Ducky Zero DK2108 (Cherry Red) Review

KnetterGek 27 februari 2014, laatste update op 27 februari 2014, 878 views

Ducky Zero DK2108 (Cherry Red)

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • alle toetsen reageren altijd, geen lock-outs.
  • heldere back-lit keys
  • typt lekker weg als je een keer 40 pagina's te schrijven hebt.
  • voor een mechanisch toetsenbord schappelijke prijs.
  • niet heel vatbaar voor storing door kruimels in het bord te laten vallen

Minpunten

• toets volledig indrukken maakt vl herrie,
  • en herrie-stoppende ringetjes erop zetten is gepriegel,
  • en voor die prijs zou je eigenlijk verwachten dat dat af-fabriek gebeurd was.
  • door z'n gewicht ietwat onpraktisch op een klein druk bureau

Het toetsenbord voelt zwaar en degelijk aan. Ik heb het ondertussen een half jaartje en ben nog erg te spreken over de lichte toetsaanslagen, de gevoelde degelijkheid (geen rammelende / lossige toetsen, de spatiebalk gaat netjes in z'n geheel naar beneden en werkt ook als je op een uiteinde drukt, etc) en de n-key rollover. In games (en daar is deze plank primair voor bedoeld) is het een heerlijke lichte drukker waarbij ik nooit meer een aanslag "mis" of een knop indruk die niet gevat wordt door de PC. Ik speel bijna alleen shooters en die zijn hier uitstekend mee te doen, veel beter dan mijn voorgaande ramplankjes met meer en minder diepe aanslag op rubberen domes. Af en toe een paar kilometer tekst is ook geen issue, alhoewel ik als iemand zegt voor zijn dagelijks werk een toetsenbord te willen wel echt zou aanraden het eens een dag of wat te proberen voor je er n koopt; de ergonomie is anders als je langdurig zit te typen dan wanneer je gamet. Voor mij, met niet al te grote handen, is het toetsenbord prima.
Het toetsenbord heeft geen polssteun en die heb je, door de hoogte van mechanische toetsenborden, eigenlijk wel nodig. Ik heb expres een tobo znder gekocht en een losse steun gekocht omdat ik mijn handen altijd verkeerd heb liggen op "onboard" sorry :X polssteunen.
Ondanks mijn neiging in het weekend te ontbijten met verse kruimelige broodjes recht boven m'n toetsenbord heb ik nog geen vastzittende keys bemerkt. Het toetsenbord omkeren en uitkloppen werkt prima als reinigingsmethode.

Mijn klachten en work-arounds cq oplossingen:
Het toetsenbord maakt behoorlijk wat herrie als je toetsen helemaal doordrukt, wat met de lichte aanslag eerder norm dan uitzondering is. Eigenlijk ben je verplicht om een setje rubberen ringetjes te kopen en installeren. Dat wil zeggen, tenzij je helemaal alleen woont n doof bent. Ik weet dat voor een mechanisch toetsenbord dit ding een prima prijsje heeft, maar als je bijna drie cijfers betaalt voor een toetsenbord van een A-merk is dat toch wel een dingetje, wat mij betreft. In elk geval is ringetjes plaatsen niet moeilijk, alleen tijdrovend.
Het toetsenbord is ook behoorlijk zwaar, wat als je een klein bureau hebt en het ding even opzij wilt zetten met n hand bezwaarlijk gaat worden: het is zwaar genoeg, en groot genoeg, dat je het met n hand makkelijk laat vallen.

Een setje rubberen ringetjes onder de toetsen, een polssteuntje en een groot bureau erbij en je hebt wat mij betreft een perfect toetsenbord voor snelle games.

Heb jij ook een Ducky Zero DK2108 (Cherry Red)?

Vreemde review. Een aantal minpunten die je noemt zijn gewoon eigenschappen van het type switch/merk tobo.

-Cherry's maken altijd herrie.
-Dempende ringen is altijd al een rot klus geweest. En is ook niet perse nodig. Is dus geen negatieve eigenschap van het tobo zelf. Is een persoonlijke keuze/afweging die de gebruiker zelf maakt.
-Ducky is rete duur en je betaald gedeeltelijk ook voor de naam. 90 Euro is de instap prijs en voor dat geld mag je niet verwachten dat de dempende ringen er al opzitten.
-Cherry's maken altijd herrie.
... en daarmee is het geen nadeel? Zeker vergeleken met niet-cherry borden is dat een ding wat je wilt weten voor je er 90 euro voor uitgeeft. Ik geef nergens aan het ding alleen met andere mechanische borden te vergelijken.
Ik denk, vooral omdat die ringen toevoegen geen nadeel oplevert qua aanslag of het gevoel van de toetsen, daar dus echt anders over: de herrie die je knoppen maken als ze de backplate raken is gewoon onnodig. Dat de toetsen zlf dan nog hoorbaar zijn is waar, maar dat knalhard getak op het backboard is (grotendeels) weg.
90 euro is inderdaad reteduur en daarom wat mij betreft het vermelden waard dat je dan dit soort dingen nog zelf moet doen.

Jij lijkt van mening te zijn dat ik geen nadelen mag opnoemen die aan het mechanische karakter van dit bord af te leiden zijn. Dat vind ik raar - daarmee doe jij net alsof er geen rubber-dome bordjes in omloop zijn n alsof iedereen die een mechbord overweegt, en dus potentieel deze review zou lezen, allang weet wat de na- en voordelen zijn.
Iemand die een aankoop overweegt zal een bord als dit naast een "normaal" bord houden en zich afvragen "waar gaat die extra 40 tot 80 (!!!) euro naar toe". En dan zijn dit gewoon dingen die je wilt weten vr je geld uitgeeft. Ja, die nadelen komen voort ui het mechanische karakter van het bord. En ja, het zijn nog steeds nadelen.
En voor die prijs zou je eigenlijk verwachten dat dat af-fabriek gebeurd was.
Nee, dat is natuurlijk zonde. Juist de aanslag van een Cherry MX switch is n van z'n goede eigenschappen. Dat is als een Audio Quattro te kopen, om 4x4 vervolgens uit te schakelen.
Nee, dat is natuurlijk onzin. De lichte druk blijft en het verschil in hoe ver je de knop indrukt voor hij bottomt is minimaal - maar je neemt wel tweederde van de herrie weg mt die dingen. Jij doet net alsof de feel van de toetsen wezenlijk anders wordt van die ringen, maar dat is dus niet het geval. Alleen het geluid is merkbaar anders.
Over welke ringen hebben wij het hier Zou je mij een linkje of een productnaam willen geven? Thx voor de review BTW ;)