Tiptel 115 USB phone (VoIP) Review

Dark Blue 27 december 2008, 2.238 views

Tiptel 115 USB phone (VoIP)

Pluspunten

• simpel aan te sluiten
  • simpel in gebruik
  • hoeft niet duur te zijn

Minpunten

• verpakking kan misleidend zijn
  • steeds moeilijker te vinden

Kwaliteit Score: 3
Ik heb deze telefoon gekocht om zonder ruis te kunnen bellen via mijn laptop, via Skype. De telefoon was te koop bij de BCC voor Ą5,00 (waarschijnlijk omdat dat net niet de laatste was). Hij is er nu niet meer te koop. Voor de lage prijs (die elders niet gehaald wordt) vind ik het een prima apparaat dat doet wat je er van verwacht. Laat je niet misleiden door 'free internet calls' meldingen op de verpakking - de computer, de internetverbinding en wellicht het Skypetegoed moet je gewoon zelf betalen!

Ik heb de telefoon gekocht omdat de uitgangen van de geluidskaart in mijn laptop zo ruizen dat een gesprek niet aangenaam is. Deze telefoon gaat via USB en heeft dus een eigen geluidskaartje dat geen storing ondervindt van de hardware in de computer. De geluidskwaliteit is, voor het voeren van gesprekken, erg goed, zowel in- (wat de partij aan de andere kant oordeelde) als uit. Het snoer van de telefoon is lekker lang; een groot deel zit opgevouwen met een bindertje, een ander deel is krulsnoer. Ook als de hoorn aan de achterkant van een computer aangesloten wordt is er dus genoeg snoer om gemakkelijk voor de computer te blijven zitten.

De installatie van de telefoon lijkt even moeilijk, maar is dat niet. De telefoon wordt geleverd in een doosje met een CD-rom erbij. Op Windows XP wordt de telefoon de eerste keer niet herkend, daarom de op CD meegeleverde Skype-manager ge´nstalleerd. Echter, als je hem gelijk in de goede USB-poort steekt wordt de hoorn direct als USB-audio-apparaat herkend en is na enkele tellen, zonder verdere driver-installatie, beschikbaar als USB-audioapparaat. Kans is wel dat dan gelijk ßl het geluid over de telefoonspeaker wordt afgespeeld, dus houd Windows daarop in de gaten. De telefoon geeft bij het aansluiten twee korte knorretjes, als het tikken van een kapotte harde schijf, schrik hier ook niet van.

Wanneer de CD met Tiptel software wordt ge´nstalleerd, krijg je er een Manager for Skype bij, versie 1.0. Via internet kan gratis een nieuwe versie worden gedownload van de Tiptel website, de software heet dan Skypemate en bevat naast wat meer ondersteuning onder de kap eigenlijk alleen een anders gekleurde interface. Met de software laat de telefoon op zijn display de datum en tijd zien en of Skype aanstaat. Tijdens een gesprek houdt de manager de tijd bij en waarschijnlijk zullen ook de cijferknoppen voor het bellen van nummers werken (niet geprobeerd). De software plaatst een icoontje in de tray en bij een dubbelklik daarop is het geluidsvolume zonder tussenkomst van Skype snel aan te passen.

Ik heb de hoorn niet op de Macintosh getest, maar volgens de website is de Tiptel 115 daar ook geschikt voor.

Heb jij ook een Tiptel 115 USB phone (VoIP)?

Zou je 'm ook nog kopen voor de PW prijs? (15 euro of 25 incl verz.)

[Reactie gewijzigd door FTI op 28 december 2008 00:27]

FTI: Daar twijfel ik nu over. Enerzijds is het een superhandig apparaatje, maar als je ziet wat je vasthebt vind ik het gewoon eigenlijk niet meer dan vijf euro waard. Het geeft je het gevoel dat je een prototype van een mobiele telefoon in je hand hebt, zo licht voelt hij aan. En dan zit er een USB-stekkertje aan...
Kennelijk kon de BCC hem voor 5 euro kwijt, dus vraag ik me af waarom andere winkels in Enschede duurder zijn. Ik heb inmiddels vergelijkbare modellen (van Hama of de ICIDU USB VOIP Telephone) gevonden die niet in Enschede te koop zijn, maar wel die prijs halen.

Ik vind 5 euro precies genoeg voor het stukje technologie dat je krijgt en de plastic behuizing daaromheen, dus nee, ik zou aan het product zelf eigenlijk niet meer willen uitgeven.