Intel NUC Kit DN2820FYKH Review

Passkes 4 maart 2014, laatste update op 16 maart 2014, 23.309 views

Intel NUC Kit DN2820FYKH

Pluspunten

• Heerlijk stil
  • Lekker snel met opstarten
  • Het kastje is klein (116.6mm x 112.0mm x 51.5mm)
  • Heeft standaard infrarood aanboord (werkt met het RC6 protocol)
  • Heeft standaard bluetooth 4.0 aanboord
  • Komt met een Intel Wifi kaartje aanboord (Intel® Wireless-N 7260)
  • Heeft een 10/100/1000 Gigabit poort
  • Genoeg usb aansluitingen (2x USB 2.0 en 1x USB 3.0)
  • Redelijk goedkoop in aanschaf
  • Laag stroomverbruik max 35Watt
  • Draait 1080p en 1080p SBS feilloos (via bedraad netwerk)
  • HDMI 1.4a aansluiting
  • Voedingadapter komt met alle type aansluitingen
  • Processor onboard Intel® Celeron® N2820 (1M Cache,tot 2.39 GHz)

Minpunten

• Mijn model is gemaakt op 11 januari 2014 en kwam binnen met een brakke bios versie. Deze moest eerst geupdate worden naar versie 25.
  • brakke bios
  • geen optical out
  • processor is niet te vervangen

Al jaren ben ik heen en weer met mediaspelers wachtend op die ene mediaspeler waarmee ik alles kan wat ik wil. Een stukje vrijheid heb en niet gebonden ben aan 1 fabrikant m.b.t. software.

Ik heb er al veel gehad: Dvico, Popcorn Hour, AC Ryan, Iconbit, HDX, Mede8er en verschillende Android Sticks. Uiteindelijk toch uitgekomen bij XBMC. Na XBMC op de desktop wilde ik toch graag iets kleiners en nu dus gekozen voor de Intel DN2820FYK NUC kit. Een klein monster met veel mogelijkheden.

Op de brakke bios in het begin na, en wat opstart problemen draait het kastje nu heerlijk stil, vlot en eigenlijk probleem loos.

Ik heb mijn NUC voorzien van:

Geheugen:
1x een Corsair SO DDR3 PC1600 CL9 4GB Vengeance geheugen*
Let bij het kiezen van een geheugen module erop, dat de intel NUC alleen maar geheugenkaartjes slikt welke op 1.35V draaien!! Met een maximum van 8Gb.
De NUC heeft ook maar 1 SODIMM slot beschikbaar, maar dat is meer dan voldoende voor gebruik met XBMC - OPENELEC.

Opslag
Als opslag had ik eerst gekozen voor een SSD 120GB ADATA, maar deze heb ik vervolgens gelijk vervangen voor en microsd kaart, een 32GB class10 Transcend MicroSD kaart. De 120GB SSD was overkill, daar ik het kastje alleen gebruik in combinatie met een QNAP NAS. Ik heb nog 2 USB 3.0 stickjes besteld om mee te experimenteren of dat nog beter draait dan de MicroSD kaartjes.

Bios
Alvorens je begint met de installatie van Openelec is het handig om de bios van de NUC te voorzien van de laatste versie.
Op dit moment is dat versie 025 te verkrijgen via:
firmware versie!!

Na de bios update dient met de bios instellingen enigzins aan te passen voor gebruik met Openelec:
1. Schakel uefiboot uit en legacy in!
2. Zet het toegewezen geheugen voor je onboard videokaart op 512MB.
3. Zet SATA mode op AHCI (bij het gebruik van een SSD)
en sla de settings op en sluit de bios af.

Benodigde Software
Download de volgende versie van Openelec-Generic:
OpenELEC-Generic.x86_64-devel-20140125171439-r17148-gb48ea69.tar
Veel van de laatste builds zorgen ervoor dat je NUC processor een gigantische load hebben, bij deze build
draait hij echt super soepel.

Installatie
Installeer Openelec via een USB stick op een microSD kaartje of op je SSD.
Je kunt het gedownloade Openelec bestand uitpakken en dan zul je een een bestand zien genaamd create livestick of create install stick.
Stop een USB stick in je computer, start het bestand en verwijs naar je USB stick. Hij maakt gelijk van je USB stick een installatie stick.

Infrarood - Afstandbediening
De infrarood poort op het apparaat werkt in Openelec gelijk goed met alle RC6 afstandsbedieningen. Ik gebruik zelf mijn oude XBOX360 remote controller welke perfect werkt.

Wat niet out of the box werkt
Bluetooth

Foutmeldingen
Mocht je in je bios per ongeluk een instelling fout zetten en je krijgt de volgende foutmelding:
cannot find boot device......
en je kunt vervolgens niet meer in de bios komen?

Zet je NUC dan aan en op het moment dat hij aan is, gelijk de voedingskabel er uit trekken. Stop de voedingskabel er dan gelijk weer in en druk hem weer aan. Je zult dan een melding krijgen dat het apparaat niet goed is opgestart en of je de default instellingen wilt laden.
In dit geval dus ja :)

Na de installatie van Openelec en het installeren van de benodigde XBMC plugins heb je vervolgens een Mediaspeler welke heerlijk stil is en lekker vlot en ook nog eens alles afspeelt.
1080p MKV, bluray, 1080p MKV SBS draait allemaal erg soepel.

16-03-2014 Update
Extra accesoirres binnen gekomen voor mijn NUC:
1. Een 16 GB USB3.0 Infusion USB stick
2. Een HP Mediacenter RC6 Afstandsbediening

Ik wilde een zo klein mogelijke USB 3.0 stick om te testen met mijn NUC.
Vanwege de grootte en kleur van de Infusion 16GB besloot ik deze te kopen.
Op het Openelec forum las ik veel mensen met het kip en ei verhaal dat de NUC niet in staat zou zijn te booten vanaf een USB 3.0 stick in de USB 3.0 poort.

Nu ben ik iemand die toch ook graag soms nog dingen probeert alvorens als en kip zonder kop elk advies maar op te volgen. En ja hoor mijn NUC start netjes en zeer vlot op van mijn USB 3.0 Stick! Top! :)

Ik moet hierbij wel zeggen dat ik een Clone gemaakt heb van mijn 8Gb USB 2.0 stick door middel van Acronis True Image en deze heb terug gezet naar de 16GB infusion stick. Vervolgens met Paragon Partition Manager de partities heb aangepast naar de grote van de 16GB stick.
Dit had ik gedaan zodat als het allemaal goed werkte ik niet alle fanart e.d. weer hoefde op te halen :P

De NUC nu voorzien van de USB 3.0 stick boot veel sneller t.o.v. de USB 2.0 stick of de Transcend 32GB class 10 SD kaartjes die ik eerder gebruikt heb.
Ik zal eens kijken of ik de boottijden eens kan meten.

Verder had ik op Ebay een HP Mediacenter afstandsbediening gekocht met RC6 ondersteuning. De ontvanger die erbij zat aan de kant gezet en de remote voorzien van de nodige batterijen. En het geheel werkte meteen zonder problemen. Hij ligt naar mijn idee lekker in de hand en werkt super met de NUC.

Heb jij ook een Intel NUC Kit DN2820FYKH?