The Elder Scrolls Online, PC (Windows) Review

hidde86 5 maart 2014, laatste update op 11 april 2014, 5.853 views

The Elder Scrolls Online, PC (Windows)

Pluspunten

• Het spel ziet er goed uit voor een MMO
  • Alle tekst is gesproken
  • De achtergrond muziek
  • Een uitgebreid crafting systeem
  • De missies voelen verfrissend aan. Het zijn vaak kleine verhaal lijnen.(Geen traditionele Kill X van Y, Etc.)

Minpunten

• Sommige Quest zijn buggy en het spel is af en toe niet responsief.
  • inloggen is soms lastig. Zo hadden ze een keertje een back-up server gestart en de overflow daarin gezet. Hierdoor was je frends-list en guilds-list leeg.

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
The Elder Scrolls Online
Het verhaal van de MMORPG speelt zich af in de Second Era, 2E 583. Dit is twee tijdperken vóór de gebeurtenissen van Skyrim, 4E 201, en Oblivion, 3E 433, die zich hoofdzakelijk afspeelde aan het einde van het derde tijdperk. Voor de echte Elder Scrolls klassiekers onder ons, speelt Redguard zich daarnaast zo'n 250 jaar later af, in vergelijking met The Elder Scrolls online, in 2E 864. Daggerfall speelt zich ook weer later af, in 3E 405 en ook Morrowind komt iets later, namelijk vlak daarna in 3E 427. Meer informatie hierover Link

Faction, Race and classes
Je begint met de keuze uit 9 rassen die verdeeld zijn in drie factions, Daggerfall covenant, Ebonheart Pact en de Aldmeri Dominion. Bij het kiezen van een ras zal je moeten kijken welke rol jij wilt spelen omdat elk ras een set van 4 skills heeft wat aardig invloed kan hebben op je karakter. Dus een beetje nadenken over wat je wilt is wel handig.
Daarna heb je keuze uit vier klassen. De Dragon Knight, Sorcerer, Nightblade en Templar. In de basis kunnen de vier klassen alle rollen vervullen. Die van DPS, Tank en healer. Maar in de praktijk zit dit net wat anders. Je kan bijvoorbeeld wel een Nord Dragon Knight healer maken. Maar dat karakter zal het afleggen tegen een Berton Templar healer. Dit komt mede doordat de passieve skills van de Berton gericht zijn op magicka en de templar een dediated skill tree heeft voor healing. Je hebt de dedicated skill tree niet perse nodig, maar ik verwacht dat als je op verteran niveau speelt of de adventure zones gaat spelen dit wel belangrijker wordt. Tevens is magicka management erg belangrijk bij het spel. Je hebt een stuk kleinere magicka pool dan bijvoorbeeld WoW. Je zal dus gebruik moeten maken van skills en/of je restoration staff om op die manier magicka terug te krijgen.

The Begin
Als je begint met spelen start je in een begin gebied/tutorial. Daarna wordt je gelijk getransporteerd naar het vaste land, de eerste grote stad. Je hebt hier de mogelijkheid om in de haven de boot te nemen naar het beginners eiland. Dit hebben ze veranderd omdat veel mensen in de beta hebben geklaagd over het sandbox gevoel. Van tutorial eiland naar begin eiland naar eiland. Dit zou het free roaming van The Elder Scroll reeks een beetje tegen gaan.

First Person
Wat ik heel gaaf vond is dat je de optie hebt om het spel in first person te spelen wat PvE erg leuk maakt. Wanneer je dungeons en PvP gaat spelen kan ik mij voorstellen dat je een bovenaanzicht wilt hebben om een goed overzicht te houden. Nu ik wat langer het spel speel merk ik dat ik alleen nog maar in bovenaanzicht speel. Dit omdat je met first person gewoon weinig overzicht hebt. Je kan de rode vlekken op de grond niet goed zien als mobs special abilities gaan doen. Iedereen moet dit natuurlijk voor zich zelf beslissen. Het is een leuke feature, maar voor moeilijk gevechten of gevechten met meerdere mobs heb je gewoon te weinig overzicht.

Questen
De Questen zijn verfrissend. Geen Kill X van W(olfs), Hall Y van B(loemen), ect. Het voelde als kleine verhaaltjes wat ik erg leuk vind. En voor de mensen die het niet leuk vinden, je kan het verhaal gewoon doorklikken :).

Crafting
Crafting ziet er HEEL uitgebreid uit. Je hebt 6 crafting skills waaruit je kan kiezen (Of je kan ze allemaal doen, geen probleem bij ESO) Als je een alt wilt maken die alles kan, dan kan dat :-D.
Elke Crafting Tak heeft 5/6/7 skills waarmee je je crafting beter/sneller/makkelijker mee kan maken. Ook is er de mogelijkheid om je wapens te upgraden tot Legendary en Traits te researchen. Als laatste puntje kan je ook verschillende stylen leren. Hierdoor krijgt je armor een andere look. Deze stylen kan je leren door Lore boeken te vinden die op willekeurige plekken verschijnen.

Dungeons
De dungeons hebben wel een tank, healer en dps klassen nodig om succesvol te zijn. Dus in een bepaalde vorm heb je wel trinity classes, wat voor mij erg belangrijk is. Want na het spelen van GW2 merkte ik dat het belangrijk is dat je een goede rolverdeling hebt als je dungeons gaat doen. Dat je bijvoorbeeld iemand in je groep hebt die het leuk vind om te tanken of te healen en daar vervolgens ook goed in is. En niet zoals GW2, een ZERG waar alles draait om DPS (of iig toen ik het speelde was dat zo). GW2 heeft andere kwaliteiten en wil het ook zeker niet afkraken. Maar qua PvE vond ik het niet aantrekkelijk genoeg.
Voor een leuke First look in Dungeons Check Link

Skill Points
Erg Belangrijk om te weten is dat je niet al je punten in een heal build hoeft te stoppen om te healen in low lvl dungeons. Je kan gewoon punten in een DPS build stoppen om zo lekker te kunnen lvlen. Later in het spel heb je genoeg Skill points om bijna twee volledige build te kunnen hebben. Je krijgt namelijk skill points van Skyshards, Quests en lvl-up. De Skyshards kan je vinden door het hele land en voor mensen die niet houden van zoeken zijn er online genoeg plekken waar je de exacte locatie van de skyshards kan opzoeken. De skill points van questen, dit zijn vaak de wat langere quests. Dus als je met een quest bezig bent die eeuwig duurt, vooral afmaken dus !!

PvP
PvP heb ik nog niet kunnen spelen. Punten die er interessant uitzien zijn bijvoorbeeld de 3 faction PvP. Dungeons in het PvP gebied waar je in kan gaan met een groep, en daar andere groepen tegen komen waar je vervolgens mee kan vechten wanneer deze niet tot jou faction behoord. Aka public dungeons. En er is een MEGA instance, waar je in kan met een grote groep mensen (RAID). Hier kan je echter alleen in als jou faction het PvP gebied in beheer heeft.
Ook zullen er grondstoffen te vinden zijn in het PvP gebied die je niet kan vinden in andere delen. Dus PvP wordt zeker gestimuleerd.
Voor een leuke review Check link.

Guilds
Binnen het spel is het mogelijk om in meerdere guilds te zitten. Je kan maximaal in 5 guilds zitten. Ik weet niet waarvoor je dit zou willen. Maar ik kan me voorstellen dat je in een PvP en PvE guild wilt zitten. Wellicht ook in een Trade guild, dit omdat je geen in-game auction house hebt maar wel een guild bank.

End Game
Zoals gebruikelijk kan je meer PvP gaan doen, aangezien je dan je skills en karakter hebt ontwikkeld. Maar om een goede MMO neer te zetten heb je ook PvE nodig. Gebruikelijk in de MMO wereld zijn de End game Dungeons/Raids. Dit is vaak moeilijke content die je met een grote(re) groep kan spelen. Hierbij is het meestal zo dat je met jou guild deze Raids gaat spelen. Dit omdat raids gemiddeld veel te moeilijk zijn om met een random groep mensen te spelen. Dit ascept van een MMO is erg belangrijk omdat het de spelers (na het behalen van max lvl) nog steeds een gevoel van progressie geeft, een gevoel van voldoening. Tevens wordt succes in Raids beloond met de beste gear en items.
TESO wijkt hier een beetje vanaf. Ze hebben Veteran Niveau's toegevoegd. Hierbij kan je, na het spelen van de campaign van je eigen Faction, een campaign van een andere Faction spelen, alleen dan op Veteran niveau. Om heel eerlijk te zijn is dit niet echt endgame materie, maar een extensie van je level cap.
Wel hebben ze (de zelfde) dungeons op niveau gebracht. En ja, er zit een klein beetje nieuw omheen, maar echt nieuw is het niet.
Dan is de vraag, wat te doen na lvl 50 ?
Gelukkig komen er Adventure Zones, waarvan de eerste Craglorn heet.
Dit is een 4-man PvE gebied waar je je hartje op kan halen aan nieuwe avonturen. Tevens komen er 12-man PvE uitdagingen wat ze "Trails" noemen (Soort van Raids) . Wil je meer weten over Trials en dingen die gaan komen, check Link

Kosten
Het laatste punt, wat sommige mensen tegenstaat is die 12,99 euro per maand. Tjah. Ik vind het goed dat ze dit doen met de voorwaarden dat ze ook echt veel content gaan toevoegen. Ik vind micro transacties gewoon vervelend. Micro transacties voelen als sluipmoordenaars. In het begin voelt het nog als F2P, maar hoe verder je komt, hoe vaker het voorkomt dat je toch wat moet kopen of dat het extreem handig is om wat te kopen. En als je op top niveau raid wilt doen, dan wordt het sterk aangeraden om bepaalde dingen te kopen/hebben.
En hoeveel is 12,99 per maand ? 2,... pakjes sigaretten, 5 biertjes.
+ nog een voordeel, het haalt in mijn menig een stuk van de lijpe mensen weg. Sorry dat ik het zeg, maar ik vind de F2P community niet altijd even leuk. Die 12,99 geeft een stukje commitment, wat in mijn menig er voor zorgt dat een groot deel van de mensen die het spel gaan spelen er ook echt wat voor over hebben en het beste er van willen maken.

abonnementskosten
  • 1 maand voor 12,99
  • 3 maanden voor 11,99 (35,97)
  • 6 maanden voor 10,99 (65,94)
Het is mogelijk om via Ideal te betalen

Voor het bekijken van Factions/Race/Skills

*correctie (veel) spelfouten }:O

Heb jij ook een The Elder Scrolls Online, PC (Windows)?

Het zou mooi zijn als je wat tussenkopjes plaatst en de pluspunten ook daadwerkelijk bij de pluspunten zet.
Maar met die montly fee ben je er niet. Het Is wel een intense moneypit.

Aanschafprijs
Extra aanschafprijs imperial (mega-fail)
Betalen voor het opheffen van de class-alliance-lock

Je bent al een paar honderd euro kwijt om het spel 1 jaar naar behoren te kunnen spelen (zonder fancy meuk als betaalde scrolls of skins).

Doe mij dan toch maar Skyrim, heeft ook nog eens betere gameplay + meer content, mist alleen het MP aspect. Overigens hebben de gameplay en graphics van ESO me wel positief verrast.
Correct.
- Je kan buiten de 9 rassen een extra ras kopen. Het imperial ras. Hierbij krijg je tevens een exclusieve mount, pet en een ring.
- Ook zal er de mogelijkheid zijn om exclusieve mounts, pets en cosmetics te kopen in-game.

Tevens, als je de game pre-ordered, kan je een willekeurig ras kiezen zonder de restrictie van factions. (Hierbij gelden dus niet de restricties zoals hier)

Meer info Hier

Het voelt inderdaad een beetje gretig aan. Maar als je de normale versie koopt kan je het spel ongestoord spelen. Je zal niks tekort komen of enig sinds belemmerd worden in je progressie . (Tenzij je heel graag als Imperial wilt spelen)
Vergelijk het met een auto kopen. Je kan ook verschillende optie aanvinken op een auto. Oeh, blink blink 17 inch velgen. navigatie, etc. Dit model van verdienen is normaal. En zonder investering kan je geen upgrades maken of extra content toevoegen.

Persoonlijk had ik de drempel ook lager gemaakt voor Elder scroll Online. Ik denk dat ze een hoop kritiek krijgen op de EN (game kopen) EN(maandelijkse fee) en Optioneel(microtransacties). En dan maakt het niet uit wat je met microtransacties kan kopen.
Ze hadden dit later moeten invoeren. Als eerste hadden ze gewoon een game 40-50 euro en maandelijks fee moeten hebben. Doordat ze nu zoveel informatie geven waaruit blijkt dat je extra moet betalen, worden veel mensen boos. Want de meeste mensen lezen alleen hypes, De Titel van een stuk, speed read door de tekst (of helemaal niet) en worden boos. Het enige wat die zien\lezen is, Betalen, betalen, betalen, betalen :O.

Ik hoop persoonlijk op een goed spel wat ik 20 - 40 uur per maand kan spelen. dat is worst cast per jaar/per uur 0,82 euro. Uitgaande van 20 uur per maand en dat is niet veel aangezien dat 5 uur per week is.

55 euro (voor de game +30 dagen) + (11 maanden * 13 euro) = 198 euro / 240 uur (20*12 maanden) = 0,825 euro per uur
Voor 30 uur per maand= 0,55 per uur
voor 40 uur per maand= 0,41 per uur

Dus ik denk dat mensen ook wel een beetje overdrijven met kosten. Ik snap dat wij Nederlandser alles Gratis willen. Maar 80 cent per uur. Tjah dan ben je geen gamer. want die is maar 40 cent kwijt per uur. :D

[Reactie gewijzigd door hidde86 op 6 maart 2014 10:25]

Er staat positeive punten misschien moet je dit even aanpassen.
Helaas ondersteund deze game nog steeds geen Xfire
een geweldige game. er zijn alleen veel bugs, ook zijn er veel dingen die wel beloofd zijn maar nooit waargemaakt zijn. zoals de mounts
Het zou leuk zijn als ze qua kosten een beetje op Guild Wars 2 gaan lijken, hierdoor zou je een grotere groep mensen trekken. Echter is het wel begrijpelijk dat je ergens je kosten uit moet halen.
Ik zal binnenkort de review aanpassen aangezien het spel nu officieel uit is.Bepaalde min punten gelden niet meer. Nog steeds zijn sommige Quest een beetje buggy en soms lijkt het spel niet zo responsief te zijn. Maar over het algemeen vind ik het spel echt SUPER gaaf.
Het spel is beter dan ik had verwacht. Het voelt echt aan als een volwassen spel met veel elementen die het spel leuk maken.
Als ze nu op snel tempo meer content in het spel gooien (de spelers bezig houden). Dan denk ik dat dit spel een goede kandidaat wordt om een grote MMO te worden.

Qua Kosten vind ik het model goed genoeg. Het spel ziet er verbluffend mooi uit en wat ik lees qua content die ze willen toevoegen denk ik dat ze dit model moeten houden. Op deze manier hebben ze geld om meer content (van hoge kwaliteit) toe te voegen. Het is altijd even afwachten hoe dit uitpakt.
Persoonlijk vind ik het niet erg om per maand 12,99 te betalen als dat betekend dat ik een spel kan spelen die me het gevoel geeft dat ik het oneindig kan spelen en altijd wat te doen heb. En natuurlijk dat het er beter uit ziet dan een F2P game. Maar dat is geen probleem bij TESO. Ik speel het spel op 1080 en alles op het hoogste en ik moet zeggen dat ik het echt een mooi spel vind. Oke het is geen crysis of skyrim maar dat is ook niet haalbaar voor een MMO.

Ik denk dat de meeste WoW en Lotro spelers dit spel ook kunnen waarderen. Beter als Guild Wars 2 en dan spreek ik over het PvE aspect van de game.

Cya in TESO
Graphics hadden mooier gekund (Skyrim graphics s.v.p.), dit lijkt meer op Age of Conan graphics die toch al erg gedateerd zijn.

Veel bugs, ik weet niet hoeveel quests ik niet kan doen maar het is zwaar irritant. WoW had dit niet in deze mate (ik ben er zelf geen tegen gekomen bij release, zelfs niet in de beta).

Als mensen 12,99¤ p/m dienen te betalen om te kunnen spelen hadden ze toch wat meer effort mogen doen om de game bug-free te maken. Hier is echt te slordig/gemakkelijk mee omgegaan.

Maar toch is het een übervette game en ik zal nog wel even spelen ;)
Graphics zijn prima in orde. vergeet niet dat een MMO groots is. Waardoor de skyrim graphics zouden zorgen voor een clunky gameplay omdat niemands pc dat lekker aankan.

Deze graphics zorgen ervoor dat oudere pc-s ook meekunnen en dus meer mensen het kunnen spelen ;)
Dat snap ik zeker, alleen ze hadden de max settings wat hoger mogen inzetten.
Ik vind het anders aardig indrukwekkend hoe ze met de huidige graphics op ultra, gevechten van meer dan 500 man op je scherm kunnen toveren zonder lag, zonder dat mijn game crashed. Ik heb het hier op PVP dus geen 500 NPCS nee.

Er zal vast een reden voor zijn die ik niet kan verklaren. Maar dat de graphics niet op het niveau van skyrim zijn dat verwacht ik van geen mmorpg :P
Tjah, Wie had dat niet gewild. Maar een MMO wordt geoptimaliseerd op de hoeveelheid mensen, in PVP 1500+ en dat heb je niet bij Skyrim. Dus het is oneerlijk om zulke spellen te vergelijken. Tevens zijn de graphics niet het belangrijkste. Als je WoW bekijkt dan krijg je pas een gevoel voor gedateerde graphics en toch zijn er nog HEEL veel mensen die dat spel spelen. (P.S, niks tegen WoW, heel lang gespeeld :) )

De Bugs. Tjah, helemaal mee eens. Maar met zo een gigantisch spel is het gewoon moeilijk (al dan niet onmogelijk) om alle bugs er uit te halen. Tevens is het financieel ook niet mogelijk om zo een groot spel zo lang te blijven testen tot die helemaal bug vrij is. Hopelijk fixen ze snel de bugs die het belangrijkste zijn.

Helemaal mee eens. Een Ubervette game !!! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door hidde86 op 9 april 2014 09:13]