Specificaties 17" (1920x1200), 120GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Compaq 8710W (GC124EA) Review

Femme 26 december 2008, laatste update op 26 december 2008, 767 views

HP Compaq 8710W (GC124EA)

Pluspunten

• Degelijk apparaat
  • Hoge resolutie display
  • Goede prestaties

Minpunten

• Geen mogelijkheid voor tweede 2,5 inch drive
  • Geen ExpressCard-interface

De HP Mobile Workstation 8710w is de tweede laptop in deze serie die ik gebruik, na eerder twee jaar een nx9420 gebruikt te hebben. De 8710w heeft een redelijk delijke behuizing met een net zakelijk design. Het ontwerp en materiaalgebruik kunnen niet wedijveren met een Macbook , dit geldt echter voor alle non-Apple laptops.

Ik gebruik de laptop voor draagbaar gebruik in huis en als desktopvervangen op kantoor. Mobiliteit is van ondergeschikt belang, resolutie is wel belangrijk. Vandaar de keuze voor de versie met 1900x1200 resolutie en 17 inch beelddiagonaal. Voor aanschaf was ik er niet zeker van of deze resolutie prettig zou werken. Op de nx9420 was ik 1680x1050 gewend. De hogere dichtheid van de pixels blijkt voor mij geen probleem te zijn in de praktijk. De hogere resolutie is zeer welkom. 1680x1050 is eigenlijk te weinig om lekker te kunnen werken in Photoshop en Vegas. 1900x1200 bevalt een stuk beter. De lichtopbrengst van het display is niet overweldigend.

De ergonomie van het toetsenbord is uitstekend dankzij de ruimte die een 17 inch laptop biedt. Er is een volwaardig numeriek pad aanwezig. Naast een mousepad is er tevens een Thinkpad-achtige muispointer aanwezig. De muisknoppen zijn dubel aanwezig, zowel direct onder de spatiebalk als onder het mousepad. Een erg handige verbetering ten opzichte van de nx9420 is de toevoeging van de middelste muisknop. Nuttig voor onder andere het openen van tabs in Firefox.

Een ergonomische misser zijn de knopjes voor onder andere het in- en uitschakelen van de draadloze netwerkcontroller, die reageren op aanraking. Het draadloos netwerk kan hiermee per ongeluk uitgeschakeld worden. Op de nx9420 werden er (weliswaar minder mooie) fysieke knoppen gebruikt.

De standaard meegeleverde Hitachi Travelstar 7K200 presteert goed hoewel er inmiddels snellere laptopschijven verkrijgbaar zijn. Wellicht worden deze inmiddels geleverd bij nieuwere exemplaren van deze laptop. Ik heb de originele 7K200 120GB inmiddels vervangen door een Western Digital Scorpio Black 320GB waarmee de prestaties nog wat beter zijn geworden.

De grootste tekortkomingen van de 8710w zijn voor mij de onmogelijkheid om de optische drive te kunnen vervangen door een tweede 2,5 inch harde schijf of ssd. In sommige andere HP-laptops is dit wel mogelijk. Tevens vind ik het ontbreken van een ExpressCard-slot een groot gebrek. Mijn camcorder werkt met ExpressCard-geheugenkaarten waarvan ik de inhoud nu helaas niet direct in de laptop kan dumpen.

Heb jij ook een HP Compaq 8710W (GC124EA)?

Hoe bevalt de Quadro? De 3 jaar Carry in moet overigens NBD zijn in de productinfo : aangepast.

Kijk eens naar de opties voor extra opslagcapaciteit.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 27 december 2008 09:49]

Ik gebruik de laptop alleen voor 2d dus de prestaties van de tot Quadro opgewaardeerde GeForce boeien me niet zoveel.

Ik heb een Multibay II harddisk geprobeerd van HP, nog voor het moment dat op de site duidelijk werd aangegeven dat deze multibay drive alleen geschikt is voor vervanging van de optische drive in het docking station. Ik voelde me goed genaaid toen ik hier achter kwam. Gelukkig had ik 'm voor een redelijk prijs op eBay besteld en heb ik niet de schandalige prijs (220 euro oid) betaald die HP voor een Multibay met 80GB 5400rpm schijfje durft te vragen.