Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,0GHz 8GB 256GB Review

ydgy 15 maart 2014, laatste update op 15 maart 2014, 1.249 views

Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,0GHz 8GB 256GB

Pluspunten

• Mobiliteit en accuduur
  • Beeldkwaliteit
  • Bouwkwaliteit en robuustheid
  • Warmte- en geluidsproductie

Minpunten

• Ergonomie

Dit is mijn aller eerste review op tweakers. Hoor graag wat jullie ervan vinden.

Ik zal even kort iets vertellen over mijn verleden en connectie met Apple. Net zoals met alles begin ik bij het begin en dat was voor mij, de eerste iphone die ik kocht. Toen ik dat kleine stukje techniek in mijn handen had, en met trots kon vertellen over een app waarbij je een bierglas zag en dat kon leeg gieten. Nu ik daar aan terug denk en mij bedenk waar het allemaal begon en nu al is, wijst dat er alleen maar op dat er een super snelle ontwikkeling heeft plaats gevonden.

De macbook zit verpakt zoals alles bij Apple in een strakke doos en met zo min mogelijk boekjes en andere troep. Bij de macbook krijg je een oplader en wat kleine handleidingen.

Mijn keus is gevallen op het 15 inch model ivm het iets grotere scherm en dat mij dat toch beter bevalt dan een 13 inch model dat door de Retina technologie ook een uitstekende resolutie heeft, maar dan iets kleiner is en iets minder sterke hardware heeft. Ik wil met mijn macbook ook wat games spelen en na het bekijken van wat youtube filmpjes met de Iris Pro van Intel of de HD5200 toch besloten voor het 15 inch model. Hier kom ik later op terug.

Mobiliteit en accuduur
Terwijl ik deze review tik bekijk ik mijn batterij en zie ik dat hij aangeeft gebruik: 13 uur. Dat geeft toch een goed gevoel ook al weet ik dat ik die 13 uur nooit ga halen, is het toch een mooie indicatie dat ik redelijk wat kan verwachten van een volle opgeladen accu. Qua mobiliteit heb ik er niks op aan te merken, ik heb gekozen voor het 15 inch model dus als ik ermee wilde gaan hardlopen om mijn trein te halen had ik beter voor het 13 inch model kunnen kiezen. Ik moet zeggen door het design oogt hij toch wat lichter dan hij is. Dat zouden wel meer mensen willen.

Maverick OSX heeft het goed voor elkaar m.b.t. het bijhouden van welk programma veel batterij verbruikt en wat ervoor zorgt dat je batterij leeg gezogen wordt.

Ga hier weinig over zeggen, want je weet wat je in huis haalt als je voor 2000 euro een laptop koopt. Dat vraagt om wat research.

Featureset
Sinds afgelopen jaar levert Apple de eigen software gratis mee met elke aankoop van Apple product. Dus dat scheelt een hoop geld en zorgt ervoor dat de Apple software meer wordt gebruikt en nog makkelijker gesynchroniseerd kan worden met je andere Apple producten. Dus ik denk dat ze hier ook wel aan gedacht hebben tijdens het proces. Verder is hier weinig over te zeggen, op de MBP zit genoeg software en er is uiteraard een Appstore zodat je nog meer apps en software kan downloaden. Dit is allemaal uitstekend geregeld. Met 2x USB 3.0 en 2x THunderbolt 20gb zit het goed. Je hebt genoeg mogelijkheden om je MBP te verbinden met andere apparaten.

Prestaties
Ik ga geen benchmarks draaien, want ik ben zelf een gewone consument en al die benchmarks zeggen mij niet zoveel. Het eerste wat bij mij opkomt als ik de MBP aanzet is: "Nu al", hij start echt ontzettend snel op en is meteen gereed voor gebruik. Alle programma's die ik open of iets mee wil doen opent hij direct. Er is geen lag of iets dergelijks alles gaat vloeiend en vlot. Zelfs een filmpje in elkaar zetten met Imovie zonder happeringen of ander gestotter. Als je de MBP gewoon voor dagelijks gebruik in huis haalt en af en toe wat spelletjes speelt is het een top apparaat. Heb vandaag ook mijn HDD uit de kast gehaald en even wat bestanden verplaatst en dat ging erg vlot 90 GB deed die in minder dan 10 minuten. Uitstekende prestatie tot nu toe.

Beeldkwaliteit
Subliem, daar open ik mee. Het retina beeldscherm en de hoge resolutie zijn top. Beeldkwaliteit is uitstekend en de kleuren spatten van het scherm :P. Heb wat foto's bewerkt en vergeleken met mijn oude windows laptop en dan is het een wereld van verschil. Zou nooit meer iets anders willen.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Het is gemaakt van alleminium en voelt erg robuust en stevig aan. Nergens zie je een naad of iets dat niet klopt, het is een geheel. Toetsenbord moest ik wel even aan wennen, maar moet zeggen na 1 dag erop gewerkt te hebben is het al redelijk gewoon geworden. De aanslag is zacht en goed.

Ergonomie
Het enige wat ik hier over op te merken heb is dat hij wat scherp aanvoelt als ik lang erop werk ter hoogte van mijn polsen, daar lijkt de laptop iets te scherp af gewerkt te zijn.

Warmte- en geluidsproductie
Als je wat op safari zit te werken en muziek luistert en een filmpje kijkt dan hoor je de laptop niet. Pas als je hem echt onder druk zet met een zwaar spel dan begint die te draaien en begint de ventilator te werken, verder een muisstil systeem. Als ik s'nachts naast mijn vriendin in bed nog wat werk verzet, dan schrikt ze niet meer wakker omdat ze denkt dat we opstijgen, muisstil systeem TOP!

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,0GHz 8GB 256GB?

'Retina technologie' is iets wat niet bestaat. Retina is een Apple-marketingterm voor een scherm met een relatief hoge DPI, daar zit verder geen speciale techniek achter.
Bedankt voor de aanvulling.
Ik vind het interessant dat je prijs als minpunt noemt en er eigenlijk geen enkele uitleg over geeft in je artikel. Wat bedoel je met prijs? De absolute prijs? De prijs/kwaliteit verhouding? Bedoel je dus dat die kwaliteit niet overeenkomt met wat je ervoor betaalt? Gezien de pluspunten lijkt het van niet... maar is de prijs dan te hoog? Als deze laptop nou 2 TB SSD's had Ún 64GB ram en helemaal gemaxed was voor 2000 euro. Is de prijs dan nog steeds een minpunt.

M.a.w. bedoel je de absolute prijs? Mensen die geintresseerd zijn in deze review zijn juist benieuwd naar een uitgebreidere mening van de prijs, want dat is de research die ze doen :) Waarom voert ydgy prijs nou op als negatief punt, terwijl ie research gedaan heeft, en koopt ie hem toch? Zijn vergelijkbare laptops dan veel goedkoper?

Verder prima review :)

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 16 maart 2014 10:03]

Bedankt voor je reactie. Ik wil denk ik zeggen dat zoals alles in het leven goedkoper kan :) Maar we krijgen gelukkig alleen de zon gratis als die schijnt en dat doet die veel de laatste tijd. Maar zal daar in deze reactie iets meer aandacht aanbesteden.

Het geld ervoor leg ik er bewust voor neer en vind het die 2000 euro ook waard. Dus daarom heb ik er niet veel aandacht aanbesteed. Als je voor dit soort elektronica wilt gaan, dan moet je er voor betalen dat weet je vooraf en anders moet je het niet doen. De research die ik gedaan heb is dan ook kijken waarvoor ik de laptop wil gaan gebruiken en hoelang ik denk ermee te gaan doen. Kijkend naar die tijd ik ermee wil gaan doen, denk ik dat ik de juiste laptop in huis heb gehaald en tijd genoeg heb om voor de volgende te sparen.

Zoals alles in het leven kan het sneller en beter, maar als je dit zou willen ben je nooit uitgekocht en houdt het nooit op. Dus neem je genoegen met het geen wat je op dat moment goed vind en perfect bij je past en dat is voor mij deze MBP.
Ik zie in je review dat je ook een beetje wil gaan gamen, je zegtook dat je er later op terug zou komen.
Of het ligt aan mij maar ik heb dat niet gezien. Zou je meschien kunnen uitleggen wat voor gerne games.
Je hebt helemaal gelijk en heb gemerkt dat je simpele spellen er makkelijk op kan draaien en alles redelijk vloeiend gaat, de instellingen moet je wel laag houden anders trekt de iris pro het niet. Ik zit zelf te denken aan een externe videokaart, maar heb hier nog niet de opties van bekeken en of dat betaalbaar is op dit moment. De laptop maakt wel redelijk wat lawaai als je wat zwaardere games erop draait dan moet de ventilator hard draaien, maar de laptop wordt niet bloed heet.

Nadat je het spel hebt afgesloten duurt het enkele seconden en dan is de laptop weer muisstil.

Speel zelf MMO games erop.