Specificaties 4,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G (2013) 16GB Zwart Review

Shinji 26 februari 2014, 8.508 views

Motorola Moto G (2013) 16GB Zwart

Pluspunten

• goedkoop
  • dual-sim
  • lange accuduur

Minpunten

• stofophoping in naden
  • niet al te beste camera

Twee weken geleden mocht ik vanuit Hong Kong een nieuwe telefoon ontvangen. Dit was de dual-sim versie van de Motorola Moto G. De gewone versie is al leuk voor het geld dat je er voor neerlegd maar de dual-sim doet daar nog een schepje bovenop. Voor in totaal 227 euro en een kleine week wachten had ik hem in mijn handen. Aangezien er al diverse reviews van deze telefoon zijn beperk ik me vooral tot de dual-sim aspecten van deze telefoon.

Beide simkaarten worden achter het klepje van de achterkant geplaatst en hebben elk hun eigen slot op een aparte plek. Deze plekken zijn gespiegeld ten opzichte van elkaar over twee assen.

Foto van de open achterkant van de dual-sim versie:

In standaard Android heb je normaal gesproken één icoontje voor je netwerk. Dit is in deze versie overal uitgebreid naar twee. De tweede simkaart doet echter (in mijn geval) alleen telefoon en sms verkeer afhandelen waardoor deze bij het gebruik van dezelfde providers een veel beter bereik lijkt te hebben. Dit komt omdat het 2G netwerk een betere dekking heeft. Dit valt echter ook om te wisselen, het is niet mogelijk om data actief te hebben op beide simkaarten tegelijk. Is er op de data simkaart een datalimiet dan zal een waarschuwing ingesteld moeten worden hiervoor. Indien deze limiet bereikt is zal je handmatig over moeten schakelen van de éne simkaart naar de andere.

Voordat je bij de instellingen van de simkaart komt is er een menu toegevoegd. Hier stel je de instellingen in voor hoe de simkaarten onderling moeten functioneren. Ook is hier de data simkaart in te stellen en zijn de simkaarten uit en aan te zetten.

De simkaarten kunnen elk een kleur krijgen en een naam. Ik heb ze genoemd naar de doeleinden van de simkaarten. Binnen deze instellingen kan ook de waarschuwing ingesteld worden voor de datalimiet en een harde limiet zoals dit ook bij een normale Android kan.

Als je gaat bellen krijg je de vraag via welke simkaart je dit wil doen. Je kan de voorkeur per nummer opslaan. Vanuit een contactpersoon in je telefoon zelf lijkt dit vooralsnog niet te kunnen. Zowel binnen contacten die op een Exchange server staan als Google contactpersonen geven niet een optie om bij het invoeren van het contactnummer al te kiezen via welke simkaart deze gebeld moet worden.

Voor het verzenden van sms gebruik ik de oude standaard messaging app omdat deze een extra optie heeft. Namelijk om te vragen welke simkaart gebruikt moet worden. Bij de opties voor andere messaging apps is deze optie niet beschikbaar waardoor de oude messaging app vooralsnog het meest flexibel is. Ik vermoed dat dit gedaan is omdat niet elke app die de messaging functionaliteit kan overnemen al geschikt is gemaakt voor dual-sim telefoons. Google heeft hier zelf namelijk ook verder dan geen controle over. Ze zouden het in Hangouts kunnen toevoegen maar mocht je een third-party messaging app gebruiken dan heeft deze de mogelijkheid wellicht niet.

De kleuren van de simkaart komen overal weer terug in de telefoon. Zowel bij sms maar ook als je gebeld wordt zijn deze ingestelde kleuren te zien om duidelijk te maken via welke simkaart je gebeld wordt. Dit werkt naar mijn mening erg doeltreffend.

In zijn geheel ben ik erg blij met deze telefoon, ik hoef nu geen twee telefoons meer mee te nemen voor privé en zakelijk en dat scheelt een hoop. Tevens is een simkaart gewoon uit te zetten mocht je op vakantie gaan en niet door je werk gestoord willen worden. Wel is de telefoon een klein tikkeltje trager dan mijn Nexus 4 maar erg hinderlijk is dit naar mijn mening niet.

Heb jij ook een Motorola Moto G (2013) 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Mooie review. Zou je me kunnen zeggen of er veel snelheidsverschil is tussen de Moto G en je Nexus 4? Ik ben namelijk ook erg geïnteresseerd in dit toestel, komende van een Xiaomi MI2.
Hoe gaat Hangouts om met twee simkaarten? Kan je dan enkel sms versturen met SIM1?

Merci
Ik heb een dual sim uit australie. Werkt perfect.
Je zelf opgeven welke je voor data traffic wilt gebruiken. Die as dan 3g de ander 2g.
Zodra je gebeld wordt geeft het telefoon scherm welke sim kaart benaderd word . Voor het bellen en SMSén kun je de personen kiezen daarna geef je aan welk sim kaart belast wordt.
Ik heb werk en prive. Ik heb 2 mail accounts. Prive en werk. Deze kun je gescheiden zien in de adressen. Heb alleen niet kunnen vinden hoe ik iedere sim een eigen ringtone kan geven. Maar goed, dat is nice to have.
Bert
Daar heb ik op m'n Huawei de app 'Dualsim ringtone' voor in gebruik. De app blijft, maar de foon gaat vervangen worden door de Moto G. :D
Je merkt het wel, apps starten net wat minder snel op en blijven soms net even een leeg scherm weergeven. Maar echt hinderlijk vind ik het zelf niet echt.

Hangouts kan via beide SIMs SMSen maar je moet tussen de SIMs kiezen, dus of je stuurt altijd via SIM1, of via SIM2.
Accu gaat bij mij erg lang mee, de accuduur van de Nexus 4 vond ik toch wat tegenvallen. Ik haal nu makkelijk de volle dag met een acculading en bij rustig gebruik veel langer. Vandaag rustig aan gedaan en had aan eind van de dag nog 60% accu over. De Nexus zou dan denk ik ongeveer nog 30% hebben maar dat is een schatting wat heb ze niet direct met elkaar vergeleken. Ik hoef nu in ieder geval minder te letten op de accu dan voorheen.

Denk dat als je weet dat je drie dagen weg gaat en het echt bewust rustig aan doet en hem alleen gebruikt indien echt nodig, wifi uit als je het niet gebruikt en alle andere zaken uitzet die niet nodig zijn nog best een eind komt.

Volgens de specificaties zou hij GLONASS moeten ondersteunen (http://www.gsmarena.com/motorola_moto_g-5831.php).

De GPS vind ik tot nu toe wel iets minder als van de Nexus 4. Heb het idee dat het langer duurt voordat er een fix is. Heb hem nog niet echt voor hardlopen loggen gebruikt waarbij je toch een beter beeld van de kwaliteit van de GPS zou moeten krijgen maar de initiële fix is wel wat trager maar niet onwerkbaar.

Alternatief voor mij was de Alcatel One Touch Idol X Dual SIM maar aangezien ik het vermoeden heb dat Motorola de Android updates langer en sneller zal leveren heb ik voor deze gekozen. Qua scherm(resolutie) en camera is de Alcatel wel veel beter volgens mij maar op een 4.5" scherm hoef ik niet per sé 1080p te hebben. Een uitstekende camera is voor mij ook meer een nice to have en geen must.

Voor 4G zal je denk ik echt naar iets als de HTC One Dual SIM moeten echter is deze vele malen duurder. Ik kon de telefoon tot een bepaald budget bij mijn werk declareren en wilde liever binnen dit budget blijven. Qua prijs/kwaliteit verhouding is deze telefoon (ook in de non-dual SIM variant) echt uitstekend.

De stofophoping valt mij tot nu toe nog mee, ik had het erger verwacht in het begin maar als ik nu zo kijk zie ik niet veel viezigheid er in zitten. Maar heb heb nu ook nog maar ongeveer een maand natuurlijk dus moet even aankijken hoe dat over een half jaar bijvoorbeeld is.
Bedankt voor je review.
Aangezien ik aan het overwegen ben om dezelfde te kopen, zou je me nog even kunnen helpen met volgende vragen?
- hoe doet de batterij het? In je review geef je het een goede score maar hoelang trekt hij het bij jou?
-is de gps ook inclusief glosnass en wat zijn daar je ervaringen mee?
-hoe hinderlijk is de stofophoping die je vermeldt?
-Ben je ondertussen al een andere dualsim tegengekomen die je ook als kanshebben ziet? Ik hoop al even een dualsim telefoon tegen te komen met 4G maar daar ben ik precies nog te vroeg mee?
Waar heb je hem besteld? :)
Ik had hem via eBay via deze aanbieding maar die is niet meer geldig:

Maar wellicht dat je op eBay een andere aanbieder kan vinden.
Oke , ja ik heb net een nieuwe InewV3 besteld. maar een niet chinese telefoon lijkt me ook wel eens leuk om te proberen :+
Hoi,
Is er nu ondertussen een Nederlandstalige menu beschikbaar bij de dual sim versie?
Mvg,
Cosi.