Specificaties 8,9" (1024x600), 120GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Compaq 2133 Mini-Note (FU338EA) Review

logt001 28 december 2008, 4.231 views

HP Compaq 2133 Mini-Note (FU338EA)

Pluspunten

• prijs
  • fantastisch uiterlijk
  • fantastisch toetsenbord
  • expresscard slot
  • wifi
  • bluetooth
  • webcam
  • 120Gb harddisk
  • gewicht
  • formaat

Minpunten

• "trage" Via processor
  • standaard accuduur

Reden van aanschaf
Ik was al een tijdje op zoek naar een goedkoop netbookje, eigenlijk al vanaf het begin, dus vanaf de Asus EEE PC 701. Maar die was in het begin te duur, heeft een te klein scherm met een te lage resolutie, te kleine harddisk en het toetsenbord was ook te klein. Daarna kwam uiteraard de 900 en de 901 met een groter scherm (9 inch) en een betere resolutie, maar nog steeds met de andere tekortkomingen, tenminste in mijn ogen. Toen kwamen verschillende andere fabrikanten ook met netbookjes, eerst HP met de veel te dure mini-note 2133 met Vista en daarna Acer, Medion en MSI met de Atom netbookjes, 1Gb geheugen, een 80+ harde schijf en een 9/10 inch scherm, maar met een nog steeds te hoge prijs van minimaal ¤400,-. Inmiddels zijn Samsung, Toshiba, Dell, Packard Bell en Gigabyte (tablet netbook) ook met een netbookje gekomen en hebben Asus, Acer, HP en MSI verschillende versie van hun netbookjes uitgebracht met verschillende besturingssystemen, verschillende hardware en verschillende prijzen. Dus nu was het voor mij interessant geworden om er ook maar eens één aan te schaffen. Ik zocht een netbook met een maximum prijs van ¤300,- en dan kom je automatisch bij een Asus, de HP mini-note 2133 en de Acer Aspire One A150 uit, met besturingssysteem Linux. De betaalbare Asus netbookjes vielen eigenlijk snel af, vanwege de beperkte harddisk en het uiterlijk. Ik heb lang getwijfeld tussen de laatste twee netbookjes, ik vond de Acer mooi (zowel de witte als de blauwe) en de specs zijn goed, namelijk de Atom processor, 1Gb geheugen en een 120Gb harddisk. De HP mini-note vond ik ook zeer mooi en had ook goede specs, namelijk 120Gb harddisk, bluetooth en een expresscard 54 slot. Ik ben uiteindelijk gevallen voor de HP vanwege de mooie aluminium behuizing, het uitstekende grote toetsenbord en omdat ik een expresscard 34 UMTS kaartje had liggen + abbo.

Featureset:
De belangrijkiste specificaties even op een rijtje gezet:
  • HP Compaq 2133 Mini-Note (FU338EA)
  • CPU Type VIA C7-M ULV 1.6GHz
  • Geheugen 512MB DDR2 (SODIMM), geüpgrade naar 2Gb voor ¤17,-
  • Geintegreerde grafisch kaart VIA Chrome9 HC
  • 8,9 inch krasvast scherm met een resolutie van 1024x600
  • Schokbestendige hardeschijf 120GB 5400rpm
  • Interfaces: VGA, 2x USB 2.0, WLAN 802.11b/g, LAN 100Mbps, Bluetooth 2.0, Expresscard 54/34, SD Cardreader, mic en headphone
  • Geintegreerde webcam
  • Stevige aluminium behuizing
  • Vochtbestendig toetsenbord
  • Besturingssysteem Linux, geüpgrade naar Windows XP
  • Gewicht 1,27kg
  • prijs ¤300,-
Prestaties:
De prestaties zijn minder dan van een Atom-based netbook, tenminste als ik de verschillende reviews mag geloven. Ik heb namelijk veel reviews gelezen en youtube filmpjes bekeken en heb positieve en negatieve dingen gelezen en gezien over de HP mini-note 2133. Ik denk als je Vista installeert op dit netbookje, dat het echt irritant traag werkt. Daarom heb ik ook gewacht tot er een Linux of Windows XP mini-note uitkwam, voordeel hiervan is ook meteen de prijs. De Windows XP mini-note is/was ¤80,- duurder dan de Linux versie, dus de keuze was simpel en al helemaal nu 2Gb DDR2 geheugen weinig meer kost. Ik heb dus de mini-note FU338EA aangeschaft, dit is de goedkoopste mini-note. Deze wordt geleverd met Linux, 512Mb geheugen, 802.11b/g wifi en een 9 inch schermpje met een 1024x600 resolutie. De rest is hetzelfde vergeleken met de duurdere (tot ¤800,-) mini-notes. Het is mijn een absoluut raadsel waarom er zo veel verschil in prijs is? Je maakt mij niet wijs dat dit vanwege wat meer geheugen, a-radio, hogere resolutie en Vista is.
Ik ben meteen aan de slag gegaan met Linux, maar dat werkte niet helemaal zoals ik gedacht had en het systeem reageerde ook wat traag. Dus ik heb besloten er Windows XP op te zetten. Er was echter één "probleempje", namelijk hoe krijg je Windows XP op de mini-note, want deze heeft geen cd/dvd speler. Ik dacht eerst slim te zijn en Windows XP op een USB stick te zetten, maar deze werd niet herkend (dit zou overigens met een nieuwe BIOS wel moeten werken). Dus op een andere manier opgelost, namelijk een externe 3,5inch harddisk uit elkaar schroeven, harddisk eruit, cd/dvd speler erin en aansluiten maar. Nu werd de Windows XP cd meteen herkend en was de installatie een half uur later klaar. De drivers allemaal gedownload van de HP site, daarna op een memory stick gezet en op de mini-note geladen en geinstalleerd. Ik moet zeggen dat de mini-note behoorlijk vlot reageert op het openen van programma's, dat valt me nog niet zo tegen. Youtube filmpjes spelen redelijk goed af, maar je moet dan geen andere dingen op de achtergrond gaan doen, want dan krijg je framedrops. De processor belasting is tegen de 100% aan, als je een youtube filmpje afspeeld. Er zouden nieuwe videodrivers zijn voor de Via Chrome 9 chipset die gebruikt wordt in de mini-note (zie jkontherun.com en http://www.hp2133guide.co...k-1-mini-note-benchmarks/), alleen die heb ik nog niet geinstalleerd.
Wat ik wel geinstalleerd heb, is Avast Antivir, Gimp (foto bewerking) en een UMTS inbel progje. Verder wil ik nog Open Office en adobe acrobat reader installeren, maar dat ga ik de komende tijd doen.

Beeldkwaliteit:
Het 8,9 inch beeldscherm heeft geen resolutie van 1280x768, maar van 1024x600, maar is wel van een uistekende kwaliteit. Het zwarte beeldscherm ziet er zeer chique uit en de brede zwarte randen links en rechts zijn absoluut niet storend en bevatten twee redelijke goede boxjes. Boven in de zwarte rand zitten twee microfoontjes en een webcam, welke overigens ook prima werken.

Bouwkwaliteit:
De bouwkwaliteit is mijn ogen uitstekend. Persoonlijk vind ik de mini-note het mooiste netbookje wat op dit moment te krijgen is. De behuizing is van aluminium en voelt zeer stevig aan, overigens heeft de behuizing weinig tot geen last van vingerafdrukken. Het toetsenbord is ook perfect en typt zeer comfortabel, ik weet zeker dat geen enkel netbookje dit op dit moment evenaart. Ik ben zeer benieuwd naar de HP mini-note 1000, met Atom processor!

Ergonomie:
Zie bouwkwaliteit, de ergonomie van het toetsenbord is uitstekend en alles wat ze er over geschreven hebben klopt. Een perfect formaat en een perfecte toetsaanslag. Het beeldscherm kan maximaal 120 graden kantelen, waar andere netbookjes 180 graden kunnen kantelen. Dit kan een nadeel zijn, maar ik ben er tot nu toe nog niet tegen aangelopen. Verder is er ook veel geschreven over het touchpad en de knoppen links en rechts van het touchpad, wat overigens meer netbookjes hebben. Normaal zitten de knoppen onder het touchpad, en dit werkt inderdaad beter, simpel omdat je er aan gewend bent. Echter werken de knoppen links en rechts van het touchpad ook prima, als je hier een tijdje mee gewerkt hebt. En je kunt met dubbeltappen op het touchpad ook prima programma's starten of tekst selecteren.

Warmte- en geluidsproduktie:
Als de mini-note aangezet wordt, staat de ventilator meteen aan, er zit geen harder of zachter coolen in, dus gewoon aan of uit. Misschien dat dit met een BIOS update verholpen kan worden, het kan zeker met een stukje software aangepast worden. De mini-note is dus niet fluisterstil, maar de geluidsproduktie is in mijn ogen/oren niet hinderlijk.
De warmte produktie is ook behoorlijk bij de mini-note, hij wordt redelijk snel warm! Daarom zullen ze ook wel gekozen hebben voor een cooling die constant draait. Ik moet zeggen dat mijn andere laptop, een Fujitsu siemens ook net zo warm wordt, alleen duurt dat wel wat langer voordat die zo warm is.

Mobiliteit en accuduur:
Ik vind de mobiliteit van dit netbookje zeer hoog, mede vanwege het formaat, het gewicht, wifi, bluetooth en het expresscard slot. De mobiliteit wordt echter nadelig beinvloed vanwege de standaard meegeleverde 3 cells accu, die maximaal 2 uur meegaat met wifi aan en scherm op volle helderheid. Dit zou je misschien met een half uurtje kunnen rekken door wifi uit te zetten en de helderheid te verlagen. Er is echter een grotere zwaardere 6 cells accu, waarmee de mini-note 4+ uur mee zou gaan. Deze accu verhoogt de mobiliteit aan de éne kant (langere autonome werktijd), maar vanwege het hogere gewicht verlaagd de accu de mobiliteit weer. Maar dit probleem hebben alle laptops/netbooks! Ze hebben deze 6 cells accu's al voor ¤66,- (ebay en subtel).

Prijs:
Zoals ik in het begin al genoemd heb, was de prijs voor mij zeer belangrijk, omdat ik op dit moment max ¤300,- wilde uitgeven. Dit is uiteindelijk iets meer geworden vanwege de geheugen uitbreiding. Ik mijn ogen is een netbook een extra internet PCtje voor bij een desktop of laptop en zo gebruik ik hem dan ook. Maar dit is uiteraard ieder voor zich. Ik zou in de toekomst tot maximaal ¤400,- willen gaan, maar dan moet deze toekomstige netbook wel aan mijn eisen gaan voldoen, wat waarschijnlijk nooit gaat gebeuren. Namelijk een 10 inch kantelbaar (tablet) touchscreen, minimaal 80Gb harddisk, minimaal 1 Gb geheugen, zuinige dual-core intel/amd/via processor, wifi, umts, mini-note toetsenbord, 6+ uur accu en max 1,3 kilo. Maar you never know!!!

Algemene beoordeling:
Ik ben tot nu toe zeer tevreden met mijn HP mini-note 2133. Mijn vriendin zei eerst dat ik de Acer A150 moest kopen, die had ze namelijk gezien in de winkel. Ik heb uiteindelijk toch besloten de 2133 te kopen en nu vind ze deze toch een stuk mooier :D . Mijn dochter is er ook helemaal kapot van en wil er ook steeds mee spelen, maar zij pakt de ipod touch maar ;) !
Ik hoop dat degene die overwegen een netbook aan te schaffen, iets hebben aan deze review en misschien ook wel tot aanschaf van de 2133 overgaan.

Aanvulling 1:
Ik heb VideoLAN VLC geinstalleerd voor divx/xvid achtige films en dat werkt prima. Ik heb even een film gedownload + srt ondertiteling en dat ziet er perfect uit. De film speelt af zonder haperingen, wat ik eigenlijk niet gedacht had na de youtube filmpjes. De processor belasting is "slecht" 40% bij het afspelen van deze divx/xvid filmpjes. Straks nog even kijken naar een DVD rip.
Heb vanmiddag nog even naar mkv filmpjes en dvd's gekeken, maar zelfs dat speel vloeiend af, zowel een dvd video_ts map als een iso bestand! Vreemd dat dit vloeiend afspeelt, bij een processor belasting van 30 à 40%, terwijl youtube filmpjes tegen de 100% processor belasting vergen!\

Overigens blijf ik het ook vreemd vinden dat op het forum bij tweakers.net zo weinig over de HP mini-note 2133 gesproken/geschreven wordt, want het is en blijft een supergaaf netbookje. Ik denk dat dit wel zal veranderen als de mini-note 1000 uitkomt, mits de bouwkwaliteit ook zo goed is.

Heb jij ook een HP Compaq 2133 Mini-Note (FU338EA)?

Mooie review! Ik kan me er goed in vinden, vooral het toetsenbord is super in vergelijking met de concurrentie. De meegeleverde implementatie van Suse Linux Enterprise Desktop is inderdaad redelijk dramatisch. Mocht je nog eens zin hebben in een linux dual-boot systeem dan kan ik je de Ubuntu "netbook remix" erg aanraden, hoewel een standaard ubuntu installatie ook al prima werkt eigenlijk.

Veel plezier er mee verder!
@ Lammert. Ik heb al eens een beetje met Ubuntu gespeeld in een vmware oplossing. Ik denk dat dit besturingssysteem ook perfect zal draaien op de mini-note, maar ik houd het nu even bij windows XP.
Dat Youtube-fimpjes 100% van je CPU trekken, komt door de inefficiëntie van Flash. Op eender welke pc vragen Flash-applicaties in je browser veel cpu-cycles.
Bekijk bijvoorbeeld eens een fimpje op Youtube, download het vervolgens en speel het dan af met FLV Player (of iets gelijkaardig). Het verschil in CPU belasting is reusachtig!
Compleet offtopic:
Hoe download jij filmpjes van youtube? Ik hoor nu van verschillende kanten dat het kan, en ik heb geprobeerd het te vinden, maar vragen naar de weg is natuurlijk een stuk sneller ;)

Wel een goede review, ik ben al een tijdje aan een zo klein mogelijk laptopje aan het denken..
@lullebakman. Oke dan, dan is dat ook meteen duidelijk. Bedankt voor je uitleg.
Heb zelf een toestel, de versie met 2 Gb ram. Je kan best het OS downgraden naar XP (bootable usb'tje aanmaken). Dan draait het uitstekend vind ik. Batterij gaat voldoende lang mee. Tenzij je losgekoppeld van netstroom heel intensief met je HDD aan de slag gaat.

Ergonomie is inderdaad top in zijn klasse. Toetsenbord voldoende groot en plaatsing van knoppen is handig en logisch. Touchpad werkt goed. De plaatsing van de linker en rechtermuisknoppen aan de zijkanten van het pad voelt natuurlijk aan na een tijdje oefenen. Toestel heeft solide en mooi uiterlijk.

Temp van toestel tijdens load vind ik meevallen.

Minpuntje is een licht flikkerend scherm als brightness op laagste staat (accu sparen) en het apparaat van schijf data leest of wegschrijft.

Vind het ook jammer dat ik Bluetooth niet apart kan aan- en afzetten zonder de wifi aan- of af te zetten. Of is dat standaard het geval? Ben namelijk niet zo'n Bluetooth-adept/kenner.

Ik heb er zelfs de games Baldur's Gate (via virtual drive) en EVE-Online op draaien.