Supermicro X10SBA Review

et36s 4 maart 2014, 2.694 views

Supermicro X10SBA

Pluspunten

• stroomverbruik
  • passief gekoelde onboard processor
  • de mogelijkheden zijn eindeloos.

Minpunten

• geen beeld via HDMI tijdens install, dus ook geen beeld om BIOS settings aan te passen. Dus houd je VGA kabel beschikbaar
  • VGA driver op moment van schrijven nog BETA (alleen te vinden op de FTP server van Supermicro)

Layout Score: 5
Supermicro X10SBA mini-ITX with onboard J1900 2.0Ghz processor

Waarom dit bord?
Wat mij betreft is dit het ultieme bord voor een zelfbouw NAS / HTPC voor thuisgebruik. Het bevat alle eigenschappen waar een NAS/HTPC/Music server om vraagt. Zoals HDMI, DisplayPort, Dual-LAN, mSATA, mini PCI-e, 6 x SATA. Dit product voorzien van een 7 Years Product Life cycle. Waar zie je dat terug bij consumenten borden?

Volgens de pricewatch is dit bord op het moment van schrijven nog niet beschikbaar. Maar ik heb hem hier al een paar weken liggen. Bestelbaar bij o.a. MaxICT.

Wat wordt geleverd?
- Quick Reference Guide (handleiding)
- 6 x SATA kabels
En dat is het enige. Wat mij betreft vrij karig. Zeker als je ziet wat de features zijn van dit bord.

Features
- onboard Intel Celeron J1900 (quad) processor (10W) passief koelblok(je)
- er is ruimte voor 8GB DDR3L 1333Mhz SO-DIMM geheugen. 16GB ook mogelijk?
- DisplayPort, HDMI, VGA en zelfs eDP (Intel HD Graphics)
- Intel i210AT dual port GbE LAN
- zowel USB 3.0, USB2.0
- PCI-E x2, mSATA, 6x SATA, Mini PCI-e (erg handig i.c.m. een Intel 7260 WiFi / Bluetooth module)

Uiterlijk
Standaard server uiterlijk. Maar je kan aan de layout zien dat over de indeling van het bord goed is nagedacht.

Waar schiet het bord te kort?
HDMI tijdens de installatie van het OS werkt op dit moment niet. Ik krijg geen beeld. Dus installatie verloopt via de VGA poort. Daarna is het een kwestie van de juiste driver installeren en werkt de HDMI poort in elk geval onder zowel Windows als Linux.
Op het moment van schrijven is het een (vrij) nieuw product en dat betekent dat niet alle functionaliteit out of the box werkt. That’s the Curse of the early adaptor ;) Voor de juiste werking onder Windows 8.1 is het noodzakelijk om de laatste drivers te installeren vanaf de SuperMicro website. Het gaat om een Intel LAN driver, Marvell SATA driver, een Intel Chipset Driver en de Intel HD graphics driver. Die helaas nog niet beschikbaar is. Na wat speurwerk op de FTP server heb ik een Alpha / BETA versie gevonden die prima werkt. Die driver werkt ook onder Windows Server 2012. Dus daar is nog werk aan de winkel voor SuperMicro.

Is het onder Linux ook zo’n drama? Afhankelijk van je eigen skillset valt dat ook wel mee. Met name de Intel dual LAN poorten worden niet out of the box herkend door Debian 7.4. Dit levert wel een probleem op als je alleen over de netinstall beschikt. Onder Debian (Testing) is dit probleem verholpen.

De processor
Laat je niet misleiden door het feit dat het een Celeron processor is. Dit is een processor gebaseerd op de 22nm architecture. Voorzien van Intel HD graphics (relatief traag geklokt, niet geschikt voor gaming wel voor XBMC @1080P x264) Voor meer informatie (Anandtech) relatief krachtig dus. Ik ga dit verder niet onderbouwen aangezien ik niet over de juiste tools beschik.

BIOS / UEFI
Het is een UEFI bios met het uiterlijk van een standaard BIOS en amper overklok mogelijkheden. Maar goed daar is het bord niet voor bestemd en ik zie dit dus ook niet als een nadeel.

Stroomverbruik / geluid
Idle onder Windows Server 2012 slechts 14.5W dit is gemeten met een Voltcraft Energy Monitor 3000. Ik gebruik hierbij de volgende hardware.
- Supermicro X10SBA incl. onboard J1900 (2Ghz)
- 8GB DDR3L 1.35v
- 120W PicoPSU, FSP 19W adapter
- Plextor mSATA 64GB
- Intel N2760 WiFi / Bluetooth module.
- USB3.0 Western Digital 1TB HD

XBMC@1080P slechts 16.1W! een Intel NUC presteert op dat vlak beter maar biedt absoluut niet dezelfde mogelijkheden als dit moederbord.

Doordat de processor passief gekoeld wordt en daarbij een PicoPSU gebruik met mSATA SSD als OS disk is het systeem volledig passief en dus stil.

Betrouwbaarheid, stabiliteit en ondersteuning vanuit de fabrikant
Die heb ik met een 'uitstekend' gewaardeerd. Dit gebaseerd op andere borden die ik in gebruik heb. oa. de X10SLH-F ik verwacht mede door de 7 years product life cycle dat alle slordigheden zoals het niet tijdig uitbrengen van de VGA driver snel worden verholpen.

Die is relatief aan de hoge kant. Maar ik heb nog geen bord gezien die dezelfde features biedt. Al lijkt daar binnenkort verandering in te komen. Een alternatief zou bijv. De ASUS Q87T zijn plus een Haswell processor voor meer rekenkracht.

Prachtig bord ondanks de relatief hoge prijs. Aan de mogelijkheden lijkt geen einde te komen. Met 6x SATA behoort 18.1TB (RAID5) tot de mogelijkheden. Het OS kan op een mSATA SSD geinstalleerd er is zelfs de mogelijkheid om intern een USB stick aan te sluiten zodat je die als bootdisk kan gebruiken. (handig bij FreeNAS) Er is nog wel een kanttekening te plaatsen. De VGA driver (Windows) bevindt zich nog in BETA fase (die zul je van de FTP server moeten plukken). Een aantal belangrijke drivers zijn standaard niet geinstalleerd onder Windows 8.1 en ook Debian (stable) herkend niet elke driver out of the box. Dit is opgelost bij Debian (testing)

Een alternatief zou dus de ASUS Q87T zijn. Die volgens ASUS al Windows 8.1 ready (gecertificeerd) is. Waar je dus zelf een processor in moet steken. Maar daardoor wel een krachtig systeem kan bouwen.

Heb jij ook een Supermicro X10SBA?

Je meldt dat er ecc support is, maar ik lees op de Supermicro website: Supports up to 8GB non-ECC DDR3 1333MHz memory (Dual Channel)

[Reactie gewijzigd door Niels.68 op 4 maart 2014 19:49]

Bedankt voor de reactie. Je hebt gelijk. Dit bord ondersteunt geen ECC Ik heb mogelijk de specs verwisseld met de x10slh-f waar ik ook een review over ga schrijven. Ik heb het aangepast.

[Reactie gewijzigd door et36s op 4 maart 2014 23:15]

Verbruik valt me eigenlijk nog wat tegen, ik kom met mijn Celeron G540, 8GB geheugen, picopsu, SSD + 4 disks in spindown tot een 24w idle onder Win2012 met een VM aan. Onder Linux komt deze machine met wat tweaks richting de 18w.

Stiekem had ik op <10w idle cijfers gehoopt met de nieuwe bay trails, maar misschien dat de Supermicro implementatie niet optimaal is, we gaan het zien
Ik verwacht binnenkort borden van andere fabrikanten. Al lijken de aankomende J1800 borden niet in de buurt te komen van dit bord. Als het op features en rekenkracht aankomt.
Algemene beoordeling verlaagd naar 'goed' Aangezien drivers en dergelijke niet out of the box werken. VGA driver nog in BETA fase verkeerd en (nog) niet zichtbaar is op de webpagina van SuperMicro. Via HDMI geen beeld hebt totdat je Intel HD graphics drivers hebt geinstalleerd. Kan ik dit toch niet meer als uitstekend beoordelen.
Waar heb je dit bord vandaan? Ik zit te wachten tot er ergens fatsoenlijk J1900 of J2900 bordjes te koop komen voor mijn nas/router/firewall/servertje :)
Bij MaxICT, dat wordt een behoorlijke firewall dus :) welke software gebruik je daarvoor?

[Reactie gewijzigd door et36s op 29 maart 2014 06:55]

Ik wil er een hypervisor op draaien, nog wel kijken welke het beste gaat werken op dit bordje. Firewall wordt denk ik een pfsense. :)
Ok succes :) heb hier nog wel wat hw liggen dat ik als hobby project kan gebruiken. Ik ga me daar eens in verdiepen wat de mogelijkheden zijn. Aangezien die ziggo router dramatisch is wat dat betreft.
Weet je toevallg of xpenology op dit bordje draait? (Dit is Synology NAS software laten draaien op een gewone PC)
Nee dat is mij niet bekend. Ik heb zelfs nog nooit van xpenology gehoord. Ik ga dat binnenkort een keer proberen :)

[Reactie gewijzigd door et36s op 15 juni 2014 23:03]

Excuses voor mijn extreem late reactie. Maar heb vandaag toch even XPENOLOGY geprobeerd. En dat werkt uitstekend!

Gebruik wel een mSATA disk van 32GB als je 1e hdd want die kan je namelijk niet meer gebruiken als opslagschijf.

Zou zonde zijn als je XPENOLOGY op een 4TB disk installeert en je die niet kan gebruiken ;)
Ik heb het bord ook, het werkt prima, geen problemen opgemerkt met recente linux-dristributies (archlinux, ubuntu 14.04).

Wat misschien interessant is om te weten voor mensen die headless willen draaien: voor zover ik weet boot het bord niet goed zonder aangesloten scherm, ondanks dat in de firmwareinterface wachten bij een fout is uitgeschakeld.('Wait for F1' BIOS disabled). Ook andere J1900-borden schijnen dit euvel te hebben, mogelijk dat het tzt in firmware wordt verholpen. Ik heb met drie 75Ω-weerstanden en een vga male-female-stekker een 'vga dummy plug' gemaakt, waarmee headless draaien verder ook geen probleem is.
Met het firmware V1.2 lijkt omleiden naar de seriŽle console ook prima te werken, dus dat doe ik tegenwoordig. Verder loopt het bord prima tot nu toe, doet wat het moet doen.

Als ik binnenkort weer een bord zou moeten kopen zou ik trouwens toch kiezen voor een CPU die ook AES-NI en ECC doet, dat zou voor mijn gebruik niet noodzakelijk zijn, maar het is toch aardig om te hebben.

[Reactie gewijzigd door begintmeta op 1 juli 2015 13:10]

Werkt transcoden van 1080P mkvs hiermee?