Sony SmartWatch 2 Zwart (Bruin, Zwart) Review

StephanVierkant 4 maart 2014, laatste update op 28 oktober 2015, 314 views

Sony SmartWatch 2 Zwart (Bruin, Zwart)

De lage prijs, het prachtige uiterlijk, uitstekende batterijduur en goede featureset maken deze smartwatch zeer aantrekkelijk. Jammer dat hij na 1,5 jaar uit elkaar is gevallen en Sony geen enkele garantie geeft.

Pluspunten

• Batterij gaat meerdere dagen mee
  • Bizar lage prijs voor deze featureset
  • Uiterlijk, zeker met leren bandje
  • Universeel bandje, dus eenvoudig te verwisselen
  • Watchfaces te wijzigen, prachtige feature!

Minpunten

• Geen Android Wear, dus relatief beperkt aanbod apps
  • Notificaties niet optimaal zonder third party apps (wel met!)
  • Bouwkwaliteit is slecht

Ik heb deze smartwatch nu een jaar in gebruik en hij bevalt nog steeds erg goed. Aan de lopende band worden nieuwe slimme horloges gelanceerd, maar als ik opnieuw een horloge zou moeten kopen, zou ik deze alsnog kopen.

Uiterlijk
Ik krijg regelmatig complimenten over m'n horloge, waarbij sommigen niet eens zien dat het een smartwatch is. Dat vind ik wel het grootste compliment; het is niet overduidelijk een smartwatch.

Het bandje is eenvoudig te verwisselen. Voor een tientje heb je al een ander bandje en voor iets meer het officiŽle bruine leren bandje. Voor mij echt een must: ik wil niet vastzitten aan het beperkte aanbod van de maker van het horloge.

Als gewoon horloge
Vooropgesteld: ik wilde een (redelijk) mooi en betaalbaar horloge. Alle slimme functionaliteiten zijn mooi meegenomen. De tijd kunnen aflezen is dus prioriteit nummer 1; alle andere functies zijn in principe ondergeschikt. Sony denkt daar gelukkig net zo over. In tegenstelling tot andere smartwatches, is de tijd altijd af te lezen., dus zonder eerst een knopje in te moeten drukken.

Je kunt de 'watchfaces' via de app op je telefoon helemaal zelf aanpassen. Dit werkt echt fantastisch! Zie daarvoor de screenshots in de Play Store: https://play.google.com/s....smartconnect.smartwatch2

Standaard features
Er zit een aantal handige apps op het horloge zelf, zoals een eenvoudige rekenmachine, wekker, stopwatch, etc. Het zijn handige apps die eenvoudig zijn te bedienen via het touchscreen.

Het belangrijkste voor mij was het lezen van notificaties. Voor het ontvangen van SMS'jes en telefoongesprekken werkt dit erg goed. Je ziet een foto van diegene die belt en je kunt sms'jes goed lezen. Je kunt ook eenvoudig terugbellen of een voorgedefinieerd berichtje versturen.

Aanbod apps
De standaard-feature zijn voldoende uitgewerkt. Voor featureset zou ik dus 3 sterren geven, maar er zitten handige third party apps tussen die de de functionaliteiten flink uitbreiden. Daarom geef ik alsnog 4 sterren voor de featureset.

Je kunt via de Google Play Store uitbreidingen downloaden. Vooral de notificatie-functie kan wel wat uitgebreider, bijvoorbeeld door per app de notificaties uit te schakelen. Ook hoef ik geen notificatie als ik m'n telefoon op dat moment in gebruik heb. Er zijn verschillende (gratis) apps die dit perfect regelen.

Navigatie met Google Maps is een app die ik echt mis. Ook zou Google Keep handig zijn. Dit zijn de enige twee apps die ik echt mis.

Batterijduur en opladen
De batterij gaat zo'n 3 tot wel 4 dagen mee. Ik zet hem 's nachts dan wel uit. De batterijduur is daarmee erg lang vergeleken met andere smartwatches, die soms niet eens een dag meegaan. Een horloge vaker dan 2 keer per week opladen vind ik echt een no go.

Daarnaast kan het horloge worden opgeladen met een micro-USB, waardoor je geen aparte lader hoeft te hebben.

Bouwkwaliteit
Hierop valt wel iets af te dingen. Bij mij kwam het binnenste van de kast al vrij snel los van de buitenste rand, waardoor het knopjes rechts soms niet goed te bedienen was. Ik heb hem opgestuurd voor reparatie, maar kreeg uiteindelijk een nieuw horloge. Daarbij speelt het probleem alweer, dus ik heb geen vertrouwen in nog een reparatie. Omdat je hem eenvoudig kunt terugduwen, heb ik dit maar voor lief genomen.

Update, 23 oktober 2015: Helaas is het display opnieuw uit de behuizing gevallen. Dit keer terwijl ik onderweg was, waarbij ik er pas later achter kwam dat het display weg is. Sony geeft desgevraagd aan dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is dat het horloge in de behuizing blijft zitten. Een erg vreemde uitspraak.

Het uiterlijk is prima voor elkaar. Het aanbod van apps is niet fantastisch, maar echt ruim voldoende. Zelfs zonder de extra apps is heeft het horloge meer dan genoeg functionaliteiten.

Het foutje met de bouwkwaliteit neem ik voor lief, gezien de ontzettende lage prijs. Bovendien is de batterijduur met 3 tot 4 dagen echt uitzonderlijk goed.

Zelfs met de opkomende concurrentie heb ik nog geen horloge gezien dat ik zou willen inwisselen voor deze.

Heb jij ook een Sony SmartWatch 2 Zwart (Bruin, Zwart)?

Reviews door de redactie

Ik heb mijn review toch bijgesteld. De bouwkwaliteit was al niet zo best en nu is dit het resultaat: https://twitter.com/steph...status/657619526113193984

Sony geeft aan dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is dat het horloge in elkaar blijft zitten. Een nogal gekke uitspraak wat mij betreft.