Philips DVDR1620K 16x (Retail, Dual-layer) Review

Charles Nasi 28 december 2008, laatste update op 28 december 2008, 554 views

Philips DVDR1620K 16x (Retail, Dual-layer)

Pluspunten

• 16x Media support.
  • SolidBurn-techniek.
  • Verpakking en handleiding.
  • Bijgeleverde software.

Minpunten

• Philips Support laat te wensen over. (Waardeloos!!)
  • Helaas 3 kapotte branders meegemaakt.
  • Veel fouten met gebrande DVD's.
  • Firmware-updates slecht aan te komen.
  • Geen LightScribe.
  • Herriemakertje.

Media-foutgevoeligheid Score: 1
Media-compatibiliteit Score: 2
Schrijfsnelheid Score: 3
Leessnelheid Score: 3
In December 2004 heb ik voor Sinterklaas mezelf verwend met de Philips DVDR1620k brander. Voor 80 euro toendertijd. Geleverd in een mooie, grote doos met mooie kreten erop, waaronder 16x brandsnelheid.

Nadat ik de brander in mijn toenmalige PC had ingebouwd (Pentium IV, 2.4GHZ, ASUS P4S800 Barebone, GeForce 5200FX en 2x512DDR1 Kingston geheugen, ben ik aan het branden geslagen.

De 16x snelheid was toendertijd nog niet zo mainstream, dus ben ik begonnen met 8x Platinum DVD+R en 4x Sony DVD+r. Er zat trouwens ook een Philips DVD+r bij het pakket.

De platinum DVD's gingen goed, althans dat dacht ik. Nadat ik mijn eerste DVD van usenet had weggeschreven, ging ik deze kijken. Na 20 minuten begon de film dusdanig te haperen in de DVD-speler, dat ik hem niet heb afgekeken (Sony dvd-speler) Nadat ik de DVD door een bijgeleverd Nerotooltje had gehaald, zat de dvd vol met errors. Het geluid wat de brander trouwens maakte bij het lezen van een gebrande DVD is te kort door de bocht vergelijken met een opstijgende jumbojet van 200 meter afstand.

Dit fenomeen heb ik bij meerdere platinum DVD's gehad. Daarna ben ik overgeschakeld naar Sony 4x DVD+r, gekocht bij de lokale computermens. Ook deze schijven hadden last van leesfouten, terwijl mijn Samsung brandertje die in de computer van mijn ouders zat nergens problemen / kuren mee had en dvd's niet zo verknalde.

Na ongeveer 10 schijven gebrand te hebben, stopte de brander er finaal mee. Hij ging niet meer open en dicht en de brander stonk naar CD-in-de-magnetron. Nadat ik met Philips Support gebeld had, werd de schuld geschoven op een niet ondersteunde chipset. Na veel gezeur, toch een omruil van de brander gekregen. Deze brander werkte helaas na 2 dvd's niet meer en werd ook niet meer gezien door de bios. Het leven was eruit. Nadat ik gebeld had met Philips Support werd weer de schuld op mijn chipset geschoven (SiS chipset) en ik moest maar een firmwareupdate uitvoeren. Helaas was dit niet mogelijk. Opnieuw, na veel gezeur een nieuwe brander opgestuurd gekregen.

Deze brander heb ik omgeruild met de brander in de computer van mijn ouders (AMD 2200+, Asus A7V8MX, 512 MB DDR1 Kingston ram en een Via chipset. Helaas begaf deze brander het na 5 DVD's van het merk Philips, welke ook werden aangeraden door de support.

De Samsung brander werkte perfect in mijn computer en ik heb vanaf dat moment besloten om geen Philips branders meer aan te schaffen. Helaas was ik niet de enige met deze problemen, want bij de lokale computerboer lag een stapeltje van deze branders.

Heb jij ook een Philips DVDR1620K 16x (Retail, Dual-layer)?

Phillips, Lets make things better...?