Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Titanfall, PC (Windows) Review

skrall 16 maart 2014, laatste update op 9 mei 2014, 2.612 views

Titanfall, PC (Windows)

Pluspunten

• Fantastische gameplay.
  • Beweging is natuurlijk, feilloos, snel, intuītief.
  • Goed evenwicht Pilot <-> Titan.
  • De drie soorten Titans zijn mooi gebalanceerd (defensief, offensief of wendbaar).
  • Stabiel en soepel, ook op mindere hardware.
  • Prestigesysteem 'Regeneration' is zeer goed gevonden en nodigt je uit om meerdere speelstijlen uit te proberen.
  • Respawn luistert naar de feedback van de spelers (zie patch notes).

Minpunten

• Campaign is het niet waard om campaign genoemd te worden.
  • Burn Cards zijn soms wat overpowered (bv de permanente 'wallhack').
  • Smart Pistol is nogal frustrerend aangezien je er niet eens voor hoeft te mikken.
  • Kleine bugs zoals het geluid bij de campaignmissie 'The Three Towers' en de verbindingsprobleempjes.
  • Weinig interactie met omgeving.

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Disclaimer:
Dit is een review en is geschreven uit mijn standpunt. Ik probeer alle stellingen te onderbouwen. Als je het niet met me eens bent, hoor ik graag je gestaafde mening in de reacties :)

Titanfall, een van de meest gehypete games uit de laatste maanden. Was dit terecht volgens mij? Ja en nee. Het tweeledige antwoord bestaat uit een blik naar de campaign, de gameplay en hoe goed het spel loopt op m'n bescheiden laptop. Als achterliggende structuur gebruik ik de door Tweakers aangegeven beoordelingscriteria (waar de groene sterretjes naast staan).

Besturing
De besturing is zoals in de meeste first person shooters zoals Call Of Duty, met twee verschillen: enerzijds kan je alleen bukken, niet kruipen. Anderzijds kan je, en dit is het belangrijkste verschil, aan parcouring doen. Hangen aan de muur, lopen op muren, double jump, je kan het allemaal. Het voelt allemaal intuītief, responsief en soepel aan. In feite is het gebruiken van je omgeving de beste manier om zo snel mogelijk afstanden af te leggen op het speelveld. Immers, door tegen muren te lopen leg je sneller afstanden af dan door over de begane grond te lopen. Het gebruiken van de zogenaamde Burn Cards kan dit nog versterken door de Card 'Prosthetic Legs', die je snelheid verhoogt. Al bij al is het enorm fijn om te manoeuvreren.
Eenmaal je in je Titan bent gekropen ben je een stuk minder mobiel. Je kan enkel stappen, sprinten en een paar keer een dash doen, die na een tijd terug herlaadt. Het aantal beschikbare dashes is afhankelijk van je type Titan. Vanzelfsprekend is het lichtste chassis, de Stryder, de meest mobiele en heeft die het meeste dashes. Dit is gezien de wendbaarheid ook meteen m'n favoriet.

Prestaties
Gezien de relatief oude engine zou het spel soepel moeten draaien. Ik draai dit spel op een Dell Inspiron 17R Special Edition, die 6GB RAM bevat, een i7-3610QM @ 2.3GHz en een nVidia Geforce GT650M (2GB GDDR5). Dit is niet de beste hardware, zeker niet, maar voldoende om het spel te spelen op 720p met redelijke graphics. Soms stottert het eventjes, maar dit is enkel op de grote maps. Mensen die over krachtigere hardware beschikken zouden dan ook geen problemen mogen hebben met het draaien van deze game.

Replaywaarde
Nou ja, hier kan ik kort over zijn. De campaign is extreem kort en ook een teleurstelling, zeker nadat er een aantal video's zijn gepost die op een degelijke campaign hintten. De campaign speelt zich af terwijl je zelf aan het spelen bent en is enkel te merken aan een kleine intro per 'hoofdstuk', de stemmen die het verhaal vertellen en het schermpje in je rechterbovenhoek. Het is botweg afleidend en helemaal niet meeslepend. Het verhaal is wel degelijk goed, maar het zou veel beter uitgewerkt moeten zijn. Er is dan ook geen enkele reden om de campaign opnieuw te doorlopen.

Kwaliteit & Stabiliteit
In het algemeen is spel stabiel; ik heb nog geen crashes e.d. meegemaakt. De 'Connecting...'-schermen blijven soms lang staan en dan zit er niets anders op dan de game te stoppen en terug opnieuw op te starten. Dit kan echter komen doordat er op m'n pc ook de Beta van Titanfall geīnstalleerd is. Nog een klein minpuntje: tijdens het zoeken naar een lobby blijft de game soms steken op 'Initializing...'. Het snel spammen van de Enter-knop en een beetje geduld brengt redding.

Het spel is met 60¤ aan de dure kant voor wat het is. Het is basically alleen een multiplayer. Veel mensen zullen dit spel online kopen en zullen dan rond de 45¤ moeten neertellen. Ik heb de alternatieve aanpak gedaan en ben de DVD-versie gaan halen in een gamewinkel. Gelukkig kreeg ik er wel een nette poster bij, die nu op de muur prijkt.

Respawn heeft onlangs bekend gemaakt dat er een DLC zal uitkomen met drie nieuwe maps voor de prijs van ongeveer 10$: http://tweakers.net/nieuw...vat-drie-nieuwe-maps.html

Gameplay
De gameplay is simpelweg fantastisch. Het mobiele van het Pilot zijn en het 'solid' aanvoelen van de controle in de Titan vormt een mooie combinatie.
Het vallen van je Titan heeft iets Transformersachtig, iets wat bij veel kerels het hart sneller doet slaan. Daarnaast komt m'n voorliefde voor robots en dergelijke doordat ik ben opgegroeid met Bionicle van Lego, als iemand daar ook in z'n jeugd mee heeft gespeeld. Doe daar de snelle first person shooter-actie bij en je weet meteen waarom dit spel een beetje m'n natte droom is.
Daarnaast zijn er geen uitzonderlijk sterke wapens noch uitzonderlijk zwakke, mits ze in de juiste situatie gebruikt worden. Enkel het Smart Pistol, dat na een bepaalde tijd richten automatisch mikt op de zwakke plekken van je doelwit, kan voor enige frustratie zorgen. Het enige minpunt is misschien het bestaan van sommige Burn Cards: dit zijn 'perks' die je één leven lang kan gebruiken. De meesten zijn logisch, zoals versnelde beweging of een vermindering in tijd die nodig is om je Titan te krijgen en/of de tijd die het duurt voor je core ability geladen is. Enkelen zijn minder fair en laten je bijvoorbeeld al je vijanden zien door de muren heen.

Nog een positief punt is de Personal Stats, Overview en Kill Records pagina's. Hier kan je een mooi overzicht zien van al je stats, kills, etc.
Het beste vind ik persoonlijk dat dit voor zover ik weet alleen zichtbaar is voor jou, dus je kan niet de stats zien van iemand anders. In Black Ops II kon je die van iedereen zien en er was naar m'n mening te veel elitisme ("Je mag alleen m'n vriend zijn als je K/D boven 2 ligt."). Dit benadrukt mijn kerngedachte bij Titanfall: gewoon spelen voor de lol!

Overview voorbeeld:

Kill Records voorbeeld:

Tot slot heeft Respawn ook een prestigesysteem ingebouwd, wat wil zeggen dat ze zodra je level 50 bereikt, je kan 'prestigen' en terug vanaf nul beginnen. in Titanfall heet dit Regeneration. De eerste prestige is eenvoudig; daarvoor moet je gewoon level 50 halen. Daarna wordt het echter ingewikkelder; je moet bepaalde challenges volbrengen om naar de volgende Generation te kunnen gaan. Enkel zijn eenvoudig zoals bv. 75 Pilot kills met de EVA-8 Shotgun. Er zijn er echt ook ingewikkeldere zoals Pilots uit de lucht schieten nadat ze uit hun Titan hebben ge-eject.
Vaak zijn ze uitdagend en moedigen ze je aan om een andere speelstijl uit te testen. Dit is een van de grootste troeven van de game vind ik!
(Leuk weetje: aan de laatstgenoemde challenge heeft Respawn gesleuteld na feedback van de spelers. Oorspronkelijk was deze challenge veeleisend en moest men 50 ejecting Pilots uit de lucht knallen, maar met de grote update van 10 april is dit teruggebracht tot 5 Pilots. Helaas heb ik deze challenge volbracht voor de update.)
Patch notes van 10 april: http://www.titanfall.com/news/titanfall-patch-update-two
Voorbeeld voor de Regeneration Challenges voor Gen 8 -> Gen 9: http://i59.tinypic.com/rkph6h.png

Beeld
Ik ben niet iemand die veel om graphics geeft, dat mag ook niet gezien de bescheiden hardware die ik gebruik. De gameplay compenseert de graphics voor mij volledig. Het is nog altijd realistisch genoeg om m'n hart sneller te doen slaan tijdens een Titan-tot-Titan-gevecht. Daarnaast is die map waar al die dino-achtige schepsels op rondlopen ronduit ontzagwekkend. Veel van die elementen dragen bij tot het gevoel dat je deel uitmaakt van iets groter en sterker dan jezelf.
Het is wel een beetje jammer dat alle gebouwen en andere omgevingselementen statisch zijn en zelfs een aanval van een Titan kunnen weerstaan zonder ook maar een schrammetje op te lopen. Desondanks ben ik van mening dat dit bewust is gedaan, om het evenwicht tussen Pilot en Titan niet te verstoren.
Qua beweging is niet alles op punt gezet voorlopig; denk daar maar aan wanneer de Pilots van het verliezende team in het evacuatieschip springen. Ze kunnen nog schieten vanuit dat schip, maar als je eens opzij kijkt terwijl ze herladen bijvoorbeeld, zie je dat enkel hun armen bewegen en hun lichaam blijft volkomen bewegingsloos. Dit ziet er totaal onnatuurlijk uit en zou wel verbeterd mogen worden.

Geluid
Het geluid is zeer mooi en verzorgd: de radioboodschappen, de geluiden die moordende of stervende teammates of AI maken zijn allemaal dik in orde. De enige problemen die ik ben tegengekomen zijn dat ik enerzijds tijdens een Attrition Match in Angel City (map die ook in de Beta te spelen was) nog maar een klein deel van het geluid hoorde. Enkel het vuren van m'n Titan-wapen bleef nog over. Na een halve minuut was het opgelost maar het leidde me wel enorm af. Anderzijds is er tijdens de Campaignmissie 'The Three Towers' bij het instorten van de torens een raar, krakend geluid. Ik denk niet dat dit de bedoeling was en dit zou eenvoudig gefixt kunnen worden.

Dit spel zal bij mij de komende maanden nog wel wat uren draaien. Momenteel zit ik aan 594 gespeelde potjes en Generation 8. Er zullen nog meer foto's toegevoegd worden en als ik nog merkbare zaken tegenkom, zal ik de review ook nog zeker aanpassen.
Veel plezier iedereen en laat gerust wat feedback achter!

Heb jij ook een Titanfall, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Ik vind 60 Euro een behoorlijke leap of faith van jou kant. Vroeger had je nog wel eens demo/trial versies van een game of een free-to-play met beperkte map(s) om je lekker te maken. Die burncards klinken een beetje als runes die je niet verliest :)
Misschien dat ik hem ga kopen als de prijs wat zakt.
Bedankt voor je review.
Wel, er is een Beta en Open beta voor geweest.

60 euro is absoluut ook de hoofdprijs, even rondkijken en een key is voor rond de 30-35 euro te vinden.
Sterker nog, de pricewatch geeft nu al aan dat je het voor 42 euro kunt halen. Dus dan heb je alsnog de fysieke versie.
Inderdaad, maar ik heb het geluk gehad dat ik de Beta mocht testen :9~
Ik was meteen verkocht, vandaar dat zodra het spel uitkwam het ook meteen heb gekocht :)
Ik vind de hele minion's maar niks.Het is best vervelend als je de echte pilots en de minions niet van mekaar kunt scheiden.Het verpest de game vind ik.
Je kan ze heel makkelijk uit elkaar houden, ze zien er anders uit, ze bewegen anders en als je op erop aimed staat er boven wat het is.
in de tussen tijd word je afgemaakt door een pilot.ik heb echt niet gemerkt dat ze anders uit zagen.De robots zien er anders uit ja.Ik vind de minions gewoon het game verpesten.
Dat is mijn mening.Er kan ook mensen zijn die het wel leuk vinden.
Ik ben het met carlito001 eens. De game is echt goed vind ik zelf, maar als je 12 v 12 had ipv 6v6+ minions dan was het echt een topgame wat betreft de gameplay. Ik geniet echt veel van het spel en zal het de komende maanden ook veel spelen, maar het is gewoon vervelend dat je daar een groepje minions( ze zien niet anders uit, maaar je herkent ze aan de looproutes,speelstijl.) achter elkaar ziet lopen, dan kunnen er twee dingen gebeuren:

1. Je knalt 2/3/4 minions achter elkaar af en je hebt toch wel een paar lekkere points.
2. Je bent afgeleid door de minions, waardoor je wordt afgeknald door een andere pilot.

Verder vind ik het kwa gevoel ook iets minder äls je weet dat de tegenstander geen mens is. Het is toch wel altijd lekker als je tijdens een gevecht weet dat er, misschien wel aan de andere kant van de wereld, iemand net zo hard is aan het proberen jou af te knallen, als jij hem.
Ik ben met je eens dat de minions een nadeel zijn aan de game. Ik vind echter niet dat ze het spel verpesten.

Ze zijn misschien niet heel makkelijk te onderscheiden, maar na een paar potjes heb je wel degelijk in de gaten wie minions zijn en wie niet, gewoon door hoe ze bewegen. Daarnaast zijn er geen killstreaks, waardoor het ook niet erg zinvol is om ze te farmen zeg maar. Het is een beetje mapvulling die niet erg nuttig is, maar die wat mij betreft ook geen negatief effect heeft, vooral als je wat langer gespeeld hebt.

Goede review trouwens. Vind alleen het stukje over graphics wel erg kort. Ik snap dat het geen belangrijk punt is voor je, maar zou het leuk vinden als je wel iets zou zeggen over hoe je het eruit vind zien, bijvoorbeeld tov COD en BF ofzo
Persoonlijk vond ik ze in het begin ook niks maar na dat je bent je eerste GEN gepasseerd, worden ze just best handig om te snel levelen. En op zijn tijd heb ik geleerd om meer te letten op mijn mini map om onderscheid te maken tussen minion en pilot... maar kan best begrippen hoe frustrerend het kan zijn.

GEN 2: 1.1 XP multiplier
GEN 3: 1.2 XP multiplier
GEN 4: 1.3 XP multiplier
GEN 5: 1.5 XP multiplier
GEN 6: 1.8 XP multiplier....etc.

Zie link voor meer info: http://titanfall.gamepedia.com/Regeneration
Je kunt ze best wel uit elkaar houden, qua geluid en qua uiterlijk. Ze zien er een stuk minder imposant uit. Als gewone voetsoldaten; wat het ook zijn.
Waarom staat : Stabiel en soepel, ook op mindere hardware. bij de minpunten?
Was een foutje, heb het aangepast :p dank voor de feedback.
Ben het niet eens met "Grafisch niet hoogstaand" en het punt van de Smart Pistol. Ik vind Titanfall d'r meer dan goed genoeg uit zien, de textures zijn niet om van de kotsen zoals in CoD en ze overdrijven ook niet met de graphics zoals in Crysis (3). Daarnaast draait het zo heel erg soepel op de meeste systemen en dat is voor de meeste spelers wel fijn :P En ik vond (in de beta ten minste) zelf de Smart Pistol een van de moeilijkst te hanteren wapens. Alleen als je echt stealthy bent kan je er iets mee
Ja m'n punt van het smart pistol is dat je geen kans krijgt om terug te schieten; bij de meeste andere wapens moet je toch een paar kogels afvuren vooraleer je doelwit eraan is, en aangezien ik Stim gebruik (tactical ability van de pilot, waarmee je even sneller kunt lopen en je health sneller terug wordt hersteld) is dit nogal frustrerend als je die drie kogels van dat Smart Pistol in je nek krijgt.

Over dat grafisch niet hoogstaand; ik vind niet veel verbeteringen t.o.v. CoD. Ik speel het wel op de laagste resolutie omdat m'n laptop niet veel kan leveren, dus waarschijnlijk leunt m'n mening daardoor wat naar de andere kant.
Ik speelde het in de beta op het hoogst en vond het er prachtig uitzien. Maar ik ben een erge texturefreak en kijk dus het meest naar de textures, die in titanfall boven gemiddeld waren. Ik geef zelf niet veel om al die bijzondere effectjes, als er maar schaduwen zijn om het minder plat te laten voelen, en goeie textures en particle effects (van geweren en zo) ben ik al lang blij :P
Zelf houd ik er ook van als de artstyle een beetje lekker smooth is en net niet realistisch, iets wat Titanfall ook weer had.
Ik vond de graphics in Titanfall dus zeer aangenaam :P
Hmm goed punt, 'k ga het spel meteen eens op 't hoogste zetten en zien wat dat geeft :p

Edit1: eerste poging zorgt ervoor dat het spel vast blijft steken op het laadscherm van een match...

Edit2: textures truggeschroefd van Insane naar Very High

Ik moet toegeven dat alles er zeer goed uitziet, zeker de schaduwen en flares en zo!

[Reactie gewijzigd door skrall op 9 mei 2014 12:37]

Ikr. En dat op de Source Engine.