mogelijkheid om op elk apparaat dat DLNA gecertificeerd is TV te kijken met de HDHomeRun. Een aantal apparaten in mijn thuisnetwerk ondersteund DNLA waaronder de Windows PC’s, Playstation 3, LG smart TV uit 2012, en mijn smartphone met Windows Phone 8.

Windows PC
Op een Windows PC is het vrij eenvoudig om de kanalen van de HDHomeRun 4DC te bekijken. Indien ‘network discovery’ aan staat wordt de HDHomeRun gevonden en weergegeven onder “Network locations” in Windows Explorer.

LG smart TV
Met een LG smart TV wordt de HDHomeRun weergegeven onder de invoerlijst.

De kanalenlijst is te bekijken in de map ‘Channels’.
Met een bedrade netwerk aansluiting is Nederland 1 HD prima te bekijken.

Windows Phone
Om video’s te bekijken op mijn Nokia Lumia heb ik MoliPlayer geļnstalleerd. Deze ondersteund DLNA video’s. De HDHomeRun wordt weergegeven als een “nearby video” optie.

Nederland 1 is hier ook goed te bekijken, hoewel er iets gebeurd met de aspect ratio. Ik denk niet dat dit te maken heeft met de HDHomeRun maar met MoliPlayer.

Nederland 1 HD is helaas niet te bekijken met een draadloze netwerkverbinding.

Playstation 3
Op de Playstation verschijnt de HDHomeRun als een media server onder Video en Music.

Ook hier is via een bedrade verbinding Nederland 1 HD te bekijken.

Radio is ook te luisteren met de HDHomeRun tuner. Zoals onderstaande screenshot laat zien kost dit ongeveer 1 Mbps aan netwerk resources.

Het concept van de HDHomeRun is vrij eenvoudig. Het apparaat is bedoeld om digitale TV signalen (en digitale radio) naar je PC of andere apparaten in een thuisnetwerk te distribueren. Hier slaagt de HDHomeRun 4DC goed in middels een snelle en simpele rechttoe-rechtaan installatie.

Verder is de beeld- en geluidskwaliteit uitstekend, ik kan geen verschil ontdekken met de kabel direct aangesloten op een TV.

Wil je meer functionaliteit wat betreft de TV ervaring, zoals opnemen of timeshift, ben je afhankelijk van de gebruikte client software naar je eigen voorkeur.

Edit 20 maart 2015:
De HDHomeRun heeft nu ook een add-on voor Kodi:
Forum: https://www.silicondust.c...iewtopic.php?f=87&t=18949
Preview: https://youtu.be/-MY-Kk76x9w

Europese TV guide ondersteuning komt later zie ik.

Binnenkort toch maar eens tijd vinden om hierover een stukje bij te schrijven :)

Heb jij ook een Silicondust HDHomeRun Extend HDHR3-4DC?