Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3) Review

ThaEJay 28 februari 2014, 3.052 views

Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3)

Pluspunten

• Makkelijk instaleren
  • Makkelijk beheren en intekenen plattegrond
  • Zeer goed bereik
  • Nette afwerking

Minpunten

• Kan geen individuele indicatie led inschakeling/uitschakeling doen
  • Afwijkend voltage PoE, dus meegeleverde voeding nodig. (wel mee geleverd)
  • Geen software mee geleverd, deze moet je eerst downloaden.

Beheerbaarheid Score: 5
Uit de doos, even bekijken en ophangen maar. Software even downloaden en gaan. Hij detecteert snel en toevoegen en beheren gaat vlekkeloos. Zo maak je een goed dekkend netwerk in en om het huis. Achteraf gezien is de set van 3 zelfs een beetje overkill, maar beter zo dan andersom. PoE, dus voedingtjes naast mn switch. Zorgt er wel voor dat je alleen met de CAT kabel uit het plafond hoeft te komen. Plat en sjiek. Indicatie light uit te zetten. Gaat ook goed om met meerdere gebruikers gelijktijdig. Al met al een goede keus geweest voor het netwerk thuis.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3)?

Vraagje: zit zelf ook aan deze set te denken. Maar heeft de set nog een pc nodig om te werken of een keer instellen met de software en dan is het goed?
Ik heb laatst diverse losse unifi accesspointjes gekocht, en daarbij zal allemaal een CDROM bij.

@Ikje: Ja ze draaien gewoon zonder software. Maar maak wel een backup van je management software, anders moet je ze later eerst poetsen voordat je ze weer kunt heren.
En zojuist een collega blij gemaakt met 1. werken als een dolle.
geen software meegeleverd?

vreemd, hier zat er gewoon een schijfje in de doos met de software er op. wel heb ik de beta versie gebruikt.

is het POE voltage van 24 volt gelijkstroom ipv 48 volt nou wel een echt nadeel? bij langere afstanden wordt toch geadviseerd een poe injector te gebruiken. In kantoor omgevingen ontkom je er dus vaak niet aan om toch een losse POE voeding te gebruiken.

Verder maakt deze voeding het juist erg toegankelijk. want het voorkomt dure investeringen in switches met POE en zo.

en ja de led uitschakeling.. nee inderdaad alleen algeheel en niet individueel, je mist er niks aan want deze apparaten zijn puur voor in de kantoor omgeving bedoelt en daar maakt die led niets uit. bovendien is ie groen en niet extreem aanwezig qua felheid.

ik vind dit niet echt een goed onderbouwde review voor een enterprise product wat voor bedrijfsmatig gebruik is bedoelt/ontworpen. hier worden namelijk hele andere eisen aan gesteld als thuis producten.
Voor Fvdberg een kleine toelichting.

-Bij mijn pakket van 3 zat geen cdrom, dus voor review van mij uit, onderbouwd.
-Afwijkend voltage was voor mij geen probleem, maar in een groot netwerk kan een on oplettendheid tot defect van de beschermings diodes leiden.

Het product wordt ook volledig aan consumenten/consumenten markt geleverd. Waarvoor het prima voldoet.
Met name de explosie van wifi door alle extra antennes die actief zijn van de providers zorgt dat dit in een woonwijk haast een must wordt.

Wat betreft de led, bij 2 van de 3 mocht die uit, op de overloop was het direct een nachtlampje voor de kinderen. Niets belangrijks, maar gewoon een kleinigheidje.

Kortom, een punt voor punt onderbouwde review.

Wat zijn uw eigen ervaringen eigenlijk met dit product?
U noemt in uw verhaal enkel dat u de beta versie gebruikt, maar verder zie ik geen nuttige informatie terug?
Ik ben zeer benieuwd naar de gebruikers ervaring van u.

Inmiddels gebuik ik meerdere functionaliteiten zoals het gebruik van gast netwerken, het bridgen voor tijdelijke connecties en het excluden van bepaalde wifidevices op enkele poorten.
als je die punten ook in je originele review had genoemd..

ik heb op mijn werk een los netwerk opgebouwd met deze punten. ik heb
op de switches een 3 tal vlans aangemaakt waarvan 1 tagged.
alle vlans hebben een eigen /24 ip range.

de controller heb ik op een virtuele windows 2008 server geinstalleerd die in de vlan zit.
de 3 andere Vlans gaan eerst door de firewall (sonicwall) die alles doorscant.

de 3 vlans en dus wifi netwerken zijn:
1. een Internet verbinding achter de TMG met het gastenportaal van de ubiquity controler er over waar we met vouchers op werken.

2. een internet verbinding achter de TMG met een WPA2 sleutel tbv de iphones en andere BYOD toestellen welke we configureren met een tool (meraki device management) en daarmee ook de wifi sleutel inlezen en kunnen aanpassen zonder dat de gebruiker de sleutel weer.

3. het domein. dit is een netwerk dat verborgen staat en deze is versleuteld met WPA-enterprise versleuteld met een certificaat welke we doormiddel van de group policy pushen naar alle laptops in het domein. hiervoor draait op de server ind e dmz ook een radius servertje.

dit spul draait sinds begin van het jaar en ik moet zeggen boven verwachting. dekking is super en stabiliteit is zonder meer goed te noemen.
Vraag 1: Ik heb de Unifi AP bij een aantal kennissen en klanten geplaatst. Maar deze waren allemaal low-end users die misschien nooit zwaar zullen gaan streamen over het WiFi-netwerk. Zou dit basis model ook werken in een omgeving waar men van plan is grote bestanden te gaan overzetten? En wellicht ook HD films te gaan streamen via WiFi?

Reden waarom ik me dit afvroeg is omdat de Unifi AP in tegenstelling tot de Unifi AP PRO geen gigabit verbinding heeft richting het LAN-netwerk.

Vraag 2: Zijn 2 basis modellen voldoende voor het optimaal aanbieden van WiFi in een rijtjeswoning?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeŽn en ervaringen hiermee.
Vraag 1 is een hele lastige, want het antwoord is afhankelijk van het aantal tegelijktijdige gebruikers en het netwerk achter de Accesspoints.

een te kort aan bandbreedte kan je wel opvangen met extra accessponts en load balancing, maar als het achterliggende netwerk max gbit is zit ik met 10 gewone niet pro aps ook al op de max.

maar verder is de herkomst van de stream altijd de beperkende factor.

en als de internet lijn ook maar 100 Mbit is en de stream een HD stream is afkomstig van bijvoorbeeld netflix dan kan ik met 8 tegelijktijdige gebruikers de lijn dicht trekken.of in elk geval flink vertragen.

Vraag 2 is deels beantwoord in vraag 1 maar er zijn nog meer factoren zo als de gebruikte internet verbinding.

Of 100 mbit genoeg is... daar zit niet de beperking op de apps.

ik zou de bezetting van de 2,4 Ghz band als doorslaggevende factor laten nemen. als deze vol zit kan je beter voor de pro gaan, die zit ook op de 5 Ghz band, en hoe leger hoe minder vervuiling. dus hoe hoger het rendement en dus de snelheid.

de meeste wifi devices komen in de praktijk nooit aan de theoretische max namelijk. Voor snelheid kan je altijd beter de boel bekabelen ipv wifi te werken.

[Reactie gewijzigd door fvdberg op 6 mei 2014 16:10]

Bedankt voor de info!
@fvdberg : ik ben ook bezig met een dergelijke setup, als we van een beetje van je kennis en ervaring mogen gebruiken zou dat fijn zijn, wil je me contacten?
ja hoor, je mag me een DM sturen.