Hyundai L90D+ (19", 8ms, D-sub/DVI-D) Review

RonaldMade 28 mei 2005, 5.343 views

Hyundai L90D+ (19", 8ms, D-sub/DVI-D)

Pluspunten

• Goede kwaliteit materiaal gebruikt.
  • Zeer goede reactie in spellen.
  • Pivot en in hoogte verstelbaar.
  • D-Sub- en DVI-aansluiting.
  • Bediening en speakertjes zijn erg netjes weggewerkt

Minpunten

• Kijkhoek vanuit onderaf gezien is niet geweldig.
  • Voor bediening van het scherm moet je de behuizing enig ondersteuning bieden.

Het pakket
Het scherm wordt geleverd met een aantal kabels, waaronder: DVI-kabel, D-Sub-kabel, audiokabel en uiteraard een kabel voor stroomvoorziening. Verder komt er een instructieblad bij dat over de aansluitingen gaat. Op de cd-rom staat een driver en twee kleurschema's voor analoog en digitaal, ook zijn er diverse handleidingen op de bijgeleverde cd-rom te vinden.

Bediening
De bediening van het scherm is mooi weggewerkt en de knoppen zitten daarom aan de onderkant van de lijst. Het enige wat voorop te zien is, zijn functies van de knoppen. Persoonlijk vind ik dit er erg strak en netjes uitzien, want zovaak gebruik je die knoppen toch niet. Verder zijn de knoppen zelf niet echt gemakkelijk, je moet het scherm toch wel vast houden bij het indrukken van een knop, maar dat is omdat de knoppen dus aan de onderkant van de lijst zijn gepositioneerd. Verder is het OSD vrij minimaal onder DVI, bij D-Sub-aansluiting heb je nog wat meer functies, maar bij DVI blijft er alleen: Helderheid, Contrast, Extra, Taal, Audio en Input Select over. Verder valt er onder DVI dus niets in te stellen, kan jammer zijn voor sommige echter voor de meeste zal het wel prima zijn.

Kwaliteit van de behuizing
Een belangrijk punt vind ik ook of de behuizing een beetje solide is. In het geval van de Hyundai L90D+ is dat een zekere ja. De voet is vrij groot en biedt een goede steun voor het scherm. Ook de lijst rondom de tft is zeer netjes en solide afgewerkt. In sommige reviews las ik dat het scherm wat moeilijk in de Pivot-modus te krijgen is, echter is dit wellicht al opgelost of heeft mijn versie er minder last van, aangezien het scherm zich vrij makkelijk laat draaien. Echter ook weer niet te makkelijk, zodat het precies goed is. Ergonomie van het scherm is inderdaad goed en de kabels aansluiten is zo gedaan. Als je er niet helemaal makkelijk bijkan, kan je gemakkelijk het scherm draaien en zo voor een acceptabele opening zorgen. Verder vind ik de knopjes van de bediening niet geweldig, maar er valt mee te leven.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van de Hyundai L90D+ is vrij goed, de kleuren zien er heel er goed uit. Ook onder verschillende kijkhoeken blijft alles vrij mooi, echter als je er van onderaf inkijkt, is het allemaal wat minder. Onder de andere kijkhoeken wordt het scherm een beetje geeliger, maar er valt prima mee te leven want het blijft wel acceptabel. Zwart wordt verder ook goed weergeven, het is diep genoeg en wordt ook goed weergeven in films. Het beeld onder DVI is heel scherp, als je een CRT gewend was zul je wellicht Cleartype aanwillen zetten voor de lettertypes, aangezien ik ze iets ''te'' scherp vond :P . Verder zijn de standaardinstellingen van het scherm vrij fel, ikzelf heb deze wat minder gezet omdat ik mezelf er zowat op scheel keek, desondanks blijven de kleuren bij ietsje minder helderheid ook zeer goed te doen.

In het door mij geteste exemplaar zat één defecte subpixel (blauw) vrij rechts. Op zich niet geweldig, maar je zal zelf moeten besluiten of je een dure dode-pixelgarantie daarvoor wilt afsluiten.

Gaming
De Hyundai L90D+ wordt uiteraard op de markt gezet als een goede game-tft. Met 8ms responsetijd zou je zeggen dat gamen goed te doen is. Ik heb even een paar FPS-spellen geprobeerd, zoals UT en UT2k3. Aangezien dit snelle shooters zijn en er om alle omstandingheden een snelle reactie moet zijn is dit wel een mooie test. In beide shooters reageert het scherm perfect, het scherm is zeer snel en er is geen ghosting te zien. Persoonlijk vind ik gamen op dit scherm prettiger dan op mijn oude CRT, echter verschilt dat natuurlijk weer per persoon. Maar je zult in ieder geval niet terleurgesteld zijn van de L90D+ zijn prestaties.

Films en TN panelen
De L90D+ krijgt het voor elkaar om bij films ook nog vrij goed te presteren, bij Tom's Hardware werd er gezegd dat de kijkhoeken voor films niet echt geschikt is, echter vind ik dit nog wel meevallen. De kleuren worden wel iets fletser onder grote kijkhoeken maar valt best mee. Als je Tom's Hardware moet geloven is het scherm er absoluut niet geschikt voor, maar ik vind het zeker nog wel acceptabel. Uiteraard zijn voor de echte filmkijkers een PVA- of MVA-paneel veel beter, maar voor de die-hard gamer die af en toe een filmpje kijkt is deze voldoende.

Hyundai heeft met de L90D+ een uitermate goed TN-paneel weggezet, wat aardig wat in huis heeft. Echter door de prijs en kwaliteit van de Samsung 913N is de L90D+ een weinig voorkomende tft hier op GoT/T.net. Aangezien ik de 913N niet heb kan ik ook niet vergelijken welke van de twee beter is, echter vond Tom's Hardware de L90D+ beter. Echter als je graag DVI, Pivot en een in hoogte verstelbaarscherm wil, dan is de L90D+ de enige goede optie.

Met zijn prijs van 428 euro bij SallandAutomatisering is het wel een vrij duur scherm met TN-paneel. Voornamelijk omdat er over niet al teveel tijd een hoop nieuwe Overdrive-MVA panelen aankomen. Maar als je op dit moment een goede game-tft zoekt, is deze 100% een aanrader, of je zou moeten wachten op de Overdrive-MVA-panelen. Al met al ben ik zeer tevreden over de L90D+ en de kwaliteit die Hyundai over het algemeen levert is zeer goed. Het scherm is strak en netjes afgewerkt en presteert redelijk tot goed.

Nog wat tips
Voor mensen die dit scherm ook graag willen kopen of al besteld hebben een paar handige tips:

- Pas op voor de kartonnen doos, die heeft best wel scherpe randen en leverde me drie sneetjes in mijn vingers op.
- Zorg dat je optimaal voor het scherm zit, aangezien de voet al vrij hoog is en ook in hoogte verstelbaar moet dat wel lukken.

Heb jij ook een Hyundai L90D+ (19", 8ms, D-sub/DVI-D)?