Crumpler Muffin Top Half (Black/Mustard) Review

GiorgioArjani 31 december 2008, laatste update op 31 december 2008, 1.589 views

Crumpler Muffin Top Half (Black/Mustard)

Pluspunten

• Degelijk
  • Effectief in het gebruik
  • Handige indeling
  • Waterafstotend

Minpunten

• Hoge prijs
  • Rits misschien iets te onbeschermd

Kwaliteit Score: 5
Het merk
Crumpler timmert al een tijdje aan de weg met allerlei soorten tassen. Het Australische bedrijf maakt tassen die trendy en hip zijn, maar tegelijk zeer praktisch in het gebruik zijn en oerdegelijk. Voor mijn camera zocht ik een rugtas die zowel de camera als eventuele extra attributen kan vervoeren. Mijn oog viel op de Crumpler Muffin Top Half fototas. Het is een bescheiden rugzak waar 1 digitale reflexcamera inpast met 3 of 4 objectieven, alhoewel dat vrij optimistisch is. Ik vervoer er zelf een Nikon D60 in met een 18-55 lens gemonteerd of een 55-200, ze passen er beiden (afhankelijk welke ik nodig heb) gemonteerd in de tas. Daarnaast heb ik dus 1 van beide lenzen naast de camera in de tas en de accesoires zoals de lader.

Trendy
De tas is voornamelijk zwart gekleurd, met een mosterdgele bies. De tas heeft een strak design. De tas heeft als het ware twee compartimenten. Het bovenste gedeelte is voor extra spullen zoals een flesje water of kleine boekjes. De onderkant is gericht op de camera, wat met vakjes in te delen is. Ook is er een kleine laptop mee te nemen aangezien het laptop compartiment doorloopt over de gehele rug. Als je geen laptop hebt kun je hier dus ook eventueel documenten in vervoeren of een map of boek. Wat opvalt is de rits in het midden aan de voorkant. Deze is dus open te ritsen en zodra dat is gedaan zie je het camera-gedeelte.

Materiaal
Het materiaal voelt goed aan. Het is een gepatenteerd materiaal van nylon wat door Crumpler ontwikkeld is. Het is waterafstotend, stofdicht en oerdegelijk. Je snijdt er niet zomaar even een gat in. Daarnaast biedt Crumpler dus een levenslange garantie op de tassen, de stiksels en de ritsen. Wat ik zelf belangrijk vind is de manier hoe de hengsels (waar je armen doorheen gaan) vastzitten aan de tas. Deze zijn dus vrijwel geheel geintegreerd in het ontwerp van de tas. Niet dus zomaar 2 losse stukken stof die aan de bovenkant zijn vastgemaakt, deze gaan namelijk vaak los als je een tas veel gebruikt. Crumpler heeft het dus anders opgelost en geintegreerd in de rest van de tas zodat de tas nooit ineens van je rug af zal vallen.

In de praktijk
In het gebruik is de tas vrij eenvoudig. Je gooit de tas over 1 schouder, ritst de tas open om je camera te pakken en ritst de tas weer dicht, en je kunt gaan fotograferen. Ook even een objectief verwisselen is zo gepiept. Ik gebruik de tas nu een tijdje en kan niet meer zonder. Het is daarentegen ook erg geschikt om mee te nemen op reis. Het valt minder op dan zo'n standaard cameratas die je over je schouder (vaak extra) meeneemt. Dit is vaak extra diefstalgevoelig aangezien iemand de tas zo van je schouder grist. Om een lang verhaal kort te maken is de tas dus kwalitatief erg goed (goed materiaal, degelijke ritsen en de garantie van Crumpler dat dit goed blijft) de prijs is wel wat aan de hoge kant (de tas gaat echter erg lang mee) en in het gebruik zeer effectief. Een aanrader voor de semi-amateur fotograaf die alles binnen handbereik wil hebben en er toch trendy bij wil lopen.

• Nikon D60
  • Nikon Nikkor 18-55 mm lens
  • Nikon Nikkor 55-200 mm lens

Heb jij ook een Crumpler Muffin Top Half (Black/Mustard)?

De prijs is zeker even schrikken. ;(
Nou ja, 69 euro valt nog wel mee toch..

Denk je trouwens dat ik er de volgende apparatuur in kwijt zou kunnen?

30D incl. Grip
Canon 17-85 (gemonteerd bijv.)
Canon 70-200
Canon 580EX

En in het laptopvak dan een Macbook Pro 15,4inch

Zeg alsjeblieft ja :P

[Reactie gewijzigd door Ruben [NL] op 8 januari 2009 20:11]

Het zou krap aan, net passen denk ik. De flitser moet je dan wel in het bovenste gedeelte van de tas doen ben ik bang. Ik heb er zelf nu een D60 in met gemonteerde 18-55, een vakje waar de 55-200 in zit, en de andere vakken de lader+kabel.

Deze tas is wellicht niet iets te klein voor wat je meeneemt, aangeziej je 30D inc grip ook al heel wat ruimte zal innemen. Je kunt dan beter kiezen voor de Prettyboy Muffin Top Full Photo. Deze heeft hetzelfde model als de tas in deze review, is alleen ietsje hoger en volledig ingedeeld voor camera-apparatuur. Het gedeelte bovenin de tas voor andere objecten vervalt dus, alhoewel je wel gewoon je macbook mee kan nemen in beide tassen.
@GiorgioArjani: Zou je misschien wat meer kunnen vertellen over hoe groot het bovenste compartiment ongeveer is en wat je daar zoal in kwijt kan? Als je een foto zou kunnen nemen waarbij je van bovenaf erin kijkt zou dat helemaal te gek zijn want dat kan ik nergens vinden. Ik ben op dit moment op zoek naar een rugzak met plek voor een D40 body, twee lenzen en spulletje als een oplader e.d. (geen flitser).